גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם הזינוק בביקוש לדיור, ליד אוסטין מתפשטים בתים מודפסים בתלת ממד

הפרויקט החדש יהיה פרויקט הדירות המודפסות הגדול ביותר בארה"ב

אוסטין, טקסס / צילום: Shutterstock
אוסטין, טקסס / צילום: Shutterstock

חברת בניית בתים גדולה משלבת כוחות עם סטארט-אפ מטקסס להקמת קהילה של 100 דירות מודפסות בתלת ממד קרוב לאוסטין, ומתכוננת למיזם הגדול ביותר מסוג זה אי פעם בארה"ב.

תאגיד Lennar וחברת טכנולוגיית הבנייה Icon אמורים להתחיל בבנייה שנה הבאה באתר באזור המטרו של אוסטין, כך נמסר מהחברה. בעוד ש־Icon וחברות אחרות בנו בתים בהדפסה בתלת ממד בעבר, המיזם הנוכחי יבחן את יכולות הטכנולוגיה לייצר דירות בקצב מהיר ולייצר ביקוש אצל הלקוחות בקנה מידה גדול בהרבה. "אנחנו פחות או יותר מבשילים מבניית בתים בודדים או כמה עשרות בתים לבנייה של מאות בתים", אמר ג'ייסון בלארד, מנכ"ל Icon.

אם תצליח ההדפסה התלת ממדית ברמה השאפתנית הזו, היא עשויה להציע פתרון למחסור הכרוני בדירות למכירה בארה"ב, במיוחד בטווח המחירים בר ההשגה. בחברת מימון המשכנתאות פרדי מק העריכו שהמחסור בדירות חד־משפחתיות עומד על 3.8 מיליון יחידות דיור נכון לסוף שנה שעברה.

עומס  בשרשרת האספקה בזמן המגפה פגעו בבניית הדירות, בעוד שמחסור בכוח אדם פגע בייצור במשך שנים. "אנשי מקצוע מיומנים הם זן נכחד", אמר אריק פדר, נשיא LrnX, יחידת החדשנות וההון סיכון של Lennar. "כך שחייבים להיות פתרונות אלטרנטיביים לבנייה שיעזרו במחסור בכוח אדם הזה".

לא צפויה ירידה במחיר הבתים

רוב הבתים החד־משפחתיים החדשים שנבנים בארה"ב נבנים באתרים הסופיים בהם יהיו הבתים תוך שימוש במסגרות עץ ושיטות בנייה מסורתיות.

הבתים המודפסים של Icon משתמשים במקום זה במסגרות בטון. המדפסות של החברה, בגובה יותר משלושה מטר, יכולות לבנות מערכת קירות פנים וחוץ לבית חד­־משפחתי בשטח של 185 מ"ר בקומה אחת תוך שבוע, אמר בלארד. המדפסת מוציאה בטון בשכבות, כמו משחת שיניים משפופרת. המכונות מסוגלות להדפיס קירות מתעקלים, מה שמאפשר בניית בתים יותר יצירתית, אמר.

ב־Lennar ישלימו את הבנייה על ידי שימוש בשיטות בנייה מסורתיות. השבוע שלוקח לחברה להדפיס קירות הוא בערך פרק הזמן שלוקח להקים מסגרת ולרצף אותה בקירות בשיטה המסורתית, אבל בחברה אומרים שמקווים להאיץ את התהליך הזה בעתיד. בתים מודפסים בתלת ממד יכולים להיבנות יותר בזול והתהליך כרוך בפחות פסולת לעומת בתים טיפוסיים הנבנים כיום בשיטות הישנות, אמרו ב־Icon.

ב־Icon זקוקים רק לשלושה עובדים באתר עצמו כשמדפיסים קירות, לעומת צוות של 6-12 אנשים הנחוצים לבניית מערכת קירות בשיטה הישנה, כך אומרים ב־Lennar.

הקונים לא בהכרח אמורים לצפות להנחה בעקבות זה לעומת מחירי השוק הקיימים. ב־Lennar עדיין לא החליטו איך לתמחר את הבתים החדשים אבל המחירים שלהם כנראה יהיו דומים לבתים אחרים של החברה באזור הזה, כך אמר פדר. המחיר החציוני של בית באזור המטרו של אוסטין בספטמבר עמד על 450 אלף דולר, על פי חבר המתווכים של אוסטין.

Icon כבר בנתה עשר דירות שני חדרים בטבסקו, מקסיקו, ושבע דירות חדר קטנות באוסטין. מוקדם יותר השנה, בנתה החברה ארבע דירות חד־משפחתיות באוסטין עם חברת הבנייה 3Strands. מאז שנוסדה ב-2017, Icon גייסה 266 מיליון דולר במימון. Lennar וחברת הבנייה D.R. Horton שתיהן משקיעות ב־Icon.

הניסיון להגדיל את קנה המידה של טכנולוגיית הדפסה בתלת ממד מביא עימו אתגרים חדשים. הפרויקטים של Icon קיבלו אישור במסגרת רשויות שיפוט מקומיות, אבל קבלת אישורים מוניציפליים עשויה להיות קשה בשווקים חדשים, מכיוון שהטכנולוגיה אינה מוכרת. צרכנים עשויים להיות ספקנים לגבי הרעיון וחלקם עשויים להירתע מהמראה של דירות מודפסות. בבתים של Icon, למשל, יש קווים מאוזנים מבחוץ ובחלק מהקירות הפנימיים בגלל טכניקת ההדפסה בשכבות.

מצד שני, קונים כנראה יימשכו לדירות שנבנו עם פחות פסולת כי המשמעות של זה היא חיסכון בעלויות, כך אמרה מרגרט ווילן, מנכ"לית Whelan Advisory, בנק השקעות המתמחה בתעשיית הדיור.

בעבר, הבתים של Icon היו מתומחרים בהנחה קלה לעומת מחיר השוק. פרויקט הדירות באוסטין עם חברת 3Strands היה הניסיון הראשון של החברה לבנות דירות עם שתי קומות, על ידי הדפסת הקירות של הקומה הראשונה בעת שהקומה השנייה נבנתה בשיטות הישנות.

דירת שני חדרים חדשה בפרויקט תומחרה ב־450 אלף דולר ונמכרה ב־530 אלף דולר, כך אמר גארי אודל, מנכ"ל 3Strands. דירת ארבעה חדרים מודפסת בתלת ממד, לעומת זאת, נמכרה תמורת 800 אלף דולר. הבתים תומחרו מעט יותר זול מבתים מקבילים באזור, אמר אודל.

דירות מודפסות גם בקליפורניה ובלונג איילנד

גם חברות אחרות ממהרות להדפיס בתים. Mighty Buildings, חברת טכנולוגיית בנייה מאוקלנד, קליפורניה, הודיעה שהיא מתכננת להתחיל בנייה של דירות מודפסות במגרש המיועד ל־15 דירות בעמק קואצ'לה בקליפורניה בשנה הבאה. הביקוש הראשוני בקהילה היה כל כך חזק ש־Palari, היזם, מתכנן להוסיף מגרשים נוספים, כך אמר מנכ"ל Palari בזיל סטאר.

החברה SQ4D מפאצ'וגו, ניו יורק, בונה כרגע בית מודפס בלונג איילנד שנמכר למשפחה תמורת 360 אלף דולר, יותר מהמחיר הרשום של 299,999 דולר, כך אמרה קריסטן הנרי, מנהלת הטכנולוגיה בחברה.

הביקוש לרכישת בתים זינק במגפה, כשקונים ניצלו את שיעורי הריבית הנמוכים על משכנתאות כדי למצוא מקום רב יותר כדי לעבוד מהבית. פעילות בניית בתים טיפסה במענה לביקוש, והתחלות בנייה של דירות חד־משפחתיות עלו בינתיים השנה ב־20.5%, על פי נתוני משרד המסחר.

"אני חושב ש־2022 הולכת להיות השנה שבה אנחנו הולכים לראות דגש חדש על חדשנות", אמר רוברט דיץ, כלכלן ראשי באיגוד הלאומי של בנוי דירות. "כל עלייה ביצרנות, כל חדשנות, תעזור להוסיף להיצע הדירות הקיים".

עוד כתבות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות