גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במאבק נגד העלאת המס של הדמוקרטים בארה"ב, יש חברות שמעדיפות לשבת בצד

חברות התומכות בצעדים העוסקים בשינוי האקלים לא מפעילות לוביסטים נגד חבילת הוצאות בגובה 2 טריליון דולר

ועידת האקלים בגלזגו, סקוטלנד / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
ועידת האקלים בגלזגו, סקוטלנד / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

לוביסטים בוושינגטון מנסים למנוע העלאת מסים חדשים בסך 800 מיליארד דולר כחלק מהצעת החוק החדשה של ג'ו ביידן. מלבד ההתנגדות של הדמוקרטים לכך עומד בפניהם אתגר נוסף: חוסר הסכמה בין הלוביסטים לבין עצמם.

איגודי התעשייה הגדולים ביותר בוושינגטון, כולל לשכת המסחר של ארה"ב, מתנגדים לחבילת המיסוי וההוצאות של ביידן בגובה 2 טריליון דולר. אבל כמה חברות אמריקאיות גדולות נמצאות בשולי המאבק הזה, בין היתר בגלל שהן תומכות בסעיפים אחרים בהצעת החוק, המקצים מאות מיליארדי דולרים למאבק בשינוי האקלים.

חברות התומכות בצעדי האקלים כוללות את ג'נרל מוטורס, Cummings ו־Carrier Global Corp, לצד כמה חברות מוול סטריט וחברות מעמק הסיליקון כמו אמזון, חברת האם של גוגל אלפאבת וחברת מטה, כפי שפייסבוק לאחרונה מיתגה עצמה מחדש.

ב־Cummings, המייצרת מנועים הפועלים על דיזל ודלקים חלופיים אחרים וציוד אנרגיה, אמרו שהתמיכה בהוצאה הפדרלית על צעדים נגד שינוי האקלים חזקה יותר מההתנגדות להעלאות המסים הצפויות.

"כמובן שיש מאפיינים שאנחנו לא אוהבים, אבל בסך הכל אנו תומכים בכך, בעיקר בגלל סעיפי שינוי האקלים האלה", אמר ג'ון מילס, דובר של החברה שמושבה באינדיאנה.

מנהלים בכירים אחרים אמרו שבעוד שאינם תומכים בהעלאות המס, לא יפעילו לוביסטים נגדן כדי לא לסכן את הסיכוי שסעיפי האקלים ייושמו. זה חותר תחת מה שיכול היה להיות חזית אחידה של התנגדות מצד חברות לתוכנית המיסוי וההוצאות של הנשיא.

"הרבה חברות שמות את התפישה הפוליטית של מה שהן עושות לפני הרווחים", אמר דיוויד רהר, לוביסט תאגידי לשעבר המלמד על קבוצות אינטרס ופעולות למען מטרה מסוימת (advocacy) באוניברסיטת ג'ורג' מייסון. "הם פתחו את הדלת לחבות מס משמעותית, ולא יהיה להם את מי להאשים אלא את עצמם".

החלטת החברות להימנע מפעילות לוביסטית נגד ההצעה הדמוקרטית הנרחבת יותר שמטרה לגייס מימון לצעדי האקלים היא הסימן האחרון לשינויים בחברות אמריקאיות.

בשנים עברו, חברות לרוב נתנו עדיפות לנושאי מדיניות ציבורית שהשפיעו על שורת הרווח שלהן, כמו התנגדות להעלאות מסים ורגולציות חדשות. כעת, חברות רבות מתערבות בנושאים אחרים, כמו שיטור קהילתי ומימון שירותים חברתיים.

הקונגרס אישר מאוחר ביום שישי חבילת הוצאות על תשתיות בגובה כטריליון דולר הסוללת את הדרך למנהיגים הדמוקרטיים להתמקד בחקיקת המיסוי וההוצאה הנרחבת יותר של הנשיא ביידן, שהם מקווים להצביע עליה לפני חג ההודיה.

אם תאושר הצעת החוק הנרחבת יותר היא תעבור לסנאט, שם עתידה לוט בערפל בגלל התנגדות הרפובליקאים וכמה דמוקרטים בודדים.

החבילה הנרחבת יותר מטפלת בנושאים רבים בסדר העדיפויות של הנשיא, כולל כ־555 מיליארד דולר לטיפול בהתחממות הגלובלית וצעדים שנועדו להקטין את חוסר השוויון בהכנסות ולשפר את החינוך הציבורי. הדמוקרטים מתכננים לממן חלק מההוצאה החדשה על ידי העלאת מסים על חברות ואנשים פרטיים עשירים במיוחד.

במשך כמעט 50 שנה, חברות והלוביסטים שלהן בוושינגטון היו ברובם מאוחדים בהתנגדות לכל חקיקה שתעלה מסים או תרחיב את גודל הממשלה הפדרלית. אבל כעת המאבק נגד ההוצאה החברתית וחקיקה בנושא האקלים נעשים בעיקר על ידי קבוצות מסחר בתעשייה ותחומים ספציפיים שהחקיקה תשפיע עליהם. חברות הטבק וחנויות הנוחות התנגדו להעלאות מס על מוצרי אידוי וטבק שאמורות לגייס כ־9 מיליארד דולר במשך 10 שנים.

לוביסטים של תעשיית הנפט מנסים לחסום שינוי מס שאמור לעלות לתעשייה מיליארדים על ידי סילוק הטבות מס שהתעשייה כיום נהנית מהן כקיזוז על מסים שהחברות משלמות במדינות זרות.

חברות תרופות פועלות נגד סעיף שעשוי לעלות להן כ־250 מיליארד דולר במשך עשור על ידי הורדת המחירים של תרופות הנרכשות במסגרת תוכנית מדיקייר של הממשלה.

ההתנגדות לחבילת ההוצאות של ביידן מובלת על ידי לשכת המסחר, האיגוד הלאומי של היצרנים והשולחן העגול לעסקים, המורכב מיותר מ־200 מנהלים בכירים המייצגים מגוון חברות אמריקאיות.

ניל ברדלי, סגן הנשיא של הלשכה ומנהל המדיניות הראשי שלה, הכיר בכך שכמה חברות אמריקאיות לא משתתפות במאבק נגד העלאות המסים. "כמובן, לגבי כל חקיקה גדולה, אנשים עושים החלטות שיפוטיות משלהם, וזה לא בלתי חריג שחלק מהם יגיעו למסקנות שונות". אמר ברדלי. "אנחנו מסתכלים על זה מכיוון כלל קהילת העסקים, וזה עדיין לא טוב", אמר.

ג'ושוע בולטן, נשיא ומנכ"ל השולחן העגול לעסקים, אמר שהתוכנית "תחתור באופן רציני תחת הצמיחה בארה"ב, התחרות והמשרות". אבל בעוד שהקבוצה באופן כללי מתנגדת להצעת החוק, ישנם סדקים בין שורותיה.

כמה מהמנכ"לים החברים בשולחן העגול התבטאו בעד חלקים מסדר העדיפויות של ביידן, למשל הגדלת ההוצאה על טיפול בילדים, חינוך לגיל הרך ושינוי האקלים.

בג'נרל מוטורס, למשל, מגבים את תוכניתו של ביידן באופן כללי וכן תומכים בצעדים שירחיבו את הטבת המס על רכישת כלי רכב חשמליים המיוצרים במפעלים המנוהלים על ידי איגודי עובדים. "GM תומכת במטרות החבילה ובאופן משמעותי אנו תומכים בסעיפים המאיצים אימוץ כלי רכב חשמליים ומבססים את מעמדה של ארה"ב כמובילה עולמית בחישמול מכוניות היום ובעתיד", נמסר מהחברה.

בחברה אמרו גם שהיא "תומכת בשולחן העגול לעסקים במאמציהם לתמוך במדיניות ציבורית מוצקה שתקדם שגשוג בכלכלה האמריקאית ותתמוך בכוח העבודה האמריקאי". מארי בארה, מנכ"לית GM, נבחרה לאחרונה לשרת כראשת השולחן העגול לעסקים, והקדנציה שלה שתימשך שנתיים תתחיל בינואר.

חברים אחרים בשולחן העגול לעסקים שתמכו בסעיפי שינוי האקלים וסעיפים אחרים בהצעת החוק כוללים את Cummings, את חברת לוי שטראוס יצרנית ג'ינס ליוויס, את Carrier Global ואת חברת אלפאבית - חברת האם של גוגל.

צ'יפ ברג, מנכ"ל לוי שטראוס, תומך מוצהר בחופשה לאומית בתשלום, אמר שחברות פועלות לעתים קרובות יותר כדי לתמוך במדיניות ממשלתית שתשפר את חיי העובדים שלהן. "אני חושב שלחברות היום יש תפקיד הרבה יותר חשוב לשחק בעולם הזה", אמר בוועידה של הוול סטריט ג'ורנל לאחרונה. "חברות יכולות לעשות שינוי. וזה הדבר הנכון לעשותו".

ניק קלג, סגן נשיא לנושאים בינלאומיים בפייסבוק, כתב בפוסט בבלוג לאחרונה ש"יש לנו אחריות לעזור להשפיע על מדיניות וטכנולוגיה שלא רק תשפיע על טביעת הפחמן של החברה שלנו אלא על טביעת הפחמן של הקהיליה העולמית כולה".

מנהלים של תאגידים רבים היו בוועידת האקלים בגלזגו, סקוטלנד, כולל ברברה המפטון, מנכ"לית החברה התעשייתית Siemens USA, שאמרה שהיא תומכת בסעיפי האקלים בהצעת החוק על מיסוי והוצאה. "זהו רגע בו הסקטור הפרטי והממשלה צריכים להעלות הילוך ולעבוד יד ביד להקטנת הפליטות ולהוצאה לפועל של אסטרטגיות עסקיות המטפלות באקלים, כמו המאמצים האלה להכין את הבמה להפחתת הפחמן בכלכלה, חיזוק הייצור בארה"ב, יצירת משרות והגדלת השוויון", אמרה.

ריץ' לסר, מנהל גלובלי ולשעבר מנכ"ל קבוצת הייעוץ של בוסטון, שנמצא גם הוא בוועידת האקלים, אמר שמשקיעים, עובדים וממשלות מצפים שחברות יעשו יותר. "אני מאוד תומך בחקיקת שינוי אקלים שאפתנית", אמר. "אבל אני חושב שיש הרבה פרטים שעוד צריך לעבוד עליהם".

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"