גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברקע הוויכוח על המסכות: ה־FBI עוקב אחר איומים נגד מורים והורים במועצות בתי הספר

רפובליקאים רבים חוששים שיש סיכוי שהמעקבים יגרמו להפללה של הורים מודאגים

מחאת הורים נגד מסכות בבית ספר בפורט לודרדייל / צילום: Associated Press, Marta Lavandier
מחאת הורים נגד מסכות בבית ספר בפורט לודרדייל / צילום: Associated Press, Marta Lavandier

הבולשת הפדרלית (FBI) הקימה תהליך חדש למעקב אחר איומים נגד מורים וחברי מועצות בבתי ספר, כיישום של הנחייה של משרד המשפטים. כמה בכירים במערכת אכיפת החוק ומחוקקים רפובליקאים הזהירו שפעולת הבולשת עשויה לגרום למצב בו הורים המפגינים כנגד מדיניות חינוך במקומות שונים נתונים למעקב בלתי ראוי.

ראשי חטיבות הפלילים והלוחמה בטרור של הבולשת הורו לסוכנים במזכר מ־20 באוקטובר לסמן את כל ההערכות והחקירות לגבי איומים בעלי פוטנציאל פלילי, הטרדה והפחדה של מחנכים ב"תג איום", שאמור לאפשר לחוקרי הבולשת להעריך עד כמה נפוצה הבעיה.

במסמך הפנימי התבקשו סוכני הבולשת לשקול את המניעים לכל פעילות פלילית והאם יש סיכוי שהיא מפרה חוקים פדרליים. הסוכנים צריכים לסמן מקרים כאלה בתגית "EDUOFFICIALS" על מנת לשמור אותם במעקב, כך כתוב במזכר, שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

"מטרת תג האיום היא לעזור להעריך את גודל האיום הזה ברמה לאומית ולתת אפשרות לניתוח כולל של תמונת האיומים לשיתוף פעולה יעיל עם שותפים במערכת אכיפת החוק בכל הרמות", נכתב בהודעת הדואר האלקטרוני החתומה על ידי טימות'י לנגן, סגן מנהל ב־FBI לנושאי לוחמה בטרור ועל ידי קלווין שיוורס, עוזר מנהל של המחלקה הפלילית בבולשת. שניהם פרשו החודש.

אחד מהסוכנים בבולשת העביר העתק של המסמך למחוקקים רפובליקאים וציין חששות שהוא עשוי לפתוח פתח לכך שהבולשת תאסוף מידע על הורים המביעים את התנגדותם למדיניות בתי ספר מקומיים במהלך הפגישות.

"הבולשת מעולם לא עסקה במעקב אחר הורים המבטאים עצמם בפגישות של מועצות בתי ספר, ואנחנו לא הולכים להתחיל עכשיו", נמסר מהבולשת בהודעה ביום שלישי. "אנחנו לגמרי מחויבים לשמירה והגנה על זכויות התיקון הראשון לחוקה, כולל חופש הביטוי".

ההליך החדש החל להיות מיושם בעקבות מזכר מ־4 באוקטובר שכתב התובע הכללי מריק גרלנד, בו הורה ל־FBI לעזור למנהיגים מקומיים להתמודד עם איומים על הסגל בבתי ספר, צעד שאמר שנועד לעצור אלימות נגד מורים ואנשי סגל בבית הספר בגלל נושאים טעונים מבחינה פוליטית.

בהודעה שהוציאה הבולשת, תיארה את תג האיום ככלי לאיסוף נתונים סטטיסטיים ולעקוב אחר מידע על מגוון נושאים, כולל מקרים של סחר בבני אדם וסמים. "יצירת תג האיום לא משנה בשום צורה את הדרישות ארוכות השנים לגבי פתיחת חקירה ולא מייצגת שינוי בדרך בה ה־FBI נותן עדיפות לאיומים שונים", נכתב בהודעה.

גרלנד אמר בשימוע בקונגרס בחודש שעבר שבעוד שלא היה לו רישום מלא של איומים כאלה בכל רחבי ארה"ב, תלונות של בכירים במועצות בתי הספר ודיווחי חדשות מראים שהבעיה הופכת ליותר ויותר נפוצה.

כמה רפובליקאים אומרים שמשרד המשפטים מטיל את ה־FBI לליבו של מה שלרוב נחשב לנושא מקומי. הם אומרים שהטקטיקות האלה הן ניסיון להשתיק הורים שמעזים להתבטא בפגישות של מועצות בתי הספר על נושאים כמו החיוב לעטות מסכות ואיך עוסקים בנושא הגזע בבתי ספר. את ההסתייגות הביע הרפובליקאי גלן יאנגקין, שזכה בבחירות למושל בווירג'יניה מוקדם יותר החודש, והיא כנראה תובע שוב לקראת בחירות האמצע בשנה הבאה.

התובע הכללי פרסם את ההוראה שלו זמן קצר לאחר שאיגוד מועצות בתי הספר הלאומי, קבוצה המייצגת מועצות של בתי ספר, ביקש מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן במכתב רשמי עזרה פדרלית בטיפול באיומים מצד אנשים המתנגדים לחובה לעטות מסכות וכן מהורים המתנגדים ללימוד תיאוריית הגזע הביקורתית. מאז התנצל האיגוד על שליחת המכתב, שביקש שמשרד המשפטים יתייחס למתקפות ולאיומים נגד בכירים בבתי הספר כפשעי שנאה או מקרים של טרור מבית. דובר של האיגוד לא הגיב לבקשת תגובה ביום שלישי.

הרפובליקאים אמרו שמשרד המשפטים מתייחס להורים כמו אל "טרוריסטים מבית" בכך שהוא מערב את מחלקת הביטחון הלאומי ביוזמה של גרלנד, האשמה שהתובע הכללי דחה שוב ושוב, וציין שההנחיה שלו לא כללה את המונח הזה. סוכן הבולשת שהעביר את המכתב ביטא בפני המחוקקים חשש שהשימוש במשאבים המיועדים ללוחמה בטרור למעקב אחר חקירות כאלה עשוי לטשטש את ההבדל בין שני סוגי המקרים. הבולשת ציינה בהצהרתה שיחידות הפלילים והלוחמה בטרור חולקות אחריות על מחקר איומים באלימות.

בשימוע של תת־ועדה של בית הנבחרים על מודיעים מוקדם יותר החודש, כמה מחוקקים רפובליקאים לחצו על לנגן לגבי ההנחיה החדשה. "האם הבולשת מתייחסת להורים כאל טרוריסטים מבית?" שאלה חברת בית הנבחרים אליז סטפאניק (רפובליקאית מניו יורק), ולנגן ענה לה: "לא", והוסיף: "כל עוד אינדיבידואל כלשהו לא מפר חוקים פדרליים, משתמש בכוח או באלימות לקידום אידיאולוגיה כלשהי, לא ייחשב לטרוריסט".

ג'ון כהן, פקיד מודיעין בכיר במשרד לביטחון המולדת, העיד באותו שימוע שבעוד שנשמעו קריאות לאלימות נגד מורים בפגישות של מועצות בתי ספר ובפלטפורמות קיצוניות, ודיווחים על מקרים מבודדים של אלימות, רשויות אכיפות החוק ברמת מדינה וברמה המקומית אמרו לבולשת שלא ראו פעולה נרחבת. "אנחנו ממשיכים לעבוד עם גורמים ברמת מדינה וגורמים מקומיים על מנת להיות מודעים לסביבה", אמר כהן.

הודעת הדואר האלקטרוני מ־20 באוקטובר הגיעה גם מחטיבת הלוחמה בטרור וגם מחטיבת הפלילים, מה שרומז שהסוכנות מתמודדת עם השאלה איך לנהל את הנושא. כך אמר בכיר ב־FBI לשעבר בנושא לוחמה בטרור, ג'אבד עלי, שכיום מלמד באוניברסיטת מישיגן.

"אם חברי מועצת בית הספר חשים שיש סיכוי לאלימות כלשהי נגדם בגלל ההכרח לעטות מסכות או תיאורית הגזע הביקורתית, מדובר בעניין של בטיחות הציבור; זה נושא לגיטימי ל־FBI ולרשויות מקומיות לבחון", אמר עלי, שהוסיף שה־FBI עשוי לבחון על בסיס פלילי טהור או במסגרת הרובריקה של לוחמה בטרור מבית, לבחון האם קיים בסיס אידיאולוגי לאלימות מכל סוג שהוא.

"ה-FBI יצטרך לצעוד מאוד בזהירות. הם לא יכולים לפתוח חקירות נגד אנשים שבאים להפגין", אמר עלי. "אבל מרגע שמישהו חוצה את הקו לאיום ישיר או אלימות, בין אם בתחום הממשי או הווירטואלי, זה כבר פשע".

עוד כתבות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

אדום בוול סטריט: הבורסה האמריקאית צפויה לנעול את החודש בירידות

דאו ג'ונס יורד ב-1% ● איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-5% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ו-AMD יפרסמו את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון