גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עימות בין המיליארדרים קנת' גריפין וג'יי בי פריצקר באילנוי צפוי לעצב את הבחירות למושל המדינה

מייסד קרן ההון סיכון גריפין אומר שיתמוך באופן תקיף במועמד הרפובליקאי שיתמודד מול המושל הדמוקרטי הרץ לכהונה שנייה

מושל אילינוי ג'יי בי פריצקר / צילום: Associated Press, John O'Connor
מושל אילינוי ג'יי בי פריצקר / צילום: Associated Press, John O'Connor

שני מיליארדרים - אחד דמוקרטי ואחד רפובליקאי - מתמודדים זה מול זה לגבי התגובה ההולמת לאלימות הגואה בשיקגו והעימות ביניהם בנושאי מדיניות כלליים מביא לאפשרות שיקבעו שיא חדש בארה"ב להוצאה כספית על קמפיין למושל מדינה.

מושל אילינוי ג'יי בי פריצקר, שהמימון העצמי שלו לקמפיין שלו ב־2018 עזר לקבוע את השיא כיום, מצא עצמו בתחרות עם האיש העשיר ביותר באילינוי.

מייסד קרנות הגידור קנת' גריפין, תורם מרכזי למטרות פילנטרופיות ולרוב המועמדים של המפלגה הרפובליקאית, אמר שיתמוך כספית ברפובליקאי הרוצה להחליף את פריצקר בשנה הבאה, במדינה שנכון להיום אנשי המפלגה הדמוקרטית נושאים בה בכל המשרות הנבחרות.

"במהלך כהונת המושל, הפכה שיקגו ל'נערת הפוסטר' לאלימות פרועה ולפשע שמתפשט ברחבי המדינה", אמר גריפין בהודעה ששלח ל"וול סטריט ג'ורנל". גריפין ביקר את פריצקר על כך שלא השתמש במשמר הלאומי לעתים קרובות יותר. "לתושבי שיקגו מגיע יותר מדיבורי הסרק של מושל, שלא לוקח שום אחריות על חוסר הפעולה המשווע שלו".

משרד המושל הפנה להודעה קודמת בתגובה לגריפין. "המושל פריצקר מקדיש עצמו לביטחון העיר והמדינה, ושלח את המשמר הלאומי במהלך אי השקט החברתי בקיץ 2020 וכמו כן הוא משקיע הרבה במניעת פשיעה", נכתב בהודעה. "המושל פריצקר ימשיך לסייע למנהיגים מקומיים להתמודד עם המגפה הלאומית של אלימות כלי הנשק".

קנת' גריפין / צילום: Reuters, Lucy Nicholson

לגריפין נכסי מקרקעין בשיקגו ובניו יורק והוא תרם 10 מיליון דולר ב־2018 למעבדת הפשע של אוניברסיטת שיקגו לשיפור השיטור ולניסיון להביא להפחתה בפשע האלים. הוא שווה כ־21 מיליארד דולר ונמצא ברשימת 50 האמריקאים העשירים ביותר, על פי מגזין "פורבס". בסוף שבוע שעבר, זכה במכירה פומבית בעותק מהמהדורה הראשונה של חוקת ארה"ב תמורת 43.2 מיליון דולר והוא מתכוון להשאיל אותו לעת עתה למוזיאון בארקנסו שהכניסה אליו אינה בתשלום.

פריצקר, יורש של רשת המלונות הייאט ואחיה של שרת המסחר של ארה"ב לשעבר פני פריצקר, שווה 3.6 מיליארד דולר, על פי "פורבס". המושל המתמודד על כהונה נוספת כבר תרם יותר מ־40 מיליון דולר לקמפיין שלו להיבחרות מחדש.

"מוכנותם של שחקנים משני צידי המרוץ להזריק כסף לקמפיינים משמעותה שיכול להיות שזה בסוף יהיה הקמפיין למושלות היקר ביותר" בהיסטוריה של ארה"ב, אמר פיט קוויסט, סגן מנהל מחקר בארגון המשקיף OpenSecrets, שאין לו שיוך מפלגתי.

גריפין, בן 53, עדיין לא נקב בשמו של מועמד שהיה רוצה לתמוך בו נגד פריצקר.

רפובליקאי אחד החושב על התמודדות הוא נציג בית הנבחרים אדם קינצינגר, מבקר קולני של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאמר שלא ינסה להיבחר שוב לבית הנבחרים לאחר הליך חלוקה מחדש למחוזות באילינוי שהכניס אותו לאותו מחוז עם מחוקק אחר. לפחות ארבעה רפובליקאים פחות מוכרים מאילינוי הכריזו שגם הם יתמודדו לתפקיד המושל במדינה ב־2022.

גריפין תרם בעיקר לרפובליקאים, אם כי בעבר תרם גם לכמה דמוקרטים מתונים. הוא גם שיבח וגם מתח ביקורת על הנשיא לשעבר טראמפ, ואמר שהוא לא רוצה לראות אותו רץ שוב לנשיאות ב־2024.

"שיקגו היא כמו אפגניסטן ביום טוב"

הסכסוך האחרון בין שני המיליארדרים מאילינוי נעשה פומבי באוקטובר, כשגריפין רמז שיעביר את חברות ההשקעות שלו, Citadel ו־Citadel Securities שמשרדיהן נמצאים בשיקגו, מחוץ לאילינוי בגלל שיעור הפשע הגואה ותקריות בהם היו מעורבים גם עובדים שלו.

"זו בושה שהמושל שלנו לא נכנס בעצמו לאתגר של טיפול בפשע בעיר שלנו", אמר גריפין למועדון הכלכלי של שיקגו. "שיקגו היא כמו אפגניסטן ביום טוב".

זיה אחמד, דובר של Citadel, אמר שקליע עבר דרך מכונית שיתוף נסיעות שנסע בה עובד של החברה במרכז העיר מוקדם יותר החודש, וארבעה עובדים אחרים נשדדו השנה באיומי אקדח. כמה עובדים הגרים במרכז העיר זקוקים לליווי אל ומהעבודה באופן קבוע בגלל שהוטרדו או שהם חוששים שיישדדו.

"אם לא יטופל נושא הבטיחות והביטחון, שיקגו מסתכנת באיבוד מעמדה כמרכז המסחר של המערב התיכון", אמר אחמד.

עד 14 בנובמבר, היו 175 מקרי רצח בעיר, על פי נתונים סטטיסטיים של משטרת שיקגו. מדובר בעלייה של 3% לעומת 2020, אבל עלייה של 59% לעומת התקופה המקבילה ב־2019.

גריפין, שהחברות שלו מעסיקות כ־1,100 איש בשיקגו, סיפר למועדון הכלכלי גם על שיחת טלפון שבה היה לצד המושל ומנהיגי עסקים אחרים באוגוסט 2020 לדיון באלימות ובמקרי הביזה בעיר. "אמרתי לו לשלוח את המשמר הלאומי והוא אומר לי, 'זה לא ייראה טוב אם יהיו גברים ונשים עם רובי סער בשדרות מישיגן'", סיפר גריפין.

לאחר דבריו של גריפין, משרדו של פריצקר השתמש במילה "שקרן" כדי לתאר את גריפין, אבל גריפין לא נסוג בו ממה שאמר.

ג'ורדן אבודאיה, דוברת של פריצקר, אמרה שהמשמר הלאומי לא נשלח לרחובות באוגוסט 2020 כפי שהציע גריפין. "המושל לא שולח חיילים לעיר בלי לבקש רשות מראשת העיר שם", אמרה.

במשרדה של ראשת העיר בשיקגו לורי לייטפוט לא הגיבו לבקשת תגובה בדואר אלקטרוני.

בעבר שלח פריצקר את המשמר הלאומי לבקשת בכירים בשיקגו לאחר הפראות שפרצו בעקבות רציחתו של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר במינאפוליס. הוא גם הרחיב את פעולת משטרת מדינת אילינוי בשיקגו, תוך תיאום עם כוחות אכיפת החוק המקומיים.

לא העימות הראשון בין השניים

האפשרות להוצאות מסיביות ב־2022 על ידי שני המיליארדרים קורית לאחר שהוציאו עשרות מיליונים ב־2020 כשהתעמתו על תיקון לחוקת המדינה שנועד לשנות את אילינוי ממדינה עם מס הכנסה שטוח למס מדורג לפי הכנסה.

גריפין הוציא 53.75 מיליון דולר להתנגדות לפריט המרכזי בסדר היום של פריצקר, והאחרון הוציא 58 מיליון דולר מכספו על מנת להביא לשינוי בחוקה, כך ניתן ללמוד מנתוני מימון הקמפיינים של מדינת אילינוי. בסופו של דבר היוזמה לשנות את החוקה נדחתה ברוב של 53% מול 47%.

ב־2018, קבעה אילינוי שיא לאומי לתרומות למרוץ של מושל - 288 מיליון דולר - כשפריצקר הוציא יותר מ־170 מיליון דולר מכספו האישי בדרכו לניצחון בבחירות, על פי נתוני OpenSecrets. גריפין תרם באותו מרוץ 22.5 מיליון דולר לקמפיין של המושל הרפובליקאי לשעבר ברוס ראונר, בעבר מנהל קרנות הון פרטי ששווה מאות מיליוני דולרים ועשרות מיליונים מהם השקיע בניסיונו הכושל להיבחר מחדש.

השיא הלאומי הקודם לתרומות במרוץ של מושל - 244 מיליון דולר - נקבע בקליפורניה ב־2010. באותו מרוץ נכללו הדמוקרט ג'רי בראון ומנכ"לית יולט פקרד לשעבר מג וויטמן, רפובליקאית שתרמה לקמפיין שלה כ־144 מיליון דולר.

מגבלות התרומה לקמפיינים באילינוי אינם נאכפים על משרות נבחרות ברמת המדינה אם מי מהמועמדים תורם יותר מ־250 אלף דולר לקמפיין האישי שלהם, כפי שעשה פריצקר ב־2018 וכן בקמפיין הנוכחי של 2021-2022.

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה