גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פעילים סמויים של הטליבאן השתלטו על אפגניסטן מבפנים

ההצלחה של הרשת החשאית בקאבול, הנאמנה לחקאני, שינתה את מאזן הכוחות בתוך הטליבאן לאחר הנסיגה האמריקאית

לוחם טליבאן בקאבול / צילום: Associated Press, Petros Giannakouris
לוחם טליבאן בקאבול / צילום: Associated Press, Petros Giannakouris

סוכני טליבאן סמויים - לעתים מגולחים, לובשים ג'ינס ומרכיבים משקפי שמש - השקיעו שנים בחדירה למשרדי ממשלה, אוניברסיטאות, חברות וארגוני סיוע באפגניסטן.

ואז, כשכוחות אמריקאיים השלימו את נסיגתם באוגוסט, הפעילים האלה יצאו מהצללים בקאבול ובערים גדולות אחרות ברחבי אפגניסטן, צעד שהפתיע את השכנים והעמיתים שלהם. הם הוציאו את כלי הנשק שלהם ממסתור ועזרו מבפנים לטליבאן להשתלט במהירות על המדינה.

התפקיד המרכזי ששיחקו התאים הסמויים האלה נעשה גלוי רק כעת, שלושה חודשים אחרי הנסיגה האמריקאית. בזמנו, ערים אפגניות נפלו אחת אחרי השנייה כמו דומינו עם התנגדות מועטה של כוחות הממשלה שנתמכו על ידי האמריקאים. קאבול נפלה תוך שעות בודדות, וכמעט ולא נורו יריות בעת כיבושה.

"היו לנו סוכנים בכל ארגון ובכל מחלקה", התגאה מאוולאווי מוחמד סלים סעד, מנהיג טליבאן בכיר שניהל מבצעי פיגועי התאבדות והתנקשויות בבירה האפגנית לפני נפילתה לידי הטליבאן. "היחידות שכבר היו לנו בקאבול השתלטו על המקומות האסטרטגיים".

אנשיו של סעד שייכים לכוח המכונה כוח באדרי של רקשת חקאני, ענף של הטליבאן המוגדר כארגון טרור על ידי ארה"ב בגלל קשריו לאל קאעדה. כשהוא יושב לפני כוורת של מסכי טלוויזיה במעגל סגור במרכז הביטחון של שדה התעופה בקאבול, עליו הוא מפקח היום, אמר: "היו לנו אנשים אפילו במשרד שבו אני נמצא היום".

המלחמה באפגניסטן שנמשכה 20 שנה נראתה לעתים קרובות כקרב בין כנופיות של מורדים מהטליבאן - אנשים מזוקנים שפעלו מתוך מסתורים בהרים - וכוחות אפגניים ואמריקאיים שנאבקו לשלוט בשטח הכפרי. אבל בסופו של דבר מי שעזר לנצח בקרב היו אנשי הרשת הגדולה והסודית של הפעילים בערים.

ב־15 באוגוסט, לאחר שהנשיא אשרף גאני ברח מקאבול, אלה היו האנשים שהשתלטו על העיר בזמן שהכוחות הקונבנציונליים יותר של הטליבאן נותרו מחוץ לה.

מוחמד רחים עומארי, מפקד בדרג בינוני בכוח באדרי, עבד באופן חשאי בחברת המסחר בדלק של משפחתו בקאבול לפני שקיבל הוראה לפעול באותו יום. הוא אמר שהוא ו־12 אנשים אחרים נשלחו למתחם מודיעין אפגני במזרח העיר, שם פירקו מנשקם את הקצינים שהיו במקום ומנעו מהם להשמיד מחשבים וקבצים.

תאים אחרים נשלחו לתפוס מתקנים ממשלתיים וצבאיים אחרים והגיעו לשדה התעופה של קאבול, שם ארה"ב הייתה בעיצומו של מבצע הפינוי הגדול שלה. הם השתלטו על הטבעת ההיקפית של שדה התעופה עד שכוחות טליבאן חמושים טוב יותר הגיע מהאזורים הכפריים בשעות הבוקר. סוכן אחד, מולה רחים, אפילו נשלח לבטח את המכון הארכאולוגי של אפגניסטן כדי לשמור על שכיות החמדה.

עומארי אמר שבכוח באדרי היו תאים מסודרים שעבדו על משימות שונות - לוחמים חמושים, מגייסי כספים ומי שהיו מעורבים בתעמולה ובגיוס.

"כעת התאחדו שלושת סוגי המוג'הדין האלה", אמר. עומארי עצמו הוא כיום סגן מפקד המשטרה במחוז ה־12 של קאבול.

ההצלחה שלהם עזרה להגביר את ההשפעה של "החקאני" בתוך תנועת הטליבאן כולה. כוח באדרי נוסד על ידי באדרודין חקאני, שנהרג בתקיפת מזל"ט אמריקאית בפקיסטן ב־2012. כעת מפקד על הכוח אחיו, סיראג'ודין חקאני, האחראי על ביטחון הפנים באפגניסטן וגם מכהן כשר הפנים בממשלה החדשה.

כוח באדרי, שנקרא כך על שם קרב באדר שבו ניצח הנביא מוחמד בשנת 624, כולל כמה תת־קבוצות. המוכרת ביותר ביניהן היא יחידת הכוחות המיוחדים באדרי 313, שלוחמיה החובשים קסדות משוכללות ושריון גוף נשלחו לשרת סמוך לנחתים האמריקאיים בשדה התעופה של קאבול בשבועיים שבין נפילת קאבול והשלמת הפינוי האווירי האמריקאי.

קאמרן, שלא רצה לגלות את שם משפחתו, קיבל משימה להשתלט על האוניברסיטה בקאבול ממנה קיבל את התואר שלו, ועל המשרד לחינוך על־תיכוני.

קאמרן, בן 30 ממחוז ווארדק ממערב לקאבול, אמר שהפך למגייס של הטליבאן כשלמד לימודי תואר שני בערבית באוניברסיטה ב־2017. הוא מעריך שלאורך השנים שכנע כ־500 איש, בעיקר סטודנטים, להצטרף לטליבאן. על מנת לשמור על הכיסוי שלו, גילח את הזקן, הרכיב משקפי שמש והתלבש בחליפות או ג'ינס.

הבינו שהוא מהטליבאן כשהגיע עם אקדח

"הרבה מהחברים שלנו שעטו זקנים הפכו למטרות", הוא נזכר. "אני לא נחשדתי. בעוד שהרבה מהחברים שלנו בדרג נמוך נעצרו, אני לא נעצרתי. הייתי המנהיג שלהם".

רבים ממכריו - חברים לכיתה לשעבר, מורים ושומרים - הבינו לראשונה שהוא חבר בטליבאן כשהגיע עם אקדח ב־15 באוגוסט, כך סיפר. "הרבה עובדים במשרד וכל סגל האוניברסיטה הכירו אותי. הם היו מופתעים לראות אותי", אמר קאמרן, שבתפקידו החדש משמש כמנהל הביטחון של האוניברסיטאות בקאבול.

מאז אימץ קאמרן את המראה הטיפוסי של הטליבאן: טורבן שחוק, קמיז לבן (בגד מוסלמי לגברים) וזקן ארוך. החליפות ומכנסי הג'ינס שלו מעלים אבק בארון. "אלה לא הבגדים המסורתיים שלנו", אמר. "אני לא חושב שאצטרך ללבוש אותם שוב".

תאים דומים של הטליבאן פעלו בערים אפגניות גדולות אחרות. בקנדהאר, העיר השנייה בגודלה באפגניסטן, המרצה באוניברסיטה אחמד וואלי אקמל אמר שביקש שוב ושוב ממפקדי הטליבאן רשות להצטרף למאבק המזוין נגד הממשלה הנתמכת על ידי ארה"ב לאחר שהשלים תואר ראשון בלימודי שריעה.

"הייתי מוכן לקחת רובה קלצ'ניקוב וללכת בגלל שאף אפגאני לא יכול לסבול את הפלישה למדינתו", הוא נזכר. "אבל אז החכמים שלנו אמרו לנו לא, אל תבואו לכאן, תישארו שם, תעבדו באוניברסיטאות בגלל שגם אלה האנשים שלנו והתקשורת והעולם משקרים להם לגבינו".

הטליבאן שלח את אקמל להודו ללמוד תואר שני בזכויות אדם מהאוניברסיטה המוסלמית של אליגאר, סיפר. כשחזר לקנדהאר, היה ממוקד בגיוס ותעמולה עבור הטליבאן. לאחר נפילת קאבול, הפך לדובר הראשי של משרד האוצר בניהול הטליבאן.

פרשטה עבאסי, עורכת דין אפגאנית, אומרת שכבר זמן רב חשדה באדם שעבד לצידה במתחם מבוצר, מחנה בארון ליד שדה התעופה של קאבול, שאירח קצינים בפרויקטים של פיתוח במימון ארה"ב ומדינות מערביות אחרות.

אבל זה לא היה עד נפילת קאבול - כשהאיש הופיע בטלוויזיה ובידיו רובה קלצ'ניקוב - שגילתה שבעצם הוא היה מפקד בטליבאן. "הייתי בהלם", אמרה עבאסי, שכיום נמצאת בלונדון.

האיש, אסאד מסעוד קוהיסטאני, אמר בראיון עם CNN שנשים צריכות לכסות את פניהן.

אדם המכיר את היסטוריית ההעסקה של קוהיסטאני אמר שהוא עבד על פרויקט השקיה במימון USAID ובעבר הועסק כמנהל כספים בסוכנות של האו"ם. כשנשאלה סוכנות האו"ם לפיתוח בינלאומי לגבי קוהיסטאני, ענתה שהיא מעבירה את התוכניות שלה באפגאניסטן לביקורת של סוכנויות העוסקות במניעת טרור.

מחנה בארון, המנוהל על ידי אנשים מערביים, כולל בית מלון עם מסעדה שהגישה בירה ומשקאות אלכוהוליים אחרים. עבאסי, כמו נשים רבות שעבדו במחנה, לבשה כיסוי ראש רופף בשעות העבודה ולעתים אפילו אותו הסירה. "אני לא יכולה לתאר לעצמי כמה הוא בטח רתח עלינו", אמרה.

סעד, המפקד מכוח באדרי, אמר שהיה מזועזע כשנפגש לראשונה עם תושבי קאבול כמו עבאסי כשהגיע לשדה התעופה בקאבול לקבל פיקוד עליו ב־16 באוגוסט ב־7 בבוקר. רבים מהם צעקו לאנשי הטליבאן "אתם המוות", הוא נזכר כיום.

"זה היה כואב לראות נשים אפגניות בורחות לחו"ל, מותירות את התיקים שלהן מאחור", אמר. "הדור של 20 השנים האחרונות לא ראו אותנו בכלל ופחדו מאיתנו".

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?