גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ילן מגנה על תוכניות ההוצאות החברתיות על רקע החשש מאינפלציה גבוהה

שרת האוצר האמריקאית ויושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול מתייחסים לחששות המחוקקים ביום השני של עדויותיהם בקונגרס

ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה''ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה''ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן הגנה אתמול (רביעי) על מאמצי הדמוקרטים להעביר את חבילת ההוצאות החברתיות בגובה כ־2 טריליון דולר, מול ביקורת של הרפובליקאים שהמדיניות הפיסקלית שיישמה מוקדם יותר השנה דרבנה את הכלכלה יותר מדי והזינה את העלייה באינפלציה.

"היה לנו סיוע פיסקלי מאוד גדול", אמרה ילן לוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים. "התייחסנו למה שהיה סיכון משמעותי ביותר של הידרדרות כלכלית ממושכת", אמרה.

ילן דחתה את החששות שהעלה חבר בית הנבחרים פטריק מקהנרי (רפובליקאי מצפון קרוליינה), הרפובליקאי הבכיר ביותר בוועדה, וחברים אחרים ממפלגתו, שאמרו שממשל ביידן הוציא כסף רב מדי בכך שהקונגרס והבית הלבן אישרו חבילת סיוע של 1.9 טריליון דולר במרץ. ילן אמרה שהחבילה, שאושרה בקונגרס ללא תמיכה של הרפובליקאים, סיפקה תמיכה חיונית למשפחות נאבקות להישאר עם הראש מעל המים בזמן המגפה.

"אינפלציה היא עניין של היצע וביקוש, וזה בהחלט נכון שתוכנית ההצלה האמריקאית שמה כסף בכיסם של האנשים", אמרה ילן. "אבל אם תבדוק את כמות האינפלציה שיש לנו ואת סיבותיה, זה בסך הכל רק אחד הגורמים שעזרו לה לתפוח".

גם הטיפול במשבר האקלים בפנים

ילן הגנה על החבילה ממרץ בזמן שהדמוקרטים עובדים על אישור סופי של הקונגרס להצעת ההוצאות של ביידן על משבר האקלים, טיפול בילדים ותוכניות חברתיות אחרות. הרפובליקאים הצביעו על החבילה ממרץ כהוכחה לכך שהוצאה נוספת תחמיר את האינפלציה.

"התקדמת עם תוכנית הסיוע האמריקאית, שהזהרנו שתגביר את האינפלציה", אמר חבר בית הנבחרים אנתוני גונזלס (רפובליקאי מאוהיו). "את הולכת לעשות בדיוק אותה טעות עם 'לבנות מחדש טוב יותר'", אמר, בהתייחסות לתוכנית ההוצאות החברתיות.

האינפלציה עלתה השנה ב־5% באוקטובר לעומת שנה קודם לכן, על פי המדד המועדף על הפדרל ריזרב - בתוך הביקוש החזק לסחורות ושירותים שהתמודדו עם צווארי בקבוק בשרשרות האספקה הקשורים לפתיחה מחדש של הכלכלה לאחר מגפת הקורונה.

ילן אמרה שהאינפלציה מונעת יותר משינוי בהרכב ההוצאה, יותר לכיוון סחורות ופחות לשירותים, מאשר בגלל סיוע מוגבר של הממשלה.

גו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod

ממשל ביידן התאמץ להדגים שהמדיניות שלו תעזור לטפל בנושאי שרשרות האספקה והאינפלציה הגבוהה יותר. במהלך השימוע ביום רביעי אמרה ילן שחבילת ההוצאה החברתית לא תוסיף לגירעון הלאומי או לחוב, תעזור לקדם השתתפות בכוח העבודה ותקל על הקשיים הפיננסיים של משפחות אמריקאיות.

משרד התקציב של הקונגרס, שאינו מפלגתי, מצא שהחבילה תוסיף לגירעון 367 מיליארד דולר על פני עשור, אבל ילן ודמוקרטים אחרים ציינו שההערכה הזו לא כוללת את ההכנסות הצפויות מצעדים בהצעת החוק הקוראים לאכיפה מחמירה יותר של חוקי המס ברשות מס ההכנסה. הבית הלבן ומשרד האוצר העריכו שפעילויות האכיפה האלה ייצרו כ־480 מיליארד דולר בהכנסות על פני 10 שנים, בעוד שבמשרד התקציב של הקונגרס מעריכים שהן יכניסו כ־207 מיליארד דולר.

פאוול: "הסיכונים לאינפלציה גבוהה יותר עלו"

אינפלציה גבוה יותר מפעילה על הפד לחץ להעלות את שיעור הריבית מוקדם יותר שנה הבאה ממה שצפו פקידים בכירים לפני חודשים ספורים בלבד. ילן העידה לצד יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול, שאמר שסיכוני האינפלציה גדלו לאחרונה.

"הסיכונים לאינפלציה גבוהה יותר עלו", אמר ביום רביעי. בעוד שהרבה מהלחצים האינפלציוניים השנה עדיין קשורים לגורמים הקשורים לפתיחה מחדש של הכלכלה לאחר המגפה, האינפלציה "התפשטה לתחומים רבים יותר בכלכלה", אמר פאוול.

בשימוע בסנאט ביום שלישי אמר פאוול שהפדרל ריזרב מתכונן לצמצם את מדיניות הכסף הקל שלו מהר יותר ויפתח את הדלת להעלאת הריבית כבר במחצית הראשונה של שנה הבאה. דבריו גרמו לשווקים לרדת ולאגרות החוב של הממשלה לעלות.

יו''ר הפד ג'רום פאוול בסנאט בארה''ב שלשום / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

"נשתמש בכלים שלנו לוודא שהאינפלציה הגבוהה שאנו חווים לא תכה שורשים", אמר פאוול ביום רביעי.

הפדרל ריזרב מתמודד בשאלה איך לקבוע מדיניות בתוך עלייה באינפלציה שהייתה גדולה יותר ונמשכת זמן רב יותר ממה שרוב כלכלני הסקטור הפרטי ציפו. הופעת זן אומיקרון של נגיף הקורונה מוסיפה מידה חדשה של חוסר וודאות בגלל שהיא עלולה להחמיר צווארי בקבוק בשרשרות האספקה.

עוד כתבות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"