גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אי אפשר להקים סטארט-אפים בישראל כי אי אפשר לגייס מהנדסים. זה נגמר"

נועם ברדין, שעזב בסערה את תפקידו כמנכ"ל ווייז אחרי 11 שנים, לא אופטימי לגבי תעשיית ההייטק המקומית ● בראיון לקראת ועידת ישראל לעסקים, הוא מדבר על ואקום של מהנדסים ומבקר את הטיפול בבעיית התחבורה ("בונים כבישים שרק יגבירו את הפקקים") ● ויש לו גם חרטה אישית

נועם ברדין / צילום: איל יצהר
נועם ברדין / צילום: איל יצהר

נועם ברדין לא ייסד את ווייז אבל אין יותר מזוהה איתה ממנו. במהלך 11 השנים שבהן כיהן כמנכ"ל החברה ועד שפרש ממנה בינואר השנה, צמח בסיס המשתמשים של אפליקציית הניווט ל-150 מיליון. ברדין, שהוביל את המכירה של ווייז לגוגל בשנת 2013 ומונה לסגן נשיא התאגיד, פרש ממנה לפני כשנה. בפוסט שהפך לוויראלי הוא תקף את התרבות האירגונית של ענקית החיפוש ותיאר מצבים שהכעיסו אותו, למשל - כשניסה לקבוע פגישה אבל נתקל בעובדים שלא יכלו להשתתף בגלל "שיעור יוגה שאי אפשר להחמיץ", באמצע היום. "אני הייתי המוזר שרצה לדחוף דברים מהר וציפיתי לאיזושהי הקרבה אישית כשנדרשה", הוסיף ברדין.

ועידת ישראל לעסקים - מה מצפה לנו?

מאז פרישתו הוא יושב בבית, בניו-יורק. הוא מעורב במיזם למיקרו-תשלומים על תכנים ברשת, אבל עדיין מחפש את דרכו החדשה. רגע לפני ההשתתפות שלו בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, הוא מתאר בראיון את החיים שלו מאז שעזב את החברה, מסביר מדוע הרכבים האוטונומיים לא יחלצו את ישראל מהפקק, ולמה לדעתו אין שום סיבה שלא נגיע ממקום למקום תוך 45 דקות.

"הייתי נאיבי כשחשבתי שאוכל לשנות"

בפרופיל הלינקדאין שלך כתוב "sitting at home" ועוד עם סמיילי, יש לזה משמעות כלשהי?
"זה נכון, אני יושב בבית וחושב מה הלאה, ומחייך".

עזבת את ווייז ואת גוגל לפני כשנה. כבר התנתקת רגשית?
"התכוונתי לעזוב בסוף 2020, וביום שהייתי אמור להודיע על העזיבה ישראל נכנסה לסגר. אז את כל שלבי ‘האבל’ עברתי בתקופה ההיא. כשיצאתי כבר הייתי מוכן רגשית. אני משתדל כמה שפחות לדבר עם אנשים שאני פוגש על ווייז, כדי להתקדם הלאה, ובעיקר חושב עכשיו מה השלב הבא".

במבט לאחור - יש בך הרהורי חרטה על משהו? על עצם המכירה לגוגל? על התרבות התאגידית שמצאת? כתבת ‘"שפחות הסתדרת איתה".
"אתה מכניס אותי לפינות שלא רציתי להיכנס אליהן. יש התנהלות מסוימת ברכישות, ובסופו של דבר אף אחד לא יכול לשנות את זה.

"הטעות שלי הייתה שחשבתי שאני יכול לשנות את זה, שאני יכול לייצר משהו אחר ובמקביל להמשיך בתוך מבנה של תאגיד. בתאגיד יש התנהלות מסוימת שהיא חזקה מכל פרט, וזו היה נאיביות מבחינתי לחשוב שאני יכול לשנות את זה. האם היינו צריכים למכור את ווייז או לא באותה תקופה? זה לא משנה, כי זה קרה. אני חושב שהטעות שלי הייתה שחשבתי להישאר ולגדול ולבנות בתוך גוגל. הייתי צריך לעשות סוויץ’ ולהתחיל את ההתנתקות שלי מרגע המכירה".

זה פגע במוצר?
"בכלל לא, המוצר צמח. כשהתחלנו לדבר עם גוגל היינו עם בערך עשרה מיליון משתמשים, וכשעזבתי היינו עם 150 מיליון. אז החברה צמחה בתוך גוגל בצורה מעולה, גוגל נתנו לנו את כל הגמישות שיכולנו לבקש. כך שזה בסוף שאלה אישית - של מה כל אחד אוהב. לי אישית זה לא היה נכון, בדיעבד. אבל עשינו דברים מדהימים. גוגל נתנו לנו את התקציבים, ואני מאוד גאה ממה שהצוות עשה בתקופה הזאת".

פקקים בישראל? "הכל זול יותר מלבנות כבישים"

כשאנחנו עוברים לדבר על עתיד התחבורה בישראל, לברדין יש הרבה הצעות והמלצות לתיקון המצב הקיים, והוא מאמין שהפקקים הם לא גזירת גורל.

בוא נדבר על עתיד התחבורה: כשמדינת ישראל תהיה בת 100, בעוד 27 שנים - נוכל בכלל לנוע כאן מנקודה לנקודה?
"כרגע אין בישראל מדיניות לגבי תחבורה, כמו שאין ברוב המדינות בעולם, כי להתעסק עם המדיניות האמיתית, עם העובדות, זה מאוד כואב לפוליטיקאים. אין פה החלטה פשוטה, ואין פה החלטה קלה, ואין פה החלטה ידידותית למצביע. ולכן, ברמה הלאומית אנחנו צריכים להחליט מה אנחנו רוצים. אין סיבה שבישראל תוך חצי שעה לא תוכל להגיע לכל מקום במדינה, אם נשים את אילת ומטולה בצד. זה דורש שינוי בתפיסה המהותית שלנו לגבי תחבורה.

"יש פה כמה עקרונות: דבר ראשון התפיסה של רכב פרטי לבן-אדם - זה לא יכול לעבוד יותר, וזה לא משהו ייחודי לישראל. זה שאנחנו סוללים כבישים, גורם לנו לייצר עוד ביקוש לרכבים. מחקרים שנעשו בכל העולם הראו כי ייצור של כבישים לא פותר את הפקקים, אלא ההיפך.

"בישראל יותר חזקים במקלות ולא בגזרים, והייתי ממליץ להתחיל בגזרים. אבל זה אומר כמה דברים - דבר ראשון, תחבורה ציבורית. הקונספט שבן אדם נוהג ברכב ממקום למקום חייב להעלם. השלב השני - ברגע שהגענו למרכזי הערים, איך מגיעים לקצוות? ופה גם אנחנו צריכים לשאוף לכמה שיותר אנשים בתוך כל רכב. אז יש לנו המון פתרונות שאפשר להשקיע בהם, בין אם זה אופניים ונתיבי אופניים, שזה אחד הדברים הכי יעילים ולהעביר אנשים בתוך העיר, במיוחד בישראל שרוב המדינה היא שטוחה ומזג האוויר סביר. ויש את נושא הסקוטרים".

אנחנו מוצפים בהם כבר היום.
"אנחנו מוצפים בהם כבר היום, אבל הם חלק מפתרון. השאלה היא איך אנחנו מכניסים יותר אנשים לכל רכב. צריך נתיבים לתחבורה ציבורית, נתיבים לרכבים שמלאים, כל אלו כמובן עם אכיפה ותמחור נכון של כבישי אגרה, כך שבשעות העומס יהיה יותר יקר ושיהיה יקר לנהוג בצורה פרטית. בפריז קיבלו עכשיו החלטה שמעוניינים שניתן יהיה להגיע בתוך העיר ממקום למקום בתוך רבע שעה. אותו דבר בישראל - אנחנו צריכים להחליט שבכל מקום במדינת ישראל לכל מקום צריך לקחת לא יותר מ-45 דקות - אפשר לתכנן את זה, זה לא מסובך. וכל הדברים שנעשה כדי לקדם את זה יהיו הרבה יותר זולים מלבנות כבישים".

העתיד: "בעוד 50 שנה אנשים לא ינהגו"

לא מזמן כתבת שנהיגה עצמית, רכב אוטונומי, היא האתגר הגדול ביותר בדור הנוכחי בדומה לטיסה לירח אז. זה אומר שזה לא בר-קיימא?
"חד משמעית זה אפשרי. בעוד 50 שנה לא יהיה מצב שאנשים ינהגו. זה יהיה אגדה, יסתכלו על לנהוג כמו על סיגריות. ‘נתתם לבן-אדם לנהוג ברכב? זה נשמע לא הגיוני’. אבל זה יכול לקחת הרבה מאוד זמן, וזה הולך לקחת הרבה מאוד זמן מסיבות טכנולוגיות. יש לנו עוד דרך ארוכה להגיע לפריצת דרך שרכב יוכל לנהוג כמו בן-אדם, בכל מצב בכל מזג אוויר, בכל עיר, בכל מקום. יש בעיית ייצור - צריך לייצר את הרכבים האלה. אנחנו מייצרים היום 70 מיליון רכבים בשנה, בעולם שבו יש מיליארדי רכבים. יש שאלה של רגולציה ושאלה של המודל העסקי.

"כל הדברים האלה לא קשורים לפקקים, כי אם כל הרכבים היום היו אוטונומיים היו יותר פקקים לא פחות - כי אנשים היו נוסעים עוד יותר רחוק. אם אנחנו מדברים על רכבים אוטונומיים, אז השאלה היא אם אני קונה רכב אוטונומי ואני נוסע איתו לעבודה וצריך להחנות אותו - אז לא השתנה כלום במצב הפקקים. אולי יהיו פחות תאונות, אבל זה לא ישנה את הפקקים אלא יירע. אבל לא צריך לחכות לרכבים האוטונומיים כדי לטפל בפקקים".

ההייטק בבעיה: "ישראל מזניחה את החינוך שנים"

בוא נחזור לרגע לתחילת השיחה - אז מה אתה עושה היום?
"העולם היום בטק הוא מאוד מאוד בעייתי. מצד אחד, חברות מגייסות סכומי עתק, מצד שני אין יותר טאלנטים. אי אפשר לגייס מהנדסים. בישראל למשל, אין יותר מהנדסים. אי אפשר להקים היום סטארטאפ בישראל באיזשהו קנה מידה, כי אין מהנדסים. זה גם עניין של מדיניות - מדינת ישראל מזניחה כבר עשרות שנים את החינוך, והזניחה חינוך של מגזרים אחרים, כמו ערבים וחרדים. ובגלל שאין לנו מספיק מהנדסים וטאלנטים אי אפשר לפתוח חברות, רוב החברות הישראלית היום פותחות מרכזי פיתוח במזרח אירופה.

"בארצות הברית יותר קל היום לגייס מהנדסים. אבל בסך הכל, בכל העולם יש בעיה שאין מספיק כישרון ואנשים מוכשרים. בתוך זה, אני מחפש משהו לעשות. הקריטריון שלי הוא לעשות משהו שאני חושב שהוא חשוב, לא מעניין אותי פינטק. אני מחפש משהו שהוא יותר בגדר של שליחות, שאני אוכל להסתכל במראה כל בוקר ולהגיד ‘וואלה, אני עושה משהו חשוב’. וכאלה קשה למצוא. אז אני יושב בבית ומחייך, עד שאמצא משהו".

תודה רבה, ואני מאחל לך שתמצא את זה.
"תודה רבה, ושלא תעמדו בפקקים יותר מדי". 

נועם ברדין

גיל: 50
מצב משפחתי: נשוי + 2
השכלה: תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית, ומוסמך במינהל ציבורי מהרווארד
ווייז: מונה למנכ"ל ב־2009, ועם רכישתה ב־2013 על ידי גוגל המשיך להוביל את החברה בחטיבה בגוגל
גוגל: מונה ב־2014 לסגן נשיא בגוגל, ופרש בינואר 2021
השקעות בולטות בחברות ישראליות: יומייק (2015), אירובוטיקס (2016)
אחרי: השיק את הסטארט־אפ פייגו מדיה - עיתונאות המבוססת על רכישת כתבות בודדות
הכרה ציבורית: דורג רביעי ברשימת האנשים המשמעותיים בעמק הסיליקון של ביזנס אינסייד
עוד משהו: התנדב לשירות ביחידת חיל האוויר שלדג

עוד כתבות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר