גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיבוך עם רמ"י והפרויקט בקרית מלאכי: למה נפלה מניית לוינסקי עופר בכ-17%

ביוני השנה דיווחה חברת הנדל"ן על הסכם עם העירייה לקידום פרויקט פינוי בינוי במתחם קיבוץ גלויות בעיר, בהיקף של כ-4,500 דירות ● לאחרונה ביקשה רשות ני"ע הבהרה הנוגעת למכתב שנשלח מהעירייה ימים ספורים לאחר הדיווח, שלפיו היא "לא חתמה עם חברת לוינסקי עופר או כל יזם אחר על שום הסכם או התחייבות בעניין" ● לוינסקי עופר: המכתב התקבל בחברה רק ב-22 בדצמבר

פרויקט הענק של לוינסקי עופר בקריית מלאכי / הדמיה: אתר החברה
פרויקט הענק של לוינסקי עופר בקריית מלאכי / הדמיה: אתר החברה

מניית חברת הנדל"ן לוינסקי עופר  נסחרת היום (ב') בבורסה בתל אביב בירידה של כ-12%, לאחר שהחברה חשפה מכתב שנשלח אליה בחודש יוני השנה מעיריית קריית מלאכי, אך לטענתה התקבל אצלה רק בשבוע שעבר. המכתב מציג באור נוסף את מצבו של פרויקט פינוי-בינוי בעיר שאותו מובילה החברה, וזאת לאחר שכבר השלימה באחרונה גיוסי הון וחוב.

חברת לוינסקי עופר, שבשליטת עופר (ברוך אופיר) ארביב ויוסי לוינסקי, עוסקת ביזמות בנייה ובנדל"ן. יש לציין, כי גם לאחר הירידה, מציגה עדיין מנייתה תשואה חיובית גבוהה של 119% מתחילת 2021, שהעלתה את שווי החברה ל-205 מיליון שקל.

לוינסקי עופר רשמה בתשעת החודשים הראשונים של 2021 עלייה של 5.1% בהכנסות ממכירת דירות וכן עלייה של 76.7% בהפסד הנקי והכולל, ל-4.8 מיליון שקל. לדברי החברה, פורסם המכתב ביום ב' לבקשת רשות ניירות ערך, יחד עם הבהרה של החברה בנוגע למהלך האירועים.

ראשיתו של הסיפור ב-16 ביוני 2021, אז דיווחה לוינסקי עופר כי "נחתם סיכום בין החברה לעיריית קריית מלאכי לקידום פרויקט פינוי-בינוי במתחם קיבוץ גלויות בעיר, בגוש 2405, גוש 2407 חלקות 9-11 ו-51 וגוש 2471 חלקה 182. לחברה יש הסכמי פינוי בינוי עם מרבית הבעלים של דירות בחלק מהמתחם המצוי בגוש 2405, שבו 503 דירות".

על פי הדיווח אז, סוכם כי "החברה תפעל, כיזם מוביל, יחד עם שאר היזמים במתחם, לקידום התב״ע לפרויקט במימון היזמים, מבלי להמתין למימון הרשות להתחדשות עירונית. היזמים יפעלו להכין תב״ע חדשה למתחם הפרויקט, בהיקף של כ-4,500 יחידות דיור, במקום הרשות להתחדשות עירונית ו/או הרשות המקומית.

"היזם המוביל, בשיתוף העירייה, יעשו כל שביכולתם לקדם את הליכי התכנון במהירות האפשרית, תוך כדי הסרת חסמים ככל הניתן, וזאת לאור היקף הפרויקט וחשיבותו לעיר. היזם המוביל יפעל בשיתוף העירייה להגשת התב״ע לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תוך 180 יום.

"היזם המוביל ימנה פרויקטור שירכז ויתאם את הנדרש לקידום הפרויקט ועמידה בלוח הזמנים, וימסור דיווחים חודשיים לכל הגורמים המעורבים בפרויקט", נמסר עוד. "העירייה תדאג להקצאת יתרת הזכויות, ותפעל מול הגורמים הרלוונטיים, באופן שיביא את יחס הדירות בפרויקט ל-1:9 בקרקע משלימה במתחם ״תימורים״, המשווק על ידי העירייה ומצוי בבעלות רמ״י, ו/או בכל מתחם אחר שניתן להקצות לטובת הפרויקט.

"אם הפרויקט ייצא לפועל, מספר הדירות המוערך שתבנה החברה במסגרת הפרויקט, יחד עם הדירות שייבנו על קרקע משלימה, וכולל כ-503 דירות חליפין לדיירים, הוא כ-4,500 דירות", נכתב באותו דיווח מ-16 ביוני.

"קרקע משלימה - רק באמצעות רמ"י"

היום כאמור דיווחה לוינסקי עופר שבשבוע שעבר (22 בדצמבר 2021) "התקבל בחברה דוא"ל ממהנדס העיר קריית מלאכי, שאליו צורף מכתב נושא תאריך 29.6.2021, בנוגע לפרויקט קריית מלאכי של החברה".

המכתב, אשר חתום בידי מהנדס העיר נעם רווחה וראש העיר אליהו זהר, וכן דברי ההסבר לגביו, פורסמו כאמור לבקשת רשות ניירות ערך. במכתב נאמר בין השאר, כי "העירייה רואה חשיבות רבה בביצוע פרויקטים של פינוי-בינוי בעיר, ותשתף פעולה עם תושבי העיר ויזמים מטעמם כדי להביא לפיתוח שכונות חדשות בעיר. כן תפעל מול רשויות התכנון ורשות מקרקעי ישראל ככל שניתן, על מנת להביא להצלחת פרויקטים של פינוי בינוי בעיר".

עם זאת, במכתב שנשלח ללוינסקי עופר נאמר גם, כי "כפי הידוע לכם, המפתח להצלחת הפרויקטים של פינוי בינוי מותנה בקרקע משלימה, וכזו יכולה להיות אך ורק באמצעות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), אשר תקבע בבוא העת את האופן של הקצאת הקרקע המשלימה.

"מעבר לאמור לעיל, העירייה לא חתמה עם חברת לוינסקי עופר בע"מ או כל יזם אחר על שום הסכם או התחייבות בעניין, והיא אף לא יכולה להיות צד לחוזה כאמור, הואיל והיא אינה הבעלים של הקרקע המשלימה". לדברי חברת לוינסקי עופר, הגם שהמכתב מעיריית קריית מלאכי נושא תאריך 29.6.2021 הוא התקבל בחברה, כאמור, רק ביום 22.12.2021, והחברה לא ידעה על קיומו לפני מועד זה".

מעבר לכך, מדגישה הנהלת לוינסקי עופר, כי "במועד פרסומו של דוח המדף החברה לא ידעה על המכתב נושא תאריך 29.6.2021. כאן הנושא הולך ומסתבך, מאחר שבין שני הדיווחים ביצעה החברה שתי הנפקות, אחת של מניות ואחת של אג"ח.

 

ב-22 ביולי השלימה לוינסקי עופר גיוס של 21 מיליון שקל בהנפקת מניות, ואילו ב-23 באוגוסט השלימה החברה גיוס של 92.6 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב מסדרה ד'. בהנפקת המניות השתתפו גם בעלי השליטה, שהזרימו ללוינסקי עופר סכום של 11.2 מיליון שקל מתוך סך הגיוס.

לדברי החברה, הן בתשקיף המדף שפורסם לקראת הנפקת האג"ח והן בדוחות הכספיים לסיכום הרבעונים השני והשלישי השנה, נאמר כי "לצורך הבינוי יידרש, בין היתר, 'הסכם גג' או הסדר אחר עם רמ"י שיאפשר הקצאת קרקע משלימה ליזמים לצורך כדאיות הפרויקט. למועד הדוחות הללו, טרם נקבעה הקרקע המשלימה ולא נחתם הסכם בין החברה לרשות".

בדיווח שפורסם היום, הוסיפה הנהלת לוינסקי עופר כי החברה ממשיכה לפעול בשיתוף-פעולה עם עיריית קריית מלאכי. בהמשך לפגישה שקיימה החברה ביום 9.12.2021 עם פורום מנכ"ל עיריית קריית מלאכי, הכולל את ראש העיר, בכוונת החברה להגיש לוועדה המקומית את התב"ע עבור מתחם קיבוץ גלויות עד ליום 31.12.2021".

גם בוני התיכון מיהרו לבנות התלהבות

תחום הפינוי בינוי של בנייני מגורים בישראל הביא עימו השנה דיווח חלקי ולא בהיר מצד חברת בוני התיכון , שבשליטת עמי (עמרם) פרץ. ב-13 בספטמבר דיווחה בוני התיכון לבורסה כי היא מקדמת פרויקט פינוי-בינוי ברחובות הרמה, הגליל והרי יהודה ביישוב גני תקווה, שבמסגרתו צפויים להיות מפונים 18 בניינים, ובהם 408 דירות ושטחי מסחר.

בחברה הוסיפו אז, כי "במקומם ייבנו, על פי הערכות החברה ובכפוף לקבלת האישורים הנדרשים, כ-1,300 דירות, שטחי מסחר ומבני ציבור. להערכת הנהלת החברה, ועל פי תחשיבים שנערכו על ידיה, היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט יסתכם לכ-2.5 מיליארד שקל".

בתגובה התראיינה באותו היום ראש מועצת גני תקווה ליזי דלריצ'ה לאתר ביזפורטל, וטענה כי הפרויקט נוגד את תוכנית המתאר של גני תקווה, אשר לא מאפשרת שם פינוי בינוי אלא רק תמ"א 38. יום למחרת, פרסמה בוני התיכון הודעת הבהרה, ובין השאר ציינה כי "כדי להוציא את הפרויקט אל הפועל, על פי נורמות ההתחדשות העירונית המקובלות כיום (הריסה ובנייה מחדש), תידרש כמקובל בפרויקטים מסוג זה תוכנית בסמכות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה - מחוז מרכז, שתתקן את התוכנית הקיימת שאינה מאפשרת כיום הוצאת פרויקט מסוג הריסה ובנייה מחדש".

עוד הבהירה בוני התיכון, כי "בכוונת החברה לקדם תוכנית כאמור על פי אבני הדרך הקבועות בהסכם פינוי-בינוי עם בעלי הזכויות בפרויקט, כאשר במועד שבו תידרש לכך על פי הדין, תציג אותה בפני הוועדה המקומית". בחברה הדגישו, כי עד למועד אותו הדיווח, נחתמו הסכמי פינוי-בינוי מחייבים עם בעלי זכויות ב-104 דירות, המהווים יותר מ-25% מהדירות בפרויקט. 

תגובת החברה

מחברת לוינסקי עופר נמסר בתגובה:  "החברה מבקשת להבהיר את העובדות כדלקמן: קיים מסמך חתום בין החברה לעיריית קריית מלאכי בנוגע למתחם קיבוץ גלויות, שבו מיועד לקום, בין היתר, פרויקט קריית מלאכי של החברה. המסמך נערך על ידי העירייה ונחתם בידי ראש העיר ב-6.5.2021. לבקשת העירייה, החברה אישרה את המסמך וחתמה עליו ב-15.6.2021. החברה דיווחה על הסיכום המתועד במסמך החתום בדוח המיידי מ-16.6.2021.

"כמו כן, המכתב של עיריית קריית מלאכי הנושא תאריך ה-29.6.2021 שתואר בדיווח המידי של החברה מיום 26.12.2021 התקבל בחברה רק ביום 22.12.2021. המכתב האמור התקבל במצורף להודעת דוא"ל של מהנדס העיר מ-22.12.2021, שעל פי הנאמר בה מנהלת לשכת ראש העיר קיבלה כתובת דוא"ל שגויה, וייתכן כי המכתב מ-29.6.2021 לא הגיע, ולפיכך הוא התבקש על ידי ראש העיר לשלוח אותו שוב.

"החברה ממשיכה לפעול בשיתוף-פעולה עם עיריית קריית מלאכי, וכפועל יוצא מכך התב"ע עבור מתחם קיבוץ גלויות מתוכננת להגשה לוועדה המקומית עד ליום 31.12.2021, לאחר שהוצגה בפגישה שקיימה החברה ביום 9.12.2021 בהשתתפות ראש העיר ומהנדס העיר וצוות התכנון ואושרה על ידי הגורמים המוסמכים בעירייה". 

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם