גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כנסיות פונות לחברים חדשים, לעתים בעזרת ביג דאטה

חברה קטנה בשם Gloo כורה מידע מהרשת על אנשים שעשויים להיות מוכנים לקבל מיסיון וניסיונות פנייה מצד כנסיות שונות

יותר מ-30 אלף כנסיות נרשמו לפלטפורמה של Gloo. החברה אמרה שמדובר בכ-10% מהכנסיות בארה''ב / צילום: Shutterstock, Maleo
יותר מ-30 אלף כנסיות נרשמו לפלטפורמה של Gloo. החברה אמרה שמדובר בכ-10% מהכנסיות בארה''ב / צילום: Shutterstock, Maleo

מתמודדים עם אבל? חוב גדול מדי? נמצאים על סף גירושים? בעזרת ביג דאטה, הכנסיות מוכנות להיכנס לתמונה.

חברה קטנה ששמה Gloo שמה עצמה בחזית מאמץ לנתח את הנתונים הפרטיים של אמריקאים ואת פעילותם ברשת על מנת לעזור לכנסיות להגיע לאנשים שהכי סביר שיהיו פתוחים למסר שלהם ויצטרפו לקהילות.

השיטה הזו להטפה והפצת מיסיון באופן כירורגי משתמשת בטכניקות שכבר שנים רבות משמשות חברות וקמפיינים פוליטיים, הנסמכים על נתונים כדי למצוא לקוחות. אבל בעולם האמונה, ההתמקדות היא על מידע פרטי, והניתוח מאורגן סביב הניסיון לנסות לזהות את הרגעים הקשים ביותר בחייהם של האנשים.

בדיוק כמו שמוכרים ומועמדים פוליטיים שולחים מודעות באינטרנט לקבוצות אנשים עם מאפיינים מסוימים - כולל דמוגרפיה, פעילות גלישה, התנהגות צריכה וגורמים אחרים שפלטפורמות הפרסום מרשות ללקוחות לבחור מתוכם - כך כנסיות יכולות להשתמש ב-Gloo להראות פרסומות לקבוצות אנשים שהן מאמינות שיהיו הכי צפויים להצטרף אליהן, או שלהם הן יכולות לעזור.

אנשים המתמודדים עם משבר פרטי הכי צפויים להיות פתוחים לניסיונות להגיע אליהם, כך אומרים בכנסיות - ו-Gloo מעבדת נתונים בניסיון לאתר אותם. החברה כתבה בחומר השיווקי שלה שהיא יכולה לחזות את המאפיינים של אנשים שעלולים להיות בצרות בנישואים שלהם, לסבול מדיכאון או מחרדה, או שהם צפויים להיות מכורים לסמים, על פי ניתוח המידע. Gloo משתמשת באלפי נקודות מידע מספקי צד שלישי וכן במידע שהיא אוספת בעצמה דרך הכנסיות איתן היא עובדת, כך כתוב בחומר השיווקי.

לאחר שהוול סטריט ג'ורנל החל לדווח על החברה, הודיעה Gloo שהיא כבר לא משתמשת במידע על בריאות הנפש ושינתה כמה מנהגיה הקודמים, ואחד מספקי הנתונים הגדול ביותר לחברה סיים את ההתקשרות איתה.

יותר מ-30 אלף כנסיות נרשמו לפלטפורמה של Gloo

Gloo גם מרכיבה עמודי אינטרנט המציעים לאנשים הסובלים מנושאים כמו אבל או צרות בנישואין ליצור קשר עם כנסיות באזור שלהם. העמודים האלה מקודמים דרך פרסומות ברשתות החברתיות או דרך פרסומות גוגל הקשורות למילות חיפוש מסוימות, למשל בדידות. אנשים יכולים להגיש את שמם ופרטי ההתקשרות שלהם דרך העמודים, ו-Gloo מעבירה הלאה את הפרטים.

יותר מ-30 אלף כנסיות נרשמו לפלטפורמה של Gloo, כך אומרים בחברה. החברה אמרה שמדובר בכ-10% מהכנסיות בארה"ב. הלקוחות כוללים משתמשים חינמיים ומשתמשי פרמיום וכנסיה שהיא משתמשת פרמיום ממוצעת משלמת כ-1,500 דולר בשנה.

לחלק מהכנסיות, הפרסומות המקוונות הן חלק ממאמץ להחזיק את הקהילות פעילות, לאחר שמגפת הקורונה גרמה לירידה בכמות המתפללים.

Westside Family Church, כנסייה נוצרית לכל הזרמים קרוב לקנזס סיטי, בקנזס, משתמשת ב-Gloo כדי להגיע לאנשים המתמודדים עם בעיות פיננסיות, וכן לאנשים הנאבקים בגלל המגפה, דרך פרסומות מקוונות. "הכנסייה מחויבת לצאת בכל מחיר ולמצוא את הכבשה האחת הזקוקה לרועה שלה", אמר רנדי פרייזי, כומר מוביל ב-Westside. המאמץ של Westside הולך רחוק יותר מלחפש חברים חדשים לכנסיייה, אמר, לדרשות שנועדו לעזור לקהילה.

"יש הרבה אנשים שהם כאובים ובודדים", אמר פרייזי. "אם לא יבואו לכנסייה, הכנסייה תבוא אליהם".

ב-Gloo אמרו שהחברה הוקמה בגלל החובה המוסרית לתת לכנסיות גישה לאותו סוג טכנולוגיית מידע המשמשת את התאגידים הגדולים.

"אנו מאמינים שזה הדבר הנכון לעשות. ו-Gloo מחויבת לעשות זאת בדרך הנכונה", כתבה החברה בהודעה כתובה. החברה אמרה שהיא פועלת במסגרת חוקי הפרטיות של קליפורניה ומדינות אחרות ובמסגרת חוקי הפרטיות של חברות כמו אפל ואלפאבית חברת האם של גוגל.

"אנו מגדירים את עצמנו כפלטפורמה אמינה לצמיחה אישית", אמר המייסד השותף של Gloo, סקוט בק, משקיע ולשעבר מנהל בכיר ברשת בלוקבאסטר, בבוסטון מרקט וברשת Einstein Bros Bagels, שאותה הקים ב-2010. החברה מבולדר, קולורדו, שיש בה כ-200 עובדים, עובדת גם עם מרכזי גמילה מהתמכרויות.

מסמכי השיווק של Gloo אמרו שיש לה פרופילים של כ-245 מיליון איש בארה"ב. באחת מהתחזיות שלה, על פי המסמכים, קיבלה Gloo רשימה של 30 אלף זוגות גרושים בארה"ב מחברה שסיפקה לה נתונים וקבעה את המאפיינים שהיו נכונים לשני בני הזוג, כמו פעילות רבה בכרטיס האשראי, הזמנות נסיעות וסבירות נמוכה לניהול מצבם הבריאותי. על ידי שימוש במשתנים אלה, נכתב במסמכים ש-Gloo מצאה יותר מ-33 מיליון אמריקאים שההתנהגויות שלהם פעלו בדפוסים דומים.

Gloo מציעה לתת לכנסיות צילומי-מצב של הנתונים על מנת שיבינו טוב יותר את הקהילות וימקדו את הפעילות המיסיונרית שלהם בנושאים הרלוונטיים. בשביל Westside Family Church, דו"ח של Gloo מספטמבר חזה ש-25% מהנישואים ברדיוס של 8 ק"מ עלולים להיות על סף גירושים; 26% מהאנשים צפויים לחוות התמכרות לאופיואידים; וב-3% ממשקי הבית יש מישהו או מישהי הסובלים מחרדות או דיכאון.

ב-Gloo אמרו שנתוני צד שלישי תמיד היו אנונימיים למשתמשים - החברה אומרת שהיא לא חושפת לכנסיות את שמות האנשים או מיקומם המדויק. בתגובה לשאלות של הג'ורנל, אמרה החברה שהחלה גם להסיר את פרטי הזיהוי ממאגר המידע שלה עצמה בשנה שעברה.

בתחילה אמרה החברה שקובץ הבסיס על הדמוגרפיה של צרכנים ופיננסיים התקבל מ-Wunderman Thompson, בבעלות ענקית הפרסום WPP. ב-Wunderman אמרו שאוספים מידע על צרכנים ממגוון מקורות, ושהלקוחות של החברה צריכים להשתמש בנתונים שלה תוך הפעלת שיקול דעת תעשייתי ראוי. ערכות הנתונים של החברה, נמסר ממנה, "לא מכילות מידע על התמכרויות, אלכוהוליזם או תלות באופיואידים".

ב-Wunderman אמרו החודש שהחברה סיימה את החוזה שלה עם Gloo וביקשה שנתוניה יימחקו מהמערכות של Gloo. ב-Wunderman סירבו לספק סיבה לצעד. ב-Gloo אמרו ש-Wunderman סיימה את החוזה שלה בגלל שהשותפות הפכה לפומבית והחברה כבר הייתה בדיונים לגבי עבודה עם ספקיות נתונים אחרות.

אין חוקים מקיפים פדרליים בנוגע לפרטיות מידע

ב-Gloo לא רצו לומר איך החברה מזהה למי יש בעיות נפשיות או נאבק בהתמכרות או איך היא הגיעה למידע כזה, וציינו הסכמי סודיות עם ספקיות נתונים מצד שלישי. בק אמר מאוחר יותר ש-Gloo הפסיקה לאחרונה להשתמש בנתונים הקשורים לקטגוריות האלה.

הלקוחות יכולים לעשות אינטגרציה בין מאגרי הנתונים הפנימיים שלהם וזה של Gloo, ולהוסיף אותו לאוצר הנתונים של Gloo. החברה מציעה טכנולוגיה שכנסיות יכולות להפעיל באתרי האינטרנט כדי לאסוף נתונים, ויש לה שאלונים שכנסיות יכולות לחלק לחברי הקהילות שלהן.

חברות רבות החלו להסתמך על ספקיות נתונים מצד שלישי על מנת לעזור להן למצוא קהלים בתעשיית הפרסומות הדיגיטליות הפורחת. רוב הצרכנים לא יודעים בדיוק איזה מידע נאסף ואיזה שימוש נעשה בו. אין חוקים מקיפים פדרליים בנוגע לפרטיות מידע, אם כי כמה מדינות מקדמות חוקי הגנת פרטיות משלהן. כמה מהכללים משתנים בימים אלה, לאחר שאפל הגבילה את האופן בו ניתן לעקוב אחרי משתמשים במכשירים שלה בשנה שעברה, וגוגל מתכננת מגבלות דומות לגבי דפדפן כרום שלה.

כנסיות ועמותות, שכבר זמן רב השתמשו בפרסום מסורתי, משתמשות בפלטפורמות אחרות על מנת למצוא אנשים שהן מאמינות שנמצאים במשבר. חלקן יוצרות תוכן מקוון משלהן לגבי נושאי בריאות הנפש, או מנסות להגיע לאנשים דרך פרסומות בפייסבוק, המרשות למפרסמים לפנות לקהלים מוגדרים על בסיס אלגוריתמים מסובכים.

חברת מטא, חברת האם של פייסבוק, אמרה שהגבילה את המדיניות סביב השימוש בכיוון פרסומות והיא נותנת למשתמשים ברשת החברתית כלים לנהל את הפרסומות העולות מולם.

כנסיות אומרות שהנתונים עוזרים להם למצוא חברים יותר ביעילות. "הם רוצים לדעת מי אתה, הם רוצים לחזות את יכולתך לתרום, את הסבירות שתנשור מאיזו תוכנית - זה אותם רעיונות המיושמים בבנקים", אמר טל פרנקפורט, מייסד ומנכ"ל Cloud for Good, חברת ייעוץ העובדת עם ארגונים מבוססי אמונה ועמותות אחרות.

הכנסייה האדוונטיסטית של היום השביעי יצרה פרסומות פייסבוק ואינסטגרם משלה שנועדו לאנשים במצבים שונים של מצוקה, מחולים בבתי החולים ועד תלמידי מכללות הלומדים למבחנים. "לפעמים החיים לא הגיוניים, אנחנו כאן להתפלל בשבילך", נכתב בפרסומת פייסבוק אחת המיועדת לחולים מאושפזים.

סם ניבס, כומר אדוונטיסטי ובכיר במשרדי הכנסייה הראשיים בסילבר ספרינגס, מרילנד, אמר שהכנסייה קיבלה יותר תגובות לאחר שפרסמה פרסומות כלליות מאשר מתי שניסתה לפנות לקבוצות מסוימות. אחת המטרות של הכנסייה היא למנוע התאבדויות על ידי הצעת ליווי אישי מקוון מכמרים, אמר.

בדיוק כמו בקמפיין שיווק של מותג, המטרה היא להמיר אנשים 

אנשים המתמודדים עם משבר הם בין האנשים הכי צפויים להיות פתוחים למסר של כנסייה, אמר ג'ייסון אייק, בעלי Waypoint Creative, חברת שיווק דיגיטלית שעזרה לכנסיות בניסיונות שלהן להגיע לאנשים, כולל כנסיות המשתמשות ב-Gloo. "משבר הוא מונח רחב - אולי זה מוות במשפחה, אולי זה דיכאון או חרדה", אמר.

בדיוק כמו בקמפיין שיווק של מותג, המטרה היא להמיר אנשים - מי שנותנים את כתובת הדואר האלקטרוני או מספר הטלפון - כהגדרתו - ולשמור עליהם מעורבים, כך אמר אייק, שחברת השיווק הדיגיטלי שלו עזרה ל-Westside בניסיונותיה לכוון לקהל מסוים.

לאחרונה Gloo חיברה את City on a Hill, כנסייה בפטיסטית דרומית באזור דלאס ופורט וורת', עם יותר מתריסר אנשים המתמודדים עם בעיות כמו צרות בנישואין, חרדה ואבל לאחר שחיפשו בגוגל מונחים הקשורים לנושאים אלה, כך אמר כריס קאנינגטון, כומר בכנסייה. אחת האנשים הייתה אישה שאיבדה קרוב משפחה לקורונה. בתחילה הצטרפה לקבוצת התמיכה באבל של הכנסייה ואז החליטה ללכת לדרשה ביום הראשון לאחר מכן, סיפר קאנינגטון.

הוא אמר שאנשי סגל עורכים שיחות אחד על אחד עם אנשים שנשלחים אליהם על ידי Gloo ולפעמים מציעים להם טרמפ לכנסייה. "אנו דוברים אותה שפה כמו Gloo מבחינה זו שאנו רואים זאת כהזדמנות אם אנחנו יכולים לדבר לאנשים שנעים בכיוון הזה בלאו הכי", אמר.

מאז תחילת המגפה, אמר בק מ-Gloo, החברה מתמקדת במאמץ לעזור לכנסיות להשיג יותר תשומת לב בחיפושי גוגל. לחברה יש תוכנית לכנסיות היכולות לשלב משאבים כספיים ולקנות מילות חיפוש - משהו שאף כנסייה אחת לא יכולה להרשות לעצמה לבד, אמר.

כשמשתמשים מחפשים מילות חיפוש ונתונים כמו "איך להתמודד עם אבל" או "איך להחזיק נישואים חזקים", אחת התוצאות שהם עשויים לקבל היא פרסומת שתיקח אותם לעמוד נחיתה שנוצר על ידי Gloo. העמוד מעודד אותם להכניס פרטי התקשרות כך שיוכל ליצור איתם קשר מישהו מכנסייה מקומית. המשתמשים יכולים להגיע לעמודי הנחיתה האלה גם דרך פרסומות מכוונות בפייסבוק.

מרגע שהכניסו את המידע, הפלטפורמה של Gloo מצוותת את המשתמש עם כנסייה מקומית. בחברה אומרים שהכנסייה נבחרת על פי מידת קרבה גיאוגרפית, התוכניות שמציעה הכנסייה ויכולת תפוסת המתפללים שלה.

מרגו מקלינטון סטוגלין, שעבדה בכנסיית קונקורד בדלאס ובעמותה קשורה אליה שמציעה ייעוץ, אמרה שהכנסייה הבפטיסטית ניסתה את השירות החדש של Gloo לאחר שחתמה על הסכם עם החברה במאי האחרון.

ב-Gloo חיברו אותה עם אישה שהתמודדה עם אובדן בנה והעבירו את פרטי ההתקשרות של האישה דרך אחד מעמודי הנחיתה שלהם. היא פנתה לאישה בטלפון ואמרה שהתפללה איתה. ד"ר מקלינטון סטוגלין גם נתנה לאישה מידע על מנת להצטרף לכנסייה ולעמותה הקשורה אליה.

"אחד המוטואים של הכנסייה הוא להגיע לאחד", אמרה ד"ר מקלינטון סטוגלין. "מרגע שאנשים נרשמים, אנו עוזרים להם להפוך לחברים, אנו עוזרים להם להיות מוטבלים ולהפוך לחלק מהמשפחה של הכנסייה".

עוד כתבות

חיילי צה''ל בגבול עם עזה / צילום: ap, AMIR COHEN

חריגה של 25 מיליארד שקל, לפחות: באוצר תוקפים את התנהלות צה"ל

באוצר טוענים כי משרד הביטחון קובע עובדות בשטח, והם נאלצים לאשר הוצאות בדיעבד ● אם לא יחול שינוי, הם מזהירים כי לא יהיה מנוס מהטלת גזרות חדשות על הציבור בתקציב 2026 ● מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם: "אני מקווה שמשרד האוצר לא שכח שאנו במלחמה"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגב הורתה להחרים את הדיונים על הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל

שרת התחבורה הורתה שלא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לראש הממשלה ● בכך מצטרפת רגב לקריאתו של ח"כ אלמוג כהן שלא לקדם בינתיים את השדה

תשואות קרנות הפנסיה והגמל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

זו הייתה מחצית פנומנלית לחוסכים לפנסיה, חוץ ממסלול אחד

למרות המכסים, המלחמות, הנפט והיחלשות הדולר - הקפיצה של הבורסה המקומית סידרה לחוסכים תשואות נאות מאוד ● גם הקאמבק של וול סטריט מהשפל של תחילת אפריל סייעה ● היחלשות הדולר פגעה בכולם אך בפרט במסלולים מחקי מדד ה-S&P 500

עוזי לוי, מנהל מחקר חו״ל בבנק מזרחי טפחות / צילום: באדיבות מזרחי טפחות

"פוטנציאל לתשואות פנומנליות": מנהל המחקר בבנק שמסמן 3 סקטורים לוהטים

עוזי לוי, מנהל מחקר חו"ל במזרחי טפחות, לא נלחץ מהשיאים בשוק המניות: "זה לא 'הייפ' על ריק — אנחנו נמצאים בראשיתה של מהפכה טכנולוגית" ● למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ לשים את הז'יטונים על מניות AI, ענן ומחשוב קוונטי, לצד הסקטור החבוט של אנרגיות מתחדשות

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: יוסי כהן

החמרה בפיקוח על הנפקות בבורסה: מפיצים יידרשו להירשם ולדווח לרשות ני"ע

בעקבות העלייה בפעילות המפיצים בשוק ההון, רשות ניירות ערך תחייב גופים שפעלו עד כה בענף ללא פיקוח להירשם במרשם החתמים – גם אם אינם מציעים חיתום ● מרבית המפיצים כבר רשומים, אך ברשות פועלים להגביר את הפיקוח על גורמים נוספים הגוזרים קופון מהנפקות

טל יעקובסון, מנכ''ל פריון / צילום: אוהד דיין

איך לדבר על שיווק בשפה שסמנכ"לי כספים מבינים, והקשר ל-AI

תעשיית הפרסום הדיגיטלי צמאה לא רק ליצירתיות, אלא גם לאופטימיזציה ומדידה עסקית, אומר טל יעקובסון מנכ"ל פריון, שרכשה את Greenbids המתמחה ברכש מדיה מבוסס בינה מלאכותית ● "עכשיו אנחנו בשוק של 750 מיליארד דולר, שמחבר קריאייטיב, מדיה וטכנולוגיה"

בינה מלאכותית ציבורית בסין / צילום: Shutterstock

מודל AI חדש הושק היום. מה תהיה ההשפעה שלו על התחום החם בוול סטריט?

חברת באידו הסינית הכריזה על הפיכת מודל השפה של לקוד פתוח, שניתן להשתמש בו באופן עצמאי ובחינם ● מדובר על בשורה מרעישה בתחום הבינה המלאכותית, אך יש מי שלא ממהר להתרגש: "קוד פתוח אינו בהכרח שקול לשקיפות מלאה", מסבירים אנליסטים

ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

בעקבות חשיפת גלובס: דרישה לדיון בוועדת הכספים בנושא מצוקת השוכרים והמשכירים

חברי הכנסת נאור שירי וולדימיר בליאק מבקשים דיון דחוף בנושא הסדרת הפיצויים לשוכרים ולמשכירים עקב הטילים מאיראן ● בבקשה נכתב כי "בעלי הדירות נמצאים במצב בעייתי, הם נותרים עם נכס שאינו ראוי למגורים ושאינו מניב הכנסה"

יריד דירות נדלניישן של יד2 / צילום: רוני הרמן

רוכשי הדירות היו אמורים לשלם פחות על המשכנתא, למה זה לא קורה?

התמתנות קצב האינפלציה, הירידה בתשואות האג"ח והצפי להורדת ריבית - מאותתים על הקלה גם בריבית המשכנתאות ● אבל בבנקים לא ממהרים להפחית לפני שייראו מגמה חיובית לאורך זמן

מערכת הנשק האמריקאית שבדרך לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ארה"ב תמכור לישראל מערכת נשק בשווי חצי מיליארד דולר, בוול סטריט ג'ורנל טוענים שגם דחייה של חודש בתוכנית הגרעין האיראנית משמעותית ואיך השפיעה המערכת מול איראן על ענף התעופה ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס F-15 של חיל האוויר האמריקאי / צילום: Reuters, Mark Cosgrove

מערכת ישראלית תשמש את חיל האוויר האמריקאי

לגלובס נודע כי מערכת של חברת TSG הישראלית תוטמע בחיל האוויר האמריקאי, כחלק מעסקה בגובה מאות אלפי דולרים

מערכת ההגנה האווירית SPYDER בתצורת All in One / צילום: רפאל

ניצחה את הגרמנים והצרפתים: רפאל זכתה בעסקת ענק

לפי דיווחים שפורסמו, המערכת שרפאל צפויה לספק לרומניה בעסקת הענק היא ספיידר, המספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, אל מול מגוון איומים ● ככל שתיחתם, תהיה זו העסקה השנייה בגודלה אי פעם של מדינת ישראל, לאחר מכירת מערכת חץ 3 לגרמניה, תמורת כ-3.5 מיליארד דולר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

ראש הממשלה ביטל דיון בהקמת שדה תעופה ברמת דוד

המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תדון היום בהקמת שדה התעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל והליכי התכנון יעוכבו ● הביטול מגיע אחרי שסגן השר אלמוג כהן התפטר מהממשלה במחאה על התכנון לקדם שדה תעופה בצפון ולא בדרום

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית בוקר טוב דרום, רדיו דרום, 25.6.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם בשנה שעברה נוספו למשטרה 3,500 שוטרים?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התגאה בהגדלת הכוח המשטרתי, אבל הוא לא הפריד בין הברוטו לנטו ● המשרוקית של גלובס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

לידר מעריכים: הריבית עשויה לרדת כבר בשבוע הבא

לפני פריצת המערכה מול איראן, השוק בישראל העריך כי הבנק המרכזי יוריד את הריבית במשק בהחלטת הריבית בספטמבר ● כעת יש מי שמעריכים בהסתברות של 50% כי הפחתת הריבית תוקדם כבר לחודש אוגוסט

ישראל שיתקה את המימון השיעי / צילום: AP

הצד הפחות מוכר של המלחמה: ישראל נתנה מכה אנושה גם לתשתית הפיננסית של איראן

אחרי ששיתקה כלכלית את הציר השיעי, ישראל חנקה גם את מנגנון הכספים של איראן עם חיסול אנשי מפתח בהעברת כספים לציר השיעי ● אבל המערכה טרם הסתיימה: חברות קש סיניות מבריחות נפט וסחורות תחת מסווה, ונעזרות בבנקים אירופיים

היזם בני לנדא / צילום: איל יצהר

הוא חתום על אחד האקזיטים המדהימים בתולדות ישראל אבל 4 חברות שלו כבר נקלעו לקשיים. למה זה קורה?

בני לנדא נחשב לאחד מהיזמים הבולטים בישראל, בין היתר, בזכות האקזיט המדהים של אינדיגו ואלף פטנטים שרשם ● אך לפחות ארבע חברות המקושרות אליו נקלעו לקשיים - בשל פיתוחים יקרים, קצב חדירה איטי לשוק, תלות במשקיעים אירופים והשלכות המלחמה ● האם מדובר בצירוף מקרים מצער, או בכשל מובנה במודל?

התרסקות מניית OST, איבדה 93% ביום / צילום: Shutterstock

הונאה על הונאה: אחרי שגרמו להפסדים עצומים, הם מציעים "פיצוי"

נוכלים ברשתות החברתיות הצליחו לגרום למשקיעים ישראלים לרכוש מניה סינית - ואז מכרו את מניותיהם ברווח עתק כשהגיעה לשיא ● כעת הם חוזרים עם הצעה "לפצות" את הקורבנות באמצעות הונאה חדשה ● אלו הסימנים שכדאי להכיר כדי לא ליפול בפח

נשיא העליון, השופט יצחק עמית, בדיון בבג''ץ על מינוי ראש השב''כ / צילום: צילום מסך מהשידור החי

מהומה בדיון בבג"ץ על מינוי ראש השב"כ; עמית: "ניסיון להכשיל הליך משפטי"

בג"ץ דן בשתי עתירות: האחת מבקשת לאפשר לנתניהו להשלים את מינוי האלוף זיני לראש השב"כ - בניגוד לעמדת היועמ"שית שקבעה כי הוא בניגוד עניינים; והשנייה מבקשת למנות ועדה בלתי תלויה לאיתור מועמדים לתפקיד ● במהלך הדיון ח"כ גוטליב צעקה לעבר הנשיא עמית: "תתבייש לך" - והוצאה מהאולם ● בעקבות הפרעות נוספות, הוחלט להמשיך את הדיון ללא קהל

חנות של רשת סבון / צילום: יח''צ-דן לב

קבוצת גולף נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת מרבית הפעילות של רשת סבון

גולף דיווחה כי היא מעוניינת לרכוש את פעילות ההפצה, הפעלת החנויות ואתר האינטרנט של סבון ● במקביל, סבון עדכנה כי היא נמצאת בשלב מתקדם של מו"מ למכירת מפעל הייצור שלה הממוקם בקריית גת ● אם המפעל לא יימכר, הוא מתוכנן להיסגר בעוד שנה