גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשי הבנק הדיגיטלי: "לתפעל חשבון יעלה שליש לעומת לאומי והפועלים"

רגע לפני פתיחת השירות לציבור הרחב, המנכ"ל והיו"ר של הבנק הדיגיטלי הראשון - או בשמו החדש "ONE ZERO" - מספרים על חוסר ההיענות בקרב המוסדיים הישראליים בהשקעות ● על עקב האכילס של הבנקים המסורתיים ("היום הם מתפקדים ככספת בתשלום, הם יצטרכו לתת ערך מוסף") ● ועל כלכלת העתיד ("הקריפטו יגיע למיינסטרים. אנחנו בודקים מה אפשר לעשות בתחום")

גל בר-דעה ושוקי אורן, המנכ"ל והיו"ר של הבנק הדיגיטלי הראשון / צילום: איל יצהר
גל בר-דעה ושוקי אורן, המנכ"ל והיו"ר של הבנק הדיגיטלי הראשון / צילום: איל יצהר

שבועיים לפני פתיחתו לציבור הרחב ועם רשימת המתנה של כ-60 אלף לקוחות, הבנק העצמאי בבעלות אמנון שעשוע, השיק שם חדש: ONE ZERO. "קראנו לו כך כי המטרה היא להביא אלטרנטיבה אמיתית מלאה וחדשה ללקוחות הבנקים", הסביר המנכ"ל גל בר-דעה. "באנו לנצח את הזמן האבוד, כאב הראש והבירוקרטיה בניהול הכסף. ONE ZERO הוא גם ניצחון הטכנולוגיה. בנק שעוד לפני שהתחיל ללכת כבר דובר שלוש שפות - עברית, אנגלית ובינארית".

הבנק הדיגיטלי הוא הבנק העצמאי הראשון ב-43 השנים האחרונות שקיבל רישיון מבנק ישראל. הבנק פיתח טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית כדי להעניק למשקי הבית שירותי בנקאות פרטית שעד כה היו זמינים רק למי שידו משגת.

במרץ האחרון החל הבנק בתקופת הרצה לקראת השקה הדרגתית לציבור. תחילה, תכננו ב-ONE ZERO לפתוח את הפעילות לקהל הרחב בסוף 2021, אך המועד נדחה לתחילת 2022, במטרה לסיים את ההיערכות, שכללה גם גיוס משקיעים מחו"ל.

במסגרת ההרצה, יפתחו חשבונות לקבוצה סגורה של לקוחות שהם עובדי הבנק ומשפחותיהם. החל מאמצע החודש הבא, תערך השקה שקטה ל-60 אלף הלקוחות שהשתתפו בהרשמה המוקדמת. בהמשך, שירותיו יפנו לקהל הרחב.

לפני כשבועיים הבנק הודיע על גיוס של 120 מיליון דולר ממשקיעים בינלאומיים ומקומיים. הגיוס הושלם בסוף השבוע האחרון לפי שווי של 320 מיליון דולר אחרי הכסף.

רוב הגופים המוסדיים הגדולים בחרו לא להשקיע בשלב זה, לפחות עד בחינת המודל שהבנק מציע. "השקעות כל כך משמעותיות לא קורות בקלות", מסביר יו"ר הבנק, שוקי אורן, בראיון בלעדי לגלובס. "מדובר במשקיעים חשובים. הם בילו איתנו הרבה שעות והבינו את החדשנות בטכנולוגיה שלנו".

אורן מבין את החלטת הגופים המוסדיים לא להצטרף לגיוס, אך מאמין שרבים מהם יכנסו בהמשך. "אין לי ספק שהמוסדיים הישראליים יתלהבו, וחלק ייכנסו בהמשך הדרך. פחות מקובל כאן לגייס כשאין עדיין לקוחות. לא מעניין את השותפים שלנו השוק הישראלי, הם מסתכלים מעבר לזה, וזה מבחינתנו גם מאפשר לנו לראות שווקים שונים ועשייה מחוץ לישראל".

"העו"ש הפך לכאוס"

והמשקיעים לא פועלים בחלל ריק. ענף הבנקאות והפיננסים עובר בשנים האחרונות תהליכי דיגיטציה גלובליים. במהלכו קמו ברחבי העולם מאות בנקים המאפשרים לבצע את רוב הפעולות בחשבון מרחוק.

זאת גם הסיבה שמנכ"ל ONE ZERO, גל בר-דעה, מקווה שהבנק הדיגיטלי יהפוך למתחרה מוביל של הבנקים הגדולים תוך זמן קצר. "בחמש השנים הקרובות השלישיה שמובילה את עולם הבנקאות תשתנה, ולנו יש הרבה מה להציע", הוא מעריך.
מה הבנק הדיגיטלי מציע? נדמה שאפילו למוסדיים זה לא היה ברור.

"אנחנו מציעים גישה הפוכה מיתר הבנקים המסורתיים. הבנקאות כיום סובלת ממערכות מיושנות, ומנסה לדחוף אנשים לאפליקציות ולאתרים של 'עשה זאת בעצמך'", אומר בר-דעה. "אזרחים רבים בישראל סובלים מניהול הכסף. העו"ש הופך לכאוס אחד גדול, ואין להם למי ללכת, אלא אם יש להם כסף למנהל כספים אישי".

לדבריו, הבנק הדיגיטלי, בשונה מהבנקים הקיימים, "יקדם 'בנקאות פרו-אקטיבית' שתנהל את הכסף של הלקוח באופן יעיל יותר. "אנחנו לא נחכה שהלקוח יהיה בבעיה", הוא אומר. "אם בנקאי בבנקאות פרטית יכול לשרת עד 20 לקוחות, הבנקאים שלנו יוכלו לשרת עשרות ומאות לקוחות".

מקדימים תרופה למכה

היו"ר, אורן, מדגים את השינוי בשירות השוטף: "לאחרונה, במהלך קניות שערכתי בסופר, כרטיס האשראי שלי לא עבר. התברר שהגעתי למסגרת המקסימלית. הטכנולוגיה שלנו עוברת על העו"ש, מדווחת על המינוס, על קפיצות בתשלומים, ומעבר למניעת אי הנעימות, היא מציעה דרכי התמודדות. לדוגמה, מתריעה לי מראש להשתמש בכרטיס אחר".

המערכת לא צריכה להתריע לך שצריך לוותר על חלק מהקנייה?
"אם החריגה חוזרת, מעמיקה ולא חד-פעמית, נתייחס אליה אחרת".

מה ההבדל בין מה שאתם מציגים לבין אפליקציות משוכללות לניהול "כלכלת המשפחה" (מודל לניתוח התנהלות משק הבית)?
בר-דעה: "אפליקציות של 'כלכלת המשפחה' מתלבשות על חשבונות בנק ונותנות המלצות שצריך לבצע. לעומת זאת, האפליקציה שלנו תדע גם לבצע את ההמלצות וההתאמות בעצמה, להתאים מועדי התחייבויות, להתריע אם סיימת תקופת תשלומים. הכל ירוכז ויתבצע במקום אחד".

אורן: "הגענו למקום שבו כל יועץ לכלכלת המשפחה מנסה לחלץ מצרה, אבל אנחנו פועלים לפני הצרה".

המטרה היא שיהיה גוף אחד שכביכול מתמחה במספר תחומים? זו בעצם גישה הפוכה מהפינטק והבנקאות הפתוחה שמקדמים שירות המבוסס על התמחות ספציפית.
"מסביב לעולם בנקים דיגיטליים עושים הכל. זו תעשייה שהלקוחות לא מבינים בה. הם רוצים שגוף אחד, שהם סומכים עליו, יעשה עבורם הכל".

הגישה של "עזבו, אתם לא מבינים, בואו, תסמכו עלינו" שאתם מציעים הפוכה מהחדשנות הפיננסית. למה שיסמכו עליכם?
"חובת ההוכחה היא עלינו. אנחנו נעניק שקיפות, אנשים ידעו מה הם מקבלים, כמה הם משלמים. לא בנקאות שמרימה טלפון רק כשיש בעיה, או דוחפת משהו שלא צריך".

גם אתה מתפרנס מעמלות ומריביות. אתה לא רוצה להרוויח?
"גם ארומה מרוויחים מקפה 14 שקל, אבל אם יש מוצר שברור כמה הוא עולה, ואנשים רוצים לקנות אותו, אז אין בעיה. הבעיה בבנקים היא ההוגנות והשקיפות, לא ברור אם מה שמציעים לי לקנות הוא לטובתי".

מה תהיה הריבית על המינוס?
"אנחנו עוד לא חושפים מחירים, אבל אם לתפעל חשבון בפועלים או בלאומי עולה בערך 4,500 שקל בשנה, אצלנו זה יעלה שליש. את החיסכון בעלויות מהיתרונות הטכנולוגיים אנחנו נגלגל ללקוחות".

תהיו אטרקטיבים גם בעלות ניהול השקעות בשוק ההון?
"נהיה סופר זולים. יותר מבתי השקעות. זה שוק תחרותי. רואים באנגליה למשל איך הבנקים הדיגיטליים תופסים 10%-20% מנתח השוק. גם כאן זו תהיה המגמה. זה לא יקרה ביום, ולא בשנה, וזה יעשה בזהירות - רפורמת הבנקאות הפתוחה מצוינת לשחקנים חדשים ורעבים".

"בוחנים פעילות בקריפטו"

אתם אומרים שזו בנקאות העתיד, אבל יש מצב שבעתיד יהיה שקל דיגיטלי, נשמור אותו בארנקים וזהו.
"שקל דיגיטלי הוא דבר מבורך, אבל המשכורת נכנסת לבנק. הוא נותן לך מוצרים כמו אשראי, ערבות, צ'קים. מדובר במצב שתמיד יהיה קיים, גם כשיהיו פה מטבעות דיגיטליים. היום הבנק מתפקד ככספת בתשלום, אבל בעתיד הוא יצטרך לתת ערך נוסף".

תהיו פעילים בתחום הקריפטו?
"אנחנו מאמינים שהקריפטו יגיע למיינסטרים. אנחנו בודקים, ובנק ישראל בודק, איך ומה אפשר לעשות בתחום. הוא מעניין אותנו".

תעודות זהות:

גל בר-דעה (מנכ"ל)
אישי: נולד ב-1979 בתל אביב. בעל תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת קולומביה
מקצועי: לשעבר סמנכ"ל מוצר ושרות בפפר; יזם פינטק (Bink)
עוד משהו: השלים את שביל ישראל עם משפחתו 

שוקי אורן (יו"ר)
אישי: נולד ב-1959 בתל אביב. בעל תואר שני במינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית
מקצועי: לשעבר מנכ"ל לאומי שוויץ והחשב הכללי באוצר
עוד משהו: משתדל לשחות בכל יום. חובב "מוזיקה לא פופולרית"

עוד כתבות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי