הבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע מגייס 120 מיליון דולר מבנק שוויצרי, ענקית טק סינית וקבוצת פיננסים יפנית

בגיוס משתתפים בין השאר פרופ' אמנון שעשוע, הבנק השוויצרי יוליוס בר, ענקית הטכנולוגיה הסינית Tencent וקבוצת הפיננסים היפנית SBI • הגיוס מתבצע לפי שווי של 320 מיליון דולר "אחרי הכסף", ולאחר שהבנק הדיגטלי פנה לגופים מוסדיים רבים בארץ כבר לפני כחצי שנה

אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר
אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר

הבנק הדיגיטלי הראשון, שבבעלות פרופ' אמנון שעשוע, מגייס 120 מיליון דולר ממשקיעים בינלאומיים ומקומיים בהובלת הבנק השוויצרי יוליוס בר, ענקית הטכנולוגיה הסינית Tencent וקבוצת הפיננסים היפנית SBI. הגיוס מתבצע לפי שווי של 320 מיליון דולר לבנק "אחרי הכסף", ולקראת השקת השירות בחודשים הקרובים.

הגיוס הנוכחי מתבצע לאחר שהבנק הדיגטלי פנה לגופים מוסדיים רבים בארץ כבר לפני כחצי שנה על מנת לגייס כספים. בין היתר נעשתה פנייה לגופים כמו עמיתים, קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. בעמיתים לא שללו הצטרפות לגיוס אך החליטו להמתין עם הזרמת הכסף עד שיוכלו לבחון את המודלים הסופיים שמציע הבנק הדיגיטלי.

הבנק הדיגיטלי נוסד והובל על ידי מריוס נכט, שהכניס את שעשוע כשותף בבנק באוגוסט 2018. במאי 2020 הודיע הבנק הדיגיטלי על "שינויים בגרעין השליטה" בו, שבמסגרתם נכט יצא מהחזקתו בבנק ושעשוע "לוקח את הגה השליטה בבנק; ירכוש את מניותיו של מריוס נכט ויהפוך לבעל השליטה היחידי". בכך הפך שעשוע לבעל השליטה היחידי בבנק. 

שעשוע, שהזרים הון ראשוני לבנק בהיקף של 65 מיליון דולר, ישתתף גם הוא בסבב ההשקעה הנוכחי ויישאר עם גרעין השליטה בבנק (יחזיק יותר מ-50% מההון לאחר השלמת הגיוס). בבנק, אותו מובילים המנכ"ל גל בר דעה והיו"ר שוקי אורן, מציינים כי הסכום שיגוייס ישמש לצורך המשך מימוש התוכנית העסקית של הבנק ולהשלמת ההון הרגולטורי הנדרש על ידי בנק ישראל.

לשלושת המשקיעים שמובילים את סבב הגיוס מצטרפים משקיעים נוספים ובהם קרן ההשקעות האמריקאית West Cost Equity Partners , קופת הגמל של עובדי האוניברסיטה העברית והקרן הסינגפורית Far east Ventures. בבנק מציינים שמתקיימים מגעים מתקדמים עם משקיעים נוספים, שעשויים להצטרף להסכם ההשקעה, מה שעשוי להביא להגדלת סכום הגיוס. סגירת העסקה צפויה במהלך חודש ינואר הקרוב.

הבנק הדיגיטלי החל במרץ האחרון הבנק בתקופת הרצה במטרה להשיק את פעילותו בהדרגה לציבור הרחב בתחילת 2022. לדברי הנהלת הבנק, רשימת ההמתנה של הבנק מונה מעל 60 אלף נרשמים.

אמנון שעשוע ציין כי "אני באמת מאמין שטכנולוגיה מבוססת AI, שכבר משנה את חלקים משמעותייים בחיינו, יכולה להוות פתרון לאתגרים הפיננסים, שעמם מתמודדות משפחות רבות ברחבי העולם. אנחנו מודים לשותפים החדשים שלנו על האמון ומצפים לייצר עמם שיתופי פעולה אסטרטגים בעתיד".

גל בר דעה, מנכ"ל הבנק הדיגיטלי, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "יש פה הבעת אמון גדולה גם בשוק הישראלי, ברגולציה הישראלית ובחזון והטכנולוגיה שלנו. וגם בזה שהעסק שבנינו יתפתח לא רק בישראל אלא גם בשווקים נוספים".  

אז כעת יש לכם מספיק הון להתחיל לפעול?
"כן. ההון שגויס נועד גם להמשיך בפיתוחים הטכנולוגיים. אנחנו עומדים ביעדים שלנו ומתכננים להשיק את השירות בהשקה רכה בשבועות הקרובים. ההשקה הרשמית והגדולה תהיה בעוד כמה חודשים. רפורמת הניוד מאפשרת לעבור בקליק ואין לי ספק שהמפץ הגדול יגיע גם לשוק הסלולר. ברשימת ההמתנה שלנו יש לקוחות ממגזרים שונים ומגוונים". 

את הגיוס מוביל בנק ההשקעות רוטשילד. משרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק מייצג את הבנק בסבב ההשקעה. משרד הרצוג פוקס נאמן מלווה את הליך בדיקת הנאותות מטעם המשקיעים.

גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה בגלובס