גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קשת ורשת מעלות את מחירי הפרסום שוב. והן לא לבד

בפעם השלישית בשלוש שנים, זכייניות הטלוויזיה מודיעות על התייקרות ● לגלובס נודע כי קשת הודיעה כי תייקר את הפרסום בכ-3%-4% ביחס למחירי 2021; לרשת יש כוונה יומרנית אף יותר: עלייה של כ-7% ● כל זאת, במקביל לזינוק של 30% במחירי הפרסום בגוגל ובפייסבוק ● מה מאפשר את קפיצת המחירים, והאם זה צפוי להימשך גם בשנים הבאות

ברק רגב, אבי ניר, עדי סופר-תאני / צילום: באדיבות Google, רונן אקרמן, יונתן בלום
ברק רגב, אבי ניר, עדי סופר-תאני / צילום: באדיבות Google, רונן אקרמן, יונתן בלום

בחברות החדשות של ערוצים 12 ו-13 מרבים לעסוק בחודשים האחרונים ביוקר המחיה בישראל, ובכוונתן של חברות המזון ומוצרי הצריכה להעלות מחירים. אולם מסתבר שהערוצים עצמם פועלים לייקר את מוצריהם: לגלובס נודע כי במסגרת ההסכמים עם חברות המדיה והמפרסמים, שנסגרים בתקופה זו, הודיעה קשת על כוונתה לייקר את הפרסום בכ-3%-4% ביחס למחירי 2021. לרשת יש כוונה יומרנית אף יותר: עלייה של כ-7% במחירי הפרסום. בשוק מעריכים כי בסופו של דבר יתייקר מחיר הפרסום בטלוויזיה בשנה הקרובה בכ-5% באופן מצרפי.

בעבר נחשבו מחירי הפרסום בטלוויזיה בישראל לזולים יחסית - בוודאי אל מול האימפקט והחוזק שיש לה בישראל ביחס לזה שיש לטלוויזיה במדינות אחרות בעולם. במשך תקופה ארוכה מחירי הפרסום לא עלו, בעיקר כתוצאה מהמלחמה על נתחי שוק, כוח ואגו בין שלוש קבוצות משדרות (קשת, רשת וערוץ 10).

בשנת 2019, בסמוך למיזוג רשת עם ערוץ 10, העלו גם קשת וגם הערוץ הממוזג את מחירי הפרסום. המחיר עלה באופן מצרפי בכ-12%, מתוך כוונה של הערוצים להעלות מחיר שוב בשנה שלאחר מכן. אולם משבר הקורונה טרפד את הכוונות: הערוצים, כמו כל השוק, חששו בשלבים הראשונים של המגפה כי המשק ייכנס לקיפאון, וכפי שקרה במשברים קודמים - למשל בעת מבצעים צבאיים או משברים פוליטיים - המפרסמים יורידו רגל מהגז, ויקפיאו פרסום.

לכן, למרות שבהדרגה התברר כי המפרסמים לא הולכים לשום מקום, בערוצים נמנעו מלהעלות מחיר. תוך חודשים ספורים התברר שמשבר הקורונה לא דומה לשום דבר שהשוק חווה בעבר: אמנם היו קטגוריות שנפגעו וחדלו לפרסם, אולם הישראלים נשארו בארץ, צרכו יותר, קטגוריות שיווק חדשות התפתחו, ההגבלות והסגרים בתוספת לימבו פוליטי הקפיצו את הצפייה בטלוויזיה, וכפועל יוצא מכך - את הביקוש לפרסום, ששבר שיאים. ב-2021 כבר נרשמה עלייה נוספת במחירי הפרסום, אם כי מינורית יותר של כ-3%-5%, ועתה כאמור מתכוונים הערוצים 'לפדות את הצ'ק', ולהעלות מחירים שוב.

נציין כי מעבר לעלייה במחירי הפרסום מצאו הערוצים בשנתיים הללו דרכים יצירתיות נוספות להרוויח כסף חדש - רק לאחרונה פרסמנו בגלובס כי מקבצי החסויות עברו מתיחת פנים והפכו לברייקים בעצמם, ועל כך מתווספים גם כנסים, תוכן שיווקי וכניסה של הערוצים להשקעות במפרסמים, שניתן להשביח באמצעות זמן מדיה.

הרווח הכפול של קשת

על פי הערכות, קשת מחזיקה לפחות כ-70% מההכנסות מפרסום בטלוויזיה. הסיבה לכך נעוצה גם בנתח הגבוה שלה בכלל הצפייה - ברוב הערבים קשת מייצרת לפחות 60% מנקודות הרייטינג (הסחורה בעבורה משלמים המפרסמים) בפריים טיים, ולכן מלכתחילה לפחות 60% מהכסף עובר אליה (לא כולל תוכן שיווקי, כנסים וכדומה).

בנוסף, כבר שנים ארוכות שכל נקודת רייטינג בקשת עולה בכ-15% יותר מאותה נקודת רייטינג ברשת. כלומר, קשת מרוויחה פעמיים: גם מההצלחה שלה לייצר יותר נקודות רייטינג, וגם מהמחיר שהמפרסם משלם על כל נקודה.

אולם לאחר שנה של ביצועים כלכליים טובים (יותר מסיבות ניהוליות ופחות בגלל הצלחה ברייטינג), דווקא רשת - שנחשבת לשחקן החלש יותר - היא זו שמבקשת לעשות קפיצה גדולה יותר במחיר. המטרה: לצמצם את הפער, לפחות מבחינת העלות לנקודת רייטינג.

למרות זאת, בשוק מעריכים כי רשת תתקשה להוציא את המהלך לפועל, ותיאלץ "להסתפק" בעליית מחיר פחות משמעותית. גורמים בשוק מסבירים כי בתכנון מדיה מתייחסים לאלמנטים נוספים פרט למחיר לנקודה - המשמעותי בהם מכונה בעגה המקצועית 'יחסי המרה', כלומר כמה אחוזים מתוך הקהלים שהמפרסם מחפש נמצאים בתוך אותה נקודת רייטינג. על פי אותם גורמים, יחסי ההמרה של קשת ברוב הקהלים המבוקשים עבור מפרסמים, טובים יותר ביחס לאלה של רשת.

לדברי אחד הבכירים בשוק המדיה, "רשת יתקשו להעלות מחיר באחוזים גבוהים יותר מקשת, כי אין לה את אותם מוצרים. לקשת יש טווח מוצרים, שמאזן את ההצעה הפרסומית בטלוויזיה עם דברים אחרים שלרשת אין, כמו דיגיטל חזק. הם אומרים 'קחו טלוויזיה, וקבלו צ'ופרים במוצרים אחרים'. וכמובן, יש את עניין יחסי ההמרה, שטובים בהרבה בקשת".

מאזן הכוחות החדש

הסיבה לעלייה הצפויה במחירי הטלוויזיה היא פשוטה: כי אפשר. מחיר הפרסום בטלוויזיה, כמו גם בדיגיטל, פועל לפי היצע וביקוש. הביקוש לפרסום בטלוויזיה עולה בשנים האחרונות גם כתוצאה מאכזבה מסוימת של מפרסמים מהדיגיטל, וגם כתוצאה מכניסה של מפרסמים חדשים שלא שיחקו עד עתה במשחק הפרסומי המסורתי - כמו, למשל, חברות ההייטק הגדולות.

מנגד, בכל העולם יש תהליך הדרגתי של ירידה בצפייה הליניארית, ולכן ירידה ברייטינג. אמנם הקורונה עכבה את התהליך, אולם לאורך זמן המשך הירידה בלתי נמנעת. לכן, אל מול הביקוש לפרסום בטלוויזיה שמתגבר, היצע נקודות הרייטינג יורד.

על זה מתווסף המבנה הבעייתי של שוק המדיה בארץ, שמנוהל על ידי מספר מצומצם של שחקנים המחזיקים בכוח עצום - קשת בטלוויזיה, וגוגל ופייסבוק בדיגיטל. בטלוויזיה המיזוג של רשת וערוץ 10 לפני שלוש שנים היה אולי הכרחי להישרדותם, אבל הותיר את השוק עם שחקן אחד דומיננטי - קשת. אין מפרסמים רבים בישראל שצריכים לפרסם בטלוויזיה באפקטיביות, ויכולים לאפשר לעצמם לא לפרסם בקשת.

רשת היא כאמור השחקן החלש יותר, אולם דווקא העוצמה של קשת משחקת לטובתה. גם אם לכאורה אפשר היה להסתדר בקמפיינים מסוימים ללא רשת, אף מפרסם לא רוצה להיות תלוי לחלוטין בגורם טלוויזיוני אחד - ולכן בשוק עושים מאמץ לשמור על הערוץ כמעט בכל מחיר.

הריכוזיות שמאפיינת את שוק המדיה קיימת באופן מסוים גם אצל המפרסמים וגם בשוק הפרסום, שבו יש מעט מאוד חברות מדיות חזקות. עד המיזוג, זה יצר מאזן אימה שבו המפרסמים וחברות המדיה יכלו להרשות לעצמם לריב עם אחד משלושת הערוצים (לפני פיצול הזכיינים), ועדיין לבנות קמפיין אפקטיבי עם השניים האחרים. המיזוג של רשת ו-10 צמצם את השוק ויצר מאזן כוחות חדש - לטובת ערוצי הטלוויזיה, שמעלים מחיר פשוט כי הם יכולים.

הוויכוח של מרציאנו

השוק בישראל שייך לחלוטין לשחקנים גדולים: ההערכה היא כי 50% מכלל עוגת הפרסום בישראל נחלקים היום בין שני גורמים - קשת וגוגל, ובשניהם המחירים מתייקרים. לכן, ניתן להבין מדוע נידון השבוע ברשתות בלהט הוויכוח בין קרן מרציאנו למנכ"ל רשת ג'פניקה.

נזכיר כי מרציאנו "נזפה" במנכ"ל על עליית המחירים הצפויה, והוא לא נשאר חייב והזכיר לה שהערוץ שמעסיק אותה העלה את מחירי הפרסום בעשרות אחוזים. על כך הוא זכה למחיאות כפיים אנונימיות מבכירים בענף השיווק והפרסום, שרואים באינסוף הכתבות על יוקר המחיה שמשודרות בקשת סוג של צביעות. מבחינתם, מחירי הפרסום הם חלק מהוצאות השיווק שמתגלגלות בסופו של דבר למחיר המוצר, וכשמחירי הפרסום עולים (וחלק ניכר מהמוצרים שעליהם נעשות הכתבות הם מוצרי צריכה החייבים בפרסום) - גם המחיר לצרכן עולה.

עם זאת, תמונת שוק המדיה בישראל מורכבת יותר. קל להאשים את קשת בניצול, אולם הרגולציה בישראל גורמת לכך שקשת מתמודדת בתנאי מגרש שונים ממתחרותיה, ופרט למסים ה"רגילים" היא משלמת גם מסים עקיפים של מיליוני שקלים, כמו למשל התשלום על דמי רישיון בגובה כ-12 מיליון שקל בשנה, מחויבות להפנות 15% מההכנסות לסוגה עילית, חובה לממן את שידוריה באמצעות לוויין ועוד.

"אלה בעצם מסים חריגים שהמדינה גובה, ומתגלגלים בסוף בעקיפין על הצרכן", אומר שלא לייחוס בכיר בענף הפרסום. "המסים האלה אינם חלים על המתחרות הגדולות האחרות - בעיקר גוגל ופייסבוק".

בנוסף, יש לקחת בחשבון עוד מספר גורמים. למשל, גם היום מחיר הפרסום בטלוויזיה נמוך ביחס לעולם. וגם: בארה"ב, למשל, המחירים עולים מדי שנה ב-5%-7%, והשנה ערוצי הטלוויזיה את מחירי הפרסום אף יותר, כתוצאה מהעלייה בביקושים.

מרשת, קשת, גוגל ישראל ופייסבוק ישראל לא התקבלה תגובה.

עלייה בביקוש ובתחרות בדיגיטל

לא רק הפרסום בטלוויזיה התייקר השנה - גם הפרסום בגוגל ופייסבוק האמיר משמעותית, לפחות ב-22%-30%, זאת בעת שמחיר הפרסום באתרים הישראלים גדל רק ב-2%-4%. הנתון משמעותי אפילו יותר לאור העובדה שהפרסום בגוגל ופייסבוק מהווה כיום כ-65%-70% מהיקף כל הפרסום בדיגיטל בישראל, והפרסום בדיגיטל מהווה יותר משליש מכלל עוגת הפרסום בארץ.

נתוני עוגת השיווק של שנת 2021, המציגים את חלוקת תקציבי השיווק במדיות השונות, צפויים להתפרסם בשבועות הקרובים - וישקפו את התחזקות הטלוויזיה והדיגיטל. אולם מנתוני עוגת השיווק של 2020 ניתן להבין עד כמה משמעותית עליית מחירי הפרסום: הפרסום בדיגיטל היווה 38% מעוגת השיווק, והטלוויזיה 36%. בשוק מעריכים כי ההתייקרויות במחירי הפרסום שאפיינו את 2021 יימשכו גם בשנים הבאות.

רביד פדר, מנהל תחום פרוגרמטי בחברת ocean, מסביר מה קרה למחירי הפרסום בדיגיטל בשנה האחרונה: "פייסבוק וגוגל מחייבות בצורה שונה - פייסבוק מחייבת לפי מדד CPM (עלות פר 1,000 חשיפות), וגוגל מחייבת לפי מדד CPC (עלות פר הקלקה). בשנה האחרונה ראינו עלייה במדדים הללו בשתי הפלטפורמות.

"בפייסבוק, השינוי נובע מעלייה בביקוש לפרסום בתוך הפלטפורמה לאור החיזוק הדיגיטלי שביצעו מפרסמים רבים, כאשר מלאי שטחי הפרסום (כלומר כמות הזמן המצרפי שבו גולשים שהו בפלטפורמה) לא גדל באותו היחס.

"בנוסף, אפל שינתה את הגדרות הפרטיות, כך שמשתמשי האייפון נדרשים לאשר אקטיבית מעקב של פייסבוק אחריהם. כתוצאה מכך, מלאי שטח הפרסום הרלוונטי ירד עוד יותר (וכן ירדה היעילות של הפלטפורמה), מה שתרם לעלייה במחירי הפרסום.

"בגוגל, הכניסה של חברות רבות לפרסום דיגיטלי, כולל כניסה מסיבית לתחומי האיקומרס, גרמו לעלייה בתחרות - המתבטאת בכמות המודעות המוצגות פר חיפוש. התחרות הזו דוחפת למעלה את הבידים המוצעים עבור הקלקה, מה שמעלה את מחירי הפרסום בפלטפורמה". על פי פדר, הצפי לשנת 2022 הוא להמשך המגמה שראינו ב-2021, אם כי בצורה מתונה יותר.

"השיטה של גוגל ופייסבוק היא מכרז", מסביר איש מדיה אחר. "ולכן, כשיש יותר מפרסמים ומגיע יותר כסף, המחיר עולה. האלגוריתמיקה שלהם נועדה לדחוף את המחיר למעלה, ולא לתת מדיה במחירי רצפה - ואז הממוצע מטפס.

"האלגוריתם של פייסבוק וגוגל עובד כל הזמן כדי למקסם שני דברים: חוויה טובה עבור צרכן הקצה, שיקבל מודעה שלא מטרידה אותו ולא תגרום לו לנטוש את הפלטפורמה; ולמקסם את ההכנסה מכל חשיפה. האיזון בין שני אלה קובע כמה מודעות יש בפיד של כל צרכן ומתי, מה הגדלים והאורכים, אילו קריאייטיבים הוא יראה הרבה, ואיזה צריך להרוג מהר. בצד השני, חשוב לוודא שהחשיפה מייצרת מקסימום הכנסה לפייסבוק. לכן, ככל שהמפרסם מעלה את הביד, ה-CPM יותר גבוה - והוא יקבל יותר חשיפות".

לדבריו, "המערכות מתעדפות קמפיינים שמייצרים יותר הכנסה, כלומר שהקריאייטיב שלהם מייצר יותר אינטראקציות מבלי לפגוע בחוויית צרכן. זה מעודד את המפרסם להשקיע עוד כסף, וככה בסופו של דבר המערכת מתגמלת את עצמה, ומעודדת את עצמה להעלות את שווי החשיפה. בשוק הישראלי אנחנו משלמים על זה בעצם בריבית דריבית - גם מחיר הפרסום מתייקר, וגם זה כסף שיוצא לחו"ל בלי מסים. כלום לא חוזר לכלכלה, חוץ ממשכורות עתק".

לדברי בכיר באחת מחברות הטק הגדולות, "השינויים של אפל דווקא לא שינו את מלאי שטחי הפרסום, אלא פגעו באפקטיביות של הגשת הפרסומת הנכונה לאדם שמתעניין כרגע במוצר מסוים, כלומר הם פגעו בטירגוט האפקטיבי. אנחנו גם לא רואים שהמערכת מתעדפת בהכרח קמפיינים עתירי תקציב - היא מנסה למקסם את הערך של אדם מפרסומת, ביחד עם הערך למפרסם. לכן קריאייטיב אכן הופך להיות יותר ויותר קריטי, אך זוהי דווקא הזדמנות לעסקים קטנים ליצור קריאייטיב אותנטי, שמייצר יותר מעורבות, וככה לנצח ברנדים גדולים". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר