גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיכוייה של אפל במטאוורס גורמים לאופטימיות אמיתית בקרב המשקיעים

יצרנית האייפון עוד לא חשפה את תוכניותיה לעולם המדומה, אבל רבים מהמרים על כך שהחברה תציג מכשירים התומכים במציאות מורחבת

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: Associated Press, Paul Sakuma
מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: Associated Press, Paul Sakuma

אפל אולי לא התחילה את הבאז האחרון על המטאוורס, אבל היא נהנית מהתוצאות שלו.

התרגשות לגבי הדרך בה יצרנית האייפון עשויה להרוויח מאימוץ נרחב של מציאויות דיגיטליות חלופיות היה מרכיב מרכזי בעליית מחיר המניה שלה בחודשים האחרונים, כך אומרים משקיעים ואנליסטים.

מוקדם יותר החודש אפל הפכה לזמן קצר לתאגיד הראשון שאי פעם שוויו עבר את רף 3 טריליון דולר, במהלך יום מסחר. משקיעים ואנליסטים אומרים שהם מהמרים על כך שאפל תציג מכשירי מציאות מדומה או רבודה בשנה הקרובה ובכך יפתחו פוטנציאל לצמיחה חדשה בשנים הקרובות.

החברה, מצידה, מגלה מעט על תוכניותיה לעתיד, אם כי המנכ"ל טים קוק שיבח טכנולוגיה כזו בשנים האחרונות ואמר היא תהיה חשובה מאוד לעתיד של אפל.

העניין במטאוורס זכה בתנופה חדשה מאז שהמייסד השותף בפייסבוק מארק צוקרברג הכריז ב-28 באוקטובר שהוא משנה את שם החברה לפלטפורמות מטא, על מנת להדגיש את ניסיונה להתקדם בתחום החדש של מציאות מדומה ומציאות רבודה, המכונות גם VR ו-AR. בעוד שמחיר המניה של מטא עלה מאז ב-6.7%, מחיר המניה של אפל עלה ב-18% והגיע ל-175.53 דולר ביום רביעי.

קייטי הוברטי, אנליסטית מורגן סטנלי העוקבת אחרי אפל כבר תקופה ארוכה, העלתה את יעד המחיר למניית החברה ל-200 דולר לעומת 164 דולר קודם לכן על מנת לכלול בתחזית את הערך העתידי הקשור בקווי מוצר אלה.

"צריך להוסיף למחיר קטגוריות מוצר חדשות", כתבה בהודעה למשקיעים ב-7 בדצמבר. "בשיחות עם חברות AR/VR בתמיכת הון סיכון, דעת הקונצנזוס היא שהזרז האמיתי לאימוץ נרחב של AR ו-VR יגיע כשאפל תיכנס לשוק".

אפל נמצאת במסלול התנגשות עם ענקיות טכנולוגיה אחרות

המטאוורס בינתיים הוא ברובו תקוות וחלומות, אבל תומכיו אומרים שבסופו של דבר יהיה עולם דיגיטלי בו אנשים משתמשים באופן שגרתי באווטארים כדי לעבוד, לשחק, לעשות קניות וליהנות מבידור. אנליסטים סבורים שאפל יכולה להרחיב את סביבת העבודה של החומרה, התוכנה והשירותים שלה בעולם החדש הזה.

טוני סקונאגי, אנליסט בחברת ברנסטיין, אמר לאחרונה למשקיעים שאפל עשויה למסור 22 מיליון מכשירי מציאות רבודה עד 2030, וזה יכול להגדיל את הכנסותיה ב-4%. כמו כן אמר שעד 2040 מכשירי מציאות מורחבת עשויים לייצג יותר מ-20% מכלל הכנסות החברה.

אפל נמצאת במסלול התנגשות עם ענקיות טכנולוגיה אחרות על הבעלות על החזית הטכנולוגית האחרונה הזו, וזה מחדש מתחים ישנים אפילו כשעוד לא ברור מה יהיה גודל השוק של העולם המדומה. מטא מכרה ערכות ראש למציאות מדומה כבר שנים ויש לה תוכניות התרחבות גדולות, ומיקרוסופט מוכרת ערכת ראש למציאות רבודה ודיברה על תוכניותיה למטאוורס.

עם אפל, כמה אנליסטים רוצים שהחברה תתקדם גם בפרויקט אחר לטווח ארוך - מכונית חשמלית - אפילו בזמן שהטאלנטים בחברה העוסקים בנושא זה מתחלפים באופן תדיר.

"אנליסטים רבים מצביעים על הפוטנציאל של אפל להתגוון מעסק הליבה של האייפון למנועי הכנסה אחרים כמו מציאות מדומה ורבודה, למטאוורס וכן למכוניות אוטונומיות", אמר דן מורגן, מנהל תיקים בכיר המתמקד בטכנולוגיה ב-Synvus Trust Co, שאפל היא אחת האחזקות הגדולות ביותר שלו "חרף העובדה שהמחלקות האלה עוד רחוקות שנים רבות מתרומה משמעותית לכלל ההכנסות של אפל".

ההתרגשות האחרונה לגבי מניות אפל מהווה שינוי

שלושה החודשים האחרונים של השנה הקלנדרית הם לעתים קרובות רבעון חזק יותר למניות אפל בגלל שהחברה נוטה להשיק את האייפון החדיש ביותר בספטמבר וליהנות ממכירות חזקות בעונת הקניות של החגים.

אבל ההתרגשות האחרונה לגבי מניות אפל מהווה שינוי לעומת תקופות דומות בשנים קודמות בגלל שהחברה דיווחה על נתוני שיא לגבי השנה הפיסקלית שנגמרה בספטמבר, כשהאייפון הראשון בעל יכולות דור חמישי הוביל לזינוק במכירות וברווחים. ביצועי מניות אפל לרוב נעשים עצלים לאחר שנה חזקה כזו, כשמשקיעים מחכים לשדרוג הגדול הבא של האייפון.

במקום זה, האנליסט דן אייבס מחברת Wedbush העלה בחודש שעבר את יעד המחיר שלו למניית אפל מ-185 דולר ל-200 דולר, בהתבסס על הביטחון המוגבר שלו בגרסה האחרונה של האייפון, קו המוצרים אייפון 13.

בממוצע, אנליסטים העלו את היעד שלהם למחירי מניות אפל בשנה האחרונה. היעד הממוצע בדצמבר לפני שנה היה 128 דולר למניות בהשוואה ל-174.59 דולר ביום שלישי, על פי נתוני FactSet. עדיין, המשמעות היא שרוב האנליסטים תמחרו את המניה מתחת לרמתה הנוכחית.

כניסת המטאוורס לתמונה עשויה לחדש את ההתמקדות בכמות ההשפעה של אפל. חששות לגבי כוחה בעולם החדש הזה היו בלב תביעת הגבלים עסקיים גדולה של יצרנית "פורטנייט" אפיק גיימס שטענה שאפל מחזיקה במונופול לא הוגן על הפצת תוכנות באייפונים שלה. אפיק חוששת שהכללים של אפל והעמלות שלה יופיעו גם בפלטפורמה חדשה.

הדרמה המשפטית בפרופיל גבוה הציבה את אחד האיומים הגדולים ביותר לחנות האפליקציות הרווחית של אפל. לאחר משפט שארך שבועיים וחצי, שופט פדרלי פסק בספטמבר לטובת אפל בעיקר, אם כי הוא הורה לחברה להפסיק לאסור על יצרניות תוכנה להודיע למשתמשים באפליקציות שלהן על דרכי תשלום חלופיות העוקפות את מערכת הרכישה בתוך האפליקציה של אפל, הגובה עד 30% מהתשלומים כהכנסה דיגיטלית.

ב-8 בדצמבר, בית דין לערעורים בארה"ב קיבל את בקשת אפל לעכב את יישום הצו, מה שמשמעותו בפועל שהחברה יכולה לדחות שינויים גדולים במשך אולי שנים - עוד חדשות טובות למשקיעי אפל.

עוד כתבות

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

תקרית חריגה בכרם שלום: שלושה נפגעים מפצמ"רים ששוגרו מרפיח

הממשלה הצביעה על סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל ● בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● נתניהו: "ישראל לא יכולה לקבל אפשרות של סיום המלחמה" • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● עדכונים בולטים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

וול סטריט ג'ורנל: ישראל רוצה להיכנס לרפיח, וזה יכול להיגמר רע

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם