גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאסק הציב אולטימטום למשרד עו"ד של טסלה: תפטרו שותף שעבד ב־SEC או שנעזוב

מייסד ומנכ"ל טסלה פתח במערכה נוספת נגד רגולטור שהתנגש איתו בעבר ● הפעם זה לא עבד

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111

שותף במשרד עורכי הדין Cooley (קולי) קיבל טלפון לא צפוי בסוף שנה שעברה מעורך דין העובד עבור אחד הלקוחות המפורסמים ביותר של המשרד, טסלה של אלון מאסק. ובשיחה היה אולטימטום.

האיש העשיר ביותר בעולם רצה שהמשרד, שייצג את חברת טסלה בכמה תביעות, יפטר את אחד מעורכי הדין שלו או שיאבד את חברת המכוניות החשמליות, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

המטרה של זעמו של מאסק הייתה עורך דין של רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) לשעבר, שקולי העסיקה במחלקת הליטיגציה והאכיפה של כללי ני"ע ושלא היה מעורב בעבודה שעשה המשרד עבור טסלה. כשעבד ב-SEC, עוה"ד הזה חקר את מאסק כחלק מחקירת הרשות לגבי ציוץ שבו כתב מייסד ומנכ"ל טסלה באופן שגוי שיש לו מספיק מימון כדי להפוך את חברת המכוניות החשמליות לפרטית.

החקירה הסתיימה בהסדר שבמסגרתו הסכים מאסק להתפטר מתפקיד היו"ר ולשלם קנס של 20 מיליון דולר. הוא גם הסכים שעורך דין של טסלה יבדוק ציוצים בנושאים מסוימים (כולל תוצאות פיננסיות של החברה, נתוני מכירות ושילובים עסקיים אפשריים) לפני הפרסום שלהם.

בקולי סירבו לפטר את עורך הדין, שנשאר שותף בחברה, כך אמרו המקורות. מאז תחילת דצמבר, החלה לנקוט טסלה צעדים להחלפת קולי בכמה תביעות או הוסיפה ייעוץ ממשרד אחר, כך ניתן ללמוד ממסמכים משפטיים. חברת הטילים של מאסק Space Exploration Technology Corp, המוכרת גם כ־SpaceX, הפסיקה להעסיק את קולי עבור עבודה רגולטורית, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

טסלה, SpaceX ומאסק סירבו להגיב לשאלות בנושא.

עבר של זלזול ברגולטורים

האינטראקציה עם קולי מצביעה על דפוס רחב יותר עבור מאסק: כבר זמן רב שהוא מזלזל ברגולטורים, אך לאחרונה החל לכוון את זעמו לאנשים פרטיים שיש להם קשרים לסוכנויות רגולציה איתן התנגש.

לעתים קרובות, הוא מבטא את חוסר שביעות הרצון שלו בטוויטר, שם יש לו כ־70 מיליון עוקבים. הערותיו לעתים מובילות לכך שצבא של עוקבים נקראים לדגל כדי להגן עליו.

בסתיו האחרון, כיוון את הכוונות שלו למבקרת ותיקה של טכנולוגיה הסיוע המתקדמת לנהג של החברה, מרי "מיסי" קאמינגס, החוקרת איך אנשים עושים אינטראקציות עם מערכות אוטונומיות, שמונתה ליועצת לרגולטור הראשי בארה"ב על בטיחות כלי רכב.

הסוכנות בדיוק החלה בחקירת טכנולוגיית הסיוע המתקדמת לנהג של טסלה לאחר סדרת תאונות שבהן מכוניות טסלה התנגשו ברכבי חירום שחנו לצד הדרך. חקירות מסוג זה יכולות להוביל להחזרת מכוניות מהלקוחות לחברה (ריקול), והחקירה הזו התפתחה להיות אחת מהחקירות הנרחבות ביותר של טכנולוגיית הסיוע המתקדמת לנהגים.

קאמינגס, פרופסורית להנדסה מאוניברסיטת דיוק, הייתה ביקורתית לגבי מערכת הסיוע של טסלה, המכונה טייס אוטומטי. במחקר שפורסם בשנה שעברה, שקאמינגס הייתה מחברת משותפת שלו, מצא שהטכנולוגיה של החברה, שלא הופכת מכוניות לאוטונומיות, הציגה ביצועים לא עקביים. בטסלה אמרו שנהיגה כשהטייס האוטומטי מופעל בטוחה מאשר נהיגה כשהמאפיין הזה כבוי.

ברגע שהמינוי של קאמינגס נעשה פומבי, כתב מאסק בטוויטר: "באופן אובייקטיבי, הרקורד שלה מאוד מוטה נגד טסלה". מטח של מתקפות מקוונות נגד קאמינגס מצדם של תומכי טסלה הגיע לאחר מכן, כמה מהן וולגריות.

עצומה שהחלה ב־Change.org קראה לסוכנות, המנהל הלאומי של בטיחות בדרכים מהירות, לבטל את מינויה בגלל ניגוד עניינים לכאורה. העצומה, שמאז הוסרה מהפלטפורמה, זכתה לאלפי חתימות.

לאחר המהומה בעניינה, ביקש המנהל הלאומי באופן פרטי מקאמינגס להחריג עצמה מנושאים הנוגעים לטסלה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

דוברת של משרד התחבורה האמריקאי אישרה את ההחרגה של קאמינגס. היא לא הגיבה לשאלה אם הביקורת ברשתות החברתיות השפיעה על החלטתה.

אין זה חריג שחברות מתלוננות על פקידי ממשלה שהן חוששות שיפגעו באינטרסים שלהן, בין אם דרך תרומות לקמפיינים כדי להשפיע על מדיניות ציבוריות או דרך פעולות משפטיות. אמזון ופייסבוק, כיום פלטפורמות מטא, ניסו ללא הצלחה לדרוש שיושבת הראש של נציבות הסחר הפדרלי לינה קאן תוחרג מנושאי הגבלים עסקיים הכוללים את החברות האלה. לפני שנכנסה לתפקיד, הייתה קאן ביקורתית כלפי ענקיות האינטרנט האלה.

מאסק בולט בכך שהוא מביע את הביקורת שלו בהתבטאויות ציבוריות חריפות ולעתים משפילות.

מאסק אמר שהוא מסכים עם רגולטורים 99.9% מהזמן. "במקרים נדירים, אנחנו לא מסכימים. זה כמעט תמיד בגלל טכנולוגיות חדשות שרגולציות מהעבר לא צפו אותן", צייץ בשנה שעברה.

בתחילת המגפה, מתח ביקורת מאסק על פקיד בכיר בבריאות הציבור בקליפורניה בשל הוראות של הממשלה שמפעל החברה בפרמונט, קליפורניה, יישאר סגור כדי להאט את הפצת הקורונה. "טסלה מגישה תביעה נגד מחוז אלמידה באופן מידי. 'קצין בריאות הנפש הזמני' שלא נבחר והוא חסר ידע פועל בניגוד לדעת המושל, הנשיא, החירויות החוקתיות שלנו והשכל הישר!", צייץ אז מאסק. החברה אחר כך תבעה את המחוז.

יומיים לאחר מכן, אמר שטסלה חזרה לייצור תוך הפרה של הוראות הרשויות המקומיות. זמן קצר אחר כך, המחוז הרשה באופן רשמי לטסלה לחזור לפעילות במפעל. דוברת של מחלקת בריאות הציבור במחוז אמרה שהביקורת הציבורית של מאסק לא השפיעה על החלטת המחוז לתת אור ירוק לפעילות של טסלה.

עוד כתבות

חלום הרכבת הטרנס-אירופית נתקל במציאות / צילום: Shutterstock

אירופה יצאה בתוכנית חלומית שתחבר את היבשת כולה. בפועל אין לה סיכוי

הנציבות האירופית חשפה תוכנית שאפתנית - לחבר את ערי הבירה של היבשת ברכבות מהירות עד 2040 ● אלא שהתשתיות המיושנות דורשות השקעה של כ-400 מיליארד אירו, תקציב שהמדינות עצמן לא יכולות לעמוד בו ● ונדמה שבמצב שבו הטיסות קצרות וזולות יהיה קשה לשכנע באלטרנטיבה

פרויקט exchange ברמת גן / צילום: 3division

למרות פגיעת הטיל: אזורים מקווה להשלים את בניית מגדל Exchange בר"ג עד לסוף השנה

החברה מציינת בדוח הכספי לרבעון השלישי של 2025 כי היא ממשיכה לפעול לקבלת תעודת גמר "במועד שתוכנן", קרי הרבעון הרביעי של השנה ● השיפוצים צפויים להתארך מעבר לכך ● אחת מהשפעות הפגיעה: החברה מכרה לאורך השנה רק שלוש דירות בפרויקט

 

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחד האנליסטים המשפיעים בוול סטריט ממליץ על 10 מניות ומשוכנע: חברות ה־AI עוד יזנקו

בעוד דמויות בולטות כמו סם אלטמן וריי דליו מזהירות מבועה בענף ה-AI, האנליסט דן איבס מציג תמונה אחרת ואופטימית ● בראיון ל-Yahoo Finance העריך שההשקעות בתחום יזנקו למעל חצי טריליון דולר בתוך שנתיים, המליץ על 10 מניות טכנולוגיה מועדפות, וקבע: אין בועת AI

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המחוזי קבע: חברת היהלומים של לבייב תשלם עשרות מיליונים במס

שנים לאחר שחברת היהלומים ארגנה מחדש את פעילותה בחו"ל ומכרה את חלקה בחברות בארה"ב, קובע המחוזי כי העסקאות ההן יובילו כעת לחיוב מס בישראל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מה שחק את הרווח של רמי לוי, ואלטשולר ממשיך לאבד לקוחות

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● התחזקות השקל וירידה בתיק ני"ע פגעו ברווח של רמי לוי ● אלטשולר שחם איבד 150 אלף לקוחות מתחילת השנה

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

נעילה בעליות קלות באירופה; פומה זינקה בכ-19%

הדאקס טיפס בכ-0.2% ● הניקיי עלה בכ-1.3% ● וול סטריט סיכמה אתמול יום רביעי רצוף של עליות, והיום לא מתקיים מסחר בשל חג ההודיה ● אנבידיה טיפסה ואלפאבית נפלה, אך האחרונה עדיין לא רחוקה מרף שווי השוק של 4 טריליון דולר ● הביטקוין התאושש אתמול ונסחר הבוקר סביב 91 אלף דולר

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן / צילום: Associated Press, Jade Gao

הכלכלה הפלסטינית ביהודה ושומרון ספגה פגיעה אנושה - ויש ריקושטים גם בישראל

בעקבות המלחמה, יהודה ושומרון חווה צניחה כלכלית חסרת תקדים: עסקים נסגרים ו־43% מתקשים לרכוש מזון ● ברמאללה מנסים למתוח את התקציב - אך עדיין משלמים משכורות למחבלים ● במקביל, חמאס והג'יהאד האסלאמי מנצלים את המשבר לחיזוק זרועות ארגוני הטרור

אנה זק ואילנית בקמפיין דיסקונט / צילום: צילום מסך

יד ביד עם הארנק הירוק, הפרסומת של דיסקונט מתברגת במקום הראשון בזכירות

הפרסומת של ביטוח 9 מתברגת במקום הראשון באהדה זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● אחרי כוכבה, רמזי ואחרים, גם ניסים מ"קופה ראשית" מקבל קמפיין - עם חברת הביטוח מגדל

מודעות של כאל, טפחות, בנק לאומי, ישראכרט / צילום: צילומי מסך

הסיבה שהלוואות מפתות עם פרזנטור מחויך דווקא מייצרות אצלנו דחייה

מחקר ישראלי חדש ניתח את הבעות פנים ותנועות העיניים מול פרסומות של בנקים וחברות כרטיסי אשראי וביטוח ● תנאי ההלוואה והסכום התגלו כחשובים בהרבה מהמעטפת השיווקית

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה / צילום: Shutterstock

האולטימטום והתגובה החריפה: המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה

מניות הביטוח צנחו בחדות אחרי שהמפקח דרש משמונה חברות בענף לעדכן עד פברואר את התעריפים שהן גובות על ביטוח מקיף וביטוח צד ג' ● בחברות זועמים, וטוענים כי המחירים ממילא יורדים, אבל גורמים בענף מסבירים כי האיום מצד הרגולטור עשוי להוריד אותם עוד יותר

שר האוצר יורם ארידור. פעולותיו חקקו בתודעה את המושג ''כלכלת בחירות'' / צילום: נתי הרניק, לע''מ

לתשומת ליבו של סמוטריץ': מה קרה לשר האוצר שהציף את המדינה ביבוא לפני הבחירות?

הפחתת מכסים סיטונאית, הקלה על נוטלי משכנתאות ושורה ארוכה של מענקים ● הגדלת הפטור ממע"מ בשנת בחירות החזירה אותנו לצעדים הבולטים שביקשו להקל על הציבור - דווקא לפני פתיחת הקלפיות ● איך נראתה כלכלת הבחירות בעבר, והאם היא בכלל נשאה פרי?

מימין לשמאל: ערן בילסקי, יוני אושרוב, אבי אייל ורן אחיטוב / צילום: Entrée Capital

בתוך חצי שנה: אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר לקרנות AI ודיפטק

קרן ההון סיכון אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר להשקעה בסטארט-אפים בתחומי הבינה המלאכותית, דיפ-טק וקריפטו ● הודעת הגיוס אינה מסגירה את זהות המשקיעים, אך לגלובס נודע כי ביניהם גם גופים מוסדיים ישראלים וזרים ● הקרן המוצלחת ביותר של אנטרי השיגה למשקיעים תשואה של פי 30.2

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ומירי רגב / צילום: צילום מסך

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

"תפסיקו להדליף ואני אענה": החקירה הנגדית של ח"כ דוד ביטן יצאה לדרך

במהלך החקירה הנגדית ניסתה התובעת להראות שוב ושוב כי ח"כ דוד ביטן התחמק מלמסור תשובות מלאות על אף שידע אותן ● ביטן, שמואשם בקבלת שוחד לצד עבירות של הלבנת הון והפרת אמונים, טען כי חשש מהדלפות וכי הוא "לא יכול לזכור את כל הפרטים ב-12 שעות חקירה" ● וגם: איך הוא מפרש את המילה "שטינקר"?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה חיובית בתל אביב; דוראל זינקה ב-17%, אל על ושופרסל נפלו

ת"א 35 הוסיף 0.5% ות"א 90 עלה ב-0.9%  ● אל על נפלה על רקע ההתקדמות להקמת בסיס ווייזאייר בישראל ● דוראל זינקה לאחר הדוחות, ושופרסל נפלה ● אנבידיה עלתה במסחר אתמול, ואלפאבית ירדה, אך עדיין לא רחוקה מרף שווי השוק של 4 טריליון דולר ● וגם: האנליסט שצופה לאורקל אפסייד של 90%

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המספרים נחשפים: 120 אלף ישראלים עושים בכל שנה את הטעות הגדולה ביותר בפנסיה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● נתונים שהגיעו לידי גלובס חושפים כי התופעה של משיכת כספים מקרנות הפנסיה מוקדם מדי, הולכת וצוברת תאוצה, הגם שבכך מאבדים החוסכים זכויות ומשלמים קנס גדול ● בכיר בלשכת סוכני הביטוח: "עם ישראל מפרק לעצמו את הפנסיה תחת שידול ורמייה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

חברת בנייה חדשה בדרך לבורסה: עומר הנדסה תנסה לגייס לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל

חברת הבנייה צפויה להצטרף בקרוב לבורסה עם השלמת ההנפקה, שתכלול הנפקת מכר בהיקף של 120 מיליון שקל ● בין הפרויקטים שהוקמו על ידיה: מגדלי בסר ברמת גן, מגדל ART בבני ברק וקניון רמות בירושלים

פרופיל בעלי העסקים בישראל מתבהר / צילום: Shutterstock

שנה לרפורמה שמקילה על עוסקים זעירים: 80% טרם ניצלו את ההטבות

לפי נתוני רשות המסים רוב העסקים הזעירים הם בבעלות צעירים בני 35 ומטה, המרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש ● עד כה נרשמו קצת יותר מ־100 אלף מהזכאים, רבים מהם מתחת לסף המס ● המהלך הביא לעלייה במספר המדווחים בזכות ההקלות והנגישות שהרפורמה מאפשרת

מנכ''ל שיכון ובינוי, עמית בירמן

דוחות שיכון ובינוי: מספר העסקאות של מכירות דירות צנח, אך הרווח זינק

למרות צניחה חדה במכירות הדירות, שיכון ובינוי מציגה זינוק ברווח הנקי - שהגיע ל־55 מיליון שקל ברבעון ו־325 מיליון שקל מתחילת השנה ● העלייה מיוחסת בעיקר לצמיחה במגזרי התשתיות והנדל”ן בחו”ל ● בחברה מעריכים כי אי־הוודאות בענף תתמתן ותחזיר את הביקושים ב־2026