גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח: המחסור בשבבים מותיר כמה חברות אמריקאיות עם מלאי נמוך ברמה מסוכנת

סקר של משרד המסחר מראה שלרוב החברות היה מלאי מספיק ל־40 יום ב־2019

יש לחברות בארה''ב מלאי שבבים לפחות מחמישה ימים / צילום: Shutterstock, nikko tee
יש לחברות בארה''ב מלאי שבבים לפחות מחמישה ימים / צילום: Shutterstock, nikko tee

יצרנים אמריקאים וחברות אחרות המשתמשות במעבדים נותרו עם מלאי המספיק לפחות מחמישה ימים בחלק מסוגי השבבים החיוניים, כך נמסר ביום שלישי ממשרד המסחר בארה"ב, בסיכום תוצאות של סקר שערך המשרד לאחרונה.

ב-2019, חברות החזיקו באופן טיפוסי מלאי ל-40 יום מהשבבים החשובים, על פי הדוח של משרד המסחר. כעת לגבי אותם שבבים - המוגדרים כ-160 מוצרים שהחברות זיהו כמאתגרים ביותר לרכישה - יש לחברות מלאי לפחות מחמישה ימים, כך נכתב בדוח.

שרת המסחר ג'ינה ראימונדו אמרה שתוצאות הסקר מראות עד כמה דחוף שהקונגרס יאשר את חוק החדשנות והתחרותיות בארה"ב, שכולל מימון של 52 מיליארד דולר לעידוד ייצור שבבים מקומי.

"שרשרת האספקה של מעבדים מאוד שברירית"

"אנחנו אפילו לא קרובים ליציאה מהסבך בכל הנוגע לבעיות האספקה עם מעבדים", אמרה ראימונדו לעיתונאים ביום שלישי. "שרשרת האספקה של מעבדים מאוד שברירית, והיא הולכת להישאר כך עד שנוכל להגביר את ייצור השבבים".

מאז ספטמבר, ביקש משרד המסחר נתוני תעשייה מפורטים מהחברות הגדולות בשרשרת האספקה של השבבים. הדוח שלו היה מבוסס על סקר חברות, כולל ספקיות של חומרים וציוד; יצרניות מעבדים; וחברות רכב, תעשייה ובריאות הצריכות שבבים במוצרים שלהן.

המלאי הדל הוא מקור לדאגה במיוחד בגלל שסגירה של מפעל אחד יכולה אחר כך להדהד בשרשראות האספקה. כשהמלאי כל כך קטן, סגירה של מפעל במדינה זרה בשלב מוקדם בשרשרת האספקה ליותר מכמה ימים יכולה לגרום לחברות לגמור את כל המלאי הקיים.

"המשמעות היא שהפרעות מעבר לים, שעלולות לסגור מפעל מעבדים לשבועיים או שלושה, עלולות לגרום לעצירה מלאה של מתקני ייצור ולהוציא עובדים לחל"ת אם בתי החרושת שהם עובדים בהם מחזיקים מלאי שמספיק רק ל-3-5 ימים", נכתב בדוח משרד המסחר.

המשרד פרסם את הממצאים כחלק מניסיון להחיות את הצעת החוק על חדשנות ותחרותיות בארה"ב.

הסנאט העביר גרסה משלו של החוק בשווי 250 מיליארד דולר על מנת לעודד מחקר וייצור טכנולוגי בהצבעה דו מפלגתית בשנה שעברה, כולל 52 מיליארד דולר להרחבת ייצור השבבים ברמה מקומית.

חקיקה דומה נתקעה בבית הנבחרים במשך חודשים רבים אבל ביום שלישי האחרון תומכיה פרסמו פרטים על החבילה שלהם, המכונה America Competes Act. הצעת החוק דומה לחבילה שהעביר הסנאט אך יש בה כמה הבדלים.

הצעת החוק של בית הנבחרים מתמקדת במידה רבה על נושאים של שרשרת האספקה, ומאשרת 45 מיליארד דולר במענקים והלוואות לתמיכה בחוזק שרשראות האספקה וייצור של סחורות חיוניות. ההצעה גם נוקטת כמה צעדים על מנת להילחם בשינוי האקלים שלא נכללו בגרסה של הסנאט, מה שעלול להתפתח לעימות עם הרפובליקאים בקונגרס.

הנשיא ג'ו ביידן הדגיש לעתים קרובות את המחסור במעבדים במאמצים לשלוט בבעיות בשרשראות האספקה ובאינפלציה. בעוד שהמוקד ברובו היה השימוש במעבדים במכוניות והאטת הייצור שקרתה כתוצאה מזה, הנשיא ציין שהשבבים משמשים במגוון רחב של מוצרים, ממקררים ועד מכונות רפואיות בבתי החולים.

"אמריקה המציאה את השבבים האלה", אמר ביידן באירוע בשבוע שעבר בו שיבח את תוכניתה של אינטל להשקיע לפחות 20 מיליארד דולר ביכולת ייצור שבבים חדשים באוהיו. לאורך השנים, עבר ייצור שבבים נוסף למדינות אחרות, בעיקר למדינות זולות יותר באסיה.

הבית הלבן, בהסתמכות על נתוני התעשייה, אומר שחברות שבבים הכריזו על כמעט 80 מיליארד דולר בהשקעות חדשות בארה"ב שצריכות להתבצע עד שנת 2025. "אנחנו הולכים להטביע 'תוצרת אמריקה' על כל מה שנוכל, בייחוד שבבי המחשבים האלה", אמר ביידן.

"ארה"ב פשוט חייבת לאזן את הכוחות במגרש העולמי"

ג'ון נויפר, נשיא איגוד תעשיית המעבדים, אמר שארה"ב נמצאת בסכנה לפגר אחרי מדינות אחרות העובדות לחזק את ייצור השבבים המקומי שלהן.

"ארה"ב פשוט חייבת לאזן את הכוחות במגרש העולמי על מנת להבטיח שיותר מהשבבים שהמדינה שלנו צריכה מפותחים, מעוצבים ומיוצרים על אדמת ארה"ב", אמר נויפר.

הסיכום של משרד המסחר של המידע הזה הדגיש שבבים ספציפיים - סוגים מסוימים של בקרי מיקרו, שבבים אנלוגיים ושבבים אלקטרו-אופטיים - שבהם המחסור חמור במיוחד.

בתדרוך עם כתבים, אמרו בכירים שהם לא מצאו עדויות לכך שהמחסור הוא תוצאה של זה שחברות מסוימות אוגרות שבבים. ישנם ספקים שהעריכו בשנה שעברה שאגירת שבבים עשויה להסביר באופן חלקי את המחסור.

הנתונים מראים שבשבבים האלה ישנו זמן המתנה - הזמן מהתחלת הייצור ועד משלוח המוצר - שבין 84 ל-182 ימים. עד סוף 2021, הזמן הזה הוכפל לגבי כמה מוצרי מפתח, וזמן ההמתנה נמתח ל-103 עד 365 ימים.

משרד המסחר אמר שינקוט צעדים נוספים להגברת השקיפות בשרשראות האספקה, וציין שהתעשייה כל כך מורכבת שיצרנים בתחילת השרשרת רחוקים ממשתמשי הקצה ולא תמיד יש להם יכולת לראות כמה ביקוש יהיה למוצרים מסוימים, בזמן שצרכני השבבים "לא תמיד יודעים מאיפה השבבים שהם צריכים מגיעים".

- ג'ון ד' מקינון השתתף בהכנת הכתבה. 

עוד כתבות

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא / צילום: יחצ - רפי דלויה -

"רעננה אינה תפאורה לפריימריז בליכוד": פוצץ אירוע חתימת הסכם הגג בעיר

טקס החתימה הופסק לאחר שראש עיריית רעננה חיים ברוידא סירב שיו"ר הליכוד וסגנה בעיר ישתתפו, ואילו שר הבינוי והשיכון חיים כץ התעקש על נוכחותם ● לפי ההסכם, המדינה צפויה להשקיע 1.75 מיליארד שקל להקמת שכונה חדשה

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

דמי ניהול בקרנות נאמנות יעלו. איך אפשר להיערך? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לידיעת משקיעי קרנות הנאמנות: יכול להיות שדמי הניהול שלכם יעלו בקרוב. מה אפשר לעשות?

גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● אחרי שנה של תשואות פנומנליות, למנהלי הקרנות קל למכור התייקרות ● המשקיעים בפלונטר: אם יעבירו את הכסף, ישלמו 25% מס על הרווח, אבל אם יישארו מה ימנע העלאה נוספת בשנה הבאה?

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

אוניית LNG של צים / צילום: Craig Cooper

הקשר הקטארי וההצעה של גליקמן: ועד עובדי צים מבקש ממירי רגב שתשתמש במניית הזהב

הוועד צפוי לפגוש השבוע את שרת התחבורה מירי רגב ולדרוש שהמדינה תפעיל את "מניית הזהב" שלה בחברת הספנות ● זאת בניסיון למנוע מכירה אפשרית של צים לחברת הפג לויד מגרמניה, שבין בעלי המניות הגדולים שלה גופים בשליטת קטאר וערב הסעודית

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב