גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שברון הפסידה במכרז של רשות החדשנות להקמת חממת אקלים

רשות החדשנות הכריזה על הזוכים בהפעלת חמש חממות טכנולוגיות חדשות בתחומי אקלים, פודטק, חלל ובריאות ● חממות חדשות יקימו 150 חברות טכנולוגיה ב-5 שנים ● על רקע הביקורת הציבורית: ההצעה שהגישה שברון לא נבחרה

מנכ''ל רשות החדשנות דרור בין / צילום: תמר מצפי
מנכ''ל רשות החדשנות דרור בין / צילום: תמר מצפי

רשות החדשנות הכריזה הבוקר (ג') על הזוכים בהפעלת חמש חממות טכנולוגיות חדשות בתחומי אקלים, פודטק, חלל ובריאות. באמצעות החממות צפויה הרשות לתמוך בהקמתן של כ-150 חברות סטארט-אפ, בתקציב כולל של כ-500 מיליון שקל, מתוכם כ-150 מיליון שקל מצד היזמים.

החממות, שמתמקדות בתחומים מגוונים בסיכון גבוה, מספקות סיוע ותמיכה למיזמים בשלבים הראשונים, מוקמות ומופעלות על ידי משקיעי הון סיכון, חברות מקומיות ותאגידי ענק גלובליים, שביכולתן להעניק ערך מוסף מהותי, ולתמוך בחברות הזנק ויזמים מתחילים. בחממות בהן תמכה רשות החדשנות לאורך השנים, צמחו חברות פורצות דרך בתחומן, כמו אלף פארמס, ביומיקס, ממיק ועוד.

את חממת האקלים של ישראל, תקים קבות "נט-זירו יזמות". התחומים העיקריים בהם תעסוק הם מימן, הפחתת פליטות בתחבורה, בבנייה, בייצור אנרגיה וטיפול במים. החממה החדשה מורכבת ממאגד של קרנות הון סיכון ותאגידים גלובליים מובילים: DK innovation, Total Energies Carbon Solutions, Eren Industries, IP Innovative Power, Blue Minds, BGV, OSEG Group. חברת טוטאל הצרפתית המצטרפת לחממה גם היא חברה שעיקר פעילותה הינו דלקי מאובנים, ומשפיעה לרעה על האקלים. בשנה שעברה, החליטה החברה להעביר חלק מהפוקוס שלה לתחום האנרגיה המתחדשת, והצהירה שתגיע לניטרליות פחמנית עד 2050, בין היתר על ידי השקעה בפרויקטים של אנרגיה סולארית ורוח.

בתחילת שנות האלפיים, הורשעה טוטאל בבית המשפט בצרפת על אסון אקולוגי ענק, במסגתו ספינה ישנה שחכרה שפכה אל הים 20 אלף טונות של מזוט רעיל, והובילה למותם של עשרות אלפי חיות ים ולנזק אקולוגי עצום. כך או כך, החלטת רשות החדשנות לשלב חברה שעיקר פעילותה בעולם הדלקים המחוללים את משבר האקלים, נותרה בעייתית, גם שעה ששברון הפסידה במכרז.

רשות החדשנות מגדירה את תחום האקלים כנושא "בחשיבות עליונה", כאשר רק לאחרונה הצהיר ראש הממשלה, נפתלי בנט, כי ישראל שואפת לתרום למאבק העולמי במשבר האקלים באמצעות חידושים בזירה הטכנולוגית.

הסערה סביב השתתפות שברון במכרז

אחת הקבוצות שהפסידו בהתמודדות על הקמת חממת האקלים, היא קונצריום של חברות ובהן קפיטל נייצ'ר, שכבר זכתה לתמיכת הרשות בעבר, וחברת הנפט והגז "שברון". התמודדותה של שברון על הקמת חממת האקלים של ישראל נחשפה בגלובס ועוררה סערה: חברת הכנסת גבי לסקי וארגוני סביבה ובהם מגמה ירוקה, גרינפיס, שומרי הבית, הרשת הירוקה וצלול, פנו למנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין, ודרשו שלא לתת לחברה שנחשבת לאחת מהתורמות הגדולות ביותר למשבר האקלים, דריסת רגל למיזם אקלימי בחסות המדינה, ובכך 'לירקק' את תדמיתה, בעוד שהיא ניצבת בניגוד עניינים בין המודל העסקי שלה הנשען באופן מלא על דלקים מזהמים, וסטארט-אפים טכנולוגים הקוראים תיגר על אותה תעשייה.

לפי ארגוני הסביבה, שברון משקיעה בכל שנה כ-10 מיליארד שקל בעולם בלוביסטים לקידום מטרותיה ועיכוב המעבר לכלכלה דלת פחמן, ומעסיקה 2,000 עורכי דין שעוסקים בלהדוף תביעות נגדה, בין היתר בנושאים סביבתיים ואקלימיים.

"שברון היא החברה השנייה בעולם בפליטות גזי חממה, ולכן היא למעשה החברה השנייה בעולם באחריות למשבר האקלים", כתבו הארגונים לבין. "אבסורד לתת לה לנהל את החממה שתפקידה להתמודד עם המשבר שיש לה חלק משמעותי בהחרפתו. 'שברון' היא חברה עתירת כסף שמקורו בשנים של פעילות פוגענית ומזהמת, אך אל לה לרשות החדשנות הישראלית ליפול בפח שמציבה 'שברון', שכל מטרתה ליצור תדמית ירוקה לפעילותה המזהמת ארוכת השנים".

גם יזמים מהתחום הרימו גבה נוכח יכולתה של חברה התורמת למשבר האקלים להתמודד מלכתחילה במכרז הרשות, ללא תנאי סף המונעים זאת. לבסוף, כאמור, הקבוצה בה חברה שברון לא זכתה במכרז.

החממה שזוכה לאמון מחודש של רשות החדשנות

חממה ממוקדת סביבה וקיימות נוספת, היא "דה קיטשן האב 2". זוהי חממה הזוכה כעת לאמון מחודש של רשות החדשנות, לאחר שבשנים האחרונות הופעלה על ידי קבוצת שטראוס, ופעלה רבות בתחום הפודטק. כעת, היא מרחיבה את פעילותה באמצעות חבירה לשותפים חדשים, כדי לקדם את האקוסיסטם המקומי בתחום.

ישראל, נחשבת בעולם למובילה בתחום הפודטק, עם ריכוז גבוה של חברות טכנולוגיות בתחומי הבשר המתורבת, החלבונים האלטרנטיביים והפרמנטציה. בחממת "דה קיצ'ן", נוסדה חברת הבשר המתורבת המוערכת "אלף פארמס", שמתכננת להשיק מוצר ראשון בכפוף לאישורים רגולטורים במהלך השנה הקרובה. את חממת "דה קיצ'ן האב 2", יפעילו יחד עם שטראוס ענקית המזון יוניליבר, לצד שותפות נוספות וקרנות השקעה מובילות.

בתחום הבריאות, נבחרה "אינסנטיב אינקובטור" להפעיל חממה, שתתמקד ברפואה מדייקת ומותאמת אישית, בשילוב של הנדסה וביולוגיה לזיהוי, ניטור וטיפול באתגרי הבריאות. את החממה תוביל קרן ההון סיכון פריגרין. חממת אינסנטיב של פרגרין היא אחת החממות המצליחות בתוכנית החממות של המדען הראשי/רשות החדשנות לדורותיה, ובגרו ממנה חברות כמו Valtech, אקסימו, קרטיהיל ואחרות.

קרן פרגרין מרבה לבצע השקעות המשך בחברות החממה. כעת לראשונה מצטרפים גופים חזקים נוספים לפעילות החממה, שתי חברות תרופות ומכשור רפואי מן המובילות בעולם אשר משקיעות לראשונה בחממה ישראלית, וחברת אלביט.

חממה נוספת בתחום הבריאות, תוקם על ידי אן.ג'י.טי, שלמעשה תמשיך את פעילות החממה הקיימת בהנהגתה. החממה מתמקדת בחברות המפתחות טכנולוגיה בתחומי רפואת המחר ומשלבות ביולוגיה והנדסה ופתרונות פורצי דרך לחיזוי, זיהוי וטיפול.

בנוסף, החממה אשר פעלה רבות לקידום האקוסיסטם היזמי בקרב החברה הערבית, מתכננת למקד לפחות 50% מפעילותה בקידום מיזמים טכנולוגים חדשנים של יזמים מהחברה הערבית ולשם כך אף שילבה משקיעים מהחברה הערבית כחלק מבעלי המניות של החממה החדשה. NGT ממוקמת בנצרת, ובין החברות הבולטות שלה ניתן למנות את נוראמי מדיקל ואת חברת וריליטי. המשקיעים קבוצת ארקין ו-IBI, היו מעורבים גם בגלגול הקודם של החממה.

קבוצת "חלל&ארץ" תקים חממה בתחום החלל. החממה החדשה מורכבת ממאגד של חברות מובילות מתמחות וקרנות השקעה כגון: Kyocera, Croning Blue Sky Capital (Samtec), Oceancap, רודיום, מון2מארס ונצרס, חלל-תקשורת. החממה תקדם הקמת חברות חדשות שלהן טכנולוגיות בעלות יישומים דואליים ותפעל על מנת להנגיש ידע ומומחיות וכן השקעות מתמשכות לחברות החממה ולבסס את ישראל כמובילה גלובלית בתחום.

חברות ההזנק אשר יוקמו בסיוע החממות יזכו לתקציב של עד 6.5 מיליון שקל לפרויקט המהווה 60-85% מענק מרשות החדשנות ומימון משלים מהחממות. בנוסף, ייהנו החברות מתמיכת החממות בשלבים מוקדמים וכן להשקעות המשך באמצעות קרנות השקעה ייעודיות אותן יעמידו החממות לטובת החברות. כמו כן, ייהנו החברות מסיוע של צוותי החממות ובעלי המניות שלהן בלווי טכנולוגי ועסקי, בקשרים עם מומחים מכל שרשרת הערך, בקשרים עם שותפים אסטרטגיים ומשקיעים נוספים מהארץ ומחו"ל ובגישה לתשתיות מעבדות.

הקבוצות הזוכות ייהנו מתקופת זיכיון של 5 שנים (עם אפשרות הארכה ב-3 שנים נוספות) בהן הן יקימו חברות הזנק פורצות דרך בסיכון גבוה, ויתמכו וישקיעו בהן כסף וערך מוסף משמעותי. רשות החדשנות תשתתף בהורדת הסיכון האמצעות מענקי תמיכה בחברות ההזנק. הקבוצות הזוכות יוכלו גם להקים תשתית מו"פ שתעמוד לשימוש החופשי של חברות החממה ושל חברות אחרות באקוסיסטם, בתקציב של עד 4 מלש"ח, ב-50% השתתפות מצד רשות החדשנות.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם