גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יחידת החקירות שיוצאת בעקבות החייבים שמסתירים מיליונים

מבועז יונה ועד אורן קובי, זה כבר נהפך לתופעה: מציגים עצמם כחסרי כל ומבקשים פטור מחובות בבית המשפט, אך במקביל הם חשודים בכך שהמשיכו לעשות עסקים באמצעות חברות קש • בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי באכיפה, והוגשו עשרות כתבי אישום: "יש כאן מהפכה"

המתחזים לפושטי רגל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
המתחזים לפושטי רגל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

חשיפת הפרשה החדשה נגד בועז יונה, בעלי קבוצת הנדל"ן חפציבה שחשוד כעת בהונאת נושים והסתרת פעילות עסקית בזמן שהוא פושט רגל, מגלה תופעה קיימת ומדאיגה. חייבים מנצלים את הליך פשיטת הרגל בכדי להימנע מתשלום חובות, בזמן שהם ממשיכים לעשות עסקים ולגלגל מיליונים המוסתרים מקופת המדינה.

 

עשרות שנים התקשו להתמודד עם התופעה

אחרי שבמשך עשרות שנים המדינה התקשתה להתמודד עם התופעה, בעיקר בשל הקושי לחשוף את אותם נוכלים, בשנים האחרונות רואים יותר ויותר כתבי אישום הכוללים עבירות לפי פקודת פשיטת הרגל והונאת נושים.

במקרים רבים אותם חייבים המסתירים רכוש, הם אלה שקודם לכן ביצעו הונאות מתוחכמות והם בעלי יכולת לנהל עסקים ולגלגל כספים. רונן אולצ’יק, מי שעומד בראש היחידה הארצית לחקירות של הממונה על חדלות פירעון ומתמחה בחשיפת רכוש מוסתר, מסביר כי על אף שפושטי הרגל מציגים מצג שעולמם חרב, הם ממשיכים לעשות מיליונים.

הדרך של פושטי הרגל המתוחכמים להסתיר את הרכוש היא באמצעות הקמת חברות על-ידי אנשי קש, קרובי משפחה, חברים או אנשים רחוקים מהם, והחזקת כספים בחברות אלה כאילו היו בנק.

רונן אולצ'יק, ראש יחידת החקירות של הממונה על חדלות פירעון / צילום: משרד המשפטים

היחידה של הממונה מבצעת חקירות כלכליות מורכבות. בראשה עומד אולצ’יק ותחתיו ראש המטה רמי בוכשטב. היא קיימת משנת 96’, אך רק בשנים האחרונות, מאז שאולצ’יק הגיע, חל שינוי באכיפת העבירות, שקודם לכן לא קיבלו תשומת לב בחקירות המשטרה.
בשנת 2015 הוגש כתב האישום הראשון שכלל עבירות על פקודת פשיטת הרגל. מאז הוגשו כ-30 כתבי אישום, רבים הורשעו ובצנרת חקירות נוספות. נוסף על כך, בספטמבר 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון שנתן ליחידה סמכויות חקירה פליליות. "יש פה מהפכה", אומר אולצ’יק. "הפכנו ליחידת חקירות עם סמכויות אכיפה בחוק, עם מערך הכשרה ומודיעין. זה לא היה בעבר". היחידה מונה 25 עובדים, והחוקרים הם רואי חשבון, כלכלנים או עורכי דין.

אולצ’יק מסביר כי הנזקים בהונאת נושים גדולים הרבה מעבר לפגיעה הכלכלית בנושים עצמם. "אנשים לא מבינים שלהליכי פשיטת רגל יש השפעה ישירה ודרמטית על קופת המדינה, בהיקפים של מיליארדים. פושט רגל שמצליח להסתיר כספים גורם לאובדן כספים לקופת המדינה, כי על חובות אבודים לא משלמים מס".

מאחורי הקלעים של החקירות

אחת החקירות החשובות בתחום מתנהלת כיום נגד עוזי שאבי, המוכר בתחום ההתחדשות העירונית. אולצ’יק מספר על המתרחש מאחורי הקלעים: "היחידה נכנסה לפעולה כשקיבלה מידע מודיעיני שנגע לפעילות של שאבי. אז התחילה חקירה סמויה - התחקנו באמצעות צווים אחרי תנועות כספים, בדקנו במאגרי מידע, ערכנו מעקבים ובחנו פעולות בצ’יינגים".

 

במסגרת החקירה עלו חשדות כי שאבי ניהל עסקאות נדל"ן במרמה בעשרות מיליוני שקלים וכי הוא עמד מאחורי מערכת מסועפת של חברות ואנשי קש. הכול בזמן שהוא מבקש הפטר לסיים את הליכי פשיטת הרגל.

"השיטה הייתה שכל כמה חודשים סוגרים חברה ועוברים לחברה אחרת", מסביר אולצ’יק. "החברות האלה שימשו כמו בנק המחזיק בכסף, ואז מוציאים ומעבירים. גילינו ששאבי שולט במערכת גדולה של חברות. העסקים מייצרים כסף ומיליונים הצטברו".

החקירה גם העלתה חשד כי שאבי ושותפיו השקיעו באנרגיה מתחדשת, בחוות טורבינות שנמצאת ברמת הגולן, תוך שימוש באנשי קש וכשהם מגלגלים כספים רבים בחודש.
"ניהלתי תיקים גדולים אבל התיק של שאבי הוא הגדול ביותר מבחינת היקף הסכומים שגולגלו - קרוב למאה מיליון שקל - כמות אנשי הקש והתחכום" אומר אולצ’יק. החקירה גם העלתה ששאבי, שהצהיר כי הוא מקבל משכורת נמוכה, חי ברמת חיים גבוהה, שוכר וילה בראשון לציון, משרדים במגדלי ב.ס.ר, ונוסע על מרצדס שכורה ומפוארת.

אולצ’יק מספר כי אחת השיטות בה נוקטים המבקשים להתחמק מתשלום חובות היא הונאת "הנושה המדומה". בשיטה זו החייב מבקש מאדם אחר לייצר חוב מדומה פיקטיבי כדי להיכנס להליך פשיטת רגל, לקבל הפטר וכך מנצל את מבנה ההליך כדי להפוך את ההונאה למושלמת. מאותו רגע אף אחד לא יכול לתבוע אותו.

טוען לפשיטת רגל ונוסע במכונית פאר

נגד אורן קובי, יזם הנדל"ן לשעבר בעלי קבוצת "אדמה", שעסקה בסיחור אופציות לקניית קרקע חקלאית, נפתחו הליכי פשיטת רגל. בימים אלה מתנהל משפטו בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לאחר שהוא הואשם במעשי מרמה שהביאו לקריסת הקבוצה

קובי אורן / צילום: שלומי יוסף

קרוב לשנתיים לאחר הגשת כתב האישום נגדו, באוקטובר 2021 הוגש כתב אישום נוסף, לפיו קובי הקים בחשאי מערך חברות שתחום עיסוקן זהה לזה של קבוצת אדמה. זאת, בזמן שהוא מצוי בהליכי פשיטת רגל, ונתבע על-ידי נושיו ב־244 מיליון שקל, ובעת שמתנהל נגדו משפט. קובי נהנה מהכנסות בסכום של 72 מיליון שקל, אותם העביר ל"חשבונות קש", כדי להסתיר מבית המשפט ומהנושים את נכסיו. בנוסף, נטען כי קיבל מחירת חובות בסכום של 33 מיליון שקל במסגרת הסדר נושים.

כתב האישום כלל גם עבירות אלימות ואיומים כלפי מי שהפכה לעדת מדינה ושימשה לפי האישום כנהנית בחשבונות הבנק שנפתחו. " אני בורג קטן במערכת. נוצלתי על-ידו, הותקפתי, אויימתי, הוא השתלט לי על החיים ועל הנפש ועל המוח", היא סיפרה בחקירתה. "אולצתי באלימות פיזית ומניפולציה של אורן וכמה מאנשי המקצוע הקרובים לו, לשמש "פרונט" של חברות שאורן באופן בלעדי ניהל והחליט מה יהיה בהן ומה יעשה בהן".

אולצ’יק מספר כי בחקירה עלה שקובי חי ברמת חיים גבוהה, נסע במכוניות מפוארות, חופשות, מסעדות, סגנון חיים שעולה עשרות ומאות אלפי שקלים בחודש. זאת, בזמן שהוא טוען בהליך פשיטת הרגל שאין לו כלום. "החקירה הכלכלית הוכיחה שקובי היה הדמות שניהלה את העסקים ולא החברה שלו", מספר אולצ’יק ומסביר כי החקירה הכלכלית בודקת את יציאת הכספים מחברות הקש והדרך שעושה הכסף.

קובי הואשם בהסתרת נכסים והונאת נושים וטען בחקירתו שאין לו קשר לחברות שקמו על שם אנשי קש וכי הוא ביצע את הפעולות בהתנדבות, כיועץ וחבר. "עזרתי לחברה וייעצתי לה איך עושים עסק של שיווק נדל"ן", אמר בחקירתו.

תיק מפורסם נוסף הוא של גיא מונסנגו שהורשע בשורת עבירות מרמה והונאת נושים בכך שפעל למכור פרויקטים בנדל"ן כאשר ידע שלא ייצאו לפועל.

גיא מונסונגו / צילום: שלומי יוסף

מונסגו הציג חיי פאר, נהג על מזארטי שהייתה רשומה על שם מקורבת לו, ושיכנע את הרוכשים לשלם לו "דמי רצינות" - כספים המקדימים את ביצוע העסקה בהיקפים של עשרות אלפי שקלים ועד 200 אלף שקל. הוא איתר פרויקטים של תמ"א, פרסם והקים מערך סוכנים ואף שכר משרדי פאר. הכול מבלי שעשה מהלך אחד להוצאת הפרויקטים לפועל.

לאחר שהחל בעבירות המרמה, הוצא לו צו לכינוס נכסים ביוני 2015 ובהמשך במאי 2016 הוכרז כפושט רגל ונאסר עליו לפתוח חשבונות. אך מונסנגו הקים מערך חברות ומינה אנשי קש מטעמו, כאשר הוא היה בעל החברות האמיתי וניהל אותן בפועל. הוא הורשע שכך עירבב את הכספים בין החברות כדי להקשות על איתור הכספים. התיק שנחקר על-ידי יחידת ההונאה של מחוז תל אביב, רשות המסים והיחידה לחדלות פירעון הוביל ל-6.5 שנות מאסר שנגזרו על מונסנגו. מכונית המזארטי חולטה במסגרת ההליך.

"התמונה תתבהר, וכתב האישום יקרוס"

מעו"ד עמית בכר ממשרד ש. הורוביץ ועו"ד אילן שביט, המייצגים את אורן קובי, נמסר: "התנהלותו של אורן קובי היא בדיוק ההפך מהונאת נושים. הסדר הנושים אושר כדין על-ידי נשיא בית המשפט המחוזי ת"א איתן אורנשטיין. ההסדר מפליג בהטבות לנושים, וזהו הסדר שאין לו אח ורע מבחינת שיעור ההחזר לנושים. ההסדר הוצג לנושים באספות ואושר על-ידי בית המשפט שאף מינה נאמן לליווי ההסכם".

עו"ד בכר הוסיף כי "הבסיס של אישום הונאת הנושים נשען על כרעי תרנגולת, וכשהתמונה הראייתית תתבהר, כתב האישום יקרוס".

עו"ד מאיר ארנפלד, מטעמו של עוזי שאבי, מסר בתגובה: "אנו מצרים על החלטתכם לאזכר את שמו של מר שאבי בכתבה. מר שאבי בטוח בחפותו, ואנו סמוכים ובטוחים כי בתום החקירה שהחלה לפני כ-8 חודשים, המשטרה והפרקליטות יגיעו לכלל מסקנה כי לא דבק כל רבב במעשיו של מר שאבי, שהוא לא היה בעל חברה כלשהי, וכי כל פעולותיו היו במסגרת תפקידיו בחברות ובהתאם לחוק".

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר