גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהרשימה השחורה כבר לא מספיקה: האם אל על תתחיל לתבוע נוסעים אלימים?

אחרי שני מקרים השבוע בהם אל על נאלצה להסיט טיסות ממסלולן ולבצע נחיתות חירום בגלל נוסעים שהתפרעו, נשאלת השאלה האם אל על תאמץ גישה חדשה ותתממודד בזירה המשפטית מול הנוסעים שמרגישים שהכול מותר להם

מטוס אל על. חברות תעופה צריכות לנקוט עמדה ברורה שכוללת אפס סובלנות לאלימות בכל מובן / צילום: דני שדה
מטוס אל על. חברות תעופה צריכות לנקוט עמדה ברורה שכוללת אפס סובלנות לאלימות בכל מובן / צילום: דני שדה

פעמיים נאלצה השבוע אל על להסיט מטוסים ממסלולם ולבצע נחיתות חירום בגלל נוסעים שהתפרעו בטיסה והוגדרו כאלימים וככאלה המסכנים את ביטחון הנוסעים והצוות.

המקרה הראשון התרחש בדרך מלוס אנג'לס לתל אביב. נוסע שהפגין אלימות כלפי הצוות והנוסעים הוביל לכך שקברניט הטיסה קיבל החלטה לבצע נחיתת חירום במדריד ולהשאיר שם את הנוסע. משטרה מקומית חיכתה לו לאחר הנחיתה. שאר הנוסעים נחתו ביעדם בתל אביב בשעתיים עיכוב.

במקרה השני, מטוס אל על שהמריא בדרכו מתל אביב לפראג נאלץ לשוב לנתב"ג בעקבות נוסע אלים שהיווה סכנה לבטיחות הטיסה. הנוסע, שככל הנראה היה שתוי, הורד בכוח מהמטוס על-ידי שוטרים.

לאחר המקרה השני פרסמה אל על כי "נגד הנוסע הוגשה תלונה לפתיחת הליך פלילי, ולאחר השלמת התחקיר והבהרת הפרטים שהובילו לאירוע, החברה תבחן שימוש בכלים הנוספים העומדים לרשותה, ובכלל זה הכנסת הנוסע ל'רשימה השחורה' שמשמעותה איסור טיסה באל על בעתיד, ואף הגשת תביעה בגין הנזקים שנגרמו (לכאורה) לחברה, וזאת על-מנת למצות את הטיפול בנושא".

מתבקש הליך משפטי 

האם אל על אכן יכולה להגיש תביעה? תקדימים בעולם מראים שהתשובה היא כן. השאלה אם אל על תאזור אומץ לצאת לכאורה נגד נוסעיה - מהלך מתבקש למדי וכזה שיכול לייצר התרעה מנוסעים שמרגישים שמותר להם לעשות הכול.

סיפורי אלימות קיצוניים שמובילים לנחיתת חירום אינם שכיחים, אבל התנהגות בזויה אחרת, יעידו אנשי צוות, היא מחזה שכיח באוויר - ולו בגלל הוויכוחים על עטיית מסכה שצברו תאוצה בימי קורונה, אליה מצטרפים מקרים של נוסעים שתויים בטיסות. בארה"ב, אגב, נוסע שלא יעטה מסכה, יחטוף קנס פדרלי לאחר שיירד מהמטוס. בארץ זה לא קורה.

בארגון התעופה העולמי מדווחים על החמרה במצב

בסוף 2021 פרסם ארגון התעופה העולמי יאט"א דוח על התגברות תדירות המקרים של נוסעים המתפרעים בטיסות (Unruly Passengers) ועל החמרה ברמת המקרים, כלומר ב"עוצמת" ההתנהגות האלימה. תופעת התפרעות הנוסעים באוויר זינקה בתקופת הקורונה לנוכח סירוב נוסעים להקפיד אחר ההנחיות ובראשן עטיית מסכה.

ארגון התעופה האמריקאי (FAA) פרסם כי בשנת 2021 היו כ-6,000 מקרי אלימות בטיסות, 70% מתוכם היו בעקבות סירוב נוסעים לעטות מסכה. קנסות שהשית ה-FAA על הנוסעים הסרבנים האמירו בתקופה זו ליותר ממיליון דולר. ה-FAA יכול להטיל קנסות על חלק מהמקרים דוגמת עטיית מסכה, אבל במקרים של תקיפת אנשי צוות למשל יטפל ה-FBI. יאט"א אף קורא לממשלות להחמיר בענישה נגד נוסעים פורעים באמצעות חקיקה ייעודית.

ועוד בארה"ב, נוסעים שמתפרעים בטיסה צפויים להיכנס ל"רשימה שחורה" שתאסור עליהם לעלות על טיסות של חברות שאת פעילותן הם שיבשו. דלתא איירליינס למשל דיווחה כי ב"רשימה השחורה" שלה ל-2021 נכללים 1,900 נוסעים - פי שניים לעומת 2019. מחצית מנוסעים הללו אף ספגו קנסות מנהליים.

דלתא איירליינס העלתה לאחרונה הצעה: "רשימה שחורה" מאוחדת של חברות התעופה אשר לא תאפשר לנוסעים שהתפרעו בחברה מסוימת לטוס גם בחברה אחרת. בקשה זו מגיעה בעקבות זינוק במקרי האלימות בטיסות. אד באסטיאן, מנכ"ל דלתא, שיגר מכתב לתובע הראשי בארה"ב בכדי להעביר נוסעים שנכנסו ל"רשימה שחורה" לרשימה מאוחדת "No Fly List", אותה הוא הגדיר כ"צעד נחוץ ביותר" בכדי למגר את האלימות בשחקים. רשימה כזו קיימת אגב, אך היא כוללת בעיקר נוסעים שמיוחסים לסכנה בהיבט טרור.

"החברה יכולה לתבוע אזרחית נוסע, אך זה כמעט שלא קורה"

ראש מחלקת תעופה במשרד פישר בכר, עו"ד שירלי קציר, מסבירה כי על-פי החוק בישראל חברת התעופה רשאית לפתוח בהליך פלילי נגד נוסע שהתפרע. "חברות לא מהססות להגיש תלונה למשטרה עוד באוויר, ובדומה לכל הליך פלילי אחר, בידי המשטרה הסמכות להגיש נגד הנוסע כתב אישום. ברוב המקרים זה לא קורה", אומרת קציר ומחדדת כי "החברה יכולה להגיש תביעה אזרחית נגד נוסע על הנזקים שנגרמו לה בעקבות מקרים של נחיתות חירום, אולם גם זה כמעט שלא קורה".

לדברי עו"ד קציר, ארגון התעופה העולמי יאט"א מוביל מגמה של החמרת הענישה נגד נוסעים פרועים גם דרך חידוד סעיפים בהתקשרות שבין הנוסע לחברת תעופה המאפשרים לחברה להכניס נוסע כזה לרשימות שחורות ולתבוע ממנו את הנזקים הכספיים שנגרמו להן. "ביולי 2021, מנהל התעופה הפדרלי העלה הצעה לפיה יש להטיל עונש אזרחי עבור נוסע שהפר את תקנות ה-FAA. במסגרת הצעה זו יהיה על הנוסעים העומדים להליך אזרחי להוכיח שהם לא הפרו את תקנות ה-FAA. אל הצעה זו מצטרפות חברות תעופה המבקשות לבחון את האפשרות להגיש תביעה אזרחית על הנזקים שנגרמו להן. עם זאת, קיימת בעייתיות, שכן קשה לאלץ נוסעים לשלם סכומים גבוהים כל-כך, מה שמעורר שאלות לגבי הצלחה של האכיפה האזרחית המוצעת".

הסנקציות בעולם קובעות ענישה כספית: כך למשל בקנדה נוסעים שמסרבים לציית להוראות הצוות האווירי צפויים לקנסות של עד 80,000 דולר ועד חמש שנות מאסר.

לפני כארבע שנים נקבע בבריטניה, במסגרת הצורך להתמודד עם בעיית השכרות של נוסעים שעולים לטיסה, כי מי שיפר את האיסור לעלות לטיסה במצב של שכרות, יישא בקנס של 5,000 ליש"ט או שנתיים בכלא. בארה"ב מונחת הצעה לפיה העונש האזרחי יעלה מ-25 אלף דולר ל-30 אלף דולר לכל הפרה.

חברות התעופה צריכות לנקוט עמדה ברורה

הכנסת נוסע ל"רשימה שחורה" אינה עניין של מה בכך. עו"ד קציר מסבירה כי החברות מוגבלות במשך הזמן שבו נוסע יכול להיות חלק מרשימה כזו (כחצי שנה) לנוכח סעיף איסור האפליה כשחברות תעופה מוגדרות כחברות המעניקות שירות ציבורי. עליהן למשל להוכיח כי מדובר כי ההתנהגות שבגינה נכנס נוסע לרשימה המפוקפקת היא שיטתית וקיצונית.

אל על אף ציינה בתגובתה למקרי האלימות כי היא תבחן את הכנסת הנוסעים ל"רשימה שחורה" שתמנע מהם לטוס עם החברה בעתיד. ספק אם זה יקרה, וספק לכמה זמן נוסע כזה לא יוכל אכן לטוס עם החברה. עם זאת, יצוין כי "רשימה שחורה" היא כלי יעיל.

ויש גם ממד של אומץ: דלתא איירליינס הפגינה גישה אמיצה כשהיא יוצאת נגד הנוסעים הפורעים, לכאורה נגד הלקוחות שלה, מצד שני, באותה נשימה היא אמיצה פי כמה בעיני הנוסעים שסובלים מאותם פורעים שמספרם שולי.

האם לאל על יהיה את האומץ הנדרש "לצאת" נגד נוסע שלה ולהתמודד מולו בזירה המשפטית? חברות תעופה צריכות לנקוט עמדה ברורה שכוללת אפס סובלנות לאלימות בכל מובן. לצד "הרשימה השחורה" נדרשת ענישה משמעותית שצריכה לכלול ענישה כספית יחד עם כיסוי לנזק הכספי שנגרם לחברות בעקבות הצורך בנחיתת חירום ובעיכוב הנוסעים האחרים, ואף ענישה שעשויה לכלול מאסר. הרתעה היא שם המשחק גם באלימות בשחקים.

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי