פעם שנייה תוך יומיים: אלימות נוסע הובילה לשינוי במסלול טיסת אל על

אל על מודיעה כי טיסה LY 2521, שהייתה בדרכה מת"א לפראג, שבה על עקבותיה בשל נוסע אלים שהיווה סכנה לבטיחות הטיסה • המנכ"ל אביגל שורק: "נוסיף ונפעל במדיניות נחושה של אפס סובלנות באירועים מעין אלה"

מטוס אל על / צילום: Shutterstock, Santi Rodriguez
מטוס אל על / צילום: Shutterstock, Santi Rodriguez

גם היום (ד') מטוס אל על נאלץ לסטות ממסלולו בעקבות אלימות של נוסעים: אל על מודיעה כי טיסה LY 2521, שהייתה בדרכה מתל אביב לפראג, שבה על עקבותיה בשל נוסע אלים שהיווה סכנה לבטיחות הטיסה. בעקבות זאת, זמן קצר לאחר ההמראה התקבלה החלטה להחזיר את המטוס לנתב"ג, לאחר שהוכרז על אירוע "נוסע אלים".

אירוע דומה התרחש בשחקים גם אתמול (ג'), כאשר אל על נאלצה לבצע נחיתת חירום במדריד בטיסה שהמריאה מלוס אנג'לס לתל אביב. נחיתת החירום התבצעה בעקבות נוסע שהתפרע בטיסה והפגין אלימות כלפי צוות האוויר, עד אשר התקבלה החלטה כי הנוסע מסכן את בטיחות הטיסה.

"מדיניות של אפס סובלנות"

כל נחיתת חירום כזו מובילה לעיכובים בטיסה עבור כלל הנוסעים לצד אי-נוחות, והיא כרוכה בעלויות לא מבוטלות עבור חברות התעופה גם לנוכח הארכת משך הטיסה. 

בשני המקרים אל על הגישה תלונות למשטרה. הבוקר, עם הנחיתה בנתב"ג, המתינו לנוסע שוטרים. בחברה מציינים כי "נגד הנוסע הוגשה תלונה לפתיחת הליך פלילי, ולאחר השלמת התחקיר והבהרת הפרטים שהובילו לאירוע, החברה תבחן שימוש בכלים הנוספים העומדים לרשותה, ובכלל זה הכנסת הנוסע ל'רשימה השחורה' שמשמעותה איסור טיסה באל על בעתיד, ואף הגשת תביעה בגין הנזקים שנגרמו (לכאורה) לחברה, וזאת על-מנת למצות את הטיפול בנושא".

מנכ"ל אל על, אביגל שורק, מסר כי "אנו מצרים על אירועים מעין אלה הפוגעים באל על ובחוויית הטיסה של לקוחותינו. נוסיף ונפעל במדיניות נחושה של אפס סובלנות באירועים בהם נוסע נוהג באלימות ומסכן את בטיחות הנוסעים והצוות. לא נאפשר פגיעה בשלומם וביטחונם של אנשי אל על". 

לא מחזה נדיר

התפרעות של נוסעים באוויר אינה מחזה נדיר, ולמעשה היא התגברה בתקופת הקורונה גם עם התעוררות מחלוקות על עטיית מסכה וסירוב נוסעים להקפיד על ההנחיות. לפני מספר חודשים נאלצה חברת אמריקן איירליינס לבצע נחיתת חירום ביוון בשעה שהייתה בדרכה לישראל, בגלל נוסע שהתפרע במטוס.

בארה"ב למשל, נוסעים שמתפרעים בטיסה צפויים להיכנס ל"רשימה שחורה" שתאסור עליהם לעלות על טיסות של חברות שאת פעילותן הם שיבשו. בימים אלה חברות התעופה מבקשות לגבש "רשימה שחורה" מאוחדת שלא תאפשר לנוסע שהתפרע בחברה מסוימת לטוס גם בחברה אחרת.

"רשימה שחורה" היא כלי יעיל, ומוטב שתיפתח כזו גם בישראל - אלא שנדרשת ענישה משמעותית יותר שצריכה לכלול תביעה כספית של החברות נגד הנוסעים והנזק הכספי שנגרם לחברות בעקבות הצורך בנחיתת חירום ובעיכוב הנוסעים האחרים, ואף ענישה שעשויה לכלול מאסר.