גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך האות Z הפכה לסמל פרו-מלחמתי ברוסיה

ממשלת רוסיה השתמשה באות Z כסמל פטריוטי לאגד את העם הרוסי בנושא פלישתה לאוקראינה

חיילי צבא רוסיה יוצרים את האות Z / צילום: Reuters, Danil Aikin/TASS
חיילי צבא רוסיה יוצרים את האות Z / צילום: Reuters, Danil Aikin/TASS

כשהספורטאי הרוסי בן ה־20 איבאן קוליאק צעד על הפודיום באליפות העולם בהתעמלות לצד המנצח האוקראינה איליה קובטון, סמל שכמעט ולא ניתן היה להבחין בו על התלבושת שלו גרם לחקירה רשמית של התנהלותו וגינוי נרחב מהקהילייה הבינלאומית.

האות Z - מודבקת בלבן על החולצה הלבנה של קוליאק כשקיבל את מדליית הארד במקבילים בטקס בדוחא, קטאר בשבת - הפכה בעיני מי שתומכים בפלישה הרוסית לאוקראינה לסמל לגאווה בצבא הרוסי. במערב, מגנים אותה כסמן של סנטימנט לאומני.

פדרציית ההתעמלות הבינלאומית, שביום שני אסרה על מתעמלים מרוסיה ובלרוס להשתתף בתחרויות שלה, הודיעה שפתחה בהליכים משמעתיים נגד קוליאק.

האות החלה להופיע לראשונה על טנקים רוסיים ונגמ"שים כשהיו בחניון סמוך לגבול אוקראינה כמה ימים לפני שחיילים רוסים חצו את הגבול. אנליסטים צבאיים אומרים שהאות, לצד סימנים אחרים, משמשת בידי הצבא הרוסי כסימן זיהוי כדי להבדיל בין הציוד שלהם בשדה הקרב לציוד האוקראיני.

מכוניות, שלטים, הפגנות

מאז הפלישה, ה-Z הזו הופיעה על מכוניות, על שלטים באסיפות של תומכי הקרמלין, ועל לוחות המודעות במערכות המטרו של מוסקבה וסנט פטרסבורג. בהוספיס לילדים בעיר קזאן בשבת, המטופלים הוצאו מהמחלקה כדי ליצור את האות במגרש ואז צולמו כך.

בימים האחרונים, סרטונים בעד ממשלת רוסיה הכוללים את הסמל הופצו באופן נרחב ברשתות חברתיות. סרטון אחד כזה נפתח בנאום בעד הצבא הרוסי מאת אנטון דמידוב, פעיל לאומני, ואחריו רואים מאות אנשים המתקהלים במה שנראה כמו מחסן מנופפים בדגלי רוסיה וצועקים "רוסיה!" ואת השם של הנשיא ולדימיר פוטין.

"אני לא יודע מאיפה הסמל הזה הגיע", אמר דמידוב בריאיון, והוסיף שפעילים בעד הקרמלין ראו אותו על טנקים רוסיים באוקראינה והחלו להשתמש בו. "הסמל לא חשוב. מה שחשוב הוא העמדה שהוא מייצג, והעמדה הזו היא שאנחנו מבינים שאנחנו צריכים לתמוך בנשיא שלנו ובצבא שלנו במשימה הקשה שלהם".

משרד ההגנה של רוסיה ומוסדות ממשלה אחרים אימצו את הסמל הפשוט כדי לעודד תמיכה למלחמה בקרב האזרחים. מוסקבה מגדירה את הנעשה באוקראינה לא כמלחמה אלא כ"פעולה צבאית מיוחדת".

זמן קצר אחרי שרוסיה פתחה במלחמה, רשת השידור הנתמכת על ידי המשטר RT החלה למכור חולצות טי עם סיסמאות כאלה. ישנן חברות שהחליפו את הגרסה הקירילית של האות ז' בגרסה הלטינית במותגים שלהם, וכמה פקידי ממשלה שלחו אלה לאלה את האות הזו בפרופילים שלהם ברשתות חברתיות. ברוסית, המילה "בשביל" נכתבת "זא" ומשרד ההגנה החל להציף את אינסטגרם בפוסטים עם אמרות כמו "בשביל השלום", "בשביל החבר'ה שלנו", "בשביל הניצחון" שבכולם האות Z מחליפה את האות הקירילית.

ממשלות מקומיות ברחבי רוסיה הצטרפו, ומשאירות אור בחלונות של בנייני העירייה ובנייני ממשל אחרים בצורת האות Z בלילות.

"זה סמל של אחדות העם", אמר איבאן ז'רנאקוב, פקיד במחוז הצפוני ארכנגלסק המנהל את מחלקת החינוך הפטריוטי בריאיון לרשת טלוויזיה של הממשלה. "זה מסמל את התמיכה בכוחות המזוינים שלנו, תמיכה בהחלטות הנשיא ונועד לאחד אותנו במצב הקשה הזה".

איקונוגרפיה של גרמניה הנאצית?

באוקראינה, מתייחסים לסמל באופן שונה.

אולקסי רזניקוב, שר ההגנה האוקראיני, השווה את הסמל ביום שני לאיקונוגרפיה של גרמניה הנאצית, והעלה ציוץ עם תמונה של לוגו דמוי צלב קרס המורכב משתי אותיות Z מוצלבות. הסמל נפוץ ברשתות חברתיות אוקראיניות. הוא גם צייץ בטוויטר: "ב־1943 קרוב למחנה הריכוז סאכסנהאוזן הייתה תחנה Z, בה בוצעו מעשי רצח המוניים", התייחסות למחנה השמדה נאצי.

ההתייחסות לגרמניה הנאצית באה על רקע ההאשמה השקרית של הרוסים שהממשלה האוקראינית מנוהלת בידי ניאו־נאצים ושאחת ממטרות הפלישה הרוסית הייתה לעשות "דה־נאציפיקציה" של המדינה. נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, הוא יהודי.

ברוסיה, נמצאו בימים האחרונים כתובות גרפיטי עם האות Z על רכוש של אנשים שהכריזו שהם מתנגדים למלחמה.

ארגון זכויות האדם הבולט ביותר של רוסיה, שתיעד הפרות של זכויות במדינה לפני שצו בית דין כפה עליו להפסיק לפעול בדצמבר, הודיע בשבת שפקידי ביטחון ציירו את האות Z בבניין של הארגון לאחר שערכו במקום חיפוש.

פעילה בלהקת הפאנק הפמיניסטית והאקטיביסטית פוסי ריוט, שהתבטאה נגד פוטין במשך שנים, צייצה צילום של כתובת גרפיטי של האות על דלת שאמרה שהיא הדלת הראשית של דירתה.

את שתי הטענות האלה העיתון לא הצליח לאשר באופן עצמאי.

מבקר הסרטים המפורסם ביותר ברוסיה, אנטון דולין, מצא את האות על דלתו לפני שעזב את המדינה. "המסר היה ברור לחלוטין. האנשים שעשו את זה יודעים שאני נגד המלחמה", אמר דולים בטלפון מלטביה. "הם הראו לי שהם יודעים איפה אני גר ואיפה משפחתי מתגוררת. זה אקט של הפחדה".

דולין אומר שמבחינתו, האות פחות מזכירה את הסמלים של הנאצים ויותר מזכירה סרט זומבים ידוע. "זה מזכיר את מלחמת העולם Z", אמר, בהתייחסות לסרט מ־2013 בכיכוב בראד פיט המבוסס על ספר באותו שם. "אני רואה את זה כמייצג את צבא הזומבים שלנו והחלק באוכלוסייה שהפכו לזומבים, שצופים בטלוויזיה של המדינה ותומכים במבצע".

ילדיו, אמר, רואים בסמל משמעות אחרת: Zlo, המילה ברוסית לרוע.

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.5%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח