גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוסיה מזהירה חברות מערביות מפני מעצרים וחילוט נכסים

מקדונלד'ס, קוקה-קולה, פרוקטר אנד גמבל ו־IBM בין החברות שהוזהרו שמנהליהן עלולים להיעצר והסימנים הרשומים שלהם עלולים להילקח מהן

סניף מקדונלד'ס במוסקבה. בשבוע שעבר הודיעה החברה שהיא סוגרת זמנית כ־850 מסעדות במדינה / צילום: Shutterstock, Gilmanshin
סניף מקדונלד'ס במוסקבה. בשבוע שעבר הודיעה החברה שהיא סוגרת זמנית כ־850 מסעדות במדינה / צילום: Shutterstock, Gilmanshin

תובעים רוסים פרסמו אזהרות לחברות מערביות ברוסיה, ואיימו לעצור מנהלי חברות המותחים ביקורת על הממשלה או לחלט נכסים של חברות שיצאו מהמדינה, כך אמרו גורמים המכירים את הנושא.

התובעים העבירו את האזהרות בשבוע האחרון לחברות שונות, כולל קוקה-קולה, תאגיד מקדונלד'ס, פרוקטר אנד גמבל, IBM והחברה שהיא בעלת רשת המזון KFC, Yum Brands, כך אמרו הגורמים. לדבריהם, השיחות, המכתבים והביקורים כללו איומים לתבוע את החברות ולהשתלט על נכסים כולל סימנים רשומים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע תמיכה בשבוע שעבר בחוק להלאמת נכסי חברות זרות שעזבו את המדינה עקב פלישתה לאוקראינה. אזהרות התובעים כוונו לחברות בכל התחומים, כולל טכנולוגיה, מזון, לבוש ובנקאות, כך אמרו האנשים המכירים את הנושא.

האזהרות גרמו לפחות לחלק מהחברות שקיבלו אותן לצמצם את התקשורת בין המחלקה הרוסית בחברה ושאר מחלקותיה, מתוך הנחה שהרוסים עלולים לצותת להודעות טקסט או דואר אלקטרוני בין קולגות, כך אמרו חלק מהגורמים.

חברות אחרות פעלו להעביר מנהלים מרוסיה למקומות אחרים, כך אמרו אנשים אחרים המכירים את הנושא.

דוברים של קוקה-קולה, IBM, פרוקטר אנד גמבל ומקדונלד'ס סירבו להגיב. דוברת של Yum סירבה להגיב מעבר להצהרות שהוציאה חברת המסעדות בעבר לגבי החלטתה להפסיק פעילות סניפי KFC ופיצה האט ברוסיה.

יותר מ־350 חברות אמרו שיעזבו או ישהו זמנית את פעילותן ברוסיה 

בסוף יום ראשון, לאחר פרסום המאמר הזה, השגרירות הרוסית בוושינגטון צייצה אותו, והדביקה לו תווית של "פייק ניוז". "ההחלטה אם להמשיך בפעילות יזמית במדינה שלנו תלויה לגמרי באמריקאים", נכתב בציוץ. "וכן הזכות להתעלם מההיסטריה הרוסופובית המעודדת חברות זרות לספוג הפסדי ענק על מנת לפגוע ברוסיה".

סדרת חברות הכריזה על תוכניות להשהות או לצמצם את פעילותן ברוסיה לאחר פלישתו של פוטין לאוקראינה והסנקציות שהוטלו על ידי ממשלות המערב.

חברות רבות, בייחוד כאלה העוסקות במכירה וייצור, אמרו שהחלטתן להפסיק את פעילותן היא זמנית. חלק אמרו שהיו צריכות להשהות פעילות בגלל הפרעות שהסנקציות גרמו לשרשראות האספקה. אחרות אמרו שיעזבו לתמיד.

בנוסף, החברות מעריכות את מחלקותיהן ברוסיה בדרך שונה בהתחשב באי היציבות הכלכלית והציפיות שהתנאים יהיו הפכפכים לתקופה מסוימת, כך אמרו אנשים שתודרכו על הנושא. על אף אזהרות התובעים, ישנן כמה חברות שאין להן כוונה לשנות את ההחלטה לצאת מרוסיה או להפסיק לפעול בה, אמרו האנשים. כמו כן יהיה קשה לחברות להחליק מעבר של הפעילות לרוסיה אם הממשלה תנסה לכפות מנהלים מטעמה, אמר אחד האנשים.

משרד התובע הכללי של רוסיה אמר ביום שישי שיוודא שחברות שאמרו שהן מפסיקות בפעילות או יוצאות ממנה יצייתו לכללי ההעסקה במדינה. יותר מ־350 חברות זרות אמרו שהן עוזבות או משהות פעילות ברוסיה באופן זמני, על פי ביה"ס לניהול של אוניברסיטת ייל.

בנקים מוול סטריט כמו גולדמן סאקס, חברות מוצרי צריכה כמו קוקה-קולה, קמעונאיות כמו ליוויס וענקיות טכנולוגיה כמו אפל כולם הכריזו על תוכניות לצאת. ענקיות אנרגיה כמו BP, אקסון מוביל אמרו שייצאו מהפעילות ברוסיה.

בדרך להלאמה?

פוטין אימץ תוכנית שהציף שבוע שעבר חבר בכיר במפלגת רוסיה המאוחדת שלו, להלאים את הפעילות של חברות מערביות שעוזבות את המדינה. צעד כזה ימנע פיטורים המוניים וישמור על יכולתה של רוסיה לייצר מוצרים באופן מקומי, אמר אנדריי טורצ'ק, מזכ"ל המועצה של מפלגת רוסיה המאוחדת.

וושינגטון הזהירה נגד כל ניסיון להלאים חברה כלשהי.

"כל החלטה פורעת חוק מצד רוסיה לחלט נכסים של החברות האלה תביא בסופו של דבר אפילו יותר כאב כלכלי לרוסיה", ועלולה לזמן לה פעולה משפטית, כתבה בציוץ דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי ביום חמישי.

לשכת המסחר של ארה"ב מנטרת דיווחים שהממשלה הרוסית עלולה לחלט נכסים של חברות מערביות גדולות, כך אמר ניל ברדלי, מנהל המדיניות הראשי בלשכה. "צעד כזה רק יוסיף לבידוד הגובר של רוסיה, יראה את חוסר ההתחשבות שלה בשלטון החוק ובסופו של דבר יגרום לעם הרוסי ליותר כאב", כתב בהודעה.

בשבוע שעבר הודיעה חברת קוקה-קולה שהיא משהה את פעילותה ברוסיה. העסקים של קוקה-קולה ברוסיה ובאוקראינה היו אחראים לבין 1% ל־2% מההכנסות התפעוליות של החברה ב־2021. לחברה נתח של כ־21% בחברה Coca-Cola HBC, שותפה המבקבקת ומפיצה את המשקה באיזור, נכון ל־31 בדצמבר.

חברת המסעדות Yum אמרה בשבוע שעבר שהיא סוגרת באופן זמני את 70 סניפי KFC של החברה וחותמת על הסכם עם הזכיינית פיצה האט לעצור את הפעילות ב־50 סניפים אחרים. החברה גם השהתה את כל תוכניות ההשקעה ופיתוח מסעדות ברוסיה, כך נמסר ממנה.

החברה "ממוקדת בבטיחות אנשינו באיזור ותמשיך לתמוך בצוותים שלנו באוקראינה כשהיא מעריכה דרכים בהן Yum Brands יכולה להשפיע באיזור באופן חיובי", אמרה דוברת.

יו"ר ומנכ"ל IBM ארבינד קרישנה כתב בבלוג בשבוע שעבר שהחברה הפסיקה את כל הפעילות שלה ברוסיה. "הבטיחות וההגנה על עובדי IBM ומשפחותיהם בכל האיזורים המושפעים מהמשבר הזה נותרה העדיפות העליונה שלנו", כתב.

בשבוע שעבר הודיעה מקדונלד'ס שהיא סוגרת באופן זמני כ־850 מסעדות במדינה ותמשיך לשלם שכר ל־62 אלף עובדיה ברוסיה. החברה אמרה שהיא לא יכולה לקבוע עדיין מתי תוכל לפתוח מחדש את הסניפים ברוסיה והיא שוקלת אם עשויים להיות נחוצים צעדים נוספים.

סגירת המסעדות צפויה לעלות לחברה כ־50 מיליון דולר בחודש בשכר, חוזים, שרשראות אספקה ועלויות אחרות, כך נמסר ממקדונלד'ס.

פרוקטר אנד גמבל, יצרנית חיתולי פמפרס ומשחת השיניים קרסט, אמרה שתפסיק להוציא כסף על השקעות הון ברוסיה, פרסום וקידום ותמכור במדינה רק מוצרים המיועדים לבריאות בסיסית, היגיינה וטיפול אישי. בחברה אמרו שרוסיה ואוקראינה יחד אחראיות לפחות מ־2% מההכנסות השנתיות. החברה אמרה שהיא מעסיקה ברוסיה 2,500 עובדים.

- שרון טרלפ השתתפה בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר