גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ילד הפלא מניו ג'רזי שהדהים את עולם השחמט

בזמן שמגפת הקורונה מקפיאה תחרויות, אביו של אבהימניו מישרה רכש כרטיסים בכיוון אחד מניו ג׳רזי להונגריה עם מטרה אחת: להפוך את בנו לרב האמן הצעיר ביותר שידע עולם השחמט ● במשך חודשיים וחצי הם הסתגרו בחדר במלון, ניתחו את המשחק ולמדו את היריב הבא - עד שעשו היסטוריה

רב האמן אבהימניו מישרה / צילום: Niki Riga
רב האמן אבהימניו מישרה / צילום: Niki Riga


הכתבה הוקלטה בספרייה המרכזית לעוורים ולבעלי לקויות קריאה

מרגע שאבהימניו מישרה ואביו קנו כרטיס בכיוון אחד מניו ג'רזי לבודפשט בהונגריה, לא הייתה דרך חזרה. מגפת הקורונה עוד השתוללה ברחבי העולם, אבל גם הנגיף המפורסם לא יכול היה לעצור את השעון המתקתק, ולהפריד בין ילד אחד בן 12 לבין ההיסטוריה שהוא מתכנן לעשות: להיות רב אמן השחמט הצעיר ביותר אי פעם. "זה היה מאוד מפחיד וידענו שזה סיכון גדול", מספר מישרה, המכונה גם אבהי, "אבל היינו צריכים להשתתף בעוד טורנירים. היינו חייבים לנסות".

במשך 77 ימים בקיץ, אבהי ואביו המנט התגוררו בחדר מלון בהונגריה שתפקד יותר כבונקר שחמט. הם בקושי יצאו מהחדר למטרות שאינן קשורות למשחק, אפילו לא כדי לטעום גולאש הונגרי או לבקר בארמון בודה.

רק עמוק אל תוך החודש השלישי, הם סוף סוף חשבו לחזור הביתה: זה קרה כשאבהי מישרה הגיע למעמד הנכסף כשהוא בן 12, ארבעה חודשים ו־25 ימים, הצעיר ביותר מכל מי שעשה זאת לפניו. רק 67 ימים הפרידו בינו לבין מחזיק השיא הקודם, אלוף השחמט הרוסי סרגיי קריאקין, שקטף את תואר רב האמן הצעיר ביותר בגיל 12 ושבעה חודשים, לפני 19 שנה.

היום קריאקין כבר בן 31, שחקן ותיק ולמוד קרבות בהשוואה למישרה. מבחינת קריאקין, קביעת השיא הייתה אבן דרך בקריירה נוצצת שביססה אותו כאחד השחמטאים המובילים בעולם. עד שב־2016 הוא הגיע לגמר אליפות העולם, והפסיד למגנוס קרלסן הנורבגי לאחר מאבק קשה. "מעולם לא חשבתי שזה יימשך כל כך הרבה זמן", אומר קריאקין, "19 שנים זה יותר מדי בעולם המודרני שבו אנו רואים שיאים חדשים וכישרונות חדשים כל חצי שנה".

"לעולם לא תהיה שוב בן 12"

אבהי הדהים את קהילת השחמט העולמית וזכה בתואר היוקרתי כשמאחוריו כבר עשור של משחקים. כשהיה בן שנתיים בלבד, אביו לימד אותו איך להזיז כלים, ועד גיל 5 הוא כבר הספיק לשחק בתחרויות.

בשלב הזה הוריו של אבהי החלו להסיע אותו לשיעורים אצל ארון פרסאד, רב אמן הודי שהתגורר במרחק של יותר משעה נסיעה מביתם ברובע אינגלישטאון שבניו ג'רזי. פרסאד לא התכוון לבזבז את זמנו. הוא רצה לוודא כבר בהתחלה אם לאבהי יש את היכולת להגיע לרמת משחק פנומנלית. אז הוא החל להציב בפניו בעיות שמתאימות לרמת רב אמן, רק כדי לראות איך הוא מתמודד איתן. הוא הבחין בפוטנציאל של הילד מיד. "הוא הבין את הדברים ללא מאמץ", מספר פרסאד, "באותו יום הבנתי שזה לא עוד ילד כמו אלו שאני מלמד בשיעורים מדי יום. זה ילד שהולך לעשות כותרות".

והוא אכן עשה כותרות. עוד לפני שנהיה ילד פלא בינלאומי, אבהי כבר כבש את האומה האמריקאית. בגיל 7 הוא הפך למומחה הלאומי הצעיר ביותר. בגיל 9, לאמן הצעיר ביותר. והוא הפך לאמן בינלאומי, דרגה אחת מתחת לרב אמן, לפני גיל 11.

בנקודה הזו, נותר רק צעד מתבקש אחד: לנסות להיות רב האמן הצעיר ביותר שעולם השחמט ראה אי פעם. "זו הזדמנות של פעם בחיים", אמר לו אביו. "לעולם לא תהיה שוב בן 12".

אלא שמול אבהי עמדו שני מכשולים. הראשון שבהם היה המורכבות של שיטת דירוג השחמט, הקובעת איך משיגים את התואר רב אמן. מאחר שצבירת נקודות עד לרמת רב אמן היא תהליך מאוד הדרגתי, הוא צריך היה לשחק כמות עצומה של משחקים בתקופה קצרה מאוד כדי לנצח את קריאקין - מה שלא ממש הסתדר עם חוסר הרצון של משפחתו להקריב את לימודיו בבית הספר. האתגר השני היה למצוא איפה מתקיימים טורנירים בזמן שמשתוללת מגפה עולמית.

אז אבהי ואביו לקחו הימור נועז: ההחלטה הייתה שאבהי ישלים את כיתות ה' ו־ו' תוך 12 חודשים ואז יפסיק את הלימודים לשנה שלמה. וכך היה: אבהי נעדר לחלוטין מבית הספר היסודי בשנת הלימודים של 2019־2020. מבחינתו, אגב, זה לא היה רעיון רע בכלל. "אין זמן לבזבז. אם אמשיך לחשוב על הדברים האלה, אני לא אוכל לעשות את העבודה שלי", הוא אומר. "אבל זה שאין לי כל כך הרבה חברים... כשאחזור אנסה לשפר את זה".

קריאקין מביט על ילדותו האובססיבית של אבהי, ומזהה שם משהו מילדותו שלו. המיקוד והמשמעת מוכרים לו באופן מעט מפחיד. הוא עצמו התחיל לשחק שחמט מעט אחרי יום הולדתו החמישי, ומאז גיל 6 נהג להקדיש למשחק כמה שעות מדי יום. "למעשה, זה היה נורמלי לגמרי בשבילי לעבוד 7־8 שעות ביום בגיל שבע", הוא נזכר. "החגים והחופשות הראשונות שבהן לא נגעתי בשחמט בכלל היו רק כשהייתי בן 13".

אלוף השחמט סרגיי קריאקין, הקודם שהחזיק בתואר רב האמן הצעיר בעולם. מזהה את עצמו בילדותו של אבהי / צילום: Reuters, ANTON VAGANOV


70 משחקים ב-77 ימים

ככל שתאריך היעד התקרב, הלחץ גבר ואבהי מצא את עצמו בסיכון לפגר מאחור. המשחקים החשובים נעצרו בתחילת המגפה והדירוג שלו היה בסכנה. "כשהפכתי לאמן הבינלאומי הצעיר ביותר, היה לי די הרבה זמן והדברים הלכו בקלות", הוא אומר. "אבל אז המגפה הגיעה, וכבר אין הרבה זמן, וכמובן שזה הופך את הכל לפי 10 יותר קשה".
במצב אידיאלי, משפחתו של אבהי הייתה מארגנת שתיים - שלוש נסיעות לאירופה כדי שאבהי יוכל לשחק שם בתחרויות. אבל עכשיו, מודה אביו, "זה בגדר מותרות שאנחנו לא יכולים להרשות".

במקום זה, הם החליטו לנסוע פעם אחת. אם יוכלו להגיע לבודפשט - עיר שנותרה פתוחה יחסית בזמן המגפה - ולהישאר בה, יש סיכוי שאבהי יצליח לנצח במספיק משחקים. "לכן באנו להונגריה עם כרטיס בכיוון אחד", מספר אביו המנט, "וכל הזדמנות שצצה למשחק - הלכנו עליה".

זו לא הייתה חופשה יוקרתית באירופה. המנט, שאסף סנט לסנט כדי לאפשר את הנסיעה, נאלץ להיצמד לשעון של החוף המזרחי בארה"ב על מנת לשמור על משרתו כמהנדס תוכנה ועבד מרחוק עד 3 בבוקר כל יום. "היה מאוד קשה בחודשיים־שלושה האלה", הוא אומר.

בפרק הזמן המתוח הזה, אבהי שיחק 70 משחקים ב־77 ימים. הוא היה מנצח יריב אחד במהלך היום - ואז לומד בערב את מהלכי היריב שמתחרה מולו למחרת. ואז, כשהתקרב ל־2,500 הנקודות הנכספות - נפוצה השמועה בעולם השחמט: הלחשושים סיפרו על ילד הפלא מניו ג'רזי שנמצא בבודפשט וצבר כבר 130 נקודות תוך שלושה חודשים בדרכו לתואר רב אמן. אפילו קריאקין עקב אחר חלק מהמשחקים שלו: "חלקם היו יפים מאוד".
לטורניר שחמט ברמה גבוהה אין הגבלת גיל, כך שאבהי לא היה השחקן היחיד שרחוק מלהוציא רישיון נהיגה - היו בבודפשט עוד כמה בני 14 ו־15. אבל אבהי בהחלט היה במיעוט מבחינה דמוגרפית. הוא לא שיחק נגד אף אמריקאי אחר, ונאבק רוב הזמן נגד יריבים מהונגריה, הודו וסלובקיה. הוא גם ניצח יריב אחד בן 75. "באנו לכאן כדי לשחק שחמט", הוא אומר, "הייתי שמח לראות את בודפשט, אבל לא היה זמן. כל יום היה משחק".

כשהריצה הבלתי פוסקת הגיעה אל קצה, ואבהי זכה סוף סוף בתואר שאחריו רדף מאז שהוא זוכר את עצמו - הוא הרשה לעצמו לחגוג. הוא הרים טלפונים לחבריו בניו ג'רזי ולבני משפחתו בהודו; עוגות נאפו עבורו במרחק אלפי קילומטרים ותשבוחות הגיעו אליו מהדרגים הבכירים ביותר של עולם השחמט - כולל שניים מאלופי העולם האחרונים, קרלסן הנורבגי שנושא את התואר מ־2013, וויסוואנטן אנאנד, האלוף הקודם. אחרים מתחו ביקורת על שיטת הדירוג בשחמט שלטענתם אפשרה לאבהי קיצור דרך, אבל אבהי זכה בתואר הודות לכישוריו ולכושר עמידתו.

אבל מה שאבהי הכי העריך ברגעים האלה - זו דווקא האפשרות לנשום, דבר שכל כך חסר לו בתקופה שישב בבונקר השחמט בבודפשט. סוף סוף הוא יכול להעביר יום מבלי להתכונן ליריב השאפתן שיתחרה מולו מחר. "זו הרגשה מדהימה", הוא אומר. "אני מרגיש כזו הקלה".

היעד הבא: אליפות העולם

תואר רב האמן היה המטרה שלו במשך מחצית מחייו. מה עושים עכשיו? לאבהי יש כבר יעד נוסף: להעפיל מעל 2,700 נקודות אל עבר האזור הנשגב שמכונה סופר רב אמן, קבוצה קטנה של שחקנים שלכל אחד מהם הפוטנציאל להפוך לאלוף העולם. "אני מקווה", הוא אומר, "להגיע לזה לפני גיל 15".

אבל לפני שהם דוהרים אל עבר היעד הבא, אבהי ואביו צריכים לצאת מהונגריה ולהירגע קצת. יש לפניהם עוד כמה תחרויות בקיץ הקרוב, לפני שהסתיו יגיע ואיתו אתגר שונה מאוד: אבהי יחזור לבית ספר כדי להתחיל את כיתה ז'.

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

פגיעות נ"ט ישירות ב-3 בתים במטולה, ירי לשדרות ולעוטף

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"