גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה בני נוער באמת לומדים ממשחקי בורסה?

משקיעים מוצלחים מגוונים באופן נרחב את השקעותיהם, נמנעים מסיכונים מיותרים ולרוב לא סוחרים יותר מדי ● למה ילדים מקבלים עידוד לעשות בדיוק ההיפך?

בני נוער לומדים השקעות דרך משחקי בחירת מניות / צילום: Shutterstock
בני נוער לומדים השקעות דרך משחקי בחירת מניות / צילום: Shutterstock

כל שנה, יותר ממיליון תלמידי תיכון ברחבי ארה"ב לומדים על השקעות דרך משחקי בחירת מניות. אם יש לכם ילדים בגיל הזה, אולי הם ישחקו במשחקים האלה כבר באביב הקרוב.

תומכי המשחקים אומרים שהם מרגשים וגורמים לעניין בתחום ההשקעות.

היינו יכולים להפוך גם את לימודי הנהיגה למרגשים אם היינו מלמדים ילדים לעבור באדום או להתרסק אל הקיר. אני מניח שניתן אפילו לטעון שמי שישרוד יהיה נהג טוב יותר.

כמובן, לא כך אנו מלמדים בני נוער לנהוג. אבל בכל הנוגע להשקעות ו"אוריינות פיננסית", מיליוני נערים לומדים מה זה לקחת סיכונים גדולים, על ידי שימוש בכסף משחק - לעתים קרובות מוגדל על ידי כסף משחק נוסף שהם לווים - כדי להתחיל סדרת פעולות מסחר מהירות בנכסים תנודתיים.

בטווח הארוך, המשקיעים שהם מגוונים באופן נרחב, שנמנעים מסיכונים מיותרים ולעתים רחוקות משתתפים במסחר - כמעט תמיד יצליחו. בתחרויות שוק מניות כאלה, בני נוער שמתנהגים כך כמעט בוודאות יפסידו.

איך להפוך 100 אלף דולר ל-550 אלף דולר ב-10 שבועות

אמה פרימן, תלמידת תיכון בלואיסבורג, פנסילבניה, זכתה באליפות המדינה כשהייתה בשיעור כלכלה בכיתה ט' שלימד מייקל קריגר. היא הפכה 100 אלף דולר בכסף משחק ליותר מ־550 אלף דולר תוך 10 שבועות. "שיחקתי בזה כאילו הייתי סוחרת יומית", אמרה.

אמה הייתה בודקת איזה מניות עלו בהכי הרבה, ואז מוכרת אותן בשורט כדי להרוויח מירידתן. "כל דבר שזינק במהירות, כשהיה נראה שמדובר בהייפ, מכרנו לו בשורט את הצורה", אמרה.

אמה עשתה עד 40 פעולות מסחר ביום. "חברים אמרו לי שנראיתי כמו משוגעת", היא נזכרת. "הייתי בוהה במסך ועושה פרצופים משוגעים כי דברים היו נהיים כל כך מתוחים".

באביב האחרון, עוד אחד מתלמידי כיתה ט' בכלכלה של קריגר, זכרי אנגל, זכה באליפות המדינה. הוא עשה 117 פעולות מסחר ב־10 שבועות.

זק השתמש בכ־200 אלף דולר בהלוואות שוליים על מנת להגדיל את התיק המדומה שלו לסכום של 583 אלף דולר. "זה נחמד שנותנים לך לעשות את זה", אמר. "יותר קל לעשות כסף ככה".

או להפסיד כסף - הסיבה בגלל וורן באפט מזהיר משקיעים שוב ושוב לא להשתמש במינוף.

מארק ברוקשייר, מייסד ומנכ"ל Stock-Trak ממונטריאול, המייצרת את סימולציית המניות שאמה וזק שיחקו בה, אומר שיותר מחצי מיליון תלמידים בתיכונים ברחבי המדינה משתמשים בתוכנה שלו. רובם משחקים במערכת כחלק ממערך הלימודים, לא במסגרת תחרות כלשהי.

מורים יכולים להגביל את מספר פעולות המסחר, להגביל את השוליים או לאסור על מכירות שורט. חוץ מתחרויות ברמת מדינה, אמר ברוקשייר, רק 14% מהמורים מרשים שוליים - כך שרוב התיקים לא ממונפים. במסגרת קורס טיפוסי של 10 שבועות, תלמיד או תלמידה ממוצעים עושים 22 פעולות מסחר.

ככל שעושים את זה יותר, גדלים הסיכויים להפסיד

"כל מי שיכול להפוך 100 אלף דולר ל־200 אלף דולר תוך עשרה שבועות בעזרת מה שלמדו בשיעור בתיכון זה פשוט מזל", אמר ברוקשייר. "עשרה השבועות הבאים כנראה יהיו עם פחות מזל. זה יהיה הלקח, ככל שעושים את זה יותר, גדלים הסיכויים להפסיד. אני רוצה שיפסידו את הכסף המדומה שלי לפני שהם מפסידים את הכסף האמיתי שלהם".

ריאן מונוסקי, מורה לעסקים לשעבר בתיכון מונטגומרי במונטגומרי, פנסילבניה, מטיל ספק בלקח הזה.

ב־2016 ו־2017, הקבוצות שלו זכו באליפות הלאומית באתגר קפיטול היל, תחרות בחירת מניות שנוהלה על ידי קרן סיפמה, עמותה שנתמכת על ידי תעשיית הברוקרים. הקבוצה שלו זכתה גם באליפות פנסילבניה לפחות 12 פעמים.

כל התחרויות האלה "נותנות לתלמידים מוטיבציה לעשות סיכונים קיצוניים שיביאו החזרים קיצוניים והפסדים קיצוניים, וזו לא הדרך הנכונה להשקיע", אמר מונוסקי, שכיום מנהל ערוץ בחירת מניות ביוטיוב.

כמו קבוצות מתיכונים אחרים, התלמידים של מונוסקי לעתים קרבות לוו כסף כדי למכור שורטים. הם השתמשו בשוליים של 50% כדי לקנות קרנות סל ממונפות בשלוש רמות ותנודתיות באופן קיצוני, שהגבירו מהלכים בשוק פי 4.5.

באתגר קפיטול היל כבר אסור לעשות צעדים כאלה.

עם זאת, מושבים של משחק שוק המניות של קרן סיפמה, המשוחק בכל 50 המדינות על ידי 600 אלף ילדים ברחבי ארה"ב, עשויים להרשות מכירת שורטים והלוואה מהשוליים. קבוצות לעתים קרובות מחזיקות בכל רגע נתון אפילו חמש מניות, לא מספיק כדי להיות מגוונים על פי סטנדרטים של השקעה זהירה.

"חשוב להכיר בכך שהסימולציה משחקת תפקיד קטן", אמרה מלאני מורטימר, מנהלת קרן סיפמה. "הפוקוס האמיתי הוא לוח השיעורים, שכולו מוקדש ליסודות של השקעה בשווקי ההון".

ריצ'רד דיילי, יושב הראש של הקרן, אמר שהארגון שותף לחששות שהמשחק מלמד ילדים לקחת סיכונים גדולים מדי. אבל, הוא הוסיף, "אנחנו לא רוצים להפסיד את היתרון החשוב יותר של כל הילדים שאנחנו מגיעים אליהם ואחרת לא היו נחשפים" לשוק המניות בכלל.

מורה הנהיגה שלי לימד לשים את הבטיחות במקום הראשון, אני מניח שזה גם מה שלימדו אתכם. זה מה שצריך לצ'פר עליו ילדים שלומדים איך להשקיע. הם לא צריכים להיקרא "מנצחים" על לקיחת סיכונים עצומים שיכולים לגרום לחיים שלמים של התנהגות רעה.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

פגיעות נ"ט ישירות ב-3 בתים במטולה, ירי לשדרות ולעוטף

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי