גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קודם הקו הוורוד, עכשיו M1: הרשויות בשרון שוב מפקירות את תושביהן בפקק

הממשלה ממהרת להתקפל מול התנגדויות פופוליסטיות של רשויות מקומיות לקידום תחבורה ציבורית ● את המחיר ישלמו בשנים הבאות תושבי השרון, שייתקעו בערים ללא מוצא ● חבר מועצת כפר סבא: "ערי השרון יהפכו הלכה למעשה לפריפריה במרכז הארץ"

רעננה. הנימביזם של עיריות פופוליסטיות בשרון כבר חונק את הרוב המכריע של תושביהן בפקק / צילום: Shutterstock, defotoberg
רעננה. הנימביזם של עיריות פופוליסטיות בשרון כבר חונק את הרוב המכריע של תושביהן בפקק / צילום: Shutterstock, defotoberg

בשבוע שעבר, פורסם לראשונה באתר גלובס, כי משרד התחבורה יבקש ביום שני לפצל את תוכנית קו המטרו M1 כך שחלקו הצפוני יסתיים בגלילות וההמשך צפונה בשתי שלוחות לכפר סבא ולרעננה ייבחן בתוכנית נפרדת. הבקשה הגיעה על רקע התנגדותם של עיריות כפר סבא ורעננה לתוואי - בכפר סבא מתנגדים למיקום הדיפו (מוסך הרכבות) וברעננה למעבר הקו מתחת לשכונה יוקרתית - שיגביל את זכויות הבנייה שלה. עוד ישלמו את המחיר התושבים בהוד השרון, רמת השרון והרצליה.

פיצול הקו הוא מושג "מכובס" לעובדה שבשלב הראשון יקודם המטרו רק עד גלילות. במקרה הטוב, שנים אחר כך הוא יגיע גם לאותן ערים שתושביהם משתמשים בכלי רכב פרטי בשיעור גבוה במיוחד ומתגוררים בשכונות מבוזרות ומפוזרות בתחזית שבה בישראל יתגוררו 18 מיליון בני אדם בשנת 2050. במקרה הגרוע, הקו ימוסמס. וזו לא הפעם הראשונה.

"התושבים עלולים לשלם את המחיר ולהפוך לפריפריה במרכז הארץ"

חבר מועצת העיר בכפר סבא, עילאי הרסגור הנדין, ניסח את המצב טוב יותר מכל מילה שתקראו כאן: "הפיצול נובע באופן ישיר ממחאות של ראשי עיריות בשרון, איש איש וסיבותיו, נגד תוכנית המטרו. בכפר סבא הובילה קבוצה שולית מאבק תמוה ביותר נגד ה'דפו' - המרכז הלוגיסטי וחניית רכבות המטרו שאמור להיבנות משוקע באדמה 260 מטרים מצפון לשכונה הירוקה, מעבר לפארק 80. המאבק התבסס רובו ככולו על דיסאינפורמציה ושמועות חסרות שחר", הוא אמר. לדבריו, "אותה קבוצה תודלקה על ידי תושבים במושבים הסמוכים שחששו מהסתרת הנוף מהווילות שלהם. כעת אנחנו, תושבי השרון, עלולים לשלם את המחיר ולהפוך הלכה למעשה לפריפריה במרכז הארץ".

הנימביזם של עיריות פופוליסטיות בשרון כבר חונק היום את הרוב המכריע של תושביהן בפקק. נתיבי העדפה לאוטובוסים שאמורים היו לעבור ברעננה נתקלו בהתנגדות ראש העירייה חיים ברוידא שרוצה להמשיך ולהקדיש את המרחב הציבורי לנהגי הג'יפים בעירו, גם במחיר של אוטובוסים מזדחלים בפקק ותוקעים את תנועת התחבורה הציבורית במרחב כולו. התנגדויות נוספות היו גם יותר מעשור קודם לכן לקידומו של הקו הוורוד - קו מטרונית שאמור היה לייצר שלוחות תחבורה ציבורית לרעננה ולכפר סבא, גם הוא הוקפא והוחלט לקדם את המטרו במקומו - ששוב נתקל בבעיות. 

בעיריית כפר סבא גם גוררים רגליים בהליך אישורו של מסוף אוטובוסים שאמור לקלוט את התחבורה הציבורית בשרון ולהביא לחשמולה, סמוך לשכונת כפר סבא הירוקה. בד בבד ביקשו לייצר מאותה שכונה "ירוקה" חיבור לרכב הפרטי לכביש 4. ברעננה התנגדו למסוף סמוך לתחנת המטרו תדהר וגררו רגליים ובסופו של דבר הסכימו בטובם. אגב, לא רק בתחבורה, בערים אלו מתנגדים גם למיקומן של מתקני אנרגיה כמו תחנות כוח.

המדינה משחקת משחק כפול

מן העבר השני, המדינה משחקת משחק כפול. במשרד התחבורה מחלקים מדבקת סמיילי עצוב לראשי העיריות, אבל נכנעים בלי קרב. לא רוצים נת"צ? לא יהיה נת"צ. לא רוצים רכבת קלה? לא תהיה כזו, ומה לגבי מטרו? נפצל. את מי מעניש משרד התחבורה - את העיריות או את תושביהן? חוסר היכולת והרצון של משרד התחבורה והעומדת בראשו, השרה מרב מיכאלי, להתעמת - מוביל את התושבים להסתמך על הרכב הפרטי. הוא פוגע גם ביכולת להגביר את זכויות הבנייה בעידן של מדינה מצטופפת, ויפגע בזכותם לנגישות של מי שלא נוסעים ברכב ויש גם "כמה" כאלו בערי צפון המטרופולין המבוססות.

אבל אל דאגה, משרד התחבורה יעזור: חניון ענק יוקם בשפיים (שיתמלא במהרה) וממנו יצאו נתיבי אגרה מהירים (שיתמלאו גם הם במהרה) לעשירי השרון אל תוך הפקק האינסופי של מרכז תל אביב. כדי להקל - כמובן - רמ"י מתכננת יחד עם עיריית רמת השרון כביש חדש שיתמלא גם הוא במכוניות פרטיות ויחבר את שכונת גליל ים בהרצליה לצומת הפיל. המדיניות של משרדי הממשלה בכל הקשור לתחבורה היא מדיניות גם וגם: גם לרכב הפרטי וגם לתחבורה הציבורית, אז למה שמישהו יעדיף אותה אם היא עצמה מוותרת עליה כל כך בקלות?

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-6% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● הין ירד לשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר