גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים הפסידה 170 מיליון שקל, הסטארט-אפים זכו בהכרעה עקרונית

בית המשפט המחוזי בת"א ביטל שומת מס שערך פקיד השומה עפולה לחברת מדינגו, ובדרך הוציא פסיקה נוספת לטובת חברות הסטארט-אפ בסוגיה המוכרת כ"שינוי מודל עסקי" בעת אקזיט

רשות המסים. הפסידה 170 מיליון שקל / צילום: איל יצהר
רשות המסים. הפסידה 170 מיליון שקל / צילום: איל יצהר

רשות המסים תאלץ לוותר על 170 מיליון שקל שדרשה מחברת הסטארט-אפ מדינגו מיקנעם בעקבות האקזיט של החברה בשנת 2010 - כך קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב, שביטל את שומת המס בסך של כ-120 מיליון שקל (שתפחו בינתיים ל-170 מיליון שקל) שערך פקיד השומה עפולה לחברה.

מדובר בפסיקה נוספת לטובת חברות הסטארט-אפ בסוגיה המוכרת כ"שינוי מודל עסקי" ומהווה את אחת המחלוקות הבולטות בין רשות המסים לחברות ישראליות, בעיקר כאלה שעשו אקזיטים ונרכשו בידי קבוצות רב-לאומיות.

המחלוקת סובבת סביב שאלת המס באקזיטים - האם למסות את העסקאות הללו כמכירת פעילות החברה, כ"שינוי מודל עסקי", הגורר חיוב במס רווח הון כפי שדורשת רשות המסים - או לקבל את הטענה של החברות הישראליות כי קניינן הרוחני נותר בידיהן בעת האקזיט, והן לא נפרדו מפעילותן ונכסיה, ולכן אין למסות את העסקה.

במקרה של מדינגו השופטת ירדנה סרוסי, המוכרת כשופטת מיסוי שמרבית פסיקותיה נוטות לטובת רשות המסים, קיבלה דווקא את עמדת חברת ההזנק וקבעה כי כל עוד חברת הזנק ישראלית מתקשרת עם קבוצה בינלאומית שרכשה אותה בהסכמים המקובלים בשוק גם בין צדדים שאינם קשורים, לא ניתן יהיה לראות בכך מכירת פעילות הגוררת חיוב במס רווח הון. זאת, גם אם החברה הישראלית מעניקה לקבוצה הבינלאומית רישיון שימוש בקניינה הרוחני ואף פועלת עבורה כמרכז מו"פ.

המחלוקת סבבה סביב רכישת מלוא מניות מדינגו בשנת 2010 על-ידי קבוצת Roche הבינלאומית. מדינגו פעלה ביקנעם ופיתחה מכשור רפואי פורץ דרך לחולי סוכרת. הפיתוח - משאבה אלחוטית להזרקת אינסולין - קיבל את אישורו של מינהל התרופות האמריקאי (ה-FDA) לחולי סוכרת; והחברה, שהוחזקה באותה העת על-ידי קבוצת אלרון, החלה לחפש משקיעים שיצעידו אותה קדימה ויסייעו לה לצלוח את אתגרי הייצור ההמוני והמיסחור. בסופו של יום נרכשה מדינגו על-ידי קבוצת Roche בתמורה לסך של כ-180 מיליון דולר.

לאחר רכישת המניות התקשרו מדינגו ו-Roche במספר הסכמים בין-חברתיים שמכוחן הוענקה ל-Roche זכות שימוש בקניין הרוחני שפותח עד לאותה העת בישראל, וזאת לצד התחייבותה של Roche למסחר ולהפיץ את המכשירים ברחבי העולם בתמורה להחזר הוצאות בתוספת מרווח (Cost Plus).

פקיד השומה לא בדק את המקרה

מארג ההסכמים הדליק נורה אדומה ברשות המסים, שטענה כי Roche לא הייתה מעוניינת לשמור את החברה הישראלית אחרי עסקת המניות כחברה עצמאית, וכבר בעת רכישתה התכוונה לחסלה. לשיטת פקיד השומה עפולה, הרוכשת הזרה חתרה לריקונה של החברה הישראלית מכל פוטנציאל הרווח, תוך קיפוח קופת המס הישראלית.

בדומה לטענות שהועלו בעבר באקזיטים אחרים, רשות המסים טענה כי המערך ההסכמי שבמסגרתו הופכת חברת הזנק ישראלי למרכז פיתוח עבור תאגיד רב-לאומי, משקף למעשה מכירה של הפונקציות, הנכסים והסיכונים של החברה הישראלית (ובלשונה של השומה "מכירת FAR"). הצו שנערך לנישומה קבע כי כבר במועד ההתקשרות בהסכמים התרחש אירוע מס בישראל המחייב תשלום מס רווח הון, והוצאה לחברה שומה בסך 120 מיליון שקל.

מדינגו ערערה על שומה זו לבית המשפט המחוזי, באמצעות עורכי הדין דניאל פסרמן, שלומי זידר, שירין גבאי מצגר ומורן בן דיין ממשרד גורניצקי ושות'. לטענת החברה, המארג ההסכמי שנחתם, המקובל מאוד בענפי הפארמה ובפרט בעולם המכשור הרפואי, נועד לתמוך במאמצי המסחור של משאבת האינסולין, ובפרט בהקמת פס ייצור המוני ובביסוס תשתית הפצה בינלאומית - אתגרים שחברת הסטארט-אפ הישראלית לא יכולה הייתה לצלוח לבדה.

השופטת ירדנה סרוסי קיבלה את עמדת החברה כי לא היה אירוע מס, וקבעה כי אין לראות את ההסכמים שנחתמו כמכירת הפעילות. השופטת הדגישה כי הפעילות בחברה נמשכה, ואף ביתר שאת, לאחר חתימת ההסכמים, וציינה כי "המשיב (פקיד השומה) כלל לא בדק את נסיבותיו העובדתיות של המקרה, והוא קבע אך לפי ההסכמים כי הפונקציות הועברו בפועל בדרך של מכירה".

עוד לדבריה, "אף אם תוצרי פעילות המו"פ אינם שייכים למערערת (מדינגו, א' ל"ו) לפי ההסכמים, עדיין אין בכך ללמד כי פעילות המו"פ לא מתבצעת אצל המערערת ותחת אחריותה". בית המשפט צין גם את הגידול במצבת העובדים, את הגידול בהכנסות ואת העובדה שהחברה הישראלית שמרה על קניינה הרוחני.

פסיקתה של השופטת סרוסי מצטרפת לפסיקתו של השופט ד"ר שמואל בורנשטיין מבית המשפט המחוזי בתל אביב בפסק הדין בעניין ענקית השבבים ברודקום, שם קיבל את ערעורה של ברודקום על שומת מס בהיקף כ-150 מיליון שקל שהוצאה לה בגין עסקת רכישת Dune. בפסק הדין דחה שופט המיסוי את טענת רשות המסים כי עסקת רכישת Dune על-ידי ברודקום סמיקונדקטורס בע"מ הייתה עסקה מלאכותית, והבהיר כי בעולם האקזיטים של היום מקובלים גם מודלים של רכישות שונות מאלה המקובלות על רשויות המס, ולא כולם ייחשבו "שינוי מודל עסקי" המצדיק חיוב במס.

המילים "שינוי מודל עסקי" אינן מילות קסם

סרוסי מחזקת אמירות אלה בפסק דינה ואף מצטטת את אמירות השופט בורנשטיין, שקבע כי "המילים 'שינוי מודל עסקי' אינן 'מילות קסם' שדי באמירתן בלבד כדי להביא לשינוי סיווגה של העסקה שנערכה בין הצדדים. ניתן בהחלט להעלות על הדעת מצבים שבהם חברה ישראלית, שבידה טכנולוגיה בעלת ערך מוכח, לרבות כזו שכבר אינה בגדר 'חברת הזנק' ובראשית דרכה, אלא הגיעה לשלב בו אותה טכנולוגיה מוטמעת במוצרים הנמכרים על-ידה ומפיקים לה הכנסה, עורכת שינוי במודל העסקי שלה, שינוי שיש בו כדי להיטיב עמה, להגדיל את פעילותה, את הכנסותיה ואת רווחיה ואף את כוח-האדם שלה. זאת, גם אם בתוך כך היא מחליפה פונקציה אחת באחרת, סיכוי בסיכון או סיכון בסיכוי.

"השאלה שיש לשאול אינה האם אירע שינוי במודל העסקי של החברה. השאלה הנכונה היא האם שינוי המודל העסקי לא היה בא לעולם, או שלא היה בא לעולם באותם תנאים תוך קבלת פיצוי הולם, אלמלא היה מדובר בחברת-אם ובחברת-בת".

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

את עקרונות הניהול הוא למד מהכדורגל בשכונה. היום יש לו אלפי עובדים בעולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר