גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקה מתרקמת לרכש גז טבעי ישראלי: נשיאת הנציבות האירופית מבקרת בארץ

התקדמות להסכם בין האיחוד האירופי לישראל לרכש גז טבעי: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פן דר ליין באה לארץ לסגור את הפרטים האחרונים ● היא תיפגש עם הנשיא הרצוג, ראש הממשלה בנט, שר החוץ לפיד וגם עם שרת האנרגיה קארין אלהרר ● לפי מקורות ישראליים, הסוגיות שעל הפרק הן היקף היצוא ואמצעי ההובלה של הגז

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-ליין / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-ליין / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון-דר-ליין תגיע הערב (ב') לביקור בישראל, בו היא צפויה לקדם את נושא רכש הגז הטבעי מהמאגרים הקיימים במים הכלכליים של ישראל לטובת האיחוד האירופי. כחלק ממאמצי הגמילה מהגז הטבעי הרוסי בשל המלחמה באוקראינה, מקדמת הנציבות האירופית בימים אלה עסקה משולשת בין האיחוד לבין ישראל ומצרים, שאליה מועבר חלק מהגז הישראלי, ובה הוא עובר הנזלה לטובת יצוא במכליות לאירופה (LNG). פון דר ליין תיפגש עם הנשיא הרצוג, ראש הממשלה בנט, שר החוץ לפיד וגם עם שרת האנרגיה קארין אלהרר, השרה שהחלה לקדם את הנושא בחודש מרץ בוועידת האנרגיה בפריז.

טיוטה של העסקה המתגבשת כבר הוצגה בימים האחרונים בפני חברות האיחוד האירופי, לפי דיווחים בבריסל, והיא אמורה להיחתם לתשע שנים. לפי מקורות ישראליים, הסוגיות שעל הפרק הן היקף היצוא, שכן בישראל רגישות רבה בשל לחצים של גורמים שונים, להבטיח את האספקה הסדירה והבטחון האנרגטי של המדינה ל-30 השנים הקרובות. האירופים מצידם רוצים כמה שיותר, ומוכנים לסייע בקידום אמצעי ההובלה של הגז מהמאגרים לכל אורך הדרך עד לאירופה. וכאן הסוגיה השנייה שטרם נסגרה, האפשרויות השונות להעברת הגז כשעל הפרק צינורות מהמאגרים בים למצרים, לטורקיה, לקפריסין או מתקני הנזלה חדשים על אניה או בחוף ישראל. הכוונה בהסכם היא להסדיר את הבסיס לסוגיות האלה עם גמישות מסויימת, וכן לתת תשתית לחתימת הסכמי רכש בין החברות המפיקות גז בישראל לחברות האירופיות.

אלהרר: ההסכם צפוי להיחתם בקרוב

אחרי הביקור בישראל תמשיך פון-דר-ליין לביקור במצרים, במהלכו תיפגש בקהיר עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. משגרירות האיחוד בישראל נמסר כי מטרת הביקור היא "לקדם את הקשרים בין האיחוד האירופי לישראל, במיוחד שיתוף פעולה בתחום האנרגיה". בחודשים האחרונים הוגברה הזרמת הגז הטבעי מהמאגרים הישראלים למצרים, וההסכם המשולש צפוי לקבוע נפחים של היצוא בשנים הקרובות. בעבר הודיעה הנציבות כי ההסכם ייחתם "עד הקיץ". שרת האנרגיה קארין אלהרר אמרה לגלובס כי המגעים מתקדמים וכי ההסכם צפוי להיחתם בקרוב.

האיחוד האירופי כמה לגז טבעי מכל מקור שאינו רוסי, וצפוי לחתום על עסקאות ענק גם מול קטאר, אלג'יריה וכן להגביר משמעותית את יבוא הגז הטבעי מארה"ב. גרמניה, הלקוחה הגדולה ביותר באיחוד האירופי של גז טבעי, צפויה להקים אסדות צפות לגיזוז (המרה מגז דחוס לגז לשימוש) בים הצפוני, שיסייעו לה לצמצם משמעותית את התלות הנמשכת בגז הרוסי, שעדיין זורם בצינורות ומכניס מיליארד אירו לרוסיה מדי חודש למרות המלחמה באוקראינה. היא גם צפויה להיעזר בפולין השכנה, שלה כבר יש תשתית לגיזוז ממכליות גז מונזל (LNG).

בשבוע שעבר ביקר בישראל שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק, המוביל את תהליך שינוי תמהיל מקורות האנרגיה של גרמניה. לפי דיווחים בתקשורת הגרמנית, האבק שב ואמר כי אינו תומך בהקמת צינור ימי חדש לאספקת גז מהמאגרים הישראלים דרך יוון או טורקיה, בנימוק שאירופה צועדת לעבר עצמאות אנרגטית כתוצאה משימוש באנרגיות מתחדשות וכי הזמן הרב שייקח לפרויקט כזה יהפוך אותו לבלתי-רלוונטי. השאיפה האירופית היא להשתמש בגז טבעי כטכנולוגיית מעבר בעשור וחצי הקרובים.

ישראל צפויה להכפיל את הייצוא

עם זאת, האיחוד האירופי וגם ממשלת גרמניה אמרו בעבר כי הם מעוניינים לרכוש גז נוזלי ישראלי שמגיע בצינורות הקיימים, המעבירים אותו להנזלה בשני מוקדים במצרים. לפי הערכות משרד האנרגיה הישראלי, שהוצגו בדיון בכנסת בחודשים האחרונים, בשנה החולפת ייצאה ישראל כ-4 BCM למצרים ולירדן (שגם דרכה עובר גז טבעי למצרים), והיא עשויה להגביר את היצוא ל-6-8 BCM באופן מקסימלי, בהתחשב בהפקה באסדות ובתשתית המצרית והישראלית להולכה. לשם השוואה, עד כה עמד היבוא האירופי מרוסיה על 140 BCM בשנה. בכל מאגרי הגז הקיימים של ישראל יש עתודות של כ-850 BCM. ולפי הערכות יש עוד כמות דומה במאגרים שטרם פותחו.

בראיון שפורסם בגלובס העריכה ג'ינה כהן - מומחית לנושא הגז בים התיכון שעבדה בעבר בחברת בריטיש גז ומייעצת גם לחברות גז, לאיחוד האירופי ולממשלת ישראל, כי ישראל יכולה לספק לאירופה לבדה בנוסף לאספקה למצרים וירדן בין 10 BCM ל-25 BCM בכל שנה, בהתאם להרחבת הקידוחים והפיתוח, ולאפשרויות השינוע לאירופה. היא מעריכה כי מחירי הגז ישארו גבוהים לפחות בשנתיים שלוש הקרובות, עד למימוש הפתרונות שעליהם עובדים כעת, וזו בדיוק תקופת הזמן שבה על ישראל לפיה לפעול במהירות.

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד