גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהלך ההשתלטות של ישראל קנדה על נורסטאר של כצמן הפך להפסד צורב

הירידה החדה במחיר מניית נורסטאר של חיים כצמן לא רק גרמה לישראל קנדה של ברק רוזן ואסי טוכמאייר להקפיא את הצעת הרכישה לחברת הנדל"ן השולטת בגזית גלוב, אלא משקפת כיום הפסד על הנייר של יותר מ-100 מיליון שקל

חיים כצמן / צילום: איל יצהר
חיים כצמן / צילום: איל יצהר

חיים כצמן חזר בשבועות האחרונים לרכוש מניות נורסטאר , חברת ההחזקות שבאמצעותה הוא שולט בענקית הנדל"ן המניב הגלובלית ג'י סיטי  (לשעבר גזית גלוב). בינתיים לא מדובר בסכום גדול יחסית, אולם הוא מעיד כי בשעה שמתחרתו על השליטה בחברה - חברת ייזום הנדל"ן ישראל קנדה  של ברק רוזן ואסי טוכמאייר - קיבלה רגליים קרות, כצמן מחזק את מעמדו ושליטתו בה.

מאז פרסמה נורסטאר ב-26 במאי את הדוחות הכספיים לסיכום הרבעון הראשון של 2020, רכש כצמן מניות של החברה בכ-3.5 מיליון שקל, והוא מחזיק כעת ב-27.6% מזכויות ההצבעה בחברה. לכצמן גם שיתוף פעולה עם הקבלן יצחק סלע, שברשותו 5.2% ממניות נורסטאר, כך שבפועל שולט כצמן ב-32.85% מזכויות ההצבעה בחברה.

ברק רוזן / צילום: תמר מצפי

מניית נורסטאר, יש לציין, צנחה בחודש האחרון בכ-30% למחיר של 29 שקל, אולם בסיכום 12 החודשים האחרונים היא עדיין מציגה תשואה חיובית של כ-20%. עבור כצמן, מדובר ברכישות קטנות בשוק יורד, לאחר שמכר לפני חודשים אחדים נתח מהותי מהחזקתו בפרמיה משמעותית על מחיר השוק.

פרמיה של 74% על מחיר נורסטאר הנוכחי

בין העלייה שרשמה מניית נורסטאר החל מאוקטובר 2021 לירידות מתחילת מאי השנה התפתח מאבק שליטה בחברה, שהסתיים לפי שעה בניצחונו של כצמן, שמצליח להמשיך ולשלוט בנורסטאר גם לאחר מכירת כ-11% ממניותיה בחברה לישראל קנדה בתחילת השנה, תמורת 192 מיליון שקל ולפי מחיר של 50.5 שקל למניה. מחיר זה משקף פרמיה של 74% ביחס למחיר שבו נסחרת נורסטאר כעת.

 

את הרבעון הראשון של 2022 סיימה הרוכשת בעסקה, ישראל קנדה, עם רווח נקי של 203 מיליון שקל, אולם הירידות האחרונות בשוק צפויות להסב לה הפסדי השקעה כבדים ברבעון השני של השנה. 

בסך הכול השקיעה ישראל קנדה בתחילת השנה הנוכחית סכום של כ-345 מיליון שקל ברכישת 22% ממניות נורסטאר, חלקן כאמור מידי כצמן עצמו, אשר שוויין הנוכחי מסתכם ב-230 מיליון שקל בלבד. מדובר בהפסד "על הנייר" של כ-115 מיליון שקל או 33% מסך ההשקעה.

בהמשך לרכישות, הגישה ישראל קנדה ב-24 באפריל לדירקטוריון נורסטאר הצעה לא מחייבת להיכנס למו"מ על עסקה למיזוג בין החברות, שבמסגרתה תרכוש ישראל קנדה את מלוא מניות נורסטאר במחיר של 55.55 שקל למניה (שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל).

אלא שחודש בלבד לאחר מכן כבר החליט דירקטוריון ישראל קנדה "להקפיא את המו"מ נשוא ההצעה, וזאת לאור המצב בשווקים הגלובליים". נכון להיום צנח שווייה של נורסטאר ל-1.1 מיליארד שקל בלבד, נמוך בכ-45% מזה שהציעה ישראל קנדה עבורה.

נורסטאר היא הלכה למעשה חברת החזקות ממונפת. הנכס העיקרי שלה הוא החזקה ב-51.6% ממניות קבוצת ג'י סיטי בשווי של 1.75 מיליארד שקל (לאחר ירידה של 24% בחודש האחרון), כאשר מנגד לחברה חובות של 846 מיליון שקל (במונחי ערך התחייבותי מתואם) למחזיקי האג"ח שלה.

ישראל קנדה ראתה בנורסטאר מטרה נוחה להשתלטות על פורטפוליו הנדל"ן הגדול של ג'י סיטי, הכולל נכסים מניבים (בעיקר מסחריים) בשטח של כ-2.4 מיליון מ"ר. לאחר ההשקעה הראשונית בינואר השנה, הסביר מנכ"ל ישראל קנדה, ברק רוזן, כי ג'י סיטי היא חברת הנדל"ן הישראלית היחידה שטרם חזרה למחירי תחילת 2020, כאשר נסחרה עדיין מתחת להון העצמי שלה, וכמוה גם נורסטאר. בעקבות הירידות האחרונות נסחרות שתי החברות עמוק עוד יותר מתחת להון העצמי (מכפילי הון של 0.59 ו-0.51 לג'י סיטי ונורסטאר בהתאמה), אולם כעת נתפסות כמסוכנות יותר, לאור המצב החדש בשווקים.

בהתאם, אג"ח נורסטאר מסדרה י"ב הצמודה למדד המחירים לצרכן, ירדה בכ-10% בשלושת החודשים האחרונים ונסחרה היום לפי תשואה שנתית לפדיון של 6.3% (יותר מ-10% בשקלול קצב האינפלציה הנוכחי).

גם אג"ח ז' (שקלית לא צמודה) של ישראל קנדה רשמה ירידה מהותית של 5.5% בשלושת החודשים האחרונים, והשלימה נפילה של כ-9% מתחילת 2022. מחירה הנוכחי של אג"ח ז' משקף גם כן תשואה גבוהה לפדיון של 7.1%, כאשר גם מניית החברה מציגה נפילה של 35% בשלושת החודשים האחרונים ו-39% מתחילת השנה, לשווי של 3.5 מיליארד שקל.

רווח לישראל קנדה מההשקעה באלרוב

יצויין כי לצד ההשקעה המפסידה בנורסטאר מציגה ישראל קנדה רווח גדול על הנייר מהשקעתה במניית חברת הנדל"ן המלונאות אלרוב, שבשליטת אלפרד אקירוב. באפריל אשתקד רכשה ישראל קנדה מידי כלל ביטוח 13% ממניות אלרוב תמורת 382 מיליון שקל, ובהמשך הגדילה את השקעתה תמורת כ-40 מיליון שקל נוספים. כיום עומד שווי ההשקעה על כ-600 מיליון שקל, כך שישראל קנדה מורווחת על ההשקעה כ-178 מיליון שקל או כ-42%.

לגבי שתי העסקאות, באלרוב ובנורסטאר, מדגישה ישראל קנדה בדוחות הכספיים כי הן "אינן מהוות חלק אינטגרלי מהאסטרטגיה העסקית של החברה". בשתי העסקאות, היא מציינת, זיהתה החברה הזדמנות עסקית ואישרה כל אחת מהן בדירקטוריון כעסקה נקודתית אד-הוק.

עוד כתבות

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק