גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביג רוצה להיות הרבה יותר גדולה במזרח אירופה, וממשיכה לחסל את החזקותיה בארה"ב

חברת המרכזים המסחריים פרסמה הצעת רכש מלאה למניות החברה הבת אפי נכסים, בהיקף של עד 2.2 מיליארד שקל, ומכרה עוד שני מרכזי קניות באריזונה ב-50 מיליון דולר ● אפי נכסים פועלת בתחומי פיתוח מקרקעין למגורים ונכסים מניבים במזרח אירופה, ושווי הנדל"ן שלה שם עומד על 9.4 מיליארד שקל

המרכז המסחרי אפי פארק של אפי נכסים בבוקרשט, רומניה
המרכז המסחרי אפי פארק של אפי נכסים בבוקרשט, רומניה

חברת ביג  מרכזי קניות, בהנהגתם של היו"ר איתן בר זאב והמנכ"ל חי גאליס, התקדמה השבוע מספר צעדים נוספים בדרך למימוש האסטרטגיה להרחבת הפעילות במזרח אירופה, וזאת תוך חיסול הפעילות בארה"ב. החברה, שבשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי, פרסמה בימים האחרונים הצעת רכש מלאה למניות החברה הבת אפי נכסים, ובמקביל מכרה מרכזי קניות נוספים בארה"ב.

ביג עוסקת בעיקר בתחום המרכזים המסחריים, והיא חברת הנדל"ן הרביעית בגודלה בבורסה בת"א, במונחי שווי שוק. החברה נסחרת לפי שווי של 9.3 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה רשמה תשואה שלילית של כ-13% מתחילת השנה.

בישראל פיתחה ביג את קונספט מרכזי הקניות הפתוחים, וכיום היא מחזיקה כאן 26 מרכזים מניבים, חמישה בפיתוח ועוד שבע קרקעות לפיתוח עתידי. בין השאר, מקימה החברה את מרכז ביג פאשן גלילות, שעתיד להיפתח ב-2023.

במקביל, פעלה החברה במשך שנים בתחום המרכזים המסחריים בארה"ב באמצעות החברה הבת האמריקאית, BIG Shopping Centers USA, שביג מחזיקה ב-80% ממניותיה. בנובמבר 2020 קיבל דירקטוריון ביג החלטה אסטרטגית למכירת כלל נכסי החברה בארה"ב, ושימוש בכספים שינבעו מכך להרחבת הפעילות ביתר השווקים הגיאוגרפיים שבהם היא פועלת.

עד מאי השנה הספיקה החברה הבת לחתום על חוזים למכירת 22 נכסים, וחלקה של ביג בתמורה ממכירתם הסתכם ב-619 מיליון דולר (65% מסך הפעילות טרם ההחלטה). השבוע דיווחה ביג כי החברה הבת האמריקאית סיכמה על מכירת החזקותיה בעוד שני מרכזי קניות פתוחים, בעיר צ'נדלר שבמדינת אריזונה, לקרן ריט אמריקאית.

את החזקותיה בשני מרכזי הקניות תמכור החברה הבת תמורת כ-50 מיליון דולר, כך שחלקה של ביג יעמוד על 39.7 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לשווי של 41.9 מיליון דולר שלפיו הם רשומים כיום בספרים. לדברי ביג, לאחר פירעון הלוואות בנקאיות על הנכסים, תניב המכירה לחברה הבת תזרים כולל (ברוטו) של 19 מיליון דולר, לפני חישוב עלויות נלוות.

 

כמו כן עדכנה ביג, כי במהלך החודש שעבר השלימה החברה הבת מכירה של ארבעה מרכזי קניות בשווי כולל של כ-168.6 מיליון דולר (חלק החברה הבת כ-160.6 מיליון דולר), בעוד ששווי הנכסים בספרי החברה הבת עמד על כ-134.5 מיליון דולר. כעת נותרו בידי החברה הבת החזקות בשבעה מרכזי קניות בארה"ב (כולל השניים בצ'נדלר אריזונה המוזכרים לעיל) ובקרקע המיועדת למגורים, והיא פועלת למכירתם.

מגה אור ואיתן בר זאב ייענו להצעת הרכש

בד בבד פועלת ביג להרחיב את חשיפתה לתחום הנדל"ן המניב והיזמי במזרח אירופה, דרך רכישת מלוא הבעלות על החברה הבת, אפי נכסים. ביג, שמחזיקה כיום ב-66.3% ממניות אפי נכסים (64.4% בדילול מלא), הגישה השבוע הצעת רכש מלאה ליתרת מניות אפי נכסים שאינן ברשותה, בעסקת מניות.

ההצעה משקפת תשלום של 0.38 מניות ביג עבור כל מניית אפי נכסים שתירכש, כך שהיענות מלאה בהצעה תסתכם בתמורה כוללת של 2.2 מיליארד שקל, ותגדיל בהתאם את שווי השוק של ביג. חברת הנדל"ן מגה אור, המחזיקה ב-13.5% ממניות אפי נכסים (וב-8.7% ממניות ביג) כבר הודיעה כי תיענה בחיוב להצעה, וכך גם איתן בר זאב, המכהן בתפקידי יו"ר הדירקטוריון של ביג ואפי נכסים, ומחזיק ב-0.4% מאפי נכסים.

בהקשר זה יש לציין כי גם את תיענה הצעת הרכש במלואה, ומניות אפי נכסים יימחקו מהמסחר בבורסה, תמשיך אפי נכסים לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון, ותוגדר כחברת אג"ח מדווחת. הסיבה לכך נעוצה בשמונה סדרות אג"ח שהנפיקה אפי נכסים בשנים האחרונות לציבור, בהיקף כולל של 4.05 מיליארד שקל ערך נקוב.

אפי נכסים, בהנהגתו של המנכ"ל אבי ברזילי, פועלת בתחום הנכסים המניבים בישראל ובתחומי פיתוח המקרקעין למגורים והנכסים המניבים במזרח אירופה. לחברה נדל"ן בשווי של 3.9 מיליארד שקל בישראל ונדל"ן בשווי של 9.4 מיליארד שקל במזרח אירופה.

השקעות של מיליארדי שקלים באפי נכסים

השקעותיה של ביג במניות אפי נכסים החלו במרץ 2019, והן מסתכמות במיליארדי שקלים, אשר שולמו במזומן ובמניות. השקעה זו הרחיבה את חשיפתה של ביג לשני תחומים נוספים ומשלימים מבחינתה - תחום המשרדים בישראל ותחום הנדל"ן המניב והיזמי במזרח אירופה, הכולל קניונים, משרדים, דיור להשכרה ודירות למכירה, בעיקר ברומניה, בפולין, בצ'כיה ובסרביה.

נכון לסוף מרץ השנה החזיקה אפי נכסים ב-32 נכסים מניבים, מתוכם שמונה בישראל והשאר במזרח אירופה. פעילות זו מרחיבה משמעותית פעילות קיימת של ביג במזרח אירופה, אשר כוללת כיום 12 נכסים בסרביה (תשעה מרכזים מסחריים, שני מרכזים לוגיסטיים ומבנה משרדים אחד) וכן קניון במונטנגרו השכנה.

את הרבעון הראשון של 2022 סיימה אפי נכסים עם רווח נקי לבעלי המניות של 74 מיליון שקל, וזאת בהמשך לרווח נקי לבעלי המניות של 787 מיליון שקל שרשמה ב-2021 כולה. נכון לסוף מרץ השנה הציגה אפי נכסים הון המיוחס לבעלי המניות של 4.9 מיליארד שקל.

ביג מרחיבה את פעילות האנרגיה הירוקה

במקביל להרחבת השקעתה באפי נכסים, עוסקת כיום ביג גם בהרחבת פעילותה לתחומי האנרגיה הירוקה, כפי שעשתה בעבר קבוצת הנדל"ן אלוני חץ עם הקמתה של חברת אנרג'יקס. לאחרונה דיווחה ביג, כי התקשרה בהסכם לרכישת 100% ממניותיה של חברה רומנית בעלת זכויות בפרויקט רוח המצוי בשלבי פיתוח מתקדמים.

מדובר בפרויקט להקמת חוות טורבינות רוח על קרקע במחוז Tulca ברומניה, אשר מתוכנן לכלול 20 טורבינות בהספק של 6 מגוואט כל אחת, וצפוי לייצר חשמל בהספק שנתי של 384 ג'יגוואט שעה. רכישת מניות חברת הפרויקט תתבצע בשלבים ובכפוף להתקיימות אבני דרך ותנאים מתלים.

עבור רכישת המניות ופיתוח הפרויקט עד קבלת היתרי הבנייה הנדרשים להקמתו תשלם ביג 9 מיליון אירו, ועלות הקמת הפרויקט כולו (כולל התמורה עבור המניות) צפויה להסתכם בכ-135 מיליון אירו. בהתאם לכושר הייצור החזוי של הפרויקט, מעריכה ביג כי ההכנסות ברוטו מתקבולי מכירת חשמל צפויות לעמוד על כ-21 מיליון אירו לשנה לאחר תשלומי איזון לרשת החשמל, וזאת לתקופה של 25 שנים לפחות, וה-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) מהפרויקט צפוי לעמוד על כ-16 מיליון אירו לשנה.

הפרויקט ברומניה נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים, וקיבל את אישור רשות איכות הסביבה הרומנית ואישור לחיבורו לרשת החשמל בהספק של 92 מגוואט. האישור הסופי, שיכלול הספק של 120 מגוואט, צפוי לדברי ביג להתקבל במהלך החודשים הקרובים.

לדברי ביג, עסקה זו תואמת את אסטרטגיית החברה להשקיע במיזמים של אנרגיה ירוקה, ובכוונתה להמשיך לאתר הזדמנויות נוספות להשקעה בתחום. בהקשר זה יש לציין כי ביג נמצאת כיום בעיצומו של מהלך למיזוג פעילותה בתחום הארגיה הירוקה עם חברה בת של חברת מגה אור העוסקת בנושא, כך שבסיומו של המהלך תחזיק כל חברה ב-50% מהחברה הממוזגת.

עוד כתבות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2%, אודיוקודס צוללת בכ-14%

מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

אזעקות בצפון ובעוטף עזה; דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות • סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים