גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזיגזג של פרטנר: מה עומד מאחורי ההחלטה לייקר את שירותי הטלוויזיה

לאורך השנים פרטנר העלתה והורידה את מחירי חבילת הטלוויזיה, כשלפני שלושה חודשים הוזילה אותם בחדות • המנכ"ל החדש אבי גבאי הודיע השבוע על חזרה למחיר הקודם, ככל הנראה לאחר שההוזלה לא הביאה להגדלת מכירות • ברקע: חוסר יציבות בענף עקב כניסת גופי תוכן חדשים

אבי גבאי, מנכ''ל פרטנר / צילום: דוברות ההסתדרות
אבי גבאי, מנכ''ל פרטנר / צילום: דוברות ההסתדרות

ההחלטה המשמעותית הראשונה של מנכ"ל פרטנר הנכנס, אבי גבאי, להעלות את מחיר שירותי הטלוויזיה, משקפת את הטלטלה ששוק התקשורת עובר בשנה האחרונה ועוד יעבור בשנים הקרובות. בדיוק לפני שנה, פרטנר העלתה את מחירי השירות ואת מחירי החבילות המשולבות בכללותן, תוך שהיא מצמצמת את הסבסוד של נטפליקס, ורק במאי האחרון הורידה אותם ל-49 שקל בחודש (דרך אפליקציה בלבד). כעת, החברה מקפיצה את המחיר בחזרה ל-69 שקל.

קל לטעון שהחברה מתקנת טעות שנעשתה בתקופת המנכ"ל הקודם אבי צבי, ולכן מעלה מחירים שוב. אלא שככל הנראה העלאת המחיר הייתה מהלך מתבקש כשדמי העלות אינם מכסים את עלויות ההפעלה. ובמילים אחרות, עדיף לצמצם נזקים מוקדם מאשר מאוחר - בדיוק כמו הניסיון להעלות מחירים לפני שנה. 

חוסר הרווחיות בתחילת הדרך

צריך לזכור שאין שינוי גדול במודל ההפעלה של פרטנר. כלומר, לא מדובר בשירות שהעלויות עבורו השתנו דרמטית מכורח המציאות וכתוצאה מכך החברה מגיבה בהתאם. עוד בשנת 2017, כשפרטנר נכנסה לשוק הטלוויזיה, היא הציעה מחירים זולים (69 שקל לחודש כולל נטפליקס למשך חצי שנה חינם), ועד היום היא ממשיכה באותו הקו. אך צריך להגיד, שירותי הטלוויזיה בפרטנר ובסלקום מעולם לא היו רווחיים. בעקבות זאת, בחברה החליטו שהגיע הזמן להפסיק עם הקזת הדם, לעשות שינויים ולהעלות את המחיר.

כך, באוגוסט 2021 החברה ביצעה שינוי בשירותי ה-TV ONLY. מדובר בחבילה שפרטנר קידמה באמצעותה את שירותי הטלוויזיה בתחילת הדרך והיא נמכרה במחירים מאוד אטרקטיביים. החבילה לא בוטלה, אך היא משווקת רק באתר החברה ולא מקודמת על ידי נציגי המכירות.

חנות פרטנר / צילום: דפי הירשפלד

ככל שחלף הזמן, בפרטנר שאפו לחזור לרווחיות שמתגמלת את בעלי המניות, והמנכ"ל הקודם רצה להגיע למצב שבו החברה תתחיל לחלק דיבידנדים במהרה.

לכן, במאי השנה, אחרי שהתברר ששוק הטלוויזיה יעבור שינויים דרמטיים בעקבות כניסת דיסני פלוס ו-FREETV מבית קשת ו-RGE - פרטנר הפחיתה מחירים. אלא שהפעם המחיר ירד דרמטית, תוך כדי ניסיון לשנות את כל מודל ההפעלה של פרטנר בטלוויזיה.

כלומר, לא היה מדובר רק בהורדת מחירים, אלא ניסיון לשנות תפיסה כוללת שאומרת שהטלוויזיה החדשה צריכה להיות אפליקטיבית בלבד - מינימום טכנאים, מינימום ממירים והקטנת הוצאות ככל הניתן. החשש בפרטנר היה שהשחקנים הגדולים בשוק יחוללו שמות בחברות תקשורת שלא יתאימו את עצמן למודל החדש, שכולל סיב ואפליקציה.

ניסיון לשנות את הפרדיגמה

לתפיסת פרטנר, ההפחתה במחיר במאי הייתה ניסיון לשנות את הפרדיגמה, ועל רקע זה חתמה על הסכמים עם FREETV, במטרה שתשווק את הסיבים שלה. המהלך נעשה כשברקע צפויים להיכנס בעלים חדשים, אך זה לא מנע מהמנכ"ל היוצא לעשות זאת.

שוק הטלוויזיה בישראל ובעולם כולו עובר שינויים בשנה האחרונה, והבולטים שבהם הוא הכניסה של השחקנים הבינלאומיים כמו דיסני פלוס, נטפליקס, HBO Max, אפל טי וי, אמזון וכדומה.

 

השחקנים הללו מרחיבים את פעילותם בכל העולם דרך העברת שידורים בהאינטרנט, מעבר לטלוויזיות חכמות וכניסת הסיבים האופטיים שמאפשרים איכות שידור גבוהה ללא ממיר שמתווך. וכל זה, על חשבון חברות הטלוויזיה המסורתיות בכבלים ובלוויין. פרטנר, שפורסת סיבים ורואה בכך מהלך חשוב מבחינה אסטרטגית, שידכה בין העולמות ויישרה קו עם המגמה הגלובלית.

אם כך, למה הוחלט להעלות את המחיר כעת? הסברה המתבקשת היא שפרטנר עדיין לא יודעת למכור את שירותי הטלוויזיה שלה כאפליקציה בלבד. זה אומנם נשמע פשוט, אך מורכב הרבה יותר - מעבר למכירת שירותי טלוויזיה דרך אפליקציה על ידי מפעיל תקשורת שרגיל לאופרציה עם טכנאים, ממירים והסכמי תוכן - היא אינה מהלך שקל לעשות. נדרש זמן הסתגלות. כשהחברה רואה שהדבר לא בא לידי ביטוי בגידול במכירות, אז היא הבינה שהיא בבעיה.

אם בפרטנר היו רואים שהמכירות מטפסות בעקבות הפחתת המחיר, סביר להניח שהוא לא היה עולה ל-69 בשקל כעת. כאשר ברור ש-49 שקל אינם מכסים את עלויות ההפעלה, המהלך המתבקש הוא לתקן למחיר שהוא לא גבוה וקרוב למחירים שמציעות המתחרות.

הפחתת מחיר היא הדבר הקל יחסית לעשות. הרבה יותר קשה לייקר מחירים, ופרטנר מנסה לשמור על נתח השוק שלה במסגרת החבילה של ה-99 שקל כולל נטפליקס שבה לא נגעה. נזכיר שנטפליקס בחבילת הסטנדרט עולה כיום 55 שקל, ואם פרטנר מוכרים אפליקציה ונטפליקס ב-99 שקל, המשמעות היא שהאפליקציה עולה 44 שקל בלבד.

מבט הלאה: האתגר שמציבה דיסני פלוס

נקודה נוספת שחשוב להבין מבחינת פרטנר ויתר השחקנים שמוכרים חבילות מוזלות היא הכניסה של דיסני פלוס לשוק הטלוויזיה. השחקנית החדשה משפיעה כרגע בעיקר על הלקוחות הקיימים של yes שעוברים אליה בהיקפים גדולים ומשלמים על חבילה משולבת הכוללת את חבילת הערוצים המקורית של yes בנוסף לדיסני פלוס, ומקבלים גם חצי שנה חינם.

אם דיסני פלוס יעבוד ויתפוס גם בקרב הקהל הרחב, פרטנר תצטרך לחשוב כיצד היא ממנפת את הקשר האדוק שלה עם נטפליקס. כרגע עוד לא ברורה ההשפעה של דיסני פלוס כלל על השוק, אך כל השחקנים, לרבות פרטנר, צפויים לחשב מסלול מחדש לקראת כניסתה.

נדמה כי דווקא FREETV יותר מאיימת על השחקנים בשוק המקומי מאשר דיסני פלוס, נטפליקס או כל יתר השחקנים הבינלאומיים.

הסיבה היא שמדובר במיזם חדש שתפור מהיסוד למודל החדש. כלומר, מודל ההפעלה הוא מלכתחילה רזה, בניגוד למתחרים שהם שחקני תקשורת ורגילים להפעיל כוחות גדולים של טכנאים וכדומה.

ב־FREETV זה לא יהיה, אלא רק אפליקציה ועוד עשירה בתוכן, כולל ספורט, ללא טכנאים, ללא ממירים ובמינימום עלויות - וכל זה במחירים של 40 שקל לחודש.
לפיכך, נקודת המפנה הבאה בשוק תהיה בכניסה של האחרונה. עד אז פרטנר מצמצמת הפסדים.

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון