גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדמיון לגיימסטופ, נסיקת המניה ב-1,000% והמרוויחים הגדולים: הסיפור של פאגאיה, מההתחלה

חברת הפינטק, שהחלה להיסחר בסוף יוני לאחר מיזוג ל-SPAC, וצללה כבר בימי המסחר הראשונים, זינקה לפתע בשבועיים האחרונים פי 10 והפכה לישראלית הגדולה ביותר - עם שווי שוק של 17.6 מיליארד דולר ● ההערכות הרווחות בשוק הן שמדובר במקרה קיצוני של "שורט סקוויז", ואם הן צודקות, הירידות החדות יכולות להגיע כבר בעוד כמה שבועות

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ
פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק - יח''צ

מניית פאגאיה , חברת התשלומים הישראלית, מסעירה את וול סטריט. היא מציגה מחזורי מסחר חריגים, מלהיבה את הספקולנטים והפכה השבוע לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בארה"ב. יותר מסולאראדג', צ'ק פוינט ונייס. רכבת ההרים של המניה יצאה לדרך לפני פחות מחודשיים, כאשר הושלם המיזוג שלה לספאק והיא החלה להיסחר בשווי של 8.5 מיליארד דולר. ההתחלה לא נראתה מבטיחה והשווי של החברה צלל, אך לפני שבועיים חל המפנה.

פאגאיה הציגה מפגן יוצא דופן של זינוקים ועלתה בתוך שבועיים פי 10 - מרמה של 2.7 דולר למניה ל-26.9 דולר כיום - מה שהפך אותה לשיחת היום בקרב קהילת המשקיעים המקומית בוול סטריט. האם הראלי הזה צפוי להימשך למרות שאמש נחלשה בכ-10%, מה בכלל עושה החברה, איך היא זינקה לשווי שאיש לא ציפה לו ומי המרוויחים הגדולים?

 

מי היא פאגאיה?

פאגאיה היא חברת פינטק, כלומר חברה שמספקת טכנולוגיה לעולם הפיננסי: היא מספקת פתרונות המבוססים על למידת מכונה וביג-דאטה במטרה לאפשר לגופים פיננסיים שונים לנהל בצורה מדויקת יותר את תהליך הקצאת האשראי שלהם.

את החברה הקימו ב-2016 גל קרובינר, אביטל פרדו ויהב יולזרי ושלושתם מכהנים כבכירים בה: קרובינר הוא המנכ"ל, פרדו - מנהל הטכנולוגיה הראשי, ויולזרי - מנהל ההכנסות הראשי. החברה מעסיקה 800 עובדים. ב-2021 היא רשמה הכנסות של 475 מיליון דולר, הפסד נקי של 134 מיליון דולר ו-EBITDA חיובי של 45.9 מיליון דולר.

איך החברה הגיעה לנאסד"ק?

בשנה שעברה, מאות חברות SPAC - חברות ללא פעילות - גייסו כסף בוול סטריט במטרה למזג לתוכן חברות קיימות תוך פרק זמן מוגבל. ההייפ הגדול של הספאקים אומנם דעך כבר באמצע 2021, אך המיזוג של פאגאיה לחברת SPAC דווח לאחר מכן, בספטמבר 2021. פאגאיה הודיעה אז על מיזוג לחברת ה-SPAC האמריקאית EJF Acquisition Corp לפי שווי פעילות (EV) של 8.5 מיליארד דולר, אף שגיוס פרטי שבוצע שנה קודם לכן היה לפי שווי של 500 מיליון דולר בלבד.

למרות הירידות החדות בשווקים, שפגעו בעיקר במניות הטכנולוגיה, המיזוג הושלם בסוף חודש יוני השנה לפי השווי המקורי, וזאת אף שאחד הבנקים שליווה את העסקה, ברקליס, התפטר רגע לפני השלמתה והתנער ממנה למעשה. יש לציין, שכמעט כל משקיעי ה-SPAC העדיפו לפדות את הכסף שהשקיעו ולא להשתתף בעסקה, שבמסגרתה גייסה פאגאיה 350 מיליון דולר.

מה קרה למניה מאז?

ניתן היה לצפות שהמניה תאבד גובה עם תחילת המסחר בה, משום ששווי החברה לצורך המיזוג ל-SPAC לא הופחת גם כשהשווקים רעדו בחודשים האחרונים. כשהמנכ"ל קרובינר נשאל על כך רגע לפני שהמניה החלה להיסחר, הוא אמר כי "לצערנו או למזלנו, אנחנו לא שולטים ולא מתזמנים את מחירי המניות. חשוב להבין שהשאלה היא הטווח הארוך, מה יהיו הביצועים בעוד חמש שנים למשל".

ואכן ימי המסחר הראשונים היו שליליים, ותוך חמישה ימי מסחר פאגאיה איבדה כ-70% מהשווי שלה במיזוג, ובהמשך אף הגיעה לשפל של 2.53 דולרים. אלא שלקראת סוף יולי המניה החלה בסדרת עליות כמעט רציפה, במחזורי מסחר גבוהים בהרבה, והמניה הכפילה את עצמה פי עשרה לאחר שכבר נגעה במחיר גבוה יותר.

עד כמה זה חריג?

העליות החדות במניית פאגאיה מזכירות במידה רבה את מניות הממים (meme) שכיכבו בוול סטריט בתחילת 2021, ביניהן למשל רשת משחקי הווידיאו גיימסטופ ורשת בתי הקולנוע AMC. באותה תקופה, משקיעים פרטיים וסוחרי יום החליפו ביניהם דעות והמלצות בפורומים שונים, בעיקר WallStreetBets ברשת החברתית רדיט, שכולל מיליוני עוקבים.

"תופעת עדר" הובילה רבים מהם לרכוש עוד ועוד מניות ולנפח בכך את מחירי המניות, מה שהוביל לעליות מטאוריות במניות תוך זמן קצר ולפגיעה בקרנות גידור שהימרו נגד אותן מניות, ושנאלצו לרכוש עוד ועוד מניות כדי לסגור פוזיציות שורט, ובכך מחיר המניה רק המשיך לקפוץ ("שורט סקויז"). 

כיצד מסבירים בשוק את הזינוק במניה?

ההערכה הרווחת היא שמדובר במקרה קיצוני של שורט סקוויז. היו משקיעים שראו בפאגאיה הזדמנות לרווח באמצעות שורט - כלומר מעין הימור נגד המניה, תוך הערכה שהיא צפויה לרדת בהמשך. שורט, מכירה בחסר, היא שיטה לייצר רווח מנייר ערך שיורד: הסוחר מקבל בהשאלה את הנייר מבעליו ומוכר אותו בשוק, ולאחר מכן רוכש אותו מחדש כדי להחזיר לבעלים. אם נרשמה ירידה במחיר, השורטיסט מרוויח.

העניין הוא שבפאגאיה כמות המניות שניתן לסחור בהן (כיום הסחורה הצפה, Float) נמוכה מאוד - שבריר מהון החברה. רוב המניות של המייסדים והמשקיעים הוותיקים עדיין חסומות, והתוצאה היא ששורטיסטים מתקשים למצוא מניות להשאלה - ייתכן שבשל איסוף מניות על ידי גורם שמסרב להשאילן - ונאלצים לרכוש מניות כדי "להתכסות", וכך מחיר המניה עולה עוד. מחזורי המסחר הגבוהים יחסית במניה בתקופה האחרונה גם עשויים להצביע על מצב של מסחר ספקולטיבי בין "מכונות".

מי נהנה מהמצב ומי מפסיד ממנו?

מי שמרוויחים בינתיים "כסף אמיתי" בפאגאיה הם כמעט כל מי שנכנס להשקעה במניה מאז תחילת המסחר בה ורשם מאז תשואה של מאות אחוזים על השקעתו. מאחר שמדובר כאמור בכמות מזערית מהון החברה, אף אחד מאותם משקיעים לא דווח כבעל עניין בחברה.

בעלי המניות הגדולים של פאגאיה, ובראשם שלושת המייסדים, הם הנהנים העיקריים מהזינוק במניה - בשלב זה "על הנייר" בלבד. פרדו מחזיק היום במניות פאגאיה בשווי נוכחי של 4 מיליארד דולר, ושותפיו קרובינר ויולזרי מחזיקים כל אחד במניות בשווי 2.6 מיליארד דולר. הם מיליארדים על הנייר בשלב זה, מפני שהמניות עדיין בחסימה ואי אפשר לממש אותן.

יחד עם זאת, תקופת החסימה עשויה להתכווץ באופן משמעותי בעקבות העליות במחיר; החסימה נעה בין 90 יום ל-12 חודשים, והיא תלויה בשאלה האם מניית פאגאיה תיסחר למשך 20 ימי מסחר רצופים מעל 12.5 דולר (מחיר מניה ממוצע במסחר היומי, VWAP), כאשר נכון להיום היא משלימה שבעה ימי מסחר כאלה. בכל מקרה, לא צריך לדאוג לשלושה, שכבר מימשו מניות תמורת עשרות מיליוני דולרים כל אחד בעסקאות סקנדרי עוד לפני ההפיכה לחברה ציבורית.

עוד בעלי מניות מרכזיים בפאגאיה שיכולים להיות מרוצים מהעליות במניה הם קרן ויולה, שמחזיקה במניות בשווי 2.6 מיליארד דולר, טייגר גלובל, עם החזקה של כ-1.9 מיליארד דולר, Oak עם כ-1.8 מיליארד דולר וכלל ביטוח עם כ-1.2 מיליארד דולר. המפסידים מהמצב הנוכחי הם אותם משקיעים שהימרו על ירידות במניה ונכנסו לפוזיציית שורט, וכיום מתקשים להשיג מניות בהשאלה כדי לסגור את הפוזיציה.

האם יש כאן בעיה חוקית?

על פניו לא נראה שיש כאן בעיה חוקית, אלא יותר כשל שוק שמאפשר למצב כזה לקרות. ככל הנראה לא מדובר בהרצת מניות או במסחר על בסיס מידע פנים, אלא פשוט בניצול של מצב חריג למדי בשוק.

מתי זה ייגמר?

בהנחה שההערכות נכונות ומדובר בשורט סקוויז, הרי שהמצב עשוי להיגמר - קרי להפוך לירידות חדות שישקפו את מצבה העסקי של החברה - כשעוד מניות של פאגאיה יגיעו לשוק. זה יקרה כשהחסימה תשתחרר, בהנחה שחלק מהמשקיעים שכיום לא יכולים ליהנות מהעליות יבחרו לממש חלק מהמניות שלהם. בקצב העליות הנוכחי זה יכול לקרות כבר בעוד מספר שבועות.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים