פאגאיה | ניתוח

השווי הדמיוני של פאגאיה עשוי להפוך למציאות עבור מייסדיה

תנאי החסימה החלים על בעלי העניין בחברת הפינטק מאפשרים להם למכור מניות כעבור 90 יום מתחילת המסחר, אם מחירן ימשיך להיות גבוה בשבועות הקרובים • בסוף השבוע נסקה פאגאיה לשווי של מעל 16 מיליארד דולר - גבוה משל צ'ק פוינט - ובשוק ממשיכים לחפש הסברים

טקס פתיחת המסחר של פאגאיה בנאסד''ק / צילום: יח''צ - עידו איז'ק
טקס פתיחת המסחר של פאגאיה בנאסד''ק / צילום: יח''צ - עידו איז'ק

מניית חברת הפינטק הישראלית פאגאיה  חזרה לזנק בשיעור חד בנאסד"ק ביום שישי, עדיין מבלי שהחברה דיווחה על התפתחות משמעותית בעסקיה. המניה זינקה ב-38%, יום לאחר שירדה ב-18%, ושווי השוק של החברה נעצר על 16.2 מיליארד דולר.

תעקוף את צ'ק פוינט? פאגאיה הפכה לישראלית החמישית בגודלה בוול סטריט
מה חושבים עובדי סולוטו על סגירת החברה והפרשנות האופטימית למצגת שחוללה סערה | השבוע שהיה בהייטק

הזינוק המצטבר במניית פאגאיה בשבוע וחצי האחרונים מגיע כבר ל-820%, כאשר החברה מצידה לא פרסמה הודעה עסקית מהותית כלשהי. מקור העלייה על פי ההערכה הרווחת הוא ב"שורט סקוויז" - מסחר ספקולטיבי במניה הכופה על שורטיסטים "להתכסות" באמצעות רכישת מניות החברה, וזאת בשל מיעוט "סחורה צפה" של מניות החברה שבהן ניתן לסחור.

עם זאת, האנליסט חן בן חנניה מחברת אופנהיימר מציין בעניין זה כי "במקרה של מניית פאגאיה, לא בטוח שאנחנו נתקלים בתרחיש הקלאסי של שורט סקוויז. מיעוט המניות הקיימות בשוק, והמסחר במחזור גבוה שמתקיים בהן מדי יום - הגדול פי כמה מהיקפן, מלמדים שהמשקיעים כנראה לא מוצאים השאלות זמינות של מניות עבורם".

 
  

נכון להיום לפאגאיה קיימות פחות ממיליון מניות זמינות למסחר בוול סטריט. המחזורים היומיים בהן הם פי כמה ממספר המניות שיש בשוק, כך למשל ביום שישי האחרון המסחר הסתכם ב-14 מיליון מניות, ובשלישי ורביעי בשבוע שעבר ב-58 ו-43 מיליון מניות מדי יום. המשמעות היא שהסוחרים מעבירים מיד ליד את אותן מניות. 

מחזורי המסחר החריגים עשויים ללמד על מצב של שורט סקוויז כאמור, אך גם למשל על מצב של מסחר ספקולטיבי בין "מכונות", או אפילו שירות אינטרסים של מי מבעלי הפוזיציות במניה.

המחיר לא משקף שווי כלכלי, והנפילה מעבר לפינה

לפי שעה לא ניתן להגדיל את היקף הסחירות של פאגאיה בשוק, משום שהמניות שבידי המייסדים ובעלי עניין אחרים בחברה עדיין חסומות מכוח תנאי ה"נעילה" שלהן. זאת  כחלק מהשלמת רישומה של פאגאיה למסחר בבורסת הנאסד"ק - שהתבצע באמצעות מיזוג לחברת SPAC בחודש יוני האחרון.

הזינוק במנייתה ביום שישי הפך את פאגאיה, לפי שעה, לחברה הישראלית השנייה בגודלה במונחי שווי שוק, אחרי סולאראדג'  ששוויה נושק ל-20 מיליארד דולר. בשישי עקפה פאגאיה את השווי של חברת אבטחת הסייבר הוותיקה והרווחית צ'ק פוינט , העומד על 15.6 מיליארד דולר.

לשם המחשה, מבחינת התוצאות הכספיות צ'ק פוינט חתמה את שנת 2021 עם הכנסות של 2.2 מיליארד דולר ורווח נקי של 816 מיליון דולר, ואילו פגאיה סיכמה את אותה שנה עם הכנסות של 445 מיליון דולר והפסד של 134 מיליון דולר. כך שברור כי מחיר מניית החברה כיום אינו משקף את שווייה הכלכלי, ורבים בשוק מהמרים על נפילה כואבת. אך זו בינתיים מבוששת להגיע.

החסימה על המניות עשויה להשתחרר מוקדם מהצפוי

פאגאיה עוסקת בחיתום של הלוואות ואשראי בשוק האמריקאי באמצעות טכנולוגיה מתוחכמת שבודקת את הלקוח לפי מגוון רחב של פרמטרים. החברה הוקמה על ידי שלושה שותפים ישראלים: גל קרובינר, אביטל פרדו ויהב יולזרי.

בעקבות הזינוק במניה, הפכו שלושת מייסדי החברה, כולם מתחת לגיל 40, למיליארדרים בדולרים, על הנייר. שווי החזקותיהם המצרפי עומד כעת על יותר מ-10 מיליארד דולר על הנייר (4.3 מיליארד בידי פרדו ו-3.2 מיליארד דולר לקרובינר ויולזרי).

נכון להיום המייסדים, כמו גם בעלי עניין נוספים בפאגאיה (קבוצת ויולה, קרן טייגר גלובל וכלל ביטוח), אינם יכולים לממש מהחזקותיהם בשל החסימה החלה על המניות שבידם. עם זאת, נסיקת המניה עשויה לאפשר להם לעשות זאת מוקדם מהצפוי.

לפי הדיווח של פאגאיה באפריל, כחלק מהליכי המיזוג שלה, לרשות ני"ע בארה"ב (SEC), המניות שבידי המייסדים ובעלי העניין האחרים נעולות לפי מנגנון הבנוי כך: מחצית מהמניות חסומות ל-90 יום לאחר השלמת המיזוג ל-SPAC, וזאת אם מחיר המניה הממוצע במסחר היומי (VWAP) גבוה מ-12.5 דולר למשך 20 ימי מסחר רצופים מתוך 30 ימי מסחר.

המחצית השנייה של מניות המייסדים ובעלי העניין חסומה לפי אותם תנאים לתקופה של חצי שנה. אם מחיר המניה לא יעמוד ברף המדובר, החסימה בכל אחד מהמקרים מתארכת לתקופה של 12 חודשים מהקלוזינג.

יש להדגיש כי מדובר במחיר מניה ממוצע יומי, בשונה משער הסגירה של המניה. מניית פאגאיה נסחרת כיום במחיר של יותר מ-24 דולר (כפול ממחיר היעד הנדרש) והיא חצתה את המחיר היומי הממוצע של 12.5 דולר בארבעת ימי המסחר האחרונים. התנודתיות, ניתן לשער, צפויה להימשך. אם תגיע המניה למצב שבו תיפתח החסימה למסחר, יוכלו בעלי העניין בחברה להתחיל למכור מניות, מה שקרוב לוודאי יוביל לירידה חדה במחירה.