מה חושבים עובדי סולוטו על סגירת החברה והפרשנות האופטימית למצגת שחוללה סערה

עובדי סולוטו מסבירים: מה הביא את חברת האם מארה"ב לסגור את הסניף הישראלי; בכירים בצלזיוס מתארים מבפנים את קריסת החברה שלב אחר שלב; ואיך הפכה פאגאיה ל'גיימסטופ' הישראלית? וגם: הפרשנות האופטימית למצגת שעוררה סערה בענף ההייטק, והמנכ"ל החדש של חד הקרן אינפינידט מדבר לראשונה אחרי המשבר שפקד את החברה

עובדי סולוטו, 2022. כשהכול עוד נראה אחרת / צילום: באדיבות סולוטו
עובדי סולוטו, 2022. כשהכול עוד נראה אחרת / צילום: באדיבות סולוטו

משברים כלכליים משמשים לעיתים קרובות כזרזים לתהליכים עסקיים שבתקופות של שפע היו נמשכים זמן רב יותר. מעין נייר לקמוס שחושף במהירות את החברות היעילות, המבוזרות ובעלות חזון שגם מעוגן היטב במציאות.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ובמדע במייל: הירשמו כאן

כזו היא עונת הדוחות של ענקיות הטכנולוגיה הזרות, שחשפה תוך שבוע אחד את אובדן הדרך של מטא ואת הקושי המתמשך של אינטל להיחלץ מהמשבר הטכנולוגי והעסקי בו היא מתבוססת כבר מספר שנים. מן הצד השני, גוגל, מיקרוסופט ואמזון אולי הציגו ירידה בהכנסות או ברווחיות, חלקן אף פספסו בצורה זו אחרת את תחזיות האנליסטים, אך אלה שידרו יציבות יחסית ולא הכניסו את המשקיעים למגננה. אמזון אמנם פספסה את תחזיות הרווח, אך הכנסותיה היכו את התחזיות ומנייתה נסקה ב-12% במסחר המאוחר; מיקרוסופט וגוגל חשפו באמצע השבוע סימני האטה, אך מניותיהן השלימו מאז עלייה של 10% ו- 8.8% בהתאמה.

גם בעולם החברות הפרטיות וחדי הקרן התברר במהרה כי בפעילויות שאינן רווחיות או כאלה שהתבססו על מודל עסקי פריך, התהליכים מתרחשים במהירות מסחררת. השבוע שוחחנו עם עובדים בסולוטו שחשפו בפנינו כיצד חוסר המיקוד של של הסניף הישראלי וריחוקו מליבת עסקיה של החברה האם אשוריון הביאו לסגירתו. גם עובדי צלזיוס, להבדיל, העידו על קריסת חברת הקריפטו מבפנים, שלב אחר שלב.

הנה שמונה נושאים מעניינים שעסקנו בהם השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. "היו בזבוזים מטורפים, הרגשנו שהכסף יכול להיגמר"

עדויות חדשות מפי עובדים בצלזיוס משרטטות את נתיב הנפילה של ענקית הקריפטו הישראלית שמחקה 25 מיליארד דולר, הותירה מאות אלפי נושים זועמים והסעירה את השווקים בעולם. הבטחות השווא למשקיעים, הניתוק של העובדים וההשלכות על התעשייה - כך קרסה צלזיוס, שלב אחר שלב.

2. מה באמת הוביל לסגירת סולוטו?

אחרי הסגירה המפתיעה של אחד מסמלי ההייטק הישראלי, ופיטורי 120 העובדים, בכירים לשעבר בסולוטו סיפרו לגלובס על הלך הרוח בחברה התל אביבית. "במרכז לא ידעו במה להתמקד", סיפר בכיר לשעבר. "הוא כבר לא סיפק חדשנות".

3. כך הפכה חברת ההייטק המסוכסכת של משה ינאי לרווחית

פתרון האחסון של אינפינידט סימן את החברה כהבטחה כבר ב-2015, אבל הוצאות כבדות ומגפת הקורונה הביאו אותה למשבר שגרר עמו החלפת הנהלה ופרידה מעשרות מהעובדים. בשנה האחרונה, תחת המנכ"ל החדש שחר בר-אור, היא הפכה לרווחית, אך עדיין נאלצת להתמודד עם תביעות של עשרות עובדים לשעבר. ראיון גלובס.

 4. המצגת שהסעירה את ענף ההייטק 

המשבר של החודשים האחרונים בענף ההייטק והטכנולוגיה הזכיר לבכירי קרן הענק קוטיו את התפוצצות בועת הדוט קום ואת תהליך ההתאוששות שהגיע לאחר מכן. המצגת שהוציאה לפני כחודשיים עוררה סערה, אך פרשנות חדשה שלה מספקת סיבות לאופטימיות.

5. מאחורי הקלעים של גיימסטופ הישראלית

זינוק של יותר מ-700% במניית הפינטק פאגאיה לשווי של יותר מ-14 מיליארד דולר, הפך את יהב יולזרי, אביטל פרדו וגל קרובינר למיליארדרים על הנייר. בעלי המניות הגדולים האחרים בחברה הם קבוצת ויולה (מניות בשווי של 2.1 מיליארד דולר), וכלל ביטוח, עם מניות במיליארד דולר - כפול מהמחיר שנקבע בעסקה לרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס על ידיה. הכירו את שלושת הצעירים מאחורי החברה שמטריפה את השוק.

6. מה עובר על שוק הדפסות התלת-מימד?

השקעה מפתיעה שביצעה ננו דיימנשן במניות סטרטסיס הוותיקה והגדולה ממנה, מפנה זרקור אל השינוי העובר על התחום. אופנהיימר: "מדפסות תלת־ממד לא יחליפו ייצור של מיליון חלקים בסין, אבל כן יכולות להחליף אלפי חלקים שצריכים כאן ועכשיו, והיצרן לא יצטרך לחכות אם פתאום נתקעת ספינה בתעלת סואץ". ניתוח גלובס.

7. שיעור הנשים בהייטק בירידה, אך יותר מועסקות במקצועות טכנולוגיים

דוח שוק העבודה בישראל מראה כי שיעור הנשים בענף ההייטק ירד בין 2012 ל-2021, למרות הצמיחה הכללית בענף.

8. האם עבודה היברידית פוגעת בקידום?

החיסכון בפקקים, היכולת לג'נגל עם מטלות הבית וניהול ישיבות בלחיצת כפתור - כל אלו הפכו את מודל העבודה ההיברידי לאידיאלי עבור רבים. אבל בשביל מי ששואף לטפס בסולם הארגוני - החלום הוורוד עלול להתגלות כפנטזיה מנותקת. מאילון מאסק שמסרב להתגמש ועד פייסבוק שהזהירה מפני קיצוץ בשכר לעובדים מרחוק - ברוב המשק עדיין אין תחליף לקידום שמתחבא בשיחת מסדרון. עובדים היברידיים, שימו לב: ייתכן שהעבודה מהבית פוגעת לכם בקידום.