אינטל | פרשנות

מכירות המחשבים האישיים נחתכו ואינטל פרסמה דוחות קשים. איך יושפעו המרכזים בישראל?

אינטל שעדיין מנסה להתאושש ממשבר ניהולי וטכנולוגי פספסה בגדול את התחזיות וספגה מרידה כואבת של 25% בהכנסות משבבים למחשבים • ישראל חשופה מאוד לפעילות ההפסדית אבל נקודת האור מגיעה דווקא מביצועיה המשופרים של חטיבת מובילאיי

בניין אינטל / צילום: Shutterstock
בניין אינטל / צילום: Shutterstock

הדיווח של אינטל על ביצועיה ברבעון השני אתמול (ה') - ירידה של 17% בהכנסות משנה שעברה ופיספוס של 2.5 מיליארד דולר ביחס לתחזיות שלה - היה רע באופן מפתיע, אך הוא עצוב במיוחד על רקע העובדה שבשונה מרוב חברות השבבים הגדולות, אינטל עדיין מנסה עדיין להיחלץ ממשבר אחר - ניהולי וטכנולוגי - שפקד אותה לקראת סוף העשור הקודם. אינטל היתה מלכת השבבים למחשבים אישיים, אך עם הזמן הבינה שעליה לבזר את הכנסותיה גם לתחומי שרתים וחוות שרתים, שבבי תקשורת ובינה מלאכותית, אך גם משם המזור לא הגיע ברבעון השני.

מלבד נפילה צפויה וכואבת של 25% בהכנסות משבבים למחשבים אישיים מבוססי ווינדוס או כרום, ככל הנראה על רקע עידן הפוסט-קורונה שבו יותר צרכנים יוצאים מבתיהם, אינטל חוותה ירידה גם בתחומים עליהם בנתה כעל מנוע צמיחה חדש: מכירות שבבי הדאטה-סנטר והבינה המלאכותית - בהם גם שבביה של הבאנה הישראלית - ירדו ב- 16% מהרבעון המקביל אשתקד, עם התחרות הגוברת בתחום מול AMD ואניבידיה, והירידה בתאבון למחשוב ענן מצד הביקוש.

הירידה בהכנסות בהיקף של 25% ממחשוב אישי היא דרמטית. אפל הודיעה אתמול על ירידה של 10% בהיקף מכירת מחשבי מק, וגם מיקרוסופט הודיעה על ירידה בצמיחה בהכנסות בגלל ירידה במכירת מערכות ההפעלה ווינדוס, וכן בגלל התחזקות הדולר הפוגעת בהכנסות ממחשוב אישי מחוץ לארה״ב. חברת IDC צפתה ירידה של 15.3% במכירות המחשבים בעולם, כך שהירידה בהכנסות אינטל דרמטית מאוד וניתן לייחס אותה גם לשביתות במפעלי המחשבים בסין ולנהירה של לקוחות לשעבר - דוגמת אפל - לשבבים המבוססים על טכנולוגיה מתחרה לזו של אינטל, כמו זו של ARM הבריטית.

הפסידה חצי מיליארד דולר מפיתוח והשקת שבב עיבוד גרפי חדש

עסקי ה״פאונדרי״, שירות של ייצור שבבים עבור חברות אחרות, תחום שאותו העלה על נס המנכ״ל החדש-ישן פט גלסינגר, עדיין מייצר הכנסות זעומות, וגם אלה נחתכו ביותר מ- 54% משנה לשנה. יחד עם זאת, תחום זה באינטל נמצא רק בראשיתו, והחברה ביצעה כמה צעדים על מנת להגדיל את ההכנסות בתחום - היא הודיעה כי תייצר שבבים עבור ענקיות כמו קוואלקום ומדיהטק, ובנוסף היא צפויה למזג את טאוור הישראלית-אמריקאית, אשר היא כשלעצמה צפויה להגדיל את שורת ההכנסות של החברה. יש לזכור כי החלטת הסנאט לאשר תמריצים בסך 280 מיליארד דולר לפיתוח תעשיית השבבים בארה״ב, מתוכם 52 מיליארד לחברות השבבים לבניית מפעלי ייצור חדשים ועוד הטבות מס בשווי של 24 מיליארד דולר, יסייעו וודאי לאינטל להרחיב את התחום על אדמת ארה״ב ותחת סבסוד ממשלתי גבוה.

לא כל ההפסדים הגיעו מירידה במכירות: החברה הפסידה חצי מיליארד דולר מפיתוח והשקת שבב עיבוד גרפי חדש, עוד 560 מיליון דולר מחיסול מלאי שבבי הזכרונות שלה - תחום ממנו היא יוצאת בהדרגה - ומאתיים מיליון דולר נוספים בהסדר פשרה משפטי.

מי שהפתיעה לטובה היתה דווקא חטיבת מובילאיי הישראלית שהציגה את הצמיחה הגבוהה ביותר מבין כל חטיבות החברה המדווחות. חברת שבבי הרכב הגדילה את המכירות ב-41% מרבעון לרבעון והגיעה לקצב מכירות שנתי שמתקרב ל-2 מיליארד דולר. סך הכנסותיה לרבעון השני עלו מ-327 ברבעון המקביל ל-460 ברבעון שהסתיים בתחילת יולי. תחומים נוספים שהראו צמיחה מתונה יותר הם שבבי התקשורת המהירה ושבבי ההאצה הגרפית, שני תחומים בהם מתחרה אינטל עם אנבידיה.

שוק שבבי רכב חווה עדנה יחסית

זו לא רק מובילאיי, אלא שוק שבבי רכב כולו שחווה עדנה יחסית עם הביקוש הגואה לרכבים חשמליים, בין השאר בגלל עליית מחירי הדלק. חברת השבבים NXP (לשעבר פריסקייל) המתמחה בשבבים לרכב פרסמה דוחות חיוביים השבוע וגם טקסס אינסטרומנטס שמייצרת רכיבים אלקטרוניים לרכבים הכתה את תחזיות האנליסטים. זאת בזמן שענקיות שבבים דוגמת TSMC, סמסונג ומיקרון הודיעו על ירידה דרמטית בביקוש לשבבים ועל התאמה של קווי הייצור שלהן למצב החדש.

כיצד תשליך המגמה על אינטל בישראל? לזכות החברה המקומית ניתן לציין ביזור לכל רוחב היצע המוצרים בחברה - אך ישראל חשופה מאוד לפעילויות ההפסדיות דוגמת שבבי המחשוב האישי בחיפה ובירושלים, וגם לתחום הבינה המלאכותית בקיסריה, המבוסס על רכישת הבאנה. חטיבת מובילאיי הירושלמית (לה גם סניף בתל אביב) נהנית מצמיחה מתמדת, אך המניה הזוחלת של אינטל והצרות של החברה האם אינן תורמות למורל העובדים. הנפקת החברה מחדש היתה אמורה לפתור זאת, אך זו נדחתה עד לפתיחה מחדש של שערי שוק ההון.