הרווח צנח בקרוב ל-80%, והתחזיות לעתיד עגומות: אינטל צללה ב-10% במסחר המאוחר

ענקית השבבים דיווחה על רווח של 29 סנט למניה, הרבה מתחת להערכות האנליסטים (והערכותיה של אינטל עצמה) לרווח של 70 סנט • פספסה גם בהכנסות, שהסתכמו ב-15.3 מיליארד דולר, וחתכה את התחזיות להמשך השנה • המניה צוללת ב-10% במסחר המאוחר • החטיבה הצומחת ביותר: מובילאיי

בניין אינטל / צילום: אינטל
בניין אינטל / צילום: אינטל

חברת אינטל , המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי, עדיין לא הצליחה להתאושש מהמשבר הממושך בו היא נמצאת כבר מספר שנים, למרות עלייה יחסית במכירת שבבים למחשבים ניידים ושרתים בזמן בועת הקורונה. ההכנסות של החברה ברבעון השני של השנה הסתכמו ב-15.3 מיליארד דולר, הרבה מתחת לתחזית וירידה של 17% בהשוואה לאשתקד, והחברה גם הפחיתה תחזיות לרבעון השלישי ולשנה כולה.

בתגובה לדוח מניית החברה צנחה ב-10% במסגרת המסחר המאוחר (כשאת המסחר המלא סיימה בירידה של כ-1%).

גם בשורה התחתונה פספסה בגדול את התחזיות, עם רווח מתואם של 29 סנט למניה (אנליסטים ציפו ל-70 סנט) - צניחה של קרוב ל-80% בהשוואה לאשתקד, אז עמד הרווח ברבעון השני על 1.28 דולר למניה.

התחזית של הכנסות החברה לרבעון השלישי הונמכה ל-15-16 מיליארד דולר, לעומת צפי של 18.67 מיליארד שהעריכו בשוק. צפי ההכנסות לשנה כולה נחתך ל-65-68 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 76 מיליארד. באשר לרווח המתואם, אינטל צופה שהוא יגיע ברבעון השלישי ל-35 סנט ובשנה כולה ל-2.3 דולר למניה. צפי האנליסטים היה לרווח של 86 סנט ו-3.4 דולר בהתאמה.

מובילאיי הפכה לחטיבה המדווחת בעלת הצמיחה הגבוהה ביותר מבין יחידות הרווח וההפסד של ענקית השבבים, עם צמיחה של 41% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות של חטיבת שבבי הרכב קפצו מ-327 מיליון דולר ברבעון השני של השנה שעברה ל-460 מיליון דולר, נתון שצפוי עד סוף השנה לאפשר לחברה הישראלית לדווח על הכנסות של כ-2 מיליארד דולר. ככל הנראה, הזינוק בהכנסות הוא זה שאפשר לאמנון שעשוע, מנהל חטיבת מובילאיי באינטל שלא לבטל את התכניות להחזיר את החברה לבורסה בשל סגירת חלון ההזמדנויות, אלא רק לדחותן.

זו לא ירידה מפתיעה. כבר ברבעון הקודם צפתה אינטל המשך ירידה בהכנסות וברווחים. לרבעון השני צפתה אינטל הכנסות של 18 מיליארד דולר (בהשוואה ל-18.5 מיליארד ברבעון השני של 2021) ורווח מתואם של 70 סנט למניה, וכאמור לא עמדה בהערכות של עצמה. האנליסטים הציגו תחזיות דומות בשורת הרווח, ואילו ביחס להכנסות, הציפיות היו 17.93 מיליארד.

גם אם ההכנסות והרווחים יורדים, אינטל שמרה על שקיפות יחסית ועל תחזיות הכנסה ריאליסטיות, כך שבשנתיים האחרונות, עקפה את תחזיות הרווח למניה בשני שליש מהפעמים ואת תחזיות ההכנסות ב-88% מהדיווחים. 

האנליסטים היו פסימיים מלכתחילה

והציפיות, כאמור, מלכתחילה היו נמוכות: סיטי העריך שאינטל תפספס את התחזיות, דויטשה בנק צפה המשך ירידה בהכנסות וגם בתחזיות לרבעון הבא, ואילו בנק UBS הזהיר מפני המשך הירידות במכירות המחשבים האישיים וירידה בתקציבי הרכש הממשלתיים בתחום זה. על-פי חברת האנליזה טיפרנקס, אינטל ממוקמת במקום האחרון מבין יצרניות השבבים במספר המלצות הקנייה של בנקי השקעות (18% המלצות קנייה ומעל 35% המלצות מכירה).

אחרי האופוריה בתקופת הקורונה, דעיכת מגפת הקורונה מביאה עמה ירידה במכירות המחשבים האישיים. אלה ירדו ב-5.1% ברבעון הראשון של השנה ביחס לרבעון המקביל על-פי חברות המחקר IDC, וברבעון השני אף הואצה הירידה ל-15.3% - ככל הנראה בשל ירידה בביקושים לצד בעיות באספקת שבבים ומחשבים בגלל הסגרים בסין. אינטל חשופה לתחום המחשוב האישי - הכנסותיה בתחום ברבעון הקודם עמדו על 9.4 מיליארד דולר, מעט יותר ממחצית מכלל ההכנסות ברבעון שעמדו על 18.4 מיליארד דולר.

בנוסף, גם מצבה הייחודי של אינטל לא תורם לשורת ההכנסות והרווח: החברה איבדה את הבכורה הטכנולוגית במזעור ננומטרי לטובת ענקיות כמו TSMC וסמסונג, היא מאבדת נתחי שוק ל-AMD ולאנבידיה, וחוותה נטישה של לקוחות כמו אמזון ואפל בשנים האחרונות לטובת שבבים מתוצרתן.

יש גם במה להתנחם, למשל תוכנית הסיוע החדשה

אינטל יכולה להתנחם בכמה דרכים. ראשית, גודל העסקה הממוצע שלה דווקא גדל משנה לשנה, בגלל הוספת מוצרים משלימים על גבי כל שבב שהיא מוכרת, וברבעון שעבר גדל ב-25%. שנית, בניגוד לשנים האחרונות, "הגשם יורד על כולן": גם המתחרות TSMC ומיקרון, למשל, הודיעו על ירידה בביקוש לשבבים והצהירו כי יקטינו את כושר הייצור שלהן. גם אנבידיה, המתחרה הגדולה בעולמות שבבי השרתים והמחשוב, סובלת מירידה במכירות בגלל הירידה בכריית מטבעות קריפטו - אחד היישומים הגדולים של שבבי הגיימינג שלה, המסוגלים לכוח עיבוד משמעותי.

חדשות משמעותיות הגיעו לאינטל הערב מגבעת הקפיטול, שם אישר הסנאט תוכנית השקעה של 280 מיליארד דולר בתעשיית השבבים, מתוכם 52 מיליארד בסיוע ישיר לחברות כמו אינטל ו-TSMC לבניית מפעלים ומרכזי מו״פ על אדמת ארה״ב, שמטרתה להפחית את התלות העולמית בשבבים המיוצרים בטייואן, קוריאה וסין. החברות שייצרו בארה״ב יקבלו עוד מענק של 24 מיליארד דולר בהטבות מס. שאר הסכום יזרום לתקציבי מו״פ ומערכות מידע לגופי ממשל ולמתקני מו״פ במדינות שונות, מה שעשוי בתורו להגדיל את הביקוש למוצרי אינטל.