חשבתם שעבודה מהבית לא פוגעת בקריירה? אל תהיו בטוחים

החיסכון בפקקים, היכולת לג'נגל עם מטלות הבית וניהול ישיבות בלחיצת כפתור - כל אלו הפכו את מודל העבודה ההיברידי לאידיאלי עבור רבים • אבל בשביל מי ששואף לטפס בסולם הארגוני - החלום הוורוד עלול להתגלות כפנטזיה מנותקת • מאילון מאסק שמסרב להתגמש ועד פייסבוק שהזהירה מפני קיצוץ בשכר לעובדים מרחוק - ברוב המשק עדיין אין תחליף לקידום שמתחבא בשיחת מסדרון

חשבתם  שהעבודה מהבית לא פוגעת בקריירה? אל תהיו בטוחים / צילום: Shutterstock
חשבתם שהעבודה מהבית לא פוגעת בקריירה? אל תהיו בטוחים / צילום: Shutterstock

אמ;לק

עובדים היברידיים, שימו לב: למרות ההבטחות על העולם החדש שמאפשר איזון בית-עבודה שפוי יותר - מחקרים מראים שהקידום הבא שלכם כנראה לא יגיע מישיבות זום. אז אם יש לכם שאיפות להתקדם, ייתכן שתצטרכו לחזור להראות את עצמכם במשרד

העובדים של משרד רואי החשבון דיקסון-יוז-גודמן הוכיחו היטב למנכ"ל מאט סנואו שהם יכולים להיות פורודוקטיביים מהבית בזמן המגיפה. ולכן, בסתיו האחרון, החברה הכריזה על כך ש"היברידי זה הנורמלי החדש", ואפשרה לעובדים בחירה האם להגיע למשרד במשך רב ימי העבודה.

אבל לפעמים החגיגה נגמרת, ובמקרה של דיקסון-יוז-גודמן, זה קרה מהר מהצפוי. החודש התמזגו המשרדים עם Forvis, פירמה גדולה יותר שעובדיה מגיעים למשרד לעתים קרובות. גם המנכ"ל התחלף בהתאם, וחלק מהעובדים בחברה, כ-5,400, כבר נפגשים בימים אלה עם הקולגות החדשים, אותם גורמים שיכתיבו את קצב ההעלאות והקידומים בעתיד. אין ספק, זה נשמע כמו הטיימינג המושלם לחזור לאופן ספייס.

"אם אתה רוצה להיות שותף-מנהל, כנראה שלא תגיע לזה באמצעות נוכחות של יום אחד בשבוע במשרד, ואני חושב שאנשים מבינים זאת", אומר סנואו, שכיום מכהן כיו"ר Forvis. העובדים עדיין יכולים לעבוד מהבית רוב הזמן, הוא הוסיף, אבל יש לכך השלכות.
המקרה של פירמת רואי החשבון ממחיש היטב את הסכנה הטמונה בהבטחות על עולם העבודה החדש. כך שעובדים היברידיים, כדאי שתיזהרו: עלול להיות פער - לעתים פער גדול - בין מה שעל פניו נדרש מכם - לבין מה שבאמת צריך לעשות כדי להצליח.

לנהל מאחורי מסך

מנכ"ל טסלה אילון מאסק, מהמתנגדים הקשוחים למודל ההיברידי, כבר הבהיר ש"מינימום 40 שעות שבועיות במשרד" הן הדרך היחידה לשגשג, או אפילו לשרוד בחברה שלו. גם המנהלים הבכירים של תאגידי ענק כמו גולדמן סאקס, מורגן סטנלי וג'יי.פי מורגן צ'ייס לא מסתירים את סלידתם מהעבודה מרחוק.

כך למשל ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, הבהיר במכתב השנתי שלו לבעלי המניות כי בעוד שבתפקידים מסוימים עבודה מהבית עשויה להסתדר, מנהלים בדרגות בכירות יותר "לא יכולים להוביל את הארגון מאחורי המסך".
עם זאת, לא כל התאגידים הגדולים מתעקשים על חוקי המשחק הישנים. חברות אחרות מדברות על "הון היברידי" ומתעקשות על כך שחלק מהעובדים יכולים ליהנות מהנוחות של עבודה מהבית מבלי להתפשר על השאיפות שלהם. כך למשל HubSpot, חברת שיווק דיגיטלי מבוסטון, מתכוונת לעקוב היטב בשנים הקרובות אחר קידומים בארגון כדי לוודא שהעובדים הממעטים להגיע למשרד לא יישארו מאחור, כך מסרה קייט בורק, מנהלת משאבי אנוש בחברה. גם בקבוצת הבנקאות סיטיגרופ דורשים שלושה ימי עבודה במשרד, ומנהלת משאבי אנוש שרה ווכטר הצהירה שגם העובדים שפוקדים את המשרד רק במינימום הנדרש יזכו ל"הזדמנות שווה להתפתח ולקדם את הקריירה".

לצאת לשתות עם הבוס

מבחינת עובדים רבים, העבודה מרחוק היא סוג של חלום שמתממש. אלא שעבור אלו מהם שבעלי מוטיבציה ושאיפות - החלום הוורוד עלול להתגלות כפנטזיה המנותקת מהמציאות.

לפי מומחים לקריירה ומחקרים שונים, עובדים המגיעים למשרד זוכים לרב ליותר תשומת לב ותשבחות על עבודתם. כך לדוגמה, מחקר מ־2020 שנערך בקרב יותר מ־400 עובדי חברות טכנולוגיה על ידי המכון הפוליטכני רנסלר ואוניברסיטת נורת'איסטרן מצא הבדלים משמעותיים: בעוד העובדים מרחוק ואלו המגיעים למשרד מקודמים באופן דומה, המשכורות של העובדים מהבית צמחו לאט יותר. בחברות בהן עבודה מרחוק פחות מקובלת, אלו שלא פוקדים את המשרד גם קודמו פחות מאלה שכן.

נכון, אפשר להגיע לאותם ביצועים גם מהשולחן שלך במטבח, ולהשמיע את דעתך בלחיצת כפתור בזום. אבל קולגה במשרד שמפטפט עם הבוס אחרי הפגישה או יוצא איתו לשתות משהו אחרי העבודה צפוי להתקדם מהר בהרבה.

באנגלית יש לכך אפילו הגדרה: Proximity Bias, שפירושה - הטיית קרבה. כלומר, נטייה להעדיף אנשים הנמצאים קרוב אליך, כשלמעשה זה הטבע האנושי והדרך בה חברות פעלו מאז ומעולם.

בהחלט אפשרי להתקדם בזמן שעובדים מהבית במשך רוב הזמן או אפילו כולו, בייחוד בשוק העבודה הצפוף של ימינו, ולא כולם שואפים בכלל לטפס עד לקצה הסולם התאגידי. ועדיין, סידורים היברידיים או עבודה מרחוק עלולים להיות פגיעים במקרים של שינויי הנהלה ומשברים כלכליים - כמו אלו שמיטב הכלכלנים צופים כרגע.

הטייה לא מודעת

אפילו בחברות שאימצו את העבודה מרחוק, אלו שמגיעים למשרד נהנים ממעמד מיוחד. גוגל, פייסבוק, טוויטר ואחרים אמנם הותירו לעובדים רבים להתפזר - אך בו בעת הזהירו מפני קיצוץ בשכר למי שיחליט לעבוד מרחוק ולעבור לגור בערים זולות יותר.

הבעיה היא שמהלכים כמו בלימת הקידום וקיצוץ בשכר רק מגדילים את הפערים החברתיים שגם כך קיימים. סקרים מראים שקבוצות שבאופן היסטורי נדחקו לשוליים בדרך כלל מעדיפות לעבוד מרחוק, לכן חברות שיש בהן צוותים היברידיים צריכות להיזהר מלהעצים את חוסר השוויון ארוך השנים, כך אומרת קתלין פרז, עורכת דין לענייני עבודה המייעצת לחברות על הטיה לא מודעת.

המצב במקרה של עבודה מרחוק אף מורכב פי כמה, שכן בניגוד לנשים, בני מיעוטים ואנשים עם מוגבלויות, לעובדים מרחוק אין הגנה כלשהי בחוק. כך שלאלו שחשים שאי ההגעה למשרד עולה להם בקידום או ביחס בלתי הוגן, אין ממש מה לעשות בנידון.
"למרבה הצער, אם אתה יודע שלמעסיק שלך חשוב להיפגש פנים אל פנים, אז כעובד שרוצה לשפר את תנאי המשרה ולהתחבב על הבוס כנראה עדיף לך להיות נוכח לפחות חלק מהזמן", אומרת פרז.

העצה של פרז נשמעת על פניו כמובנת מאליו. אבל מסתבר שלא לכולם. כשמנכ"ל אתר הקמעונאות אוברסטוק.קום (Overstock.com) ג'ונתן ג'ונסון שלח הזמנה לכל עובדי המשרד להצטרף אליו לארוחת צהריים בימי שלישי, הוא ציפה לנוכחות גבוהה במשרדי החברה ביוטה. אלא שמתוך 1,500 עובדי החברה, סך האנשים שנענו להזמנתו במשך שמונה חודשים עמד על כעשרה בלבד. "רוב הזמן, אני אוכל את כריך חמאת הבוטנים שלי לבד", הוא מספר. "כשהייתי בן 25, אם היה לי סיכוי לאכול את הכריך שלי לצד המנכ"ל, בוודאות הייתי הולך".

הוא טוען שלא מפריע לו לאפשר לעובדים בחברה לעבוד מהבית רוב הזמן, ולאחרונה העסיקה אוברסטוק מנהלים באוסטין ובקליבלנד כדי להפגין מחויבות לכוח עבודה היברידי.

ובכל זאת, אחרי כמעט שעה של שיחה עם ג'ונסון, שאלתי אותו אם מי שהגיעו לארוחת הצהריים הצטיירו בעיניו כשאפתניים יותר. "אולי במידה מסוימת", הודה בכנות.
מסתבר שהאיש אוהב לדבר פנים אל פנים. לו הייתי עובד באוברסטוק שמחפש להתקדם, הייתי מנסה לברר אם ג'ונסון מעדיף את חמאת הבוטנים של סקיפי או של ג'יף, ומביא צנצנת למשרד ביום שלישי הבא.