מטא (META) | פרשנות

ההכנסות התכווצו, הרווחים נחתכו: החלום של צוקרברג במשבר עמוק

התחרות בשוק הפרסום גוברת ושולחת חברות כמו מטא להיאבק על תקציבים נמוכים יותר של מפרסמים • צוקרברג נותן תחזית עגומה לגבי השינויים בכוח-האדם בחברה, שצפויה לזלוג גם לשנה הבאה • וגם: משבר הזהות של החברה מעמיק, והרגולטורים ממשיכים לחפש אותה • ארבע הערות על דוחות פייסבוק

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: צילום מסך
מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: צילום מסך

משבר הזהות של חברת מטא (פייסבוק לשעבר) מעמיק, וכעת הביקורת נשמעת מחוץ לוול סטריט. התקופה לכל הענקיות קשה, אבל מארק צוקרברג, המנכ"ל והמייסד, מספק תחזית עגומה גם להמשך הדרך, בשונה משאר החברות. כשברור לצוקרברג שחלום המטא-וורס עוד רחוק והוא כואב בכיס, הוא חייב להמציא אסטרטגיה שתעזור לו בהמשך הדרך. הבעיה היא שהרגולטורים והמחוקקים שמים לב לזה - ומנסים לבלום אותו כמה שיותר מהר.

התוצאות הרבעוניות של מטא לא מעודדות בכלל: ענקית המדיה החברתית דיווחה על רווח של 2.46 דולר למניה ועל הכנסות של 28.82 מיליארד דולר. בשני המקרים היא פספסה את צפי השוק, ולראשונה בתולדותיה גם רשמה ירידה בהכנסות בהשוואה לשנה הקודמת. אם זה לא מספיק, הרווח הנקי צלל ב-36% ביחס לאותה התקופה. מדובר ברבעון השלישי שבו הרווח הנקי של מטא יורד, אך שיעור צניחה כה חד היא חוותה לפני יותר מעשור.

1. התקופה קשה, וצוקברג חוזה שהיא תימשך עד 2023

החברה דיווחה על רבעון לא טוב וגם התחזיות שלה לרבעון השלישי לא מזהירות. הצפי שלה הוא להכנסות של 28-30 מיליארד דולר - מה ששלח את מניית מטא  לירידה של 2.5% במסחר המאוחר, אבל ברור שחשבון הנפש של החברה מתבצע כל יום במסדרות החברה.

העסק המרכזי של החברה מבחינת הכנסות הוא הפרסום. בעזרת המידע הרב שהיא אוספת על משתמשים היא יכולה להתאים להם את הפרסומות בצורה הטובה ביותר. גם כאן החברה מתמודדת עם בעיות, והכנסות החטיבה ברבעון נמוכות מההערכות בשוק. עסקי הפרסומות של החברה נפגעים יותר ויותר, מפרסמים מוציאים פחות בגלל ירידה בביקושים שמונעת מאי ודאות מאקרו-כלכלית, וזה משאיר את מטא והחברות שמולה להתחרות על תקציבים נמוכים יותר. כל זה מצטרף לשינוי המדיניות הפרטיות של אפל שפוגע בה ומונע טרגוט משתמשי iOS בצורה ממוקדת.

"נראה שנכנסנו לשפל כלכלי שתהיה לו השפעה רחבה על עסקי הפרסום הדיגיטלי. המצב נראה גרוע יותר ממה שהיה לפני רבעון", אמר צוקרברג בשיחת המשקיעים. זה כמובן מדליק את הנורות האדומות אצל בעלי המניות השונים, שכן כאמור אלה עסקי הליבה של החברה שנפגעים. לצד זאת, מניות החברה איבדו כמחצית מערכן מתחילת השנה. כמובן שהתוצאות הללו לא ייחודיות לפייסבוק, גם סנאפ וטוויטר דיווחו על מספרים מאכזבים.

צוקרברג הפתיע בשיחת הרווחים כשציין שהאטת קצב גיוס כוח-האדם תימשך עד 2023. צוקרברג ציין שהחברה אף תצמצם את מספר העובדים במהלך השנה הבאה, כשהיא מהדקת את החגורה לקראת ההאטה הכלכלית. "זו תקופה שדורשת יותר אינטנסיביות ואני מצפה שנעשה יותר עם פחות משאבים", אמר.

אמנם החברה מסרה שמספר העובדים שלה גדל ב-32% לעומת אשתקד, והגיע ל-83.5 אלף עובדים, אבל ההאטה בקצב הגיוסים כאמור תימשך. "התוכנית שלנו היא להפחית בהתמדה את הגידול במספר העובדים במהלך השנה הבאה. צוותים רבים הולכים להצטמצם כדי להעביר משאבים לתחומים אחרים בחברה, ואני רוצה לתת למנהיגים שלנו את היכולת להחליט בתוך הצוותים שלהם היכן להכפיל, היכן לטפל בשחיקה ואיפה לבנות מחדש צוותים", הסביר צוקרברג. על פי דיווח בניו יורק טיימס, צוקרברג הבהיר שהוא יפטר עובדים בעלי ביצועים דלים, ומי שלא רוצה להצטרף למאמץ שיפור הכלים, מוזמן לעזוב.

2. משבר הזהות של מטא מעמיק, ולא רק המשקיעים שמים לב לזה

החברה שרוצה להיקרא "מטא", לא מצליחה לברוח מהמוניטין הרע של "פייסבוק". מעבר למסמכים המרשיעים שהודלפו בעזרת פרנסיס האוגן, חלקים רבים מהציבור עדיין מרימים גבה על שירותיה השונים של הקבוצה. אם בעבר הצמיחה מבחינת מספר המשתמשים הייתה ברורה, כעת התחרות מאיימת על כך. מספר המשתמשים החודשיים הפעילים (MAU) שדווח לפי החברה עומד על 2.93 מיליארד משתמשים, האנליסטים ציפו ל-2.94 מיליארד. חשוב לציין כי מדובר בירידה לא קטנה ביחס למספר המשתמשים אשתקד, אז מספרם עמד על 3.5 מיליארד.

זהו מדד מרכזי לביצועי החברה, משום שמספר המשתמשים הפעילים החודשיים מודד את גודל בסיס המשתמשים שלה על פני כל המוצרים שלה - בהם אינסטגרם, ווטסאפ ופייסבוק. והסיבה שזה כה חשוב, כי זה יכול לתת אינדיקציה עד כמה התחרות יכולה להיות קשה. אחת המתחרות שמאיימות במיוחד על פייסבוק, היא הרשת החברתית הסינית TikTok שמושכת משתמשים ותופסת נתח שוק של מודעות.

נוגסת בנתחי שוק של מפרסמים / צילום: Shutterstock, XanderSt
 נוגסת בנתחי שוק של מפרסמים / צילום: Shutterstock, XanderSt

זו הסיבה לכך שהפלטפורמות של מטא מציעות לאחרונה יותר ויותר תוכן כמו טיקטוק, רק בשם אחר: Reels. לדברי צוקרברג, Reels הגיעה למיליארד דולר בהכנסות שנתיות, אך עם זאת המוצר לא מייצר הכנסות בצורה יעילה כמו הסטוריז והניוזפיד. מטא הציגה עלייה של 30% במשתמשים ברילס.

פייסבוק ואינסטגרם מאבדות יותר מהאופי הוותיק ומה-DNA המוכר והאהוב שלהן, כדי להתחרות בטיקטוק. צוקרברג אמר באפריל שהחברה תשתמש בבינה מלאכותית כדי להמליץ על תוכן למשתמשים, במקום להציג תוכן מחשבונות שכבר עוקבים אחריהם. זה מחקה את אחד המאפיינים המוכרים של טיקטוק, ומהווה תחרות קשה לפייסבוק.

ואולי הדרך הטובה ביותר להמחיש את משבר הזהות שחווה כאן מטא, היא דרך ביקורת מחוץ לוול סטריט אלא דווקא מהוליווד. הסלבריטאיות קיילי ג'נר וקים קרדישאן, להן יחד כ-687 מיליון עוקבים, תקפו את מטא באחרונה וקראו לחברה לא לעשות עוד טיקטוק בשם חדש, אלא "Make Instagram Instagram again". יש לזה חשיבות רבה, כי לסלבס כוח אדיר בזירות האלו על דעת הקהל. בשנת 2018 ג'נר לדוגמה, צייצה שהיא לא משתמשת יותר באפליקציית סנאפצ'אט. המניה נפלה מיידית והאפליקציה איבדה משתמשים כך שהצמיחה בהכנסות שלה נחתכה בכ-50%.

ומה שקורה מחוץ לוול סטריט, מורגש גם בפנים. המשקיעים בוחנים היטב את המגמות האלו, אם מטא תצליח להשתחרר ממשבר הזהות, או שתיתן לו לגרום לה לצלול עוד ועוד.

3. חלום המטא-וורס עדיין כואב בכיס וזה רק ימשיך

אם צריך להציג עוד מרכיב במשבר הזהות של החברה - זה חלום המטא-וורס. ברבעון האחרון, יחידת Reality Labs של מטא, האחראית על פיתוח המטא-וורס בחברה והטכנולוגיות הקשורות, הציגה תוצאות פחות טובות מהמצופה. החטיבה דיווחה על הכנסות של 452 מיליון דולר ברבעון השני, ולצידן הפסד גדול של 2.8 מיליארד דולר.

חזון המטאוורס בעיקר מכאיב למטא בכיס. צוקרברג / צילום: מטא
 חזון המטאוורס בעיקר מכאיב למטא בכיס. צוקרברג / צילום: מטא

לתוצאות הצטרפה עוד תחזית שלילית: החטיבה צפויה לייצר אף פחות הכנסות ברבעון השלישי. זה מסביר מהלך אחר של החברה באחרונה, של העלאת מחירי משקפי המציאות המדומה שלה, Quest 2, ב-100 דולר. הצרכנים ביקרו את החברה ב"חזירות", והיא בתגובה ציינה שהעלאת המחיר הייתה נדרשת בשל התייקרות הייצור והמשלוח. למרות שמטא מובילה בתחום הזה, השוק הזה עדיין זעיר ביחס לשוק הפרסום.

4. הרגולטורים מבינים את האסטרטגיה החלופית ומנסים לבלום אותה

ברקע להכול, מטא עדיין מתמודדת עם רגולטורים ברחבי העולם, שזיהו שהיא מנסה לבצע רכישות רבות כדי שבעתיד תחזיק בחברות שיסייעו לה בבניית המטא-וורס. בבריטניה מקשים עליה ברכישת חברת Giphy, ונציבות הסחר הפדרלית בראשות לינה קאן מבקשת לחסום רכישה אחרת של מטא, של יצרנית אפליקציות הכושר במציאות המעורבת, Within Unlimited. לדברי הרגולטורים הרכישות האלה פוגעות בתחרות ומגבירות את הדומיננטיות של מטא בתעשייה.

מי שאחראית על המחלקה המשפטית במטא, סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג שהודיעה לפני כחודשיים על עזיבתה, השתתפה בפעם האחרונה בשיחת הרווחים. לא היו לה הרבה חדשות לשתף, אבל הפגינה אופטימיות ואמרה כי "למרות האתגרים הנוכחיים, אני מאוד בטוחה בטווח הארוך. אנו עומדים בפני ירידה מחזורית, אך בטווח הארוך שוק הפרסומות הדיגיטליות ימשיך לצמוח. מפרסמים ילכו למקום שבו הם מקבלים את ההחזר הגבוה ביותר להשקעה והיכולת להניע את העסק שלהם. אנו מאמינים שנמשיך להופיע בצורה חיובית מאוד בהשוואה לאפשרויות פרסום אחרות".