לראשונה מאז הקמתה: הכנסות פייסבוק בירידה; הרווח הנקי נחתך ביותר מ-35%

ענקית המדיה החברתית פספסה את תחזיות האנליסטים, כאשר דיווחה על רווח של 2.46 דולר למניה ועל הכנסות בהיקף של 28.82 מיליארד דולר • מספר המשתמשים החודשיים הפעילים ירד • הצפי בשוק היה לרווח של 2.59 דולר למניה והכנסות של 28.94 מיליארד דולר

מארק צוקרברג, מנכ''ל פייסבוק וחברת מטא / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מנכ''ל פייסבוק וחברת מטא / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה מטא (פייסבוק לשעבר)  מפרסמת בשעה זו (ה') את תוצאות הרבעון השני של 2022. מטא מדווחת על רווח של 2.46 דולר למניה, ובכך פספסה את תחזיות האנליסטים לרווח של 2.59 דולר למניה. מניית החברה מאבדת 3.6% במסחר המאוחר.

ברבעון השני אשתקד הרווח למניה עמד על 4.32 דולר למניה, כך שמדובר בירידה של כ-40% בתוך שנה. בשורת ההכנסות, החברה דיווחה על 28.82 מיליארד דולר, כאשר תחזיות האנליסטים היו להכנסות של 28.94 מיליארד דולר, גם כאן פספוס הצפי בשוק. תחזיות מטא עצמה היו להכנסות רבעוניות של 28-30 מיליארד דולר. זו הפעם הראשונה בתולדותיה שמטא רושמת הכנסות נמוכות יותר ביחס לשנה הקודמת.

הרווח הנקי של החברה עומד על 6.68 מיליארד דולר רווח נקי, ירידה של 36% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מדובר ברבעון השלישי ברצף בו הרווח הנקי של מטא יורד - החברה לא חוותה צניחה כזו מאז הרבעון הרביעי ב-2012.

תחזית מאכזבת לרבעון השלישי

נתון נוסף שהמשקיעים מסתכלים עליו, הוא מספר המשתמשים החודשיים הפעילים (MAU). החברה דיווחה על 2.93 מיליארד משתמשים, בעוד שהאנליסטים חזו שהמספר יעמוד על 2.94 מיליארד. מדובר בירידה ביחס למספר המשתמשים ברבעון השני אשתקד, אז מספרם עמד על 3.5 מיליארד. זהו מדד מרכזי לביצועי החברה, משום שמספר המשתמשים הפעילים החודשיים מודד את גודל בסיס המשתמשים שלה על פני כל המוצרים שלה - בהם אינסטגרם, ווטסאפ ופייסבוק. פייסבוק דיווחה גם על 1.97 משתמשים פעילים יומיים (DAU) - יותר מהערכות האנליסטים, שעמדו על 1.96 מיליארד משתמשים.

בנוסף להחמצת מרבית ההערכות, מטא מפרסת תחזית מאכזבת לרבעון השלישי: ההכנסות ברבעון צפויות להיות בטווח של 26 עד 28.5 מיליארד דולר - בעוד שהאנליסטים ציפו לאומדן ממוצע של 30.5 מיליארד דולר. מטא מציינת שההערכות שלה נובעות מהמשך של סביבת ביקוש חלשה לפרסום שמונעת מאי ודאות מאקרו-כלכלית רחבה יותר.

מטא עדיין סובלת משינוי מדיניות הפרטיות של אפל, שמונע ממנה לטרגט משתמשים בצורה ממוקדת. מטא העריכה במסגרת הדיווחים הקודמים הפסד שנתי של 10 מיליארד דולר בפרסום בשל השינוי במדיניות, ולכן עיני המשקיעים יבחנו היטב את שורת הפרסומות של החברה. לאחרונה גם גוגל הודיעה שתבחן את שינוי הגדרות הפרטיות כדי להגביל מפרסמים, אך ציינו שהמהלך יעשה בשיתוף פעולה עם התעשייה, כך שהוא לא הוביל לתגובה חריפה מצד החברות בתחום.

המניה איבדה חצי מערכה מתחילת השנה

מניית מטא השיגה ביצועים נמוכים משמעותית מהשוק בשנה האחרונה, ומתחילת השנה נחתכה ביותר מ-50% משוויה. בפברואר, לאחר פרסום דוחות הרבעון הרביעי של 2021, צנחו מניותיה דרסטית וטרם התאוששו. ברבעון הראשון של 2022 עקפה את תחזיות הרווח אך פספסה בהכנסות, וחשוב מכך - לא עמדה בתחזיות בנוגע לצמיחה במספר החשבונות החודשיים.

אם כך ניכר שברבעונים האחרונים מטא מתמודדת עם האטה בצמיחה בעסקי הליבה שלה, הרשתות החברתיות. הרגולטורים מחפשים אחריה, וזה גורם לה לחפש אסטרטגיות חדשות שנועדות להגביר את מעורבות הציבור ברשת החברתית. 

עם זאת, החברה שרוצה להיקרא "מטא", לא מצליחה לברוח מהמוניטין הרע של "פייסבוק". שריל סנדברג, יד-ימינו של מארק צוקרברג ואיתו כבר 14 שנה, הודיעה בתחילת חודש יוני כי היא תעזוב את החברה. לא רק עזיבתה של מספר 2 של מארק צוקרברג מעכירה: פרנסיס האוגן, עובדת לשעבר, חשפה מסמכים פנימיים של החברה והציבה את פייסבוק במצב מביך. פייסבוק כמובן התנערה לחלוטין מהטענות ומאז הספיקה לשנות את שמה למטא.

החברה דיווחה הערב על שני קידומים: סמנכ"ל הכספים, דייויד ונהנר, הופך לסמנכ"ל אסטרטגיה ראשי, מי שמפקח על פיתוח תאגידי. בנוסף, סוזן לי, מי שתיפקדה כסגנית של סמנכ"ל הכספים הנוכחי, מקודמת לתפקיד סמנכ"לית הכספים.