דוחות מטא: פספסה את תחזית ההכנסות, אך הרווח הפתיע לטובה

ענקית הטכנולוגיה והרשתות החברתיות דיווחה על רווח מתואם של 2.72 דולר למניה על הכנסות בהיקף של 27.9 מיליארד דולר • מספר המשתמשים היומיים בפייסבוק עלה מעבר לצפוי • ומהן התחזיות של מטא לרבעון השני? • המניה סיימה את שלב המסחר המאוחר בזינוק של יותר מ-18%

מארק צוקרברג, מנכ''ל ומייסד פייסבוק וחברת מטא / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מנכ''ל ומייסד פייסבוק וחברת מטא / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה והרשתות החברתיות מטא  (פיייסבוק לשעבר) מפרסמת הערב את הדוחות הכספיים הרבעוניים שלה. החברה דיווחה על רווח של 2.72 דולר למניה, ובכך עקפה את תחזיות קונצנזוס האנליסטים לרווח מתואם של 2.54 דולר למניה. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מדובר בירידה של 18%.

באשר להכנסות, אלה הסתכמו ברבעון הראשון ב-27.9 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות בשוק שעמדו על 28.3 מיליארד דולר. מספר המשתמשים היומיים הפעילים של פייסבוק צמח ועמד בסוף הרבעון על 1.96 מיליארד - (לעומת 1.929 מיליארד בסוף דצמבר ומעל הציפיות ל-1.95 מיליארד). יחד עם זאת, מספר המשתמשים הפעילים החודשיים לא עמד בתחזיות והגיע ל-2.94 מיליארד כשהצפי היה ל-2.97 מיליארד. ההכנסה הממוצעת ממשתמש עמדה על 9.5 דולר, כמצופה.

ברבעון השני, פייסבוק סיפקה תחזית הכנסות בטווח של 28 עד 30 מיליארד דולר, בהשוואה להערכה של 30.6 מיליארד דולר בשוק. החברה אמרה שהתחזיות משקפות מגמות מתמשכות מהרבעון הראשון, בהן האטה בצמיחת ההכנסות בשל המלחמה באוקראינה. ההכנסות עלו ב-7% ברבעון, צמיחה בשיעור חד ספרתי לראשונה ב-10 השנים של פייסבוק כחברה ציבורית.

מטא העריכה הפסד שנתי של 10 מיליארד דולר בפרסום בשל שינויי הפרטיות של iOS ואפל, ולפי הכתוב ב"פורבס" היא צפויה לספוג הפסדים של 1.3 מיליארד דולר השנה בשל חסימת השוק הרוסי.

על אף שפספסה בשורת ההכנסות, מניית החברה מגיבה בזינוק חד במסגרת המסחר המאוחר בוול סטריט, לאחר שבמהלך הערב השילה 3.3%. ביום שלאחר הדוחות הקודמים שלה, מטא התרסקה ב-26% ומחקה יותר מ-200 מיליארד דולר בשווי השוק - ירידת השווי היומית הגדולה ביותר בהיסטוריה.

החברה במשבר זהות קשה

ברבעון האחרון של שנת 2021 פספסה מטא את התחזיות בשורת הרווח, לראשונה זה שבעה רבעונים, וסיפקה תחזית הכנסות מאכזבת לרבעון הראשון בטווח של 27-29 מיליארד דולר, כשעד אז התחזיות בשוק היו להכנסות בהיקף של כ-30 מיליארד דולר. כפי שרואים בדוחות הלילה, היא עמדה בתחזיות של עצמה אך לא ברף שהציבו האנליסטים.

הדוחות הקודמים של מטא הראו בעיקר על משבר הזהות הקשה של החברה. כשמארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד, מבקש להשקיע משאבים רבים במטא-וורס אך לא מניב שוב הכנסות, הוא בעיקר ימשיך לראות דוחות לא מחמיאים. כאמור לאחר פרסום הדוחות הקודמים מניית החברה קרסה - ומאז היא לא התקרבה במקצת למה שהיה בעבר, כאשר הצליחה לגעת בשווי חברה של טריליון דולר.

מטא ממשיכה להשקיע במטא-וורס כי לטענתה שם העתיד, אבל חוץ מהפסדים ברורים בחטיבה הזו באופן טבעי, החברה עדיין ממשיכה להיות מטרה לרגולטורים ומחוקקים ברחבי העולם. ההבנה כי לענקיות הטכנולוגיה והמדיה החברתית יש כוח חזק מדי הוביל מדינות רבות לקרוא עליהן תיגר בניסיון לרסן את המשמעות האדירה הזו.

לצד כל אלו, מטא מתמודדת גם עם פגיעה אנושה ביכולת המרכזית שלה: טרגוט פרסומות מותאמות אישית. בשנה שעברה הודיעה אפל על שינוי במדיניות הפרטיות כך שאפליקציות לא יוכלו לאסוף מידע על משתמשים מחוץ לאפליקציה בכזו קלות. לפני חודשיים, גוגל בעצמה הודיעה שהיא בוחנת תחליפים לשיטה הקיימת וגם היא מסתכלת, יחד עם השוק, על אפיקים חדשים. להבדיל מהמהלך החד-צדדי של אפל, גוגל עושה זאת עם התעשייה, מה שהוביל לכך שבמטא בירכו על המהלך הקשוב של גוגל. עם זאת, זה עדיין צפוי להשפיע על שיטת איסוף המידע של מטא.