ענקיות הטכנולוגיה חשפו סימני האטה. לאן הולך השוק ומה יקרה לחברות הקטנות?

מיקרוסופט וגוגל פספסו את תחזיות האנליסטים והציגו ירידה בצמיחה בדוחות הרבעוניים • ירידה זו מצטרפת לצניחה במניות מתחילת השנה ולהקפאות גיוסי החברה שדווחו לאחרונה • בעוד שחברות הביג־טק יישרדו, החברות הבינוניות נמצאות במצב קשה, ופייבר היא העדות לכך

מנכ''ל אלפבית, סונדר פיצ'אי / צילום: Reuters, DENIS BALIBOUSE
מנכ''ל אלפבית, סונדר פיצ'אי / צילום: Reuters, DENIS BALIBOUSE

מיקרוסופט וגוגל (אלפבית) הציגו את הדוחות הכספיים לרבעון השני, והאדמה לא רעדה. יתר על כן, למרות ששתיהן פספסו את תחזיות האנליסטים והציגו ירידה בצמיחה, הן זכו לאמון המשקיעים במסחר המאוחר: מניית מיקרוסופט עלתה ב-4% וגם אלפבית צמחה בהיקף דומה. ייתכן כי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהתחזיות שלהן לא כה פסימיות והמשך הירידות בקצב הצמיחה הוא אינקרמנטלי: עוד קצת מאותו הדבר. בוודאי לא חיתוך חד שיכניס את השוק לסחרור.

המשבר בהייטק: פייבר ואאוטבריין הישראליות הודיעו על פיטורי עובדים 

הנעלם הגדול לו ציפו האנליסטים יותר מכל היה התחזית לרבעון השלישי של השנה - מיקרוסופט העריכה כי ההכנסות לרבעון יסתכמו בטווח שינוע בין 49.25 ל-50.24 מיליארד דולר. גם אם המכירות בפועל יסתכמו באמצע הטווח, הדבר יעיד על צמיחה של 10% בהכנסות בלבד, נתון שמשקף המשך ירידה במכירות של מחשבים המבוססים על מערכת ההפעלה ווינדוס, וצמיחה איטית בתשתיות הענן.

אלפבית אומנם לא סיפקה תחזיות לרבעון הבא, אך האנליסטים צופים צמיחה שנתית של 14% בהכנסות ביחס לשנה שעברה, ל-294 מיליארד דולר.

בשבועות האחרונים החברות הודיעו על צמצומים בהוצאות והקפאות גיוסים, ומיקרוסופט אף הגדילה לפרסם אזהרת רווח בשל התחזקות הדולר שמפחיתה את התקבולים מהכנסות מחוץ לארה"ב. גוגל ביצעה הקפאת גיוסים מוחלטת למשך שבועיים ובאמצע השבוע חשפה כי זה נעשה לאחר שמצבת כח האדם שלה צמחה ב-21% בשנה.

הרווחיות הנמוכה שהציגה, ירידה של 14% ברווח הנקי, תואמת לכך. אם ברצונה למשוך משקיעים נוספים, היא תצטרך להעלות רווחים. היא תוכל להעלות את מחירי הפרסום, אך בתחום הוידיאו היא כלואה בתחרות עם טיקטוק.

מנוע הצמיחה הגדול ביותר נמצא בירידה

הירידה בצמיחה נמשכת לכל אורך מוצרי החברות: פרסום בגוגל ובלינקדאין בבעלות מיקרוסופט; מוצרי הענן של שתי החברות; ההכנסות מפרסום וידיאו ביוטיוב והאטה במכירות האקסבוקס במיקרוסופט. כל אלו מעידים על כך שההאטה כבר הגיעה לענקיות הטכנולוגיה. זה לא חדש - גם ברבעון הקודם ראינו מגמה זו, וייתכן כי הטענה של האנליסטים לפיה ההאטה הכלכלית ברבעונים הקרובים כבר מתומחרת במניות חברות הביג-טק: מניית מיקרוסופט צנחה מתחילת השנה ב-25% ומניית אלפבית ירדה ב-27%.

בתחום הענן - שהיה מנוע הצמיחה הגדול ביותר של גוגל ומיקרוסופט - הירידה בצמיחה נמשכת, מה ששופך מים צוננים על ההתנפלות על שירותי מחשוב הענן של השנתיים האחרונות. בשנות הקורונה של 2020-2021 נעה הצמיחה בהכנסות הענן של גוגל בין 46% ל-52%. כעת, חוזים האנליסטים קצב צמיחה של 38.6% עד סוף השנה. הכנסות גוגל קלאוד, פלטפורמת הענן השלישית בגודלה אחרי אמזון AWS ומיקרוסופט אז’ור, ירדה ל-6.28 מיליארד דולר, לעומת תחזיות האנליסטים של 6.41 מיליארד דולר.

הצמיחה בעסקי הענן מותאמת למצב הקורונה - עלייה בזמן המגפה וירידה בפוסט התקופה. ברבעון השלישי של 2020 גוגל דיווחה על כ-44% בצמיחה מהרבעון המקביל ומיקרוסופט דיווחה על 31%, ושתיהן הגיעו לפיק באפריל-יוני של 2021. אך כעת, כשהעולם מתרגל לענייני הקורונה שתי החברות נפגעות בצמיחה משנה לשנה, וברבעון האחרון צמיחת גוגל עומדת על 35%, וצמיחת מיקרוסופט על 28%. עם זאת, מנכ״ל החברה סאטיה נאדלה ציין כי החברה רואה "התחייבויות גדולות וארוכות טווח יותר, ומספר שיא של עסקאות בסדרי גודל של מאות מיליוני דולרים או מיליארדי דולרים".

גם הצמצום בצריכת המחשבים האישיים בעידן הפוסט קורונה משפיע על נתוני המכירות של מערכת ההפעלה ווינדוס. ביוטיוב של גוגל, הצמצום בצמיחה נפגע באופן עמוק - זו ירדה ל-3% ברבעון השני, בהשוואה ל-14.3% ברבעון הראשון, בגלל הצמצום במספר המפרסמים והנהירה לטיקטוק.

 
  

הירידה המתונה בהכנסות מפרסום בגוגל מוכיחה שהיא נשענת על קהלים רחבים יותר ועל מגוון סגמנטים, בין השאר גם על תחומים צומחים כמו פרסום בתחומי התעופה. עם זאת, יוטיוב חשופה לתחרות עם טיקטוק. למרות שיוטיוב השיקה כבר לפני שנה את המוצר המתחרה שלה - "שורטס" - היא לא הצליחה לייצר ממנה עדיין הכנסות משמעותיות, למרות שכבר צברה 1.5 מיליארד משתמשים חודשיים.

האם ההאטה בשוק הסטארט-אפים - צרכניות גדולות של טכנולוגיה ופרסום מחברות כמו מיקרוסופט וגוגל - תיפגע בהן בהמשך הדרך? אין בכך ספק, אך ספק אם מדובר בפגיעה אנושה. סטארט-אפים, או חברות טכנולוגיה פרטיות מהוות בסך-הכול 4%-5% מכלל הכנסות הענן של מיקרוסופט. עבור אמזון - שצפויה לדווח על הכנסותיה בהמשך השבוע - מדובר בחשיפה גבוהה יותר, כזו שעשויה להגיע ל- 15%. אך ספק אם הירידה הכוללת בצמיחה בהכנסות מפלטפורמת הענן תהיה דו ספרתית בטווח הנראה לעין.

האטה בחברות הבינוניות: פייבר מפטרת 60 עובדים

הירידה בקצב הצמיחה והפחתת התחזיות היא נחלתן של חברות הטכנולוגיה הנסחרות, אך בעוד שחברות הביג־טק מחזיקות במעמד מונופוליסטי והן חופשיות באופן יחסי להעלות מחירים כדי להגדיל את רווחיותן, החברות הבינוניות נמצאות במצב קשה יותר.
כזו היא למשל פייבר שהודיעה באמצע השבוע על פיטורי 8% מהעובדים, כ־60 עובדים, מחציתם בישראל. פייבר הזהירה כבר בפרסום תוצאותיה לרבעון הראשון כי הצמיחה השנתית בהכנסות תרד מ־27% ל־23%, ורווח ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יירד ל־10־17 מיליון דולר לעומת 22.9 מיליון דולר ב־2021.

פייבר פגיעה להאטה כלכלית משום שחברות בינוניות נוטות לחתוך בספקים החיצוניים כאחד הצעדים הראשונים על מנת לקצץ בהוצאות. החברה מספקת שירותי פרילנסרים בתחומי העיצוב, כתיבת תוכן, שיווק ופיתוח. גם אאוטבריין, חברת פרסום התוכן הישראלית, פיטרה 38 עובדים מתוך 1,100 ואיבדה 73% מערכה מאז ההנפקה. היא נסחרת במכפיל הכנסות נמוך באופן חריג העומד על 0.14.