מיקרוסופט פספסה את תחזיות הרווח וההכנסות לרבעון; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הטכנולוגיה רשמה ברבעון רווח נקי של 2.23 דולר למניה על הכנסות בהיקף של 51.87 מיליארד דולר • הערכות האנליסטים היו לרווח של 2.29 דולר על הכנסות של 52.3 מיליארד דולר

מיקרוסופט / צילום: Shutterstock, Volodymyr Plysiuk
מיקרוסופט / צילום: Shutterstock, Volodymyr Plysiuk

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט  פרסמה הלילה (ג') את התוצאות הכלכליות לרבעון הרביעי לשנה הפיסקלית 2022. בשנים האחרונות מיקרוסופט הציגה צמיחה חזקה ברווח ובהכנסות, כשברקע מגפת הקורונה העולמית. החברה, שמפעילה שירותי ענן רבים, נהנתה מכך שאנשים נאלצו להיכנס לבתים ולהסתמך יותר על השירותים הדיגיטליים שהיא מציעה.

החברה מדווחת על רווח מתואם של 2.23 דולר למניה, ובכך מפספסת את תחזיות האנליסטים, שהעריכו שתדווח על רווח של 2.29 דולר למניה. ברבעון המקביל אשתקד, החברה דיווחה על 2.17 דולר למניה. מניית החברה יורדת במסחר המאוחר.

בשורה העליונה, החברה מדווחת על הכנסות בהיקף של 51.87 מיליארד דולר, כאשר תחזיות האנליסטים היו להכנסות של 52.3 מיליארד דולר. ברבעון המקביל אשתקד עמדו ההכנסות על 46.2 מיליארד דולר כך שאמנם לא עלתה על התחזית אך היא עדיין במגמת צמיחה.

היסטוריה ארוכה של עקיפת התחזיות בשוק

ברבעון הקודם הענקית מיקרוסופט דיווחה על רווח והכנסות גבוהים מהצפי בשוק, ומאחוריה היסטוריה ארוכה של עקיפת התחזיות - כאשר הפעם האחרונה שבה פספסה את התחזיות בשורת הרווח הייתה ברבעון הראשון של שנת 2016. גם בשורת ההכנסות היא נוהגת להפתיע טובה, והיא מציגה צמיחה עקבית במכירות כבר שנים ארוכות.

האינפלציה המשתוללת והשינויים בדולר משפיעים במיוחד על ענקיות הטק, ומשקיעים יצפו מקרוב איך מיקרוסופט מנווטת בין כל האתגרים האלו. אנליסטים צופים ביצועים פושרים ביחס לסטנדרט של החברה. הרווח למניה וההכנסות צפויים לגדול, אבל בקצב האיטי ביותר ברבעונים האחרונים. בשני הרבעונים האחרונים מניית מיקרוסופט הגיבה בירידה לאחר פרסום הדוחות כספיים, מגמה שהתהפכה לאחר שיחת המשקיעים ובעלי המניות שבמסגרתה לרוב ניתנת התחזית להמשך.

בתחילה יוני הורידה מיקרוסופט את תחזיות הרבעון הפיסקלי שלה שהסתיים ב-30 ביוני. מיקרוסופט פרסמה אזהרת רווח וציינה אז שזה בעיקר בעקבות התחזקותו של הדולר. 

עסקת אקטיוויז'ן בליזארד עדיין לא עוברת בשקט

לצד כל זאת - מיקרוסופט מתמודדת עם אש מצד רגולטורים ומחוקקים: רכישת Activision Blizzard עדיין מהווה עבורה כאב ראש לא קטן. בתחילת השנה דווח שמיקרוסופט רוכשת את חברת הגיימינג בעבור כ-68 מיליארד דולר במזומן - העסקה הגדולה ביותר בתולדות הגיימינג.

הרכישה לא עוברת בשקט, וגם בארה"ב וגם בבריטניה חוששים שמדובר בפגיעה בתחרות. סנאטורים שלחו מכתב לנציבות הסחר הפדרלית האמריקאית (FTC) בדרישה לחקור את העסקה, ולינה קאן (יו"ר הנציבות) הודיעה שהיא בוחנת אותה. באחרונה גם רשות התחרות והשווקים בבריטניה הודיעה שפתחה בחקירה בנוגע לעסקה, והאם היא עלולה לפגוע בתחרות ולהוביל לתוצאות גרועות יותר עבור הצרכנים.

לצד זאת, מיקרוסופט נאלצה להקפיא משרות רבות בחברה לאחרונה. בלומברג דיווח שהקפאת המשרות הגיע גם למוצרי ליבה כמו פלטפורמת הענן אז'ור וחטיבת הסייבר שלה. בבדיקה ברשת לינקדאין (בבעלות מיקרוסופט) ניתן לראות כי מספר המשרות המפורסמות של מיקרוסופט העולמית צנח ב-46%. על פי הדיווח, הקפאת המשרות בענקית התוכנה החלה כבר בחודש מאי, והשפיעה בעיקר על צוותי ווינדוס, אופיס וטימז. ביוני, פורסם כי החברה מצמצמת גיוסים גם בתחום אבטחת המידע. בשבוע שעבר הודיעה כי תפטר כאחוז מהעובדים שלה, כלומר מספר הנמוך מ-18,000 בכל העולם.