תעקוף את צ'ק פוינט? פאגאיה הפכה לישראלית החמישית בגודלה בוול סטריט

מניית הפינטק הישראלית מוזגה ל-SPAC בחודש שעבר, ושוויה נחתך בחדות, אך בשבוע האחרון חל מפנה, והיא נסקה ביותר מ-500% • החברה לא פרסמה דיווחים שיסבירו את הזינוק, ומוערך שמדובר בשורט סקוויז • אילו חברות ותיקות היא עקפה בשוויה?

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ
פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק - יח''צ

לפני שנה, בתקופת השיא של מניות הטכנולוגיה, לא היה נדיר לראות חברת טכנולוגיה  ישראלית חדשה שמצטרפת למסחר בוול סטריט ומיד הופכת לאחת מהישראליות הגדולות ביותר מבחינת שווי שוק, גם אם מדובר היה בחברה מפסידה. השנה, על רקע ירידת השוויים הניכרת של חברות הטכנולוגיה והקיטון במספר המצטרפות לשוק, זו כבר תופעה נדירה למדי.

ובכל זאת, חברת הפינטק פאגאיה  שהחלה להיסחר בחודש שעבר בנאסד"ק עקפה בימים האחרונים בשווי השוק שלה לא מעט חברות ותיקות בהרבה, והיום היא הישראלית החמישית בגודלה בוול סטריט - אחרי סולאראדג', צ'ק פוינט, נייס ו-ICL. זאת לאחר שהשאירה מאחור חברות ענק ותיקות כאמדוקס, אלביט וטבע. אתמול (ג') השלימה מניית פאגאיה זינוק של 73.1%, וננעלה במחיר של 16.74 דולר, המשקף לחברה שווי שוק של 10.9 מיליארד דולר.

 
  

התמזגה אחרי השיא בשוק ונפלה בתחילת המסחר בה

פאגאיה מוזגה לחברת SPAC לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר. כבר כשהודיעה על המיזוג בספטמבר אשתקד, היה שוק ה-SPAC חלש יחסית לחודשי השיא של 2020-2021, אך בחודשים שחלפו מאז הדיווח ועד השלמת העסקה, המצב בשווקים השתנה לרעה באופן מהותי: על רקע סביבת האינפלציה, העלאות הריבית, החשש מהאטה או אף מיתון, המצב הגיאופוליטי והקשיים המתמשכים בשרשרת האספקה, נרשמו ירידות חדות בשוקי ההון העולמיים.

משקיעים עברו להעדיף השקעה בחברות ערך על פני חברות צמיחה, שחלקן לא רווחיות, ולפיכך היה הגיוני לצפות שעם השלמת המיזוג (בו גייסה החברה 350 מיליון דולרה באמצעות הנפקה פרטית) מניית פאגאיה תיפול. ואכן כך היה בתחילה, אולם מאז ה-20 ביולי חל מפנה דרמטי, ומניית החברה זינקה מרמה של 2.7 דולרים בלבד ל-16.74 דולר - זינוק  של 520% בחמישה ימי מסחר, שהוסיף לערכה כ-9 מיליארד דולר.

הערכות בשוק - תוצאה של "שורט סקוויז"

לעליות החדות במניה אין סיבה גלויה: פאגאיה לא פרסמה כל דיווח שיצדיק עלייה כה גדולה בשווי ולא דווח על כניסת בעל עניין חדש. עם זאת, ההערכות הסבירות הן שמדובר ב"שורט סקוויז". מנהל קרן הגידור Eden Discovery, אסף נתן (שאינו מחזיק בפוזיציה במניה) העריך השבוע שמדובר במשקיע שרכש מניות פאגאיה וניצל את כמות הסחורה הצפה (float) הנמוכה מאוד במניה.

משקיע שרוצה לעשות שורט על מניה, כלומר להרוויח כשהיא יורדת, צריך לקבל את המניה בהשאלה, אך ככל שהסחורה הצפה קטנה יותר יש קושי רב יותר להשיג מניות בהשאלה, ואז נוצר צורך של השורטיסטים לקנות מניות כדי "להתכסות" ולסגור פוזיציות - וכך המניה ממשיכה לעלות (שורט סקוויז כאמור).

יש לציין שהעליות החדות במניית פאגאיה התרחשו במחזורי מסחר גדולים משמעותית מאלו שריכזה בשבועות הראשונים שלאחר המיזוג. עד אז, מחזור המסחר היומי הממוצע היה של כ-165 אלף מניות, ובחמשת ימי המסחר שבהם נרשמו עליות חדות, הוא זינק לכ-35.4 מיליון מניות - יותר מפי 200.

רוב המניות של פאגאיה נזכיר עדיין לא סחירות (למייסדים ולחלק מבעלי המניות מלפני המיזוג ישנה תקופת חסימה שבה אסור להם למכור), אך ביחס לסחורה הצפה מדובר על מחזורי מסחר גדולים מאוד.

שלושת המייסדים כבר מיליארדרים "על הנייר"

פאגאיה מספקת פתרונות מבוססי למידת מכונה וביג דאטה במטרה לאפשר לגופים פיננסיים לנהל בצורה מדויקת יותר את תהליך הקצאת האשראי שלהם. החברה הוקמה ב-2016 על-ידי המנכ"ל גל קרובינר, מנהל הטכנולוגיה הראשי אביטל פרדו ומנהל ההכנסות הראשי יהב יולזרי, ששווי החזקותיהם הנוכחי הופך אותם למיליארדרים "על הנייר".

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
 מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

בשנת 2021, הכנסות החברה הסתכמו ב-475 מיליון דולר, עלייה חדה לעומת 99 מיליון דולר בשנת 2020. עסקאות הוניות שבוצעו באותה שנה השפיעו על השורה התחתונה שבה נרשם הפסד נקי המיוחס לבעלי המניות בסך 134 מיליון דולר, בהשוואה לרווח נקי של 4.9 מיליון דולר ב-2020. רווח ה-EBITDA (המנטרל ריבית, מס, פחת והפחתות) שמנטרל את השינויים ההוניים היה חיובי בסך 45.9 מיליון דולר, עלייה של כמעט פי שלושה ביחס ל-2020.