גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בונוסים ותנאים מפליגים הם לא הדרך היחידה לשמר טאלנטים

בשנים האחרונות התנהל "מרוץ חימוש" של חברות הייטק בו הציעו לעובדים ולמועמדים תנאים מפליגים ושלל הטבות ● אלא שמחקר חדש מגלה כי זו לא בהכרח הדרך היעילה ביותר לשמור על הטאלנטים אצלכם בחברה ● 5 דרכים להתאמת הארגון לדרישות החדשות של העובדים

''העסקה אנושית'', כזו שתגרום לעובדים להרגיש שדואגים להם כלכלית, פיזית ורגשית / צילום: Unsplash
''העסקה אנושית'', כזו שתגרום לעובדים להרגיש שדואגים להם כלכלית, פיזית ורגשית / צילום: Unsplash

 

 

בחברות רבות מניחים שכדי להפוך למקום עבודה אטרקטיבי, הן חייבות לספק הטבות תחרותיות לעובדים: החל מהקניית מיומנויות, דרך ביטוח לחיות המחמד ומשחקי כדורגל. אלא שמחקר חדש מגלה שהשקפה זו מיושנת ונדרשת גישה אחרת.

המחקר, אותו ערכה חברת הייעוץ גרטנר ובו השתתפו כ־5,000 עובדים ויותר מ־150 מנהלי משאבי אנוש מרחבי העולם, בחן את מעורבות העובדים בחברה ויחסם כלפיה. "חברות עסקו במרוץ חימוש כדי להציע את ההטבות הטובות ביותר לעובדים", אמרה קרולינה ולנסיה, סגנית נשיא במחלקת משאבי אנוש של גרטנר. "מרגע שהדרישות החומריות סופקו, אנשים מונעים יותר על ידי רגשות. העובדים היום רוצים שיתייחסו אליהם כאל אנשים, לא רק כעובדים".

אנחנו חיים בתקופה בה מתרחשת התאמה מחדש ביחסי עובד־מעביד. אנשים בוחנים מחדש את סדר העדיפויות שלהם, הם רוצים דברים שונים מהמעסיקים שלהם. הטבות כמו ביטוח בריאות וחופשות בתשלום הן אופציות לגיוס ושימור של כישרונות. אך מעסיקים צריכים גם לבנות קשרים עם העובדים שלהם. מקום עבודה יכול להיות מדהים עם הטבות גדולות, כמו דגני בוקר חינם וכדומה, אבל העובדים עדיין יכולים להרגיש לא שייכים.

זה לא אומר שחברות צריכות לוותר על כל הטבות שהן מעניקות. מה שנדרש הוא שינוי קו החשיבה - חברות צריכות להתמקד ב"העסקה אנושית", כזו שתגרום לעובדים להרגיש שדואגים להם כלכלית, פיזית ורגשית - ולא רק בפן החומרי. במחקר של גרטנר עלה כי 47% מהעובדים דיווחו שהלחץ בעבודה גבר באופן משמעותי בשנים האחרונות, ורק 37% הסכימו שהארגון מבין מה הם צריכים בחייהם. להלן דרכים לחזק אמון בתחומים שבהם הוא חסר.

 

חיבור לחיים מחוץ לעבודה

עד לקורונה, חברות רבות נמנעו מלעסוק בחיים האישיים של עובדיהן, בין השאר בגלל כדי לא לחדור לפרטיותם. אלא שלטענת החוקרים, הגבולות היטשטשו ויותר מ־60% מהעובדים השיבו שחשוב להם שהחברה תשתתף בדאגה למשפחות שלהם. "העובדים רוצים שהמנהלים יידעו על המחויבויות שלהם", אמר דיון לאב, סגן נשיא במחלקת משאבי האנוש של גרטנר. תאגיד התקשורת AT&T, למשל, הגה סקר אמון עובדים במטרה לעזור למנהלים ללמוד עד כמה אנשים מרגישים בנוח לחלוק איתם מידע אישי.

הבטחת אוטונומיה

ארגונים רבים מאפשרים עבודה מרחוק לפחות בחלק מהזמן. עם זאת, הם לשאוף ל"גמישות רדיקלית" שבה, באופן אידיאלי, העובדים מחליטים עם מי, על מה וכמה לעבוד. כמובן שזו שאיפה שאינה אפשרית בכל תפקיד, אבל אפילו עובדים שאינם צווארון לבן יכולים וצריכים לקבל שליטה רבה יותר על לוחות הזמנים שלהם, הסבירו החוקרים. בחברת התרופות נוברטיס, למשל, כל צוות קובע אילו דפוסי עבודה יהיו היעילים ביותר עבורו ומציב את הגבולות שלו לעבודה גמישה. בגרטנר מצאו כי אימוץ "הגמישות הרדיקלית" מעלה ב־40% את מספר העובדים בעלי ביצועים גבוהים.

קידום צמיחה אישית

רוב הארגונים מציעים תוכניות לטיפוח צמיחה מקצועית, אך עובדים רבים רוצים גם הזדמנויות לצמיחה אישית. זה יכול להיות כל דבר: החל ממתן שירותים לקהילה ואפילו שיעורי שפה. הרחבת ההגדרה של "פיתוח אישי" בדרך זו מגדילה הן את הביצועים והן את הכוונה להישאר ב־6%. "למידת משהו חדש מחדדת את כישורי הלמידה של העובדים", אמרה ולנסיה. "זה משתלם גם למעסיקים".

קביעת מטרה משותפת

עובדים רוצים להרגיש מעורבים במטרות של הארגון שלהם, כולל הדרכים שבהן הוא מקיים אינטראקציה עם העולם הגדול. על פי המחקר, כ־53% השיבו שהם רוצים שהמנהלים שלהם ינקטו עמדה בנושאים חברתיים שאכפת להם מהם.

עם זאת, מנהלים עשויים להסס להציג גישה אקטיביסטית בנושאים מסוימים מחשש למחלוקות עם עובדים, אך נראה כי חששות כאלה מוגזמים. "אל תבטל את הבעיות האלה", מייעץ דיון לאב. "תתמודד איתן ישירות". חברות יכולות לקיים פגישות קבועות כדי לדון בנושאים שעל הפרק, וליצור מסגרת להחלטות האם וכיצד לטפל בהן. חלקן גם קוראות לעובדים לפעול בעצמם. בחברת Griffith Foods, המתמחה בפיתוח מרכיבי מזון, מפתחים תוכניות יעדים מותאמות אישית, כדי ללמד על המטרות של החברה. בין השאר, בחברה מעודדים לפעול באמצעות פעילויות כגון קריאה על חקלאות בת קיימא והתנדבות.

מתן הצעות רווחה הוליסטיות

רוב החברות הגדולות מציעות מגוון תוכניות רווחה, אך מעטים העובדים מנצלים אותן. זה אגוז שקשה לפיצוח, אך חברות יכולות להתחיל בלזהות שהצרכים משתנים מאדם לאדם ומתחלפים. משרק, מוסד פיננסי מוביל במזרח התיכון, מעודד עובדים להעריך את רווחתם על פני שישה ממדים, כגון רווחה משפחתית ורווחה כלכלית, וליצור תוכנית פעולה הממנפת את ההצעות של הארגון.

מנהלים יכולים גם לדבר בגילוי לב על בריאות הנפש ולספק לעובדים הנחיות "עשה ואל תעשה". למשל, ניתן לשאול את העובדים מה שלומם ולהנחות אותם למשאבים במידת הצורך, אך עדיף לא לנסות להפוך להיות היועץ האישי שלהם.

עובדים רוצים שיתייחסו אליהם כאינדיבידואלים ולהרגיש מחוברים לחברה שלהם. שוק העבודה ההדוק של היום עשוי לעורר זינוק בתשומת הלב הארגונית לדאגות הללו, אבל זו תהיה טעות לראות כל זה כמגמה חולפת. "הימים של ההגעה לעבודה רק כדי לקחת משכורת ולקבל כמה הטבות הסתיימו", אמר לאב. "המגפה חשפה את גבולות היחסים העסקיים, ומעסיקים מובילים יגיבו בהתאם".

© Harvard Business School Publishing Corp

עוד כתבות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

כמה מדינות אירופיות צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף חודש מאי

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; טסלה מזנקת ב-10% במסחר המוקדם

עליות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76
שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר