גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיבות לכך שישראל רחוקה מהבטחתה לעבור לרכבים חשמליים בלבד עד 2030

היעד הישראלי לכאורה שאפתני אף יותר מהתוכנית שהציגה קליפורניה למעבר מלא לרכבים חשמליים עד 2035 ● אך נכון להיום אין השקעה מספקת בתשתיות, התקצוב של המהלך לוקה בחסר, ויעדי הביניים אינם ריאליים

טסלה בתחנת טעינה לרכבים חשמליים באזור התעשייה ישפרו במודיעין / צילום: דלית אייזק לויתן
טסלה בתחנת טעינה לרכבים חשמליים באזור התעשייה ישפרו במודיעין / צילום: דלית אייזק לויתן

בשבוע שעבר העביר הממשל בקליפורניה חקיקה חדשה שאוסרת את המכירה של רכבי בנזין בתחומי המדינה החל משנת 2035. החקיקה נחשבת פריצת דרך במדיניות הסביבתית של ארצות־הברית לאור גודלה של כלכלת קליפורניה, וצפויות להיות לה השלכות מרחיקות לכת על תעשיית הרכב כבר בשנים הקרובות. בינתיים, לפחות 15 מדינות נוספות בארצות־הברית, בהן ניו ג'רזי, ניו יורק ופנסילבניה, צפויות לאמץ את החקיקה של קליפורניה. 

קליפורניה צפויה לאסור לחלוטין על מכירת כלי רכב מונעים בבנזין
בעולם מסבסדים את המכוניות החשמליות, בישראל מעלים את המיסוי | ניתוח
המדריך המלא לרכישת רכב חשמלי בישראל

אומנם החקיקה החדשה נחשבת למשמעותית בארצות־הברית, אך ישראל הקדימה את האמריקאים בכמה שנים טובות. כבר בנובמבר 2018 הייתה ישראל אחת המדינות הראשונות בעולם שהציבו יעד להפסקת המכירות של רכבי בנזין ודיזל בתחומן עד 2030. ההתחייבות הזו הקנתה לממשלה יוקרה בפורומים בינלאומיים כמו ועידת האקלים וה־OECD. אולם, דיבורים לחוד ומעשים לחוד: כשיצאנו לבדוק השבוע מה קרה בשטח מאז אותה הצהרת כוונות, גילינו שהיא רחוקה מיישום.

יעדי הביניים לא עוגנו בחוק

אחת הבעיות המרכזיות בהתחייבות הישראלית לעבור לשוק רכב על טהרת החשמל עד 2030 היא היעדר חקיקה או תקנות שיחייבו עמידה ביעדי ביניים מוגדרים. בתוכנית המקורית מ־2018 נקבעו יעדי ביניים לפיהם כלי הרכב החשמליים יהוו 5% מכלל השוק ב־2022, 23% מהמכירות בשנת 2025 ו־61% מהמסירות בשנת 2028. כרגע אחוז החדירה של כלי הרכב החשמליים בישראל נע סביב 6%, וייתכן שבסוף השנה הוא יגיע לכ־8% בשל "בהלת הקניות" לקראת עליית מס הקנייה בינואר.

אולם, היעדים הללו לא עוגנו בחקיקה או בצווים, ובתוכנית נכתב כי "עמידה ביעדים אלה מחייבת מדיניות ממשלתית מכווינה". כלומר, יישום מדורג של איסור מכירת רכבי נוסעים המונעים בבנזין או בסולר וגם מדיניות מיסוי שתעודד ותאיץ רכישת כלי רכב חשמליים.

יש לציין כי כל זה לא קרה עד כה, למרות שישראל אמורה להגיע ליעד הסופי של 100% מכירות של כלי רכב חשמליים חמש שנים לפני האמריקאים. החקיקה של קליפורניה, אגב, מציבה מבראשית יעדי ביניים קשיחים ומעוגנים בחוק: עד 2026 יצטרכו יצרני ויבואני הרכב בקליפורניה למכור לפחות 35% כלי רכב חשמליים (או מונעי מימן) מכלל המכירות השנתיות שלהם, ועד 2030 האחוז יגדל ל־68% לפחות. בכל הנוגע למדיניות המיסוי, בחרה בינתיים ישראל ללכת בכיוון ההפוך.

תקצוב חסר של תשתית הטעינה

אם מדינת ישראל אכן מתכוונת להגיע למצב שבו תוך שבע שנים יעלו על כבישי ישראל כ־300 עד 350 אלף מכוניות חשמליות בשנה, נדרשת גם החלטה על השקעה ממשלתית אסטרטגית וארוכת טווח להרחבת תשתיות הטעינה.

בעולם זה כבר קורה. בריטניה, לדוגמה, אישרה במרץ האחרון תקציב של 1.6 מיליארד ליש"ט לצורך הרחבת מערך הטעינה במדינה עד 2030. כך גם ארצות־הברית אישרה לאחרונה תקציב של 7.5 מיליארד דולר להרחבת תשתית הטעינה ברחבי המדינה, ולהקמת מאות אלפי עמדו טעינה מהירות עם סבסוד ממשלתי לאורך הכבישים המרכזיים במדינה.

בישראל, לעומת זאת, פועלות כיום רק כ־60 עמדות טעינה מהירות בתקצוב ממשלתי, כשלפי מחקר של חברת הייעוץ BDO, נדרשות כ־1,200 עמדות עד 2025 כדי לעמוד ביעד. אומנם בחודשים האחרונים ראינו שטף של מכרזים ממשלתיים להקמת תחנות טעינה מהירות ואיטיות, אך כשמרכזים את כל התקציבים שהוקצו לנושא - מההכרזה על היעד של "אפס פליטה עד 2030" בסוף 2018 ועד היום - מקבלים תקציב מצרפי של כ־110 מיליון שקל בלבד. על פי ההערכות בענף, כדי להתאים את תשתית הטעינה בישראל ל־100% מכירות של כלי רכב, יש צורך בהשקעה של כ־70-100 מיליון שקל בכל שנה.

רק לשם פרופורציה: בשלוש השנים האחרונות הסתכמו הכנסות המדינה מבלו על בנזין וסולר בכ־54 מיליארד שקל. כלומר, פחות מ־2% מסך ההכנסות מדלק מזהם הופנו לצורך המעבר מבנזין לחשמל. ואם היינו מחשבים את ההשקעה של המדינה בתשתית טעינה מכלל ההכנסות ממיסוי על רכב בשלוש השנים האחרונות, היינו מקבלים יחס של פחות מרבע אחוז.

המכוניות החשמליות רק מתייקרות

כדי להשיג את היעד של 100% מכירות של כלי רכב חשמליים, המדינה חייבת גם להפוך את היצע הרכב החשמלי לנגיש יותר עבור לקוחות פחות מבוססים כלכלית, לרבות מתן תמריצים מיוחדים למכוניות חשמליות זולות. על פי הנחת היסוד בתוכנית, לאור המעבר לייצור המוני של כלי רכב חשמליים ירדו מחירי כלי הרכב והסוללות, וישתוו לאלה של רכבי בנזין ודיזל. לכן, הצורך בעידוד תקציבי יפחת.

אלא שירידת המחיר של הרכב החשמלי בשוק העולמי לא קרתה. להיפך - הביקוש לרכב חשמלי זינק בשל משבר הקורונה והמלחמה באוקראינה, ויחד עמו זינקו במאות אחוזים חומר הגלם לייצור סוללות.

החודש, למשל, העריכה קבוצת Albemarle האמריקאית, המפיקה הגדולה בעולם של ליתיום, כי המחסור העולמי בליתיום ביחס לביקוש הוא "בעיה מערכתית, שתימשך לפחות עד סוף העשור". החברה צופה קרב ממושך בין יצרני הרכב על שריון אספקת ליתיום שימנע ירידה של מחיר הסוללות וכלי הרכב החשמליים.

יש לציין שישנן דעות מנוגדות לגבי ההיצע של הליתיום. לפי מחקר של תאגיד הייעוץ הבינלאומי מקינזי, היצע הליתיום יצמח בקצב של כ־20% בשנה עד סוף העשור, ולקראת 2025 העולמי יפגוש את הביקוש. אלא שבינתיים נראה שהביקוש לליתיום לא השתנה, וכך גם המחיר של חומרי גלם חיוניים אחרים לרכב חשמלי.

בשורה התחתונה, ללא סבסוד ממשלתי, מחירי הרכב החשמלי ימשיכו להתרחק בשנים הקרובות מהכיס הממוצע, ויחד עימם יתרחק גם הסיכוי להשגת היעד של 100% מכירות עד 2030.

צריך אומץ ותקציב כדי להשיג את היעד

לממשלה יש כמה דרכים להתמודד עם המצב. דרך אחת היא להודות בטעות ובקושי להגיע ליעד. כעת, ההערכות בשוק מצביעות שהיעד יושג רק ב־2035, אם בכלל.

אפשרות אחרת היא לאמץ את "השיטה הנורבגית". כלומר, לבטל מיידית את המיסוי על רכב חשמלי ואת מס הנסועה המתוכנן, לוותר על הכנסות מדלק ולנצל את עודפי הכנסות המדינה שזורמים ממקורות אנרגיה מזהמים וכך להאיץ את המעבר לרכב חשמלי עד 2030.

קיימת גם השיטה הישראלית הידועה, שמכונה בעגה הצה"לית "להקטין ראש". קרי, לא להזכיר את היעד אליו התחייבה המדינה בתקווה שעד סוף העשור המציאות בשטח תשתנה ואזרחי המדינה, כמו גם הפורמים הבינלאומיים המכובדים - פשוט ישכחו מממנו. רוצים לנחש באיזו מהדרכים תבחר הממשלה? קרוב לוודאי שלא טעיתם.

משרד האנרגיה: "מקדמים מנגנון תמרוץ"

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "כחלק מהחזון, ובמסגרת החלטת ממשלה 171 מיום 25.7.21, הוגדרה שנת 2030 כשנה בה 95% מסך המכוניות הפרטיות החדשות בישראל יהיו חשמליות. משרד האנרגיה עוקב אחר כניסת הרכב החשמלי באמצעות תחזית ביקושים מפורטת, כולל מתווה מפורט לעמידה ביעדים שנקבעו. לצורך עמידה ביעדים אלו, מקדם המשרד מנגנון תמרוץ ליבואני הרכב להעדיף יבוא של מכוניות פחות מזהמות. המנגנון נבחן בימים אלו על ידי צוות משותף עם משרד האוצר".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; אפל קופצת ביותר מ-3%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?