קליפורניה צפויה לאסור לחלוטין על מכירת כלי רכב מונעים בבנזין

הוועדה למשאבי אוויר של קליפורניה תאשר מספר חוקים שימנעו מכירת כלי רכב מונעים בנזין חדשים עד לשנת 2035 • מדובר במהלך רחב שנועד להביא את המדינה למדיניות של אפס פליטות פחמן דו-חמצני • מכוניות משומשות יורשו להישאר על הכביש

מכונית חשמלית נטענת בקליפורניה. לקראת מדיניות אפס פליטות פחמן דו-חמצני / צילום: Associated Press, Godofredo A. Vásquez
מכונית חשמלית נטענת בקליפורניה. לקראת מדיניות אפס פליטות פחמן דו-חמצני / צילום: Associated Press, Godofredo A. Vásquez

הרגולטורים במדינת קליפורניה צפויים לאשר בהמשך היום (ה') חוקים נוקשים כדי לאסור על מכירת כלי רכב מונעים בדלק עד לשנת 2035 ולקבוע מטרות לעתיד על מנת להוציא את המכוניות האלו מהשוק.

הוועדה למשאבי אוויר של קליפורניה, שפועלת במדינה מאז 1967 כסוכנות האזורית האחראית לאוויר נקי, תצביע אחר הצהריים (שעון ארה"ב) על המהלכים השונים. חבר הוועדה דניאל ספרלינג אמר לרשת CNN כי הוא בטוח "ב-99.9%" כי החוקים יאושרו.

אם המהלך אכן יעבור, זו תהיה החקיקה הראשונה לאיסור מכונית בנזין בעולם כולו. לדבר עשויה להיות השפעה משמעותית מאוד על שוק הרכב האמריקאי, בהתחשב בגודלה של כלכלת מדינת קליפורניה.

"זה מדהים", אמר ספרלינג, "זה הדבר הכי חשוב שהוועדה למשאבי אוויר של קליפורניה עשתה ב-30 השנים האחרונות. זה חשוב לא רק עבור קליפורניה, אלא גם לכל ארה"ב והעולם".

החוקים החדשים של וועדת משאבי האוויר יקבעו מכסות לכלי רכב עם אפס פליטות פחמן דו-חמצני, כאשר במוקד יהיו דגמים חדשים. החל מדגמי 2026, 35% מכל המכוניות החדשות שיימכרו בקליפורניה, ביניהן גם טנדרים קטנים וג'יפים, יידרשו להיות בעלות אפס פליטות. המכסה הזו תעלה בכל שנה וצפויה להגיע ל-51% מכל מכירות כלי הרכב החדשים בשנת 2028, ל-68% ב-2030 ול-100% ב-2035. בתוך המכסות האלו, ל-20% מכלי הרכב יוכלו להיות פלאג-אין היברידי בעל אפס פליטות.

החוקים לא ישפיעו על כלי רכב משומשים (יד שנייה) ויאפשרו למכוניות האלו להישאר על הכביש. חבר הוועדה ספרלינג אמר כי התהליך לכתיבת הטיוטות לחוקים נתקל "במעט התנגדות במפתיע", לדבריו סימן שחברות הרכב עצמן מאמצות את המהלך לעבור לאפס פליטות פחמן דו-חמצני. חלק מהחברות, ביניהן פורד וג'נרל מוטורס, כבר הודיעו על מהלכים שאפתניים לקראת מעבר לכלי רכב נטולי פליטות.

"חברות הרכב רואות מה קורה בסין, באירופה", ציין סטרלינג. "רבות מהן כבר הודיעו כיצד הן יעברו לחלוטין לייצור מכוניות חשמליות".

עוד מדינות עם רוב דמוקרטי הולכות בצעדיה של קליפורניה לרגולציה כבדה יותר על פליטות כלי רכב. ספרלינג ושאר חברי הוועדה בקליפורניה רואים כיצד מדינות בצפון-מזרח ובצפון מערב ארה"ב בוחנות את המהלך כעת. "זה חלק גדול בשוק האמריקאי", אמר ספרלינג, "אפילו אם לא תהיה חקיקה פדרלית בנושא, נתח גדול של ארה"ב עומד להתקדם".

החוקים שיאשרו היום בקליפורניה היו בעבודה במשך שנים, ב-2020 מושל קליפורניה גאווין ניוסאם חתם על צו שמחייב כי מכוניות שיימכרו בקליפורניה יהיו חייבות להיות נטולות פליטות עד 2035. המהלך גם קיבל תמיכה מהנשיא ג'ו ביידן לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ ביקר אותו.