גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלושה מטבעות מרכזיים סובלים מפיחות מול הדולר. הסיפור של הין היפני שונה מכולם

הין הגיע לשפל של 24 שנים בתום הירידה השנתית הדרסטית אי־פעם, וקרנות הגידור באירופה ובארה"ב מהמרות כי המדיניות המוניטרית המקלה של טוקיו תימשך ● וגם: דילמת הריבית הבלתי אפשרית שעמה מתמודדים הבנקים המרכזיים בבריטניה ובגוש האירו

טוקיו. הין הגיע לשפל של 24 שנים / צילום: Associated Press, Kiichiro Sato
טוקיו. הין הגיע לשפל של 24 שנים / צילום: Associated Press, Kiichiro Sato

ריבוי הטלטלות בשווקים, לצד העלאות הריבית החדות של הבנק המרכזי בארה"ב, הובילו את הדולר האמריקאי לשיא של 20 שנה מול סל המטבעות. אמנם, גם השקל "חטף" ונחלש בכ־7% כנגד הדולר מתחילת השנה, אך יש מי שספגו ירידות חדות יותר. הרבה יותר. הליש"ט והאירו נפלו לשפל של עשרות שנים מול המטבע האמריקאי, אבל הדרמה הגדולה מתרחשת בכלל ביפן.

"יש שלושה מטבעות בעולם המפותח שחווים פיחות משמעותי מול הדולר, ובכלל - הין היפני, הליש"ט הבריטית והאירו", אומר קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיה בבנק לאומי. "באירופה ובבריטניה, הסיבה לפיחות ברורה. הכלכלות חוות אינפלציה גבוהה, והריבית עולה לאט ביחס למדינות אחרות ורק לאחרונה מתחילות להעלות את הקצב".

הסיפור ביפן הוא מורכב יותר ושונה במקצת ממה שאנחנו רואים בעולם, מסביר לוי. בשבוע האחרון צלל המטבע היפני לרמה הנמוכה ביותר שלו מול הדולר מאז אוגוסט 1998 - בתום הירידה השנתית המשמעותית ביותר אי־פעם. הסיבה העיקרית היא מדיניות הבנק המרכזי ביפן, שמסרב להצטרף למגמת העלאות הריבית בעולם. השפל מול הדולר הגיע בעת שבה קרנות גידור באירופה ובארה"ב חידשו את ההימורים כי המדיניות המוניטרית "המקלה מאוד" של הבנק המרכזי בטוקיו תימשך. זאת, על רקע הערכות כי הפד יהדק אפילו יותר את המדיניות המוניטרית שלו, והריבית תעלה לרמה גבוהה יותר מזו שתוכננה (4%־4.25%) ותישאר כזו למשך זמן ארוך יותר ממה שחשבו תחילה. הפער בין הריביות מתרחב, וההערכות כי המגמה הזו תימשך נתנו את הדחיפה לשפל האחרון. מעבר לכך, העלאת הריבית באירופה צפויה להגדיל את הלחץ על המטבע היפני אף יותר.

 

"קחו בחשבון שהמגמה ביפן עשויה להשתנות"

"אם ברוב העולם הבנקים המרכזיים שינו כיוון והעלו את הריבית, ביפן היא לא עולה ונשארת אחת הנמוכות בעולם", מציין לוי. "הממשלה והבנק המרכזי אומרים שהם ימשיכו בהרחבה מוניטרית ככל שיידרשו. למשקיעים מצד אחד יש את הביטחון של הכלכלה. היא נתפסת כמקלט, אך הריבית הנמוכה הולידה כדור שלג שהוביל לפיחות של המטבע. בשבוע האחרון יש תזוזות, כשהממשל החל להתבטא בחוסר הנוחות שלו ממה שקורה עם המטבע. זה מראה שהממשל רוצה להיות יותר אקטיבי. כרגע זה במילים, אבל אם המגמה לא תשתנה זה יכול לעבור לפסים מעשיים. מי שמתחיל לרכב על הטרנד של הין החדש צריך לקחת בחשבון שהתערבות של הממשל יכולה להביא להיפוך מגמה חד".

ביום שבו צלל הין לשפל, שר האוצר היפני שוניצ'י סוזוקי אמר כי הוא צופה במהלכים ב"תחושת דחיפות רבה", אך נראה שהשוק לא השתכנע שהבנק המרכזי ישנה כיוון ויעלה ריבית. נגיד הבנק המרכזי הרוהיקו קורודה הודיע לאחרונה כי אין בכוונתו לשנות כיוון, אף שהאינפציה חצתה את היעד (2%) - והגיעה ביולי לקצב שנתי של 2.4%. בבנק המרכזי טוענים כי האינפלציה נובעת רק מצד ההיצע, ולכן תחלוף. בינתיים, משקי הבית המקומיים משלמים את המחיר הגבוה בשל עלויות היבוא והאנרגיה שטיפסו. בסוף השבוע אף נפגש ראש ממשלת יפן המודאג מהסוגיה, פומיו קישידה, עם נגיד הבנק המרכזי קורודה.

פומיו קישידה, ראש ממשלת יפן / צילום: Associated Press, Shuji Kajiyama

"מדהים שרק לפני זמן לא רב היו מי שהעריכו ששיאו של הדולר מאחוריו", אמר שר האוצר האמריקאי לשעבר לארי סאמרס בראיון לבלומברג, והעריך כי מגמת ההתחזקות של הדולר תימשך. סאמרס הדגיש כי לארה"ב יש "יתרון עצום" בכך שאינה תלויה ב"אנרגיה זרה יקרה להחריד". שר האוצר האמריקאי לשעבר ציין לטובה את תגובת הפדרל ריזרב, שמיהר להדק את המדיניות המוניטרית - ולא התמהמה כמו בנקים מרכזיים אחרים בעולם. "הגורמים השונים הללו הופכים הפכו את הדולר למקלט בטוח, וגרמו להון לזרום אליו", אמר סאמרס.

אחת האפשרויות שנשקלות ביפן היא רכישה מסיבית של מטבע מקומי ומכירת דולרים, כפי שעשו שתי המדינות במהלך משותף בשנת 1998 כדי למנוע את הפיחות החד של הין. סאמרס, שכיהן כשר האוצר באותה תקופה, מעריך כי אין לכך היתכנות. "אני נוטה להיות סקפטי שלהתערבות יכולות להיות השפעות מתמשכות", אמר סאמרס. "שוקי ההון הם פשוט כל כך גדולים, אפילו ביחס למשאבים שיש לרשויות". גם במשרד האוצר האמריקאי בינתיים לא מתלהבים מהרעיון, ושוללים התערבות שתעצור את הפיחות של הין.

בדויטשה בנק מזהירים מ"סטרלינג קריסיס"

המטבע הבריטי נפל בשבוע שעבר לשפל של 37 שנה מול הדולר (1.14 דולר לליש"ט), והסיבות לכך די ברורות. "כשברקע חששות מפני האטה כלכלית ופגיעה נוספת עקב משבר האנרגיה לקראת החורף, הדיסוננס הזה של אינפציה דוהרת וריבית נמוכה מאתגר את הבנק המרכזי הבריטי", אומר לוי. "על הליש"ט מכבידים בנוסף אתגרי הברקזיט, וחוסר יציבות פוליטית, שמייצרים חוסר שקט שמעצימים בעיות חברתיות־פוליטיות במשולש אנגליה, סקוטלנד ואירלנד".

כלכלני דויטשה בנק הזהירו כי אין לזלזל בסימנים כי הממלכה ניצבת בפני "משבר סטרלינג". בבנק הסבירו בשבוע שעבר כי בעקבות הגירעון הגבוה של בריטניה, לטובת בלימת הפיחות של הליש"ט נדרשים צמצום כמותי, שיפור באמון המשקיעים וירידה בציפיות האינפלציה. אלא, שלפחות כרגע, קורה ההיפך.

בה בעת, לראשונה מזה 18 חודשים - מדד מנהלי הרכש המשוקלל של בריטניה עודכן כלפי מטה לרמה של 49.6 נקודות. מה שמצביע על צפי להתכווצות הכלכלה.

בגוש האירו נערכים להעלאות ריבית נוספות

חרף התגברות ההערכות כי הכלכלה האירופית תיכנס למיתון ב־2023, הבנק המרכזי (ECB) העלה בשבוע שעבר את הריבית ב־0.75% - שיעור העלייה החד ביותר מאז היווסדות גוש האירו. הבנק אף הודיע כי צפויות העלאות ריבית נוספות.

"כלכלני ה־ECB העלו גם את הערכותיהם לאינפלציה בשנים הקרובות ל־8.1% ב־2022, 5.5% ב־2023, ומעל היעד גם ב־2024 (2.3%) - רמז לכך שה־ECB צפוי להעלות את הריבית לרמה מרסנת", מסביר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים. לוי מבנק לאומי מוסיף כי "על האירו מכבידים חששות מפני חוסר יציבות בכלכלות אירופה החלשות, שמועצמים בעקבות חוסר היציבות הפוליטית באיטליה".

המגמה באירופה הובילה בחמישי לעלייה חדה בתשואות הבונדס הגרמני הקצרות, להתחזקות האירו בשישי, ולעלייה בתחזיות הריבית של השווקים. "מעריכים שהריבית תעלה לכ־2.4% ביוני 2023, לאחר ששהתה בטריטוריה שלילית ב־8 השנים האחרונות", מסכם שפריר. "לפי בלומברג, ה־ECB לא פוסלים העלאה של 75 נקודות בסיס גם באוקטובר. ידיעה שתמכה, גם היא, בהתחזקות האירו ובעליית התשואות".

הצרכן הישראלי עשוי להרוויח

לשכת המסחר ישראל־יפן חגגה בחודש מאי 70 שנה לכינון היחסים הדיפלומטים בין המדינות, עם הכרזה כי ההשקעות היפניות בישראל הרקיעו ל־3 מיליארד דולר בשנת 2021.

עם זאת, שחיקת הין - 17% בשנה האחרונה - מכווצת את הכסף הזר שנכנס מיפן, וגם היקף הסחר בין המדיניות ירד מאז השיא שאליו הגיע ב־2018, 3.9 מיליארד דולר - והסתכם ב־2020 במעט יותר מ־3 מיליארד דולר. הסחר כולל בעיקר יבוא של סחורות יפניות, בהיקף של 70% (2.1 מיליארד דולר ב־2020, לעומת 948 מיליון דולר יצוא).

שחיקת המטבע עשויה להוות בשורה לחובבי המותגים היפנים, בעיקר בענפי הרכב והטכנולוגיה. היבואנים משלמים עליהם פחות בדולרים או בשקלים, וניתן לקוות שחלק מזה יתגלגל לכיסו של הצרכן הישראלי. 

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון