מט"ח | ניתוח

כל הסיבות לשפל ההיסטורי של האירו ומה ההשפעות על ישראל

המלחמה באירופה והאינפלציה שחקו את האירו, שנסחר במחיר נמוך מהדולר ובשפל היסטורי מול השקל • מהיצוא, דרך התיירות ועד ניצולי השואה: כך צפויה ירידת הערך של המטבע להשפיע על המשק הישראלי

הזינוק במחירי הגז באירופה מפיל את האירו לשפל של 20 שנה מול הדולר
הזינוק במחירי הגז באירופה מפיל את האירו לשפל של 20 שנה מול הדולר

בניגוד למצב שנרשם בתחילת יולי, האירו נסחר כבר יותר מיממה מתחת לדולר ואינו מראה שום סימני התאוששות. להפך - אנליסטים חוזים כי המטבע האירופי המשותף ל־19 מדינות דווקא יעמיק את הירידות מול המטבע האמריקאי, ומונים כמה גורמי מפתח שיובילו את הדינמיקה הזו בחודשים הקרובים. 

■ האירו בשפל והדולר מטפס, איך הריבית תשפיע על השקל?
להתמקד במניות הבנקים וממה להימנע: ההמלצות של הפעילים בשוק ההון לאחר העלאת הריבית 

במקביל, מתחילת השנה נחתך האירו בכ־7.5% מול השקל, ובשלושת החודשים האחרונים עמד שיעור הפיחות על 8.2%. ביולי החריפה התופעה, והאירו איבד כמעט 7% כנגד השקל מתחילת החודש. "מדובר בירידה בשיעורים גבוהים בהרבה מאשר מול מטבעות מרכזיים אחרים בעולם", טוען הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, רונן מנחם.

הסיבות הגלובליות למצב

הסיבה העיקרית לפחיתות האירו היא משבר האנרגיה האירופי שמחריף. היתרון התחרותי של היצוא האירופי היה בנוי, בין היתר, על אספקת אנרגיה בטוחה וזולה יחסית. אלא שכעת, הוא הפך לחיסרון מרכזי שמהפך מאזני סחר לאומיים ומאיים להביא לפשיטות רגל ביבשת, ובכל מקרה למשבר כלכלי ולמיתון. מחיר הגז הטבעי זינק בשתי היממות האחרונות ב־25%, והגיע ל־291 אירו לגיגה־ואט שעה. זהו מחיר הגבוה פי שבעה מהמצב לפני כשנה, וגבוה פי 14 מהמחיר הממוצע בשנים קודמות.

במצב הנוכחי, לא רק המגזר התעשייתי יסבול וייאלץ להפסיק לייצר או להעלות מחירים באופן שאינו תחרותי, אלא גם המגזר הפרטי, שלמרות סבסוד ממשלתי - ישלם הרבה יותר בעבור אנרגיה וחימום, מה שיוביל להקטנת הצריכה. "שער האירו־דולר קשור קשר הדוק למצב הגז הטבעי באירופה", כתבו בעבר אנליסטים מ־JPMorgan. הסיבה המיידית לפיחות בערך האירו בימים האחרונים היא האיתות ממוסקבה כי צינור "נורד סטרים" ייסגר לחלוטין ל"עבודות תשתית בלתי־מתוכננות" בספטמבר.

אבל יש גם סיבות נוספות. האחת אינה קשורה לאירו, אלא להתחזקות הגלובלית של המטבע האמריקאי. ה"דולר אינדקס", הבודק את מצב המטבע האמריקאי מול סל מטבעות, ניצב כעת בשיא של שני עשורים (109.6), לאחר התחזקות של כ־18% בשנה החולפת. ההיחלשות של האירו מול סל מטבעות המדינות שמהן האיחוד מייבא סחורה בשנה החולפת היא "רק" 5.5%.

 

בנוסף, "הידיים הכבולות" של הבנק המרכזי האירופי (ECB) בכל הנוגע להעלאות ריבית בגוש האירו מסייעות לפיחות בערך המטבע המשותף. בניגוד לפד ולבנקים מרכזיים אחרים, ה־ECB נמנע עדיין מהעלאת רמת הריבית באופן חד. הסיבות לכך, בין היתר, הן החשש ממשבר חוב חדש במדינות דרום אירופה, חוסר הסכמה בין נגידי הבנקים המרכזיים החברים בו בנוגע לדרכי פעולה, וגם חשש מהעמקת המשבר הכלכלי הצפוי באיחוד האירופי. הריבית על ההפקדות בארצות־הברית היא 2.25%, לעומת 0.5% בגוש האירו.

ההשפעה על ישראל

הירידה החדה בשער האירו היא אירוע עולמי, אך יש לה גם כמובן השלכות על ישראל, שכן אירופה היא שותפת הסחר הגדולה ביותר שלנו. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היצוא לארצות האיחוד האירופי עמד על 29% בחודש יולי, יותר מהיצוא לארצות־הברית, שהגיע ל־22%.

בשנת 2021 כולה, יצוא הסחורות לאירופה (כולל מדינות שלא בגוש האירו) עמד על 20.4 מיליארד דולר, והיבוא על 47 מיליארד דולר, כלומר לישראל יש גירעון מסחרי גדול מול אירופה. "בחישוב שער החליפין האפקטיבי של השקל, האירו מהווה כ־22% ממשקל היצוא מישראל לשותפות הסחר העיקריות שלה, שני רק לארצות־הברית, עם משקל של כ־38%", הוסיף מנחם.

לכאורה, השפל בשער החליפין של האירו פוגע עוד יותר במצבם של התעשיינים המקומיים ומוזיל את היבוא מאירופה. אולם, סביר להניח כי מסקנה זו לא תהיה נכונה לגבי חלק גדול מהסחורות, ובעיקר ביחס לאלו שייצורן עתיר באנרגיה, שכן אירופה חווה במקביל להיחלשות האירו - גם משבר אנרגיה ואינפלציה גבוהה, שאינם מנותקים זה מזה. במילים אחרות, עדיף לא לצפות עדיין להוזלה של המכוניות האירופיות, אם כי מנחם העריך שהן יתייקרו פחות ממכוניות שמגיעות ממדינות אחרות.

"ככל שהחברות היצרניות מייבאות חומרי גלם, תשומות ייצור ונכסי הון מגוש האירו - פיחות האירו מוזיל להן את צד ההוצאות ומקזז את ההפסד הכרוך בצד המכירות", הסביר הכלכלן רונן מנחם. "ככל שהגלגול למחירים לצרכן חלקי יותר - החברות הללו יוצאות יותר נשכרות. עם זאת, יש לזכור שהחברות משלמות לעובדיהן ואת שאר ההוצאות המקומיות בשקלים, בעוד שהתמורה שהן מקבלות מגוש האירו במונחי שקל נשחקת כשהאירו נחלש כל כך".

נפגעים נוספים מהיחלשות האירו הם ניצולי השואה שמקבלים תקבולים נקובים באירו, שערכם נשחק במונחים שקליים באופן ניכר בשנים האחרונות. היחלשות האירו תורגש גם בכיסם של הטסים לאירופה, יעד התיירות העיקרי של הישראלים. מחירי הטיסות זינקו בחדות בשנה האחרונה, אך ההוצאות הכלליות בזמן החופשה צפויות להיות נמוכות יותר בשל האירו הנמוך. ההוזלה פחות תורגש במחירי השכרת הרכב, לאחר שאלה קפצו משמעותית באירופה ובעולם כולו, וזה עוד לפני העצירות בתחנות הדלק שהפכו ליקרות במיוחד.

"היצוא הפך ליקר"

האם האירו הנמוך צפוי לרסן את האינפלציה בישראל? ייסוף באופן כללי מביא להוזלה של מוצרים המיובאים במונחים שקליים, ולכן מפחית את האינפלציה. אלא שהפעם הייסוף הוא על רקע משבר שאירופה חווה והאינפלציה הגבוהה ביבשת מקזזת חלק גדול מהשפעת המטבע החלש על האינפלציה. "היצוא מישראל למדינות גוש האירו הפך ליקר יותר, והשחיקה בכוח הקנייה של המגזר הצרכני והעסקי באירופה מצמצמת את הנטייה הכוללת לייבא לתוך הגוש", ציין מנחם.

"משבר האנרגיה בגוש עלול להכריע פעילויות תעשיות מקומיות המיועדות ליצוא, כולל לשוק הישראלי. אם כך יקרה וישראל תיאלץ לחפש שווקים חלופיים, זה יהיה לה יקר יותר משתי סיבות", אמר מנחם, ופירט: "ראשית, מטבעות הסחר יהיו פחות זולים ביחס לשקל. שנית, המרחק מייקר את עלויות המשלוח וההובלה ובסופו של דבר גם את המחירים לצרכן - גורם שיוכל דווקא להוסיף לחץ על האינפלציה המקומית".

ומה הלאה? לדברי מנחם: "הבנק המרכזי של אירופה מהוסס יותר לגבי העלאת הריבית משום המשבר הכלכלי העמוק שאליו נקלעו הגוש, ואילו בישראל הריבית עולה בקצב מהיר יותר. לכן, לא מן הנמנע שתיסוף השקל כנגד האירו יימשך, מה שיהפוך את היצוא לשם יקר עוד יותר ועלול להרתיע חברות מלהשקיע ולהרחיב פסי ייצור לצורך כך".