גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האקטיביזם של סטארבורד הגיע ל-Wix: מה מתכננת הקרן לחברת האינטרנט?

קרן ההשקעות האקטיביסטית, שחשפה בסוף השבוע כי הגיעה להחזקה של 9% ממניות החברה הישראלית, מעריכה כי רכשה את מניות Wix במחירי חסר ● כעת עשויה הקרן לנקוט צעדים שונים, שאם לשפוט לפי מהלכים קודמים דומים שלה, עשויים לקחת את Wix למקומות שונים

אבישי אברהמי, מנכ"ל WIX / צילום: שלומי יוסף
אבישי אברהמי, מנכ"ל WIX / צילום: שלומי יוסף

בסוף השבוע חשפה קרן ההשקעות האקטיביסטית Starboard Value (סטארבורד) החזקה של 9% ממניות חברת האינטרנט הישראלית Wix. הדיווח על ההחזקה מהווה צעד ראשון במה שעשוי להתפתח למאבק אקטיביסטי בחברה; הקרן מניו יורק ידועה ככזו הרוכשת מניות בחברות שהיא מעריכה שהן נסחרות בחסר, ומניעה מהלכים שונים במטרה להציף בהן ערך.

לפי הדיווח של סטארבורד, היא עשויה לנקוט צעדים שונים, בהם ניהול שיחות עם ההנהלה והדירקטוריון של Wix, שיחות עם בעלי מניות אחרים בחברה וגם עם צדדים שלישיים, וכל זאת בנוגע לשילובים עסקיים (מיזוגים ורכישות), מכירת חלקים מהעסק, שיפור הביצועים הפיננסיים, רכישה או מכירה של מניות ועוד.

סטארבורד העריכה כי במחירים שבהם רכשה את מניות Wix, הן נסחרו בחסר ומשקפות הזדמנות השקעה אטרקטיבית. הקרן החלה לבנות את הפוזיציה שלה ב־Wix בסוף יולי, ורכשה מניות במחירים שנעו בין כ־60 דולר לכ־73 דולר, ובמקביל היא ביצעה גם עסקאות באופציות.

מה עושה קרן אקטיביסטית?

קרנות השקעה אקטיביסטיות פועלות כך שהן נכנסות להשקעה בחברות שלהערכתן מוערכות בחסר. לרוב, קרנות כאלה רוכשות מניות בעסקאות בבורסה, וכשהן מגיעות לרף החזקות מסוים הן מדווחות כנדרש על היקף ההחזקה בחברה.

במקרה כזה, שבו מדובר על קרן אקטיביסטית ולא על משקיע פסיבי, הקרן נדרשת לדווח מה בכוונתה לעשות עם ההחזקה. קרנות כאלה לרוב דורשות מההנהלה ומהדירקטוריון בחברות שבהן היא משקיעה לבצע שינויים שונים, שלהערכתן יציפו ערך במניה. זאת במטרה לממש בסופו של דבר את השקעתה ברווח, לרוב תוך זמן קצר יחסית.

קרנות אקטיביסטיות יכולות להציב דרישות או בקשות מגוונות מהחברות - לדוגמה, להביא למכירת החברה או חלקים ממנה, לצאת מפעילות קיימת, לרכוש פעילות חדשה, לשנות את הרכב הדירקטוריון (להדיח דירקטורים קיימים ולמנות דירקטורים מטעם הקרן), לחלק דיבידנד ועוד.

במקרים רבים, עצם כניסת משקיע אקטיביסטי להשקעה בחברה מוביל כבר לעלייה במחיר המניה, מתוך ציפייה של משקיעים נוספים להצפת ערך - אם באמצעות ביצוע הצעדים המבוקשים ואם בניסיון של החברה עצמה לנקוט צעדים נגדיים, במטרה לבלום את המשקיע.

לעיתים נוצר "מאבק פרוקסי", שבו המשקיע האקטיביסטי וההנהלה או הדירקטוריון של החברה מתגוששים תוך דיווח על כל מהלך שמתבצע. במקרים רבים, מהלכים כאלה מסתיימים בפשרה בין הצדדים.

מי זאת קרן סטארבורד?

קרן סטארבורד היא קרן גידור אמריקאית שהוקמה ב־2002 והייתה בעבר חלק מגוף אחר, Ramius Capital. את הקרן הקימו ג'פרי סמית' (מנכ"ל) ומארק מיטשל. החל משנת 2011 הקרן היא קרן עצמאית.

הקרן מעידה על עצמה שהיא מתמקדת בגישה של בחינת היסודות הכלכליים של החברות, ועל ידי כך מנסה למצוא חברות שמוערכות להערכתה בחסר. בחברות אלה היא משקיעה ופועלת באופן אקטיבי מול ההנהלות והדירקטוריונים, כדי לזהות היכן אפשר להציף ערך, לטובת בעלי המניות.

אילו מהלכים קודמים ביצעה הקרן?

לאורך שנות הפעילות שלה, קרן סטארבורד ביצעה מהלכים אקטיביסטיים הן בחברות גדולות והן בחברות קטנות יותר. כך לדוגמה, היא פעלה בחברת האינטרנט Yahoo, שבה העלתה דרישה למכור את החברה או לשנות את אופן ניהול המזומנים שלה, ולבסוף הובילה לשינוי מבנה הדירקטוריון ומינוי דירקטורים מטעמה. הקרן פעלה גם במארוול, שם העלתה דרישה לשינוי בדירקטוריון ואף הביאה לשינוי בהנהלה.

לסטארבורד יש גם היסטוריה מעניינת עם חברות ישראליות, או בעלות זיקה לישראל. המקרה הבולט היה מאבק השליטה שהתפתח בחברת הטכנולוגיה מלאנוקס בשנים 2017-2018.

סטארבורד דרשה לשנות את הדירקטוריון, בשל אי־שביעות רצונה מהרווחיות התפעולית של החברה. ההנהלה התנגדה לדרישות הקרן וטענה שהן יובילו להחנקת החדשנות. לאחר מאבק שליטה של מספר חודשים נחתם הסכם פשרה שכלל מינוי דירקטורים וקביעת יעדים לעתיד.

סטארבורד מכרה את ההחזקה שלה ברווח, חלקה לאחר שמלאנוקס נמכרה לאנבידיה זמן קצר לאחר סיום המאבק, ובדיעבד נראה שהמאבק התניע את תהליך המכירה של מלאנוקס.

מלבד מלאנוקס, סטארבורד הובילה מהלכים אקטיביסטיים בחברות הטכנולוגיה צורן ו־DSPG, ובשתיהן הובילה להדחת היו"ר. בחברת התרופות פריגו, שהייתה חברה דואלית בתקופת פעילות סטארבורד בה, הקרן דרשה שהחברה תתמקד בעסקי הליבה, ותמכור חלקים מפעילותה, ואף הובילה לשינוי הרכב הדירקטוריון.

פעילות נוספת בחברה דואלית הייתה ממש לאחרונה, כשסטארבורד נכנסה להשקעה בחברת הטכנולוגיה לייבפרסון, דרשה שינויים בדירקטוריון והביעה אכזבה מביצועי החברה והמניה. בסופו של דבר, לאחר זמן קצר הסתיים המאבק ללא הצפת ערך מיוחדת, אך עם מינוי דירקטור מטעם הקרן.

למה עכשיו, ומה יקרה בהמשך?

קשה לומר שהמהלך של כניסת קרן אקטיביסטית להשקעה ב־Wix הוא מפתיע. Wix, בניהולו של אבישי אברהמי, מאפשרת לעסקים קטנים ובינוניים להקים ולנהל בקלות אתרי אינטרנט. מנייתה, שזינקה לשיאים בעקבות הצמיחה שחוותה החברה בתקופת הקורונה - תקופה שבה עסקים רבים הבינו את החשיבות של הנוכחות הדיגיטלית - נפלה מאז וצנחה כמעט ב-80%.

בפברואר 2021 נסחרה וויקס  בשווי שהתקרב ל־20 מיליארד דולר והיום שווייה הוא 4.2 מיליארד דולר. עבור קרנות דוגמת סטארבורד, מדובר בהזדמנות: המניה ירדה משמעותית, ובהשקעה לא מאוד גדולה ניתן להגיע להחזקה בולטת ולהציג דרישות.

לאחרונה היו מהלכים דומים בחברות טכנולוגיה אחרות מישראל, שחוו ירידות חדות מהשיאים שלהן. כך למשל בחברת הווידאו קלטורה ישנו ניסיון השתלטות עוינת מצד מתחרה שלה, ובסרגון נהדף ניסיון לשנות את הרכב הדירקטוריון כחלק ממהלך השתלטות עוינת.

באשר ל־Wix, בכתבה שפורסמה בגלובס לפני כחודש וחצי, סימן בנק ההשקעות אופנהיימר את החברה כיעד מרכזי לרכישה. האנליסט סרגיי וסצ'ונוק מאופנהיימר בחן ארבעה קריטריונים פיננסיים (בהם שיעור רווח גולמי גבוה ושיעור גבוה של השקעה במו"פ וכן מכפיל EV/EBITDA נמוך), ומיפה 18 חברות ישראליות שמהוות יעד אטרקטיבי לרכישה.

ספציפית על Wix הוא אמר אז, כי "Wix היא אחד היעדים הכי אטרקטיביים, אולי הכי אטרקטיבי לרכישה". הוא הוסיף ש־Wix כבר הייתה רווחית, עם שיעור תזרים חופשי של 20%-30%, אך החליטה לפני כמה שנים להשקיע בכניסה לתחום חדש שיביא אותה לארגונים גדולים יותר.

וכך, לרוכש פוטנציאלי יש אפסייד - הוא יכול למשל להחליט לסגור לגמרי את הפעילות החדשה שאינה רווחית ועדיין לראות בחברה תזרים חופשי חיובי.

דרישה כזאת יכולה להגיע מקרן סטארבורד, אם כי הקרן לא פירטה עדיין מהם השינויים שהיא מבקשת לקדם בחברה. בדרך כלל דרישה סטנדרטית של קרן אקטיביסטית נוגעת ל"ניעור" של הדירקטוריון, וניסיון למנות דירקטורים מטעמה, וזאת כצעד ראשון לשינויים באסטרטגיה ובפעילות החברה.

השלב הבא יהיה לראות כיצד Wix תגיב לדיווח של סטארבורד - האם היא תמתין לדרישות ספציפיות יותר, האם תיענה להן או שתפתח במאבק.

מכיוון המניה, ניתן להעריך שתהיה עלייה מסוימת בעקבות כניסת סטארבורד, בוודאי אם יתפתח מאבק שליטה. כבר ביום שישי לאחר המסחר עלתה מניית Wix לאחר פרסום הדיווח.

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב