החוזה לא יחודש בשנה הבאה: קאר שולץ מסמן את תאריך הפרישה מטבע

טבע ערכה היום מסיבת עיתונאים במטה החדש שלה בתל אביב, ובה חשף המנכ"ל קאר שולץ כי חוזה העסקה שלו שנגמר ב-2023 לא צפוי להתחדש • בנוסף הציגה החברה את היעדים שלה לשנים הבאות, ובהם רווחיות תפעולית של 30% וחזרה לצמיחה

מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: יח''צ
מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: יח''צ

חברת התרופות טבע ערכה היום (א') מסיבת עיתונאים במטה החדש שלה בתל אביב, ובה הציגה את יעדיה לשנים הקרובות, אותם סיפקה עם פרסום הדוחות האחרונים. טבע מצפה להגיע ב-2027 לשיעור רווחיות תפעולית של 30%, יחס חוב ל-EBITDA של 2, יחס מזומנים לרווחים (Cash to earnings) של 80% וכן לחזור לצמיחה, אחרי מספר שנים של שחיקה בהכנסות.

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע, הציג את ההתקדמות של טבע  מאז 2017, אז נכנס שולץ לתפקיד. "ב-2017 הצבנו יעדים. אחד מהם היה אופטימיזציה של הביזנס. 80 אתרי ייצור - הורדנו ל-53 היום והמספר ימשיך לרדת בעוד 10. הסיבה שזה חשוב כי מייצרים הרבה מאוד מוצרים, אבל ככל שיש יותר אתרי ייצור יש יותר הוצאות. הבסיס היה הרכישות הרבות שבוצעו בעזרת הקש פלואו מהקופקסון. אם לא עושים אינטגרציה מלאה יש יותר מדי אתרים. האופטימיזציה תמשיך, לא משהו דרמטי, לא מדובר ברה-ארגון".

בנוסף, חשף שולץ את תוכניותיו להמשך. חוזה העסקה של שולץ בטבע ייגמר בנובמבר 2023 ושולץ ציין כי הוא לא צפוי להתחדש, אלא שהוא ככל הנראה יישאר כדירקטור בחברה. 

"בעזרת ההתייעלות הגדלנו את הרווחיות התפעולית"

דבר נוסף, הוסיף שולץ, "ב-2017 לא הייתי מודע לעוצמה של זה, זה הסוגיות המשפטיות. לא ידעתי שסיפור האופיואידיים יהפוך לכל כך מאתגר. הדבר הטוב הוא שהגענו להסכם עקרוני. הדבר הבא - היה לנו חוב נוראי 34 מיליארד דולר. כיום הריביות עולות, כשלקחו אותו היה בריביות של 2%-3%, היום החוב שלנו בריביות של 8%-9%. הצלחנו מאוד בהימנעות מה-debt trap".

לדבריו, "סיפור טוב נוסף הוא הפחתת בסיס העלויות. למרבה הצער זה כלל גם הפחתה משמעותית במצבת כוח-האדם, שהיום מונה כ-28 אלף. התוצאה של כל התהליכים האלה היא שלמרות הפסד ההכנסות מקופקסון הצלחנו לייצר תזרים ששימש להפחתת החוב. בעזרת ההתייעלות הגדלנו בחזרה את הרווחיות התפעולית, בשנה הבאה נגיע ל-28%".

שולץ דיבר גם על שוק הגנריקה, ואמר כי "אנחנו מובילים בגנריקה ועובדים על להיות המובילים בביוגנריקה. מעל 95% מהתרופות בעולם כבר לא בפטנט. ללא גנריקה, מערכת הרפואה לא עובדת. ראינו בקורונה, אנשים נכנסו לטיפול נמרץ. אם לא היינו יכולים לייצר את התרופות, יחד עם עוד יצרנים, מערכות הבריאות בעולם לא היו יכולות לטפל בחולי קורונה רבים. יש לנו בטבע שלושה תחומים עיקריים: גנריקה, ביוסימילר ותרופות ייחודיות specialty. יש לנו פייפליין מרגש".

"לפעמים אומרים לי גנריקה היא עסק לא טוב. אבל זה אחד העסקים הכי יציבים שקיימים. אני מודה שאם מסתכלים על המניה שלנו זה לא מתבטא, אבל למה העסק יציב? מוצרים חדשים יגיעו לשוק, ומוצרים יוצאים מפטנט, אז תמיד יהיה זרם של מוצרים שהפטנט שלהם נגמר. ב-5 השנים הקרובות מדובר על תרופות בהיקף של 188 מיליארד דולר".

שולץ הוסיף כי לפני כ-20 שנה פותחו יותר ויותר תרופות ביולוגיות, לכן בשנים הבאות הרבה תרופות ביולוגיות יאבדו את הגנת הפטנט. לדבריו, עד 2027 השוק הגנרי צפוי לצמוח בכ-4.1% בממוצע שנתי ואילו שוק הביוסימילר - ב-16.8%. "שוק הביוסימילר זה שוק עם פחות פרויקטים, אך גדולים יותר. צריך לעשות את כל תהליך הפיתוח ולעשות ניסוי, לכן זה יקר יותר. אנחנו יודעים לעשות את זה. השקענו כמיליארד דולר ביכולות הייצור הביולוגיות שלנו". לדבריו, גם בתחום התרופות המקוריות "אנחנו עושים הרבה דברים מרגשים".

שולץ התייחס לפעילות בישראל ואמר כי "מוצרי המפתח שלנו קופקסון ואזילקט הגיעו מפיתוח בישראל. בישראל יש מקומות עם חדשנות ברמה גבוהה. מקווים למצוא פה את "הקופקסון החדש". יש לנו מוצר בשלב מוקדם בתחום האונקולוגי, שבפיתוח עם מכון ויצמן".

"עד 2027 שיעורי הרווח ימשיכו להשתפר"

כאמור, שולץ דיבר גם על היעדים הפיננסיים לשנים הקרובות. לדבריו, "עד 2027 שיעורי הרווח ימשיכו להשתפר, החוב ימשיך לרדת ב-10-12 מיליארד דולר, והנתון החדש הוא צמיחת הכנסות. לא נעשה רכישות גדולות, אבל כן הסכמי רישוי של מוצרים, כולל של מוצרים בשלבים מתקדמים. בסה"כ ייצרנו בסיס בר קיימא לקראת חזרה לצמיחה. כמובן שאנחנו לא מרוצים מהרמה הנוכחית של המניה, אך אנחנו מעריכים שאנחנו בעמדה טובה להמשך. אנחנו משוכנעים שה"קנס" על השווי שלנו בגלל ההליכים המשפטיים ייעלם בסופו של דבר".

לשאלה על ההליכים המשפטיים בתחום שיווק משככי הכאבים האופיואידיים, נושא שמעיב על מניית טבע כבר מספר שנים, השיב שולץ כי לאחרונה נחתם הסכם עקרוני לסיום הפרשה. לדברי שולץ, יש מספר שלבים לקראת השלמת ההסכם באופן סופי והוא מעריך שהתשלום הראשון יועבר במהלך השנה הבאה.

נציין ששולץ מציג כעת את יעדי החברה ל-2027, אך החוזה שלו בטבע צפוי להסתיים כאמור בנובמבר 2023. לשאלה האם יהיה בחברה ב-2027 כדי להגיע ליעדים אלה, שולץ השיב: "היעדים נקבעים על בסיס אסטרטגיה שמפותחת על ידי ההנהלה והדירקטוריון. בכל שנה יש לנו פגישת אסטרטגיה, והשנה קבענו יעדים לטווח ארוך, זה לא קשור רק אליי אלא לכל ההנהלה. היעדים יישארו בתוקף עד 2027".