גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי הקלעים של פרשיית הרמאות שמסעירה את עולם השחמט: "זה רק היה עניין של זמן כמו פצצה מתקתקת"

האנס נימן, בן 19, עשה מסלול מהיר מתלמיד בחוג לשחמט בבי"ס פרטי בניו יורק לרב־אומן - ואז החלו לצוף האשמות על רמאויות ● במשחקי ידידות נימן הפסיד פעם אחר פעם לאלוף העולם מגנוס קרלסן ● בהמשך, כשקרלסן הפסיד לנימן, הספקות שלו ושל חובבי המשחק ברחבי העולם החלו לנקר ● כעת נימן תובע 100 מיליון דולר מקרלסן ומאתר השחמט שהאשימו אותו ברמאות ● עולם השחמט כמרקחה

המאשים: אלוף העולם מגנוס קרלסון. המואשם: ילד הפלא, האנס נימן / צילום: AP Seth Wenig, רויטרס - Quentin Bassetti
המאשים: אלוף העולם מגנוס קרלסון. המואשם: ילד הפלא, האנס נימן / צילום: AP Seth Wenig, רויטרס - Quentin Bassetti

חודש לפני שמגנוס קרלסן ורב־האומן האמריקאי בן ה־19 האנס מוקה נימן, מצאו עצמם נאבקים זה בזה בלב שערוריית שחמט בפרופיל גבוה, הזיזו השניים חיילים על לוח שחמט על חוף במיאמי.

הם שיחקו על לוח שהונח על החול והצטלמו כדי לקדם תחרות עתידית, וצפו בהם רק אנשים בודדים, כולל רב־האומן ההולנדי אניש גירי. המשחקים היו נינוחים אבל התוצאות היו חד־משמעיות. קרלסן, אלוף העולם מנורבגיה חמש פעמים והשחקן בעל הדירוג הגבוה ביותר בכל הזמנים, ניגב עם נימן את החוף, אמר גירי.

עולם השחמט בכאוס לאחר חשד ששחקן הביס במרמה את אלוף העולם
כאוס נוסף בעולם השחמט: בלגן לאחר נטישה מפתיעה של קרלסן במשחק חוזר נגד הצעיר האמריקאי 
דוח: רב-האומן האמריקאי בשחמט "כנראה רימה" יותר מ-100 פעמים
השאלה שמסעירה את עולם השחמט: איך בכלל מרמים במשחק?
הכאוס בעולם השחמט נמשך: החשוד ברמאות תובע 100 מיליון דולר 

בימים הבאים, המשחק של נימן בקושי השתפר בזמן שעמל על המשחקים שלו בתחרות במיאמי. הוא הפסיד את כל סדרת משחקים וסיים עם אפס נקודות. הביצועים של נימן, בשילוב ההופעה שלו בחוף, הגבירו את הספקות של קרלסן לגבי יכולות היריב שלו, כך אמר אדם המכיר את החשיבה של קרלסן מקרוב.

לכן כשנימן הביס את קרלסן בן ה־31 כמה שבועות אחר־כך בתחרות נחשבת בספטמבר בסנט לואיס, קרלסן היה המום. לאחר ההפסד המפתיע, קרלסן פרש מהתחרות באקט של מחאה שגרם לעולם השחמט להיעמד על הרגליים.

ביום חמישי בשבוע שעבר, נימן הגיש תביעה פדרלית על סך 100 מיליון דולר נגד קרלסן, האתר Chess.com ואחרים בעולם השחמט על הוצאת דיבה, וקשירת קשר להרחיק אותו מהתחום. בתביעה טוען נימן שמארגני התחרות החלו להתייחס אליו באופן בלתי הוגן מאז שצצו החשדות על מרמה.

"להאנס נימן יש היסטוריה של הודאה ברמאויות, והתביעה שלו אינה אלא ניסיון להפנות אשמה לאחרים", אמר קרייג רייזר, עורך הדין של קרלסן. "לטענות המשפטיות שלו אין ערך ממשי".

חשדות של עילית שחקני השחמט בעולם

לא נמצאה עדות לכך שנימן רימה במשחק נגד קרלסן. אבל ההודאה שלו בכך שרימה בעבר - ובעיקר ההופעה המרשימה במיוחד שלו נגד קרלסן - עוררו חשדות עקביים לגביו בקרב עילית שחקני השחמט, ובהמשך גם משכו את תשומת־ליבו של שאר העולם.

"כנראה כשהוא ראה את המשחק של האנס במיאמי, ועל החוף... זה לא תאם את רמת המשחק באירוע עצמו", אמר רב־האומן האמריקאי היקארו נקמורה. "כשאתה משלב את זה עם שמועות שמסתובבות כבר זמן רב, מגנוס השתכנע שמשהו לא כשורה".

קרלסן סירב להגיב. בהצהרה הפומבית היחידה שלו לאחר המקרה כתב: "אני סבור שנימן רימה יותר ויותר לאחרונה ממה שהוא הודה באופן פומבי".

ההאשמות עוררו גל של השערות וזעזוע. רבי־אומנים במשחק בחרו צד בסכסוך. חלק תהו אם זה בכלל היה הוגן מצד קרלסן להשמיע האשמה כל־כך חמורה ללא עדות. אחרים אמרו שנימן רמאי.

בחודש שעבר, נימן הודה בפומבי שרימה במשחקים באינטרנט בעבר. נימן, תושב ניו יורק צעיר, שעלה כמטאור בדירוג העולמי, אמר שהרמאויות האלה היו שגיאות נעורים והוסיף שמעולם לא רימה במשחק על גבי הלוח, פנים אל פנים מול יריבו.

בכתב התביעה קושר נימן בין קרלסן לבין האתר Chess.com, שהאשימו אותו ברמאות. לטענתו Chess.com שיתף פעולה עם קרלסן בגלל שהחברה רוכשת את האפליקציה Play Magnus שלו עבור כ־83 מיליון דולר בעסקת מיזוג ש"תיצור מונופוליזציה של עולם השחמט".

כמעט כל מי שאי־פעם הזיז על הלוח צריחים ופרשים מנסה להבין בשבועות האחרונים איך נימן בכלל יכול היה לרמות. מומחים למשחק אומרים שאלא אם שחקן נתפס ממש בשעת מעשה, כמעט בלתי אפשרי להוכיח רמאות. זאת משום שרב־אומן עשוי להזדקק רק למהלכים אסטרטגיים ספורים כדי להטות מהלך של משחק שלם. כך או כך, ב־FIDE, פדרציית השחמט העולמית, פתחו בחקירה.

רמאות הייתה חייבת לקרות מתישהו

בין אם נימן רימה את קרלסן או לא, שחקני עילית שרוצים אבטחה טובה יותר במשחקים אומרים ששערורייה מסוג כזה הייתה בלתי נמנעת. "זו הייתה פצצת זמן מתקתקת", אמר רב־האומן אלחנדרו רמירז, שראיין שחקנים, כולל נימן, לאחר משחקים בתחרות בסנט לואיס. "לרמות בשחמט זה משהו שהיה חייב לקרות בנקודה כלשהי. זה יותר מדי זמין, יותר מדי קל".

כיום אפליקציות שחמט בסמארטפונים ואתרי שחמט יכולים לחשב מהלכים קטלניים מספיק כדי להביס את טובי השחקנים בעולם. בעולם השחמט כבר נספרה יותר מפרשייה אחת הקשורה בחדר הנוחיות, כאשר שחקנים נתפסו חומקים לשירותים כדי להשתמש בסמארטפון שלהם במהלך משחק. בסוג אחר של תרמית, משתפי פעולה מעבירים מסרים לשחקנים, כשהם יושבים בקהל או בעזרת מכשיר נסתר, כמו אוזניה קטנטנה או זמזם המוטמן בנעל של השחקן רמאי.

רבי־אומן מפורסמים כולל קרלסן ושני הטוענים האחרונים לאליפות העולם, איאן נפומניאצ'טצ'י מרוסיה, ופביאנו קרואנה מארה"ב, ביקשו שוב ושוב ממארגני התחרויות להגביר את אמצעי האבטחה נגד רמאות.

ב־2020, קרואנה העלה את הנושא עם פדרציית השחמט העולמית פעמיים ועם מועדון השחמט של סנט לואיס, שאירח את התחרות ממנה פרש קרלסן. בשנה שעברה, סנט לואיס דרשה משחקנים לעבור דרך גלאי מתכות לפני המשחקים.

תחרויות מקוונות עם פרסים כספיים גדולים החלו להיות פופולריות, ושחקנים מובילים ששידרו בשידור חי את המשחקים שלהם נהנו מעלייה בפופולריות. אחד מהם היה נימן, שאמר בחודש שעבר שקריירת הסטרימינג שלו בזמנו הייתה מכניסה.

השחמט היה תמיד בראש סדר העדיפויות

בערך באותה תקופה, נימן בן למשפחה מהמעמד הגבוה למד בבית הספר לדקדוק של קולומביה, בית ספר פרטי יוקרתי באפר ווסט סייד של מנהטן. לדבריו, הוא למד שם על מלגה.

דניאל לבקוב, שחקן שחמט שלומד בבית הספר קולומביה, אמר שפגש את נימן במשחק שחמט כשהיה בן 10. הוא זוכר שנימן היה עצמאי בצורה בלתי רגילה, ונסע לתחרויות בחו"ל כבר בגיל 13. נימן עבר לבית ספר קולומביה בכיתה י"א וגר לבד בדירת סטודיו לא רחוק מבית הספר, סיפר לבקוב.

על־מנת לשלם את דמי השכירות, נימן לימד שחמט בבתי ספר פרטיים יוקרתיים, כך נכתב בכתב התביעה שלו. לא פעם, החמיץ שיעורים או מטלות בגלל שנסע לתחרויות, נזכר לבקוב. "שחמט היה בראש סדר העדיפויות שלו פחות או יותר 24/7", הוסיף.

נימן סיפר בראיון בחודש שעבר שהוא עצמאי מבחינה פיננסית מאז גיל 16. עוד הוא סיפר, שרכב על אופניים ברמה תחרותית בהולנד ובילה את רוב שנות נעוריו בקליפורניה. הוריו הגיעו מדנמרק ומהוואי, והמשפחה עברה מאוחר יותר לקונטיקט. נימן אמר שהוא רצה ללמוד בבית הספר קולומביה בגלל חוג לימודי השחמט הידוע שלו.

"הוא היה התלמיד המרשים ביותר שלי"​

"תמיד הייתי אדם ממוקד־מטרה", כתב האנס נימן בשנת 2020 בבלוג באתר של פדרציית השחמט של ארצות־הברית. "הרוח הזו ניצתה בי מחדש כשהבנתי שאם אקדיש את כל כולי לשחמט, זה יכול להיות אני שם על הבמה עם הפרס הראשון". כשנימן היה בן 11, הוא החל להתאמן עם מורה רוסי־אמריקאי בשם מקסים דלוגי, רב־אומן שמנהל בתי ספר לשחמט במנהטן בניו יורק.

מקסים דלוגי, שהעביר את ילדותו בברית המועצות, זכה בפרסים רבים כשהיה נער ואחר־כך עבד עם אלופי השחמט גרי קספרוב ואנטולי קרפוב. הוא אמר שנימן היה תלמיד השחמט המרשים ביותר שאי־פעם ראה. "אני מרגיש כמו המנטור שלו", אמר דלוגי והוסיף כי הוא זיהה ברק אצל נימן כבר בגיל צעיר. "זה היה כמו ללמד ספוג. כל מידע שהעברתי לו נקלט אצלו מיד", הוא נזכר. לעומת זאת, בכתב התביעה של נימן מצוין כי דלוגי מעולם לא היה המדריך או המנטור שלו.

בחודש שעבר מנגוס קרלסן משך תשומת־לב לעובדה ששניהם עבדו ביחד, מה שהוביל לבחון מקרי רמאות מצד דלוגי עצמו. דלוגי נחסם פעמיים מהאתר Chess.com לאחר שנחשף כי קיבל סיוע לא חוקי בזמן משחקים, ב־2017 וב־2020.

לגבי ההאשמה הראשונה, אמר דלוגי, כי היה מדובר באי־הבנה, אך לגבי המקרה השני הוא הודה באופן פרטי שפעל לא כשורה בפני מנהלי Chess.com. ואילו לאחרונה הוא חזר בו ואמר שהוא לא רימה וכי שיקר ואמר שכך עשה רק כדי להימנע ממצב שבו יחסמו אותו לצמיתות.

נימן הודה בכך שרימה במשחקים באינטרנט בגילאים 12 ו־16 בזמן הראיון שלו עם רמירז לאחר המשחק בחודש שעבר. הוא אמר שהמקרים האלה היו השגיאות החמורות ביותר בחייו. הפעם היחידה בה רימה במשחק שהיה בו פרסי כספי, נזכר אז, הייתה כשהיה צעיר מאוד אלא שבדיקה של האתר Chess.com, שפורסמה לראשונה ב"וול סטריט ג'ורנל", הראתה שנימן כנראה רימה ביותר מ־100 משחקים אונליין - חלקם כשהיה בן 17, ולא בגיל צעיר יותר כפי שהוא הודה, וכן בכמה וכמה אירועים שהיו בהם גם פרסים כספיים.

מאידך נימן טוען כי הוא מעולם לא רימה בזמן ששיחק בשידור חי בסטרימינג. Chess.com בחנו גם את הטענה הזו ומצאו 25 מקרים בהם נימן ככל הנראה כן רימה. Chess.com כתבה בדוח שסיכם את תוצאות הבדיקות שלה כי נימן הודה בהפרות שביצע והאתר חסם את החשבון שלו בשקט.

אולם כעת, התביעה של נימן מערערת על ממצאי הדוח וטוענת כי הוא מעולם לא הודה במקרי רמאות. לאחר החסימה, אמר נימן שהקדיש עצמו לניצחון במשחקים "על הלוח". "החלטתי שהדרך היחידה לחפות על הטעות שלי הייתה להוכיח לעצמי ולהוכיח לאחרים שאני מסוגל לנצח", אמר.

דלוגי אמר שנימן שיחק לאחר מכן מאות משחקים אחד־על־אחד במקומות מרוחקים כמו ניקסיץ', מונטנגרו, ופלובדיב, בולגריה, וכי הוא הצליח להשיג את מספר הנקודות הנחוץ לדירוג בינלאומי ברמה של רב־אומן.

למרות המשחקים הרבים, החקירה של Chess.com קבעה כי הצמיחה המהירה של נימן היא יוצאת דופן. בדוח לא נכתב שנימן רימה במשחקים "על הלוח", בגלל שמדיניות Chess.com מתייחסת רק למשחקים אונליין שנערכו באתר של החברה.

ועדיין, הדוח הניף דגל אדום מעל שש תחרויות פיזיות שלא התקיימו באינטרנט. המהלכים של נימן במשחק, נכתב בדוח, ראויים לבחינה מדוקדקת יותר.

התנהגות זרה בתוך אווירה חנונית

עד 2022, נימן קיבל הזמנות לתחרויות הכי אקסקלוסיביות. אחת מהן הייתה גביע FTX קריפטו, במיאמי - תחרות שהפרסים בה הגיעו לשווי של 1.6 מיליון דולר - שם הוא הפסיד בשני המשחקים הידידותיים נגד קרלסן על החוף. התחרות שודרה באינטרנט וכל השחקנים נכחו פיזית במקום

למעשה נימן הפסיד בכל סדרה ששיחק אך באופן מפתיע הוא ניצח במשחק נגד קרלסן. "השחמט מדבר בפני עצמו", אמר לאחר שהביס את קרלסן, שאחר־כך ניצח בתחרות כולה. בשלב מסוים בגביע הקריפטו, נימן פלט סדרת קללות כשהמחשב שלו קרס, התנהגות אופיינית שגורמת לו לבלוט בתוך האווירה השקטה והחנונית של משחקים ברמה הגבוהה ביותר.

"האנס הוא פשוט מין בחור כזה שאומר כל מה שבראש שלו", אומר עליו רמירז. "הוא עדיין נער, וככה הוא גם מתנהג". ווזלי סו, האלוף של ארה"ב לשנת 2021 תיאר את נימן כ"בחור עם הכי מעט כבוד בעולם השחמט".

כשנימן נכנס בשלב מאוחר יחסית כממלא מקום לתחרות גביע סינקפילד היוקרתית בסנט לואיס, תחרות שמשתתפים בה אך ורק שחקנים שקיבלו הזמנה, קרלסן אמר לאנשים מסביבו שהוא שוקל לפרוש מהתחרות. במקום זאת, הוא המתין והודיע על פרישה רק לאחר שהפסיד לנימן במשחק - משחק שסיים רצף של 53 ניצחונות לקרלסן.

יותר מאוחר קרלסן סיפר כי היה לו הרושם שמצד אחד נימן "לא היה נראה לגמרי מרוכז במשחק ברגעים המכריעים השלו, אך מצד שני הוא שיחק יותר טוב ממני בכלים השחורים באופן שאני חושב שרק מעט שחקנים בעולם יכולים לשחק".

לאחר פרישתו של קרלסן, מארגני גביע סינקפילד הוסיפו בדיקות אבטחה והודיעו על עיכוב השידור ב־15 דקות, צעד שנועד לסכל כל אפשרות לכל שחברים יכלו לעזור לשחקנים מרחוק תוך כדי צפייה בשידור החי.

הפרישה המסעירה לאחר מהלך אחד בלבד

טוני ריץ', מנכ"ל מועדון השחמט של סנט לואיס, מתח ביקורת על החלטת קרלסן לפרוש מגביע סינקפילד. "האם הפעולות שלו השיגו את מטרתו? אני חושב שנצטרך לחכות ולראות", אמר. "בדבר אחד הוא בהחלט צודק. אנשים מדברים יותר מאי־פעם על משחק הוגן".

לא הרבה אחרי זה, קרלסן פרש שוב ממשחק נגד נימן. הפעם לאחר מהלך אחד בלבד. למרות זאת, קרלסן בכל זאת ניצח באירוע כולו. כמה ימים אחרי זה, האשים קרלסן את נימן ברמאות בהודעה פומבית וקרא להגברת תשומת־הלב לנושא של רמאות בשחמט.

ההופעה הבאה של נימן הייתה באליפות השחמט של ארה"ב, שנערכה גם היא בסנט לואיס והתחילה יממה אחרי שדווח על החקירה היסודית שנערכה באתר Chess.com. הפעם, האבטחה באירוע הייתה מאסיבית ולשידור המשחק נקבע עיכוב של 30 דקות כדי להקשות על העברת מסרים או איתותים לשחקנים. כמו כן, הופעל סורק סיליקון מיוחד שמסוגל לזהות מכשירים אלקטרוניים אפילו כשהם כבויים. כשבדקו את נימן בסורק, המאבטח סרק בקפדנות אפילו את הבננה שהייתה בידו. נימן ניצח במשחק הראשון שלו ואמר, "המשחק הזה הוא מסר".

את אליפות ארצות־הברית בשחמט הוא כבר סיים במקום בינוני. יום לאחר מכן הוא הגיש את כתב התביעה שלו. "התביעה שלי מדברת בעד עצמה", כתב בטוויטר.

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון