הכאוס בעולם השחמט נמשך: החשוד ברמאות תובע 100 מיליון דולר

האנס נימן, בן ה-19 שהביס את אלוף העולם בשחמט מגנוס קרלסן ונחשד ברמאות, תובע אותו דיבה על סכום של לפחות 100 מיליון דולר בגין ההאשמות שווא • נימן טוען כי קרלסן, יחד עם אתר Chess.com שהכניס אותו לרשימה השחורה, פגעו בצורה חמורה בפרנסתו

הכאוס בעולם השחמט נמשך / צילום: Shutterstock, Freedomz
הכאוס בעולם השחמט נמשך / צילום: Shutterstock, Freedomz

הנס נימן, שחקן השחמט שהתפרסם לפני כחודש לאחר שהביס את אלוף העולם מגנוס קרלסן, הגיש תביעת דיבה על סכום של לפחות 100 מיליון דולר נגד קרלסן שהאשים אותו ברמאות במשחק ביניהם. נימן תובע גם את האתר הבינלאומי Chess.com, על כך שפרסם דוח שציין כי הוא ככל הנראה רימה ביותר מ-100 משחקי אונליין. נימן חסום מלהתמודד בתחרויות אונליין באתר או בתחרויות פיזיות בהן Chess.com הוא ספונסר. 

● עולם השחמט בכאוס לאחר חשד ששחקן הביס במרמה את אלוף העולם 
דוח: רב-האומן האמריקאי בשחמט "כנראה רימה" יותר מ-100 פעמים 
השאלה שמסעירה את עולם השחמט: איך בכלל מרמים במשחק?

נימן טוען כי האלוף קרלסן ואתר תחרויות השחמט עשו יד אחת כדי להשמיד את המוניטין שלו ולפגוע בפרנסתו. עורכי הדין שמייצגים את קרלסן ואת Chess.com דחו את הטענות על הסף.

מדובר בשערוריה שמטלטלת את עולם השחמט מעל חודש, לאחר שקרלסן הובס על-ידי נימן בתחרות יוקרתית בסנט לואיס בארה"ב, פרש מהאירוע ולא הגיב פומבית על המעשה מלבד ציוץ שפרסם בטוויטר שרמז לרמאותו של נימן. מספר ימים לאחר התקרית, קרלסן ונימן נפגשו שוב למשחק חוזר באירוע מקוון מול מצלמות, ואלוף העולם פרש בשידור חי לאחר שני מהלכים של נימן. המהלך היה דרמטי והפך את הטענות לרמאותו של נימן למוחשיות במיוחד.

שחקן השחמט האנס נימן / צילום: Reuters, Quentin Bassetti
 שחקן השחמט האנס נימן / צילום: Reuters, Quentin Bassetti

נימן, בן 19 בסך-הכול, הכחיש שוב ושוב שרימה את קרלסן או כל אחד אחר במשחק אישי, אם כי הוא הודה כי בשני מקרים בעבר ביקש עזרה לא מותרת במשחקים שנערכו באינטרנט. הוא אמר כי אותן פעמים היו שגיאות שעשה בתחילת דרכו כשחקן לא מקצועי.

קרלסן הוא לא היחיד שהאשים את נימן ברמאות והטענות נגדו עלו בקרב מומחי שחמט ושחקנים בולטים נוספים ברשת טוויטר ובסרטונים ביוטיוב שניתחו את מהלכיו. "אני חושב שמגנוס מאמין שהנס כנראה מרמה", אמר היקרו נקמורה, רב-אומן אמריקאי המדורג במקום 6 בעולם, בתגובה למשחק הראשון עם נימן. גם נקמורה נתבע על-ידי נימן על טענות שווא והכפשה מפני שחזר על טענת הרמאות מספר פעמים בשידורים חיים באתר Chess.com.

הכפשות או היסטוריה של רמאות?

בכתב התביעה, נימן מאשים את אלוף העולם בשחמט בכך שהחל בקמפיין הכפשות נגדו באמצעות חברת האונליין שלו "פליי מגנוס" ובעזרת Chess.com שהסכים לרכוש את האתר שלו. נימן רוצה לקבל פיצויים כדי "להתאושש מהנזקים הממוטטים שהנתבעים הסבו למוניטין, לקריירה ולחייו, על-ידי הכפשות גסות והוספתו הבלתי חוקית לרשימות שחורות שמונעות ממנו לעסוק במקצוע לו הוא הקדיש את חייו".

עורכי דינו של מגנוס קרלסון טוענים כי "הנס נימן הודה כי יש לו היסטוריה של רמאות, והתביעה שלא היא לא יותר מנסיון להעביר את האשמה לאחרים". גם עורכי הדין של Chess.com כאמור דחו את הטענות וציינו כי החברה "מצפה ליישר את ההדורים למען צוות האתר וכל שחקני השחמט הכנים והאמינים".

עם זאת, לא קרלסן ולא אתר השחמט הצליחו להציג ראיות ודאיות לרמאותו של נימן. דוח חקירה בן יותר מ-70 עמודים שפורסם ב-Chess.com מציין כי נימן ככל הנראה רימה ביותר מ-100 משחקי אונליין, בתוכם כאלה עם פרס כספי. ניתוח של האתר השווה את מהלכיו למהלכים שמציעים מחשבים שמריצים תוכנות בינה מלאכותית על-מנת לנצח במשחקים. 

נימן אומנם הודה בעבר כי רימה במשחקים באתר Chess.com, אך במסגרות לא רשמיות ובעודו בן 12 ואז שוב בגיל 16. הוא הדגיש כי הוא מעולם לא רימה במשחקים רשמיים. עוד הוא טוען כי חסימתו מכל התחרויות שמנהל Chess.com נעשתה בלחץ משמעותי של מגנוס קרלסן, שאתרו נרכש בידי Chess.com ב-83 מיליון דולר.

"קרלסן, שביסס את עמדתו כ'מלך השח', מאמין שכשזה מגיע לשחמט, הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה ולהתחמק מעונש", נכתב בתביעה.